Teologia starokatolicka
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WT-S2-Twyz-TS2 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Teologia starokatolicka |
Jednostka: | Wydział Teologiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Tematyka zajęć obejmuje podstawowe pojęcia teologiczne i zasady wiary Kościołów starokatolickich Unii Utrechckiej. Studenci nabierają umiejętności w zakresie hermeneutyki podstawowych starokatolickich tekstów teologicznych. Studiujący zdobywają również kompetencje społeczne odnośnie do znajomości i popularyzacji teologii starokatolickiej. |
Pełny opis: |
Podczas wykładów i ćwiczeń studiujący poznają główne pojęcia teologiczne i zasady wiary Kościołów starokatolickich zrzeszonych w Unii Utrechckiej. Celem zajęć jest zapoznanie studentów z podstawami teologii starokatolickiej odnośnie do rozumienia Objawienia, Pisma Świętego, Tradycji apostolskiej i kościelnej, postanowień synodów kościelnych i soborów powszechnych, podstawowych formuł doktrynalnych (wyznania wiary, dogmatu, nauki ogólnokościelnej i teologicznego poglądu naukowego), nauki o Bogu w Trójcy Jedynym, Jezusie Chrystusie, Duchu Świętym, Maryi Matce Bożej, łasce, zbawieniu, sprawach ostatecznych, sakramentach i Kościele oraz przybliżenie pojęcia ekumenizmu i relacji Kościołów starokatolickich Unii Utrechckiej z innymi Kościołami chrześcijańskimi. Studenci nabierają umiejętności w rozumieniu tekstów teologicznych starego Kościoła i starokatolicyzmu. Studiujący uzyskują też kompetencje społeczne w zakresie znajomości i popularyzacji teologii starokatolickiej. Bloki tematyczne realizowane na zajęciach: 1.Wiadomości wstępne o teologii 2.Historyczny i teologiczny rodowód starokatolicyzmu 3.Podstawowe decyzje i ukształtowanie się Kościoła starokatolickiego 4.Chrześcijańska i katolicka tożsamość starokatolicyzmu 5.Doktryna Kościołów starokatolickich Unii Utrechckiej dotycząca trynitologii, chrystologii, pneumatologii, mariologii, charytologii, soteriologii, eschatologii i sakramentologii 6.Starokatolicka koncepcja Kościoła 7.Dążenia ekumeniczne starokatolików |
Literatura: |
Literatura podstawowa: Bałakier E., Sakramentologia starokatolicka, Warszawa 1990. Jezierski J. (red.), Maryja w wierze i życiu chrześcijan. Perspektywa polsko i rzymskokatolicka, Olsztyn 2008. Jezierski J. (red.), Tradycja i kościelne tradycje, Olsztyn 2004. Kuery U., Kościół starokatolicki. Historia, nauka, dążenia, Tłumaczenie i opracowanie naukowe pod kierunkiem bpa prof. dra hab. Wiktora Wysoczańskiego, Warszawa 1996. Przedpełski B., Odśrodkowe tendencje reformistyczne Kościoła Rzymskokatolickiego krajów języka niemieckiego w XVIII i XIX stuleciu, Warszawa 2013. Rabczyński P. (red.), Sukcesja i urząd biskupa. Perspektywa polskokatolicka i rzymskokatolicka, Olsztyn 2018. Santorski A., Wstęp do teologii, Warszawa 1998. Stalder K., Problem Filioque w Kościołach starokatolickich i ich teologii, Posłannictwo 1982, nr 3-4, s. 9-22. Statut Biskupów starokatolickich zjednoczonych w Unii Utrechckiej, w: Beiheft zu IKZ 91 (2001). Wójtowicz T., Mały Katechizm Kościoła Polskokatolickiego, Warszawa 1984. Wysoczański W., Historyczne, teologiczne i prawnokościelne podłoże powstania starokatolicyzmu, Rocznik teologiczny ChAT 1992, z. 1, s. 7-57. Literatura pomocnicza: Kirche fuer Christen heute. Eine Information ueber die Alt-Katholische Kirche, herausgegeben vom Arbeitskreis Oeffentlichkeitarbeit im KAtholischen Bistum, Berlin 1994. Rode M., Watykańskie dogmaty z 1870 roku i ich stosunek do państwa i społeczeństwa wówczas i dzisiaj, Kalendarz Katolicki na rok 1982, Warszawa 1982, s. 82-94. Stalder K., Eklezjologia i natura prawna Unii Utrechckiej, Posłannictwo 1986, nr 3-4, s. 78-98. Włodarski S., Prymat w Kościele. Starokatolickie studium biblijno-historyczne, Warszawa 1971. Wójtowicz T., Czym różni są Kościół Polskokatolicki od Kościoła Rzymskokatolickiego, Kalendarz Katolicki na rok 1985, Warszawa 1985, s. 70-81. