Wprowadzenie do pedagogiki przedszkolnej i wczesnoszkolnej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WNS-SJ-WE-WPPW1 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Wprowadzenie do pedagogiki przedszkolnej i wczesnoszkolnej |
Jednostka: | Wydział Nauk Społecznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
5.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Celem przedmiotu jest zbudowanie podstaw w zakresie przygotowania nauczycieli do pracy opiekuńczo-wychowawczo-dydaktycznej z dziećmi w wieku 3-9 lat, którzy powinni dysponować rozwiniętymi kompetencjami zarówno w zakresie wiedzy i umiejętności wynikających z profesjonalizacji zawodu, a także kompetencjami kształtowania relacji w pracy z dzieckiem. |
Tryb prowadzenia: | mieszany: w sali i zdalnie |
Skrócony opis: |
Wybór treści przedmiotu „Wstęp do pedagogiki przedszkolnej i wczesnoszkolnej” pozwala na zapoznanie studentów z zagadnieniami dotyczącymi teoretycznych podstaw pracy z dzieckiem w okresie edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej. |
Pełny opis: |
Dobór treści nauczania z przedmiotu „Wprowadzenie do pedagogiki przedszkolnej i wczesnoszkolnej” pozwala na zapoznanie studentów z zagadnieniami z zakresu teoretycznych podstaw pracy z dzieckiem na etapie wychowania przedszkolnego i edukacji wczesnoszkolnej. Student zapoznany zostanie z podstawową wiedzą o pedagogice przedszkolnej i wczesnoszkolnej jako subdyscyplinach pedagogiki, pozna ich podmiot i przedmiot, cele, treści, środki i oceny. Student zapoznany zostanie z tradycyjnymi i współczesnymi koncepcjami wychowania przedszkolnego i edukacji wczesnoszkolnej. Zanalizowana zostanie sylwetka rozwojowa dziecka w wieku przedszkolnym oraz wczesnoszkolnym a także praca nauczyciela w przedszkolu i klasach I-III. Student pozna zasady, formy, założenia metodyczne i metody pracy z dzieckiem w wieku przedszkolnym i wczesnej edukacji. Wiedza ta jest fundamentalna dla przedmiotu „Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna”, który będzie realizowany w II sem. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: I. Adamek, Podstawy edukacji wczesnoszkolnej, Wyd. Impuls, Kraków 2000. J. Karbowniczek, M. Kwaśniewska, B. Surma, Podstawy pedagogiki przedszkolnej z metodyką, Akademia Ignatianum, Wyd. WAM, Kraków 2011. A. Klim-Klimaszewska, Pedagogika przedszkolna, Instytut Wydaw. ERICA Warszawa 2011. D. Klus-Stańska, M. Szczepska-Pustkowska, Pedagogika wczesnoszkolna, Wydaw. Łośgraf Warszawa 2011. R. Więckowski, Pedagogika wczesnoszkolna, WSiP, Warszawa 1998 Literatura uzupełniająca: J. Bodnar, A. Buła (red.), Poznać. Zrozumieć. Doświadczyć. Teoretyczne podstawy praktycznego przygotowania nauczyciela wczesnej edukacji, Oficyna Wydaw. IMPULS Kraków 2011. B. Janiszewska, Ocena dojrzałości szkolnej, Wydaw. Seventh Sea Warszawa 2008. A. Klim-Klimaszewska, Witamy w przedszkolu. Wspomaganie procesu adaptacji dziecka do środowiska przedszkolnego, Instytut Wydaw. ERICA Warszawa 2009. Z. Kwieciński, B. Śliwerski, Pedagogika. T. 1, 2. Wydaw. Nauk. PWN Warszawa 2010. K. Turek, Nauczycielka przedszkola – między pasją a zagubieniem, Centrum Edukacyjne Bliżej Przedszkola Kraków 2015. M. Łobocki, W poszukiwaniu skutecznych form wychowania, WSiP Warszawa 1990. Osoby zainteresowane dyskursem na priorytetowymi problemami współczesnej wczesnej edukacji zachęcam do lektury: (Anty)edukacja wczesnoszkolna (red. nauk.) D. Klus-Stańska, Wyd. Impuls, Kraków 2015. |
Efekty uczenia się: |
W ZAKRESIE WIEDZY ABSOLWENT ZNA I ROZUMIE: A.2.W1. terminologię używaną w pedagogice przedszkolnej i wczesnoszkolnej, jej źródła,miejsce oraz zastosowanie w obrębie pokrewnych dyscyplin naukowych, a także miejsce pedagogiki przedszkolnej i wczesnoszkolnej w systemie nauki oraz jej przedmiotowe i metodologiczne powiązania z innymi dyscyplinami naukowymi; A.2.W2. procesy związane z wychowaniem i kształceniem dzieci i uczniów, ze szczególnym uwzględnieniem fazy wczesnego, średniego i późnego dzieciństwa, w perspektywie interdyscyplinarnej: psychologicznej, pedagogicznej, aksjologicznej i socjologicznej; A.2.W3. rolę nauczyciela w rozwijaniu postaw i zachowań dzieci lub uczniów; W ZAKRESIE UMIEJĘTNOŚCI ABSOLWENT POTRAFI: A.2.U4. organizować wartościowe rozwojowo i społecznie środowisko wychowawcze oraz wspierać dzieci lub uczniów w wyrażaniu swojej indywidualności w sposób twórczy; A.2.U5. wybrać i zastosować właściwy dla danej organizacji pracy przedszkola lub szkoły podstawowej sposób postępowania oraz dobierać środki i metody pracy w celu efektywnego wykonania zadań zawodowych na etapie edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej; A.2.U6. skutecznie porozumiewać się z różnymi odbiorcami, w tym z dziećmi lub uczniami, rodzicami lub opiekunami oraz specjalistami, z wykorzystaniem nowoczesnych rozwiązań technologicznych. W ZAKRESIE KOMPETENCJI SPOŁECZNYCH ABSOLWENT JEST GOTÓW DO: A.2.K1. refleksji, w tym krytycznej oceny, odnośnie do poziomu swojej wiedzy i umiejętności z zakresu pedagogiki przedszkolnej i wczesnoszkolnej oraz wykazywania umiejętności uczenia się i doskonalenia własnego warsztatu pedagogicznego w zakresie wychowania przedszkolnego oraz edukacji wczesnoszkolnej; A.2.K2. podejmowania wyzwań zawodowych oraz indywidualnych i zespołowych działań profesjonalnych w zakresie edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej SPOSOBY WERYFIKACJI EFEKTÓW UCZENIA SIĘ: bieżąca ocena wynikająca z zaangażowania w dyskusję podczas zajęć, znajomość literatury tematu, obecność na zajęciach, wykonanie prac na platformie e-ChAT, egzamin końcowy pisemny. |
Metody i kryteria oceniania: |
Zajęcia prowadzone w trybie synchronicznym - stacjonarnie i asynchronicznym na platformie e-ChAT zgodnie z planem zajęć semestru zimowego 2024/2025. Obecność na zajęciach obowiązkowa. Metody dydaktyczne: wykład, prezentacja multimedialna, środki audiowizualne, dyskusja, analiza tekstów źródłowych, praca w grupach, analiza przypadków, rozwiązywanie zadań. Warunkiem przystąpienia do egzaminu jest aktywność i obecność na zajęciach (w przypadku przekroczenia dopuszczalnego limitu nieusprawiedliwionych nieobecności student zobowiązany jest do realizacji dodatkowych zadań zleconych przez prowadzącego) oraz wykonanie prac na platformie e-ChAT. Zaliczenie przedmiotu na podstawie aktywności na zajęciach stacjonarnych i pracac wyszczególnionych na e-ChAT. Bilans punktów ECTS Obecność na zajęciach obowiązkowa (dopuszczalne dwie nieobecności) 1 ECTS Aktywność na zajęciach wynikająca ze znajomości literatury tematu 1 ECTS Wykonanie prac na e-ChAT 1 ECTS Egzamin końcowy pisemny 2 ECTS Suma 5 ECTS Egzamin pisemny - 5 pytań 100 pkt – ocena 5, b. dobra; 80 pkt – ocena 4, dobra; 60 pkt – ocena 3, dostateczna; poniżej 60 pkt – niedostateczna. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-28 |
zobacz plan zajęć |
Typ zajęć: |
Egzamin, 0 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Dmitruk-Sierocińska | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Dmitruk-Sierocińska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie i egzamin
Egzamin - Egzamin Wykład - Zaliczenie |
|
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
|
Tryb prowadzenia: | mieszany: w sali i zdalnie |
|
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest zbudowanie podstaw w zakresie przygotowania nauczycieli do pracy opiekuńczo-wychowawczo-dydaktycznej z dziećmi w wieku 3-9 lat, którzy powinni dysponować rozwiniętymi kompetencjami zarówno w zakresie wiedzy i umiejętności wynikających z profesjonalizacji zawodu, a także kompetencjami kształtowania relacji w pracy z dzieckiem. |
|
Pełny opis: |
Wybór treści przedmiotu „Wstęp do pedagogiki przedszkolnej i wczesnoszkolnej” pozwala na zapoznanie studentów z zagadnieniami dotyczącymi teoretycznych podstaw pracy z dzieckiem w okresie edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej. Student zapoznaje się z podstawową wiedzą o pedagogice przedszkolnej i wczesnoszkolnej jako subdyscyplinach pedagogiki, ze znajomością jej przedmiotu i zajęć, celów, środków i stopni. Student zapoznaje się z tradycyjnymi i nowoczesnymi koncepcjami wychowania przedszkolnego i wczesnoszkolnego. Student przeanalizuje profil rozwojowy dziecka w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym oraz pracę nