Teologia starokatolicka WT-S2-Twyz-TS2
Ćwiczenia (CW)
Semestr letni 2022/2023
Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)
Liczba godzin: | 15 |
Limit miejsc: | (brak limitu) |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Literatura: |
Literatura podstawowa: Kuery U., Kościół starokatolicki, Historia, nauka, dążenia, Warszawa 1996. Przyborowski N., Chrzest. teologiczne zbliżenia miedzy niektórymi Kościołami w Polsce, Warszawa 2003. Literatura pomocnicza: Dokument z Limy 1982, Lublin 1989. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: K2_W01 zna i rozumie w pogłębiony sposób złożone zależności między głównymi subdyscyplinami teologicznymi, także w wymiarze historycznym K2_W05 dogłębnie zna językowy wymiar źródeł i dyskursu teologicznego oraz ma pogłębioną wiedzę o historycznej zmienności języka K2_W06 ma pogłębiona wiedzę na temat głównych kierunków teologicznych, dogłębnie rozumie ich założenia historyczne i sposób argumentacji K2_W07 ma rozszerzoną i teoretycznie usystematyzowana wiedzę o miejscu i znaczeniu teologii w relacji do innych nauk oraz dogłębnie rozumie specyfikę przedmiotową i metodologiczną teologii Umiejętności: K2-U01 samodzielnie wyszukuje, analizuje, ocenia, selekcjonuje i integruje informacje ze źródeł pisanych i elektronicznych K2_U02 samodzielnie interpretuje tekst teologiczny, dobierając właściwe metody badawcze, komentuje i konfrontuje tezy i założenia pochodzące z różnych tekstów, analizuje złożone argumenty teologiczne i ustala związki logiczne K2_U03 twórczo wykorzystuje wiedzę teologiczna i metodologiczną w formułowaniu hipotez i konstruowaniu krytycznych argumentów na podstawie własnej analizy i poglądów innych autorów Kompetencje społeczne: K2_K01 zna zakres posiadanej przez siebie wiedzy i posiadanych umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i rozwoju zawodowego K2-k07 ma znajomość światowego i krajowego dziedzictwa teologicznego zarówno w aspekcie teoretycznym, jak i praktycznym w życiu religijnym, społecznym i kulturalnym, w tym do rozwoju społeczeństwa obywatelskiego, oraz aktywnie uczestniczy w działaniu na rzecz jego zachowania i rozwoju |
Metody i kryteria oceniania: |
a)Metody weryfikacji efektów uczenia się: -aktywny udział w dyskusji - W05, K01 -czynny udział w ćwiczeniach - U01, U02, K07 b)Kryteria oceniania: -W semestrze letnim studenci otrzymują zaliczenie na podstawie obecności i aktywności na ćwiczeniach. |
Zakres tematów: |
Zakres tematyczny ćwiczeń z teologii starokatolickiej: 1.Jeden Bóg w Trzech Osobach, Wybrane teksty: Wspólny tekst prawoslawno-starokatolicki O Trójcy Świętej, w: Urs Kuery, Kościół starokatolicki. Historia, nauka, dążenia, Warszawa 1996, s. 558-560. 2.Natura boska i ludzka Jezusa Chrystusa, Wybrane teksty; Wspólny tekst prawosławno-starokatolicki o Wcieleniu słowa Bożego z 28.08.1975 roku, w: U. Kuery, Kościół starokatolicki..., s. 560-561; Wspólny tekst prawosławno-starokatolicki o unii hipostatycznej z 28.08.1975 roku, w: U. Kuery, Kościół starokatolicki..., s. 561-563. 3.Odwieczne pochodzenie Ducha Świętego, Wybrane teksty: Druga Konferencja Unijna w Bonn, 12-16.08.1875 roku. Przyjęte tezy, w: U. Kuery, Kościół starokatolicki..., s. 520; Oświadczenie Międzynarodowej Konferencji Biskupów Starokatolickich w sprawie Filioque z 15.12.1969 r., w: U. Kuery, Kościół starokatolicki..., s. 502-503. 4.Boskie macierzyństwo i dziewictwo Matki Bożej i kontrowersje teologiczne wokół Niepokalanego Poczęcia i Wniebowzięcia Maryi, Wybrane teksty: Deklaracja Utrechcka z 24.09.1889 roku, w: U. Kury, Kościół starokatolicki..., s. 486; Oświadczenie MKBS dotyczące dogmatu o Cielesnym Wniebowzięciu Maryi z 1950 roku, w: U. Kuery, Kościół starokatolicki..., s. 497-498; Wspólny tekst prawosławno-starokatolicki o MAtce Bożej z 27.08.1977 roku, w: U. Kuery, Kościół starokatolicki..., s. 563-564. 5.Kościół w wymiarze ziemskim i niebieskim, Wybrane teksty: List Wiary MKBS z 15.12.1969 roku, w: U. Kuery, Kościół starokatolicki..., s. 501-502;Oświadczenie MKBS o prymacie w Kościele z 18.08.1970 roku, w: U. Kuery, Kościół starokatolicki..., s. 507-509; Wspólny tekst prawosławno-starokatolicki o istocie i przymiotach Kościoła z 29.08.1977 roku, w: U. Kuery, Kościół starokatolicki..., 565-568; Wspólny tekst prawosławno-starokatolicki o jedności Kościoła i Kościołów lokalnych z 24.08.1979 roku, w: U. Kuery, Kościół starokatolicki..., s. 568-570; Wspólny tekst prawosławno-starokatolicki o granicach Kościoła z 24.08.1979 roku, w: U. Kuery, Kościół starokatolicki..., s. 570-571; Wspólny tekst prawosławno-starokatolicki o autorytecie Kościoła i w Kościele z 20.09.1981 roku, w: U. Kuery, Kościół starokatolicki..., s. 571-574; Wspólny tekst prawosławno-starokatolicki o nieomylności (niezawodności) Kościoła z 20.09.1981 roku, w: u. Kuery, Kościół starokatolicki..., s. 574-575; Wspólny tekst prawosławno-starokatolicki o konieczności sukcesji apostolskiej z 20.09.1981 roku, w: U. Kuery, Kościół starokatolicki..., s. 577-578; Wspólny tekst prawosławno-starokatolicki o Głowie Kościoła z 7.10.1983 roku, w: U. Kuery, Kościół starokatolicki..., s. 579-580; Kościół i wspólnota kościelna. Raport Międzynarodowej Rzymskokatolicko-Starokatolickiej Komisji Dialogu (2009), w: "Studia i Dokumenty Ekumeniczne" 2011, nr 1-2 (68-69), Warszawa 2011, s. 65-99. 6.Warunki osiągnięcia zbawienia wiecznego, Wybrane teksty: Wspólny tekst prawosławno-starokatolicki o zbawczym dziele Chrystusa z 7.10.1983 roku, w: U. Kuery, Kosciół starokatolicki..., s. 580-582; Wspólny tekst prawosławno-starokatolicki o działaniu Ducha Świętego w Kościele i przyswojeniu zbawienia z 7.10.1983 roku, w: U. Kuery, Kościół starokatolicki..., s. 582-584. 7.Ogólna charakterystyka roli sakramentów w życiu starokatolików, Wybrane teksty; Wspólny tekst prawosławno-starokatolicki o sakramentach lub tajemnicach Kościół z 28.08.1975 roku, w: U. Kuery, Kościół starokatolicki..., s. 584-586. 8.Pochodzenie, istota i konieczność chrztu. Wybrane teksty: protokół końcowy o chrzcie przedstawicieli Kościoła Rzymskokatolickiego i Kościoła Polskokatolickiego z 7.05.1980 roku, w: Chrzest. Teologiczne zbliżenia między niektórymi Kościołami w Polsce, Warszawa 2003, s. 133-135; Wspólny tekst prawosławno-starokatolicki o chrzcie z 3.10.1985 roku, w: U. Kuery, Kościół starokatolicki..., s. 586-587. 9.Pochodzenie i istota sakramentu bierzmowania, Wybrany tekst: Wspólny tekst prawosławno-starokatolicki o bierzmowaniu z 3.10.1985 roku, w: U. Kuery, Kościół starokatolicki..., s. 588-589. 10.Pochodzenie i istota sakramentu Eucharystii, Wybrane teksty: Deklaracja Utrechcka z 24.09.1889 roku, w; U. Kuery, Kościół starokatolicki..., s. 486; Wspólny tekst prawosławno-starokatolicki, w: u. Kuery, Kościół starokatolicki..., 589-591; Oświadczenie Miedzynarodowej Konferencji Biskupów Starokatolickich na temat Wspólnota Eucharystyczna i Jedność Kościelna z 8.10.1992 roku, w: U. Kuery, Kościół starokatolicki..., s. 520-522. 11.Pochodzenie i istota sakramentu pokuty, Wybrany tekst; Wspólny tekst prawosławno-strokatolicki o pokucie z 17.10.1987 roku, w: U. Kuery, Kościół starokatolicki..., s. 592-593. 12.Pochodzenie i istota namaszczenia chorych, Wybrany tekst: Wspólny tekst prawosławno-starokatolicki o namaszczeniu chorych, w: U. Kuery, Kościół starokatolicki..., s. 592-593. 13.Pochodzenie i istota sakramentu kapłaństwa (święceń), Wybrane teksty: Wspólny tekst prawosławno-starokatolicki o święceniach (ordynacji) z 17.10.1987 roku, w: U. Kuery, Kościół starokatolicki..., s. 593-594. 14.Pochodzenie i istota sakramentu małżeństwa, Wybrany tekst: Wspólny tekst prawosławno-starokatolicki o małżeństwie z 17.10.1987 roku, w: U. Kuery, Kościół starokatolicki..., s. 595-596. 15.Czasy ostateczne, życie po śmierci, zmartwychwstanie umarłych i restytucja świata, Wybrany tekst: Wspólny tekst prawosławno-starokatolicki o nauce o rzeczach ostatecznych z 17.10.1987 roku, w: U. Kuery, Kościół starokatolicki..., s. 596-599. |
Metody dydaktyczne: |
Sposoby weryfikacji efektów kształcenia: -ćwiczenia praktyczne oparte na pracy nad źródłowymi tekstami starokatolickimi, -ocenianie ciągłe |
Grupy zajęciowe
Grupa | Termin(y) | Prowadzący |
Miejsca |
Akcje |
---|---|---|---|---|
1 |
każdy wtorek, 11:35 - 12:20,
sala 103 |
Sławomir Markowski | 10/ |
|
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku: Chrześcijańska Akademia Teologiczna w Warszawie |
Właścicielem praw autorskich jest Chrześcijańska Akademia Teologiczna w Warszawie.