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza; K2_W01 ma pogłębioną wiedzę o wzajemnych relacjach różnych subdyscyplin teologicznych w ramach poszczególnych tradycji wyznaniowych K2_W02 ma pogłębioną wiedzę o metodach interpretacji teologicznych tekstów źródłowych oraz dzieł sztuki sakralnej zna metody badań oraz argumentację używaną w subdyscyplinach teologicznych charakterystycznych dla różnych tradycji konfesyjnych ma wiedzę na temat uwarunkowanych konfesyjnie różnic pomiędzy metodologią i argumentacją używaną w ramach każdej z tradycji wyznaniowych K2_W03 ma znajomość aktualnego stanu badań nad problematyką podejmowaną i dyskutowaną przez różne tradycje wyznaniowe K2_W04 zna rozszerzoną terminologię z zakresu badań nad głównymi tradycjami konfesyjnymi zna terminologię używaną w badaniach historycznych, filozofii, socjologii, historii sztuki i językoznawstwie na poziomie rozszerzonym zna na poziomie rozszerzonym obcojęzyczną terminologię charakterystyczną dla różnych tradycji konfesyjnych K2_W06 ma usystematyzowaną i ugruntowaną wiedzę na temat kształtowania się i rozwoju głównych nurtów i szkół teologicznych charakterystycznych dla różnych tradycji konfesyjnych K2_W07 ma usystematyzowaną i pogłębioną wiedzę na temat genezy, historycznego rozwoju i wzajemnych zależności przedmiotowych i metodologicznych teologii różnych tradycji wyznaniowych od innych nauk humanistycznych k2_W10 zna i rozumie historyczne, społeczne, kulturowe uwarunkowania wzajemnych relacji pomiędzy różnymi Kościołami a instytucjami państwowymi i społecznymi o podobnym profilu działalności Umiejętności: K2_U01 samodzielnie wyszukuje, analizuje, ocenia, selekcjonuje i integruje informacje ze źródeł pisanych i elektronicznych K2_U02 samodzielnie interpretuje i komentuje teksty źródłowe oraz dzieła sztuki sakralnej, rozpoznaje i merytorycznie ocenia stanowiska oraz argumentację teologów i badaczy reprezentujących różne tradycje konfesyjne rozpoznaje i charakteryzuje sposoby argumentacji, strategie i techniki retoryczne w historycznych i współczesnych wypowiedziach teologicznych K2_U03 na podstawie przyswojonej i ugruntowanej wiedzy teologicznej, posługując się odpowiednią metodologią, formułuje własne hipotezy dotyczące doktryn i przejawów życia religijnego charakterystycznych dla poszczególnych tradycji konfesyjnych K2_U07 potrafi zaprezentować cudze oraz własne hipotezy teologiczne, właściwie i wyczerpująco argumentując i używając do ich prezentacji oraz popularyzacji różnych nośników K2_U11 samodzielnie zdobywa wiedzę i poszerza umiejętności badawcze oraz potrafi ukierunkowywać innych w tym zakresie Kompetencje społeczne K2_K01 zna zakres posiadanej przez siebie wiedzy i posiadanych umiejętności rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i rozwoju zawodowego K2_KO6 przewiduje konsekwencje społeczne i ekumeniczne prezentacji ocen poszczególnych idei teologicznych K2_K07 dostrzega rolę elementów konfesyjnych w kształtowaniu postaw społecznych, aktywizacji społeczeństwa obywatelskiego, rozwoju kultury, gospodarki i sztuki |
Metody i kryteria oceniania: |
a)Metody weryfikacji efektów uczenia się: -kolokwium ustne zaliczenie na ocenę - W01, W04, W07 -opracowanie dwóch referatów, po jednym w każdym semestrze - W06, U03, U07 -aktywny udział w dyskusji - W03, W05, U11, K01, K06 -czynny udział w ćwiczeniach - W02, W10, U01, U02, K07 b)Kryteria oceniania: W semestrze zimowym studenci otrzymują zaliczenie przedmiotu na podstawie obecności i aktywności na zajęciach oraz 1 pracy semestralnej, liczącej od 6 do 10 stron maszynopisu. W semestrze letnim studenci otrzymują zaliczenie przedmiotu na podstawie obecności i aktywności na zajęciach oraz 1 pracy semestralnej, natomiast zaliczenie kolokwium ustnego na ocenę uzyskują na podstawie czterech pytań szczegółowych, ocenianych od 0 do 4 punktów za każdą poprawną odpowiedź; maksymalna liczba punków wynosi 16 punktów; do zdania kolokwium ustnego na ocenę jest wymagane uzyskanie 50 % punktów. System punktowy dla kolokwium ustnego jest następujący: 14-16 punktów - ocena bardzo dobra 11-13 punktów - ocena dobra 8-10 punktów - ocena dostateczna 0-7 punktów - ocena niedostateczna Student posiadający zgodę Dziekana Wydziału Teologicznego ChAT na Indywidualną organizację studiów jest zobowiązany na początku roku akademickiego zgłosić się do wykładowcy w celu ustalenia charakteru i porządku pracy oraz warunków zaliczenia i zdania kolokwium ustnego na ocenę z przedmiotu |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-02-20 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
CW
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Borys Przedpełski | |
Prowadzący grup: | Sławomir Markowski, Borys Przedpełski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Zaliczenie |
|
Skrócony opis: |
Tematyka zajęć obejmuje wyznania, czyli symbole wiary starego Kościoła pierwszego tysiąclecia, definicję i cechy charakterystyczne dogmatu, nauki kościelnej i teologicznego poglądu naukowego, pojęcie i uzasadnienie teologiczne Trójcy Świętej, naukę o Bogu, Chrystusie, Duchu Świętym, Matce Bożej, łasce Bożej i rzeczach ostatecznych, poszczególne sakramenty święte, określenie i pochodzenie Kościoła oraz stosunek Kościołów starokatolickich Unii Utrechckiej do ekumenizmu i innych Kościołów chrześcijańskich. |
|
Pełny opis: |
Podczas wykładów i ćwiczeń studiujący poznają podstawy teologii starokatolickiej. Celem zajęć jest zapoznanie studentów z formułami i wypowiedziami wiary niepodzielonego Kościoła pierwszego tysiąclecia, obowiązującymi w Kościołach starokatolickich Unii Utrechckiej, zasadami doktrynalnymi starokatolicyzmu odnoszącymi się do trynitologii, chrystologii, pneumatologii, mariologii, charytologii, eschatologii, sakramentologii i eklezjologii oraz stosunkiem Kościołów starokatolickich UU do ruchu ekumenicznego i historycznych Kościołów chrześcijańskich: Kościoła Prawosławnego Wschodu, Anglikańskiej Wspólnoty Kościelnej, Kościoła Rzymskokatolickiego, Kościoła Starokatolickiego Mariawitów, Kościoła Ewangelicko-Luterańskiego i Kościoła Ewangelicko-Reformowanego. Studenci nabierają również umiejętności w zakresie rozumienia i interpretacji podstawowych terminów teologicznych oraz zasad wiary i ekumenizmu Kościołów starokatolickich zrzeszonych w Unii Utrechckiej. Uczestnicy zajęć zdobywają również kompetencje społeczne odnoszące się do znajomości podstawowych terminów i zasad teologii starokatolickiej. Bloki tematyczne wykładów w semestrze letnim: 1.Podstawowe orzeczenie trynitarne 2.Podstawowe orzeczenie chrystologiczne 3.Podstawowe orzeczenie pneumatologiczne 4.Mariologia starokatolicka 5.Nauka o łasce 6.Nauka o usprawiedliwieniu i uświęceniu 7.Nauka o rzeczach ostatecznych 8.Sakramentologia starokatolicka 9.Starokatolicka koncepcja Kościoła 10.Dążenia ekumeniczne starokatolików |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: Bałakier E., Sakramentologia starokatolicka, Warszawa 1990. Jezierski J. (red.), Biskup - prezbiter - diakon. Perspektywa polskokatolicka i rzymskokatolicka, Olsztyn 2008. Jezierski J. (red.), Maryja w wierze i życiu chrześcijan. Perspektywa polsko i rzymskokatolicka, Olsztyn 2008. Kuery U., Kościół starokatolicki. Historia, nauka, dążenia, Tłumaczenie i opracowanie naukowe pod kierunkiem bpa prof. Wiktora Wysoczańskiego, Warszawa 1996. Rabczyński P. (red.), Sukcesja i urząd biskupa. Perspektywa polskokatolicka i rzymskokatolicka, Olsztyn 2018. Stalder K., Aldenhoven H., Problem Filioque w Kościołach starokatolickich i w ich teologii, Posłannictwo 1982, nr 3-4, s. 9-22. Wójtowicz T., Mały katechizm Kościoła Polskokatolickiego, Warszawa 1986. Literatura uzupełniająca: Bałakier E., Zasady wiary i moralności Kościoła Polskokatolickiego, Kalendarz Katolicki na rok 1979, Warszawa 1979, s. 64-78. Wójtowicz T., Czym różni się Kościół Polskokatolicki od Kościoła Rzymskokatolickiego, Kalendarz Katolicki na rok 1985, s. 70-81. Wójtowicz T., Jezus Chrystus fundamentem wiary i Kościoła, Kalendarz Katolicki na rok1979, Warszawa 1979, s. 79-88. Wójtowicz T., Kościół - społeczność założona przez Jezusa Chrystusa, Kalendarz Katolicki na rok 1982, Warszawa 1982, s. 64-73. |
Właścicielem praw autorskich jest Chrześcijańska Akademia Teologiczna w Warszawie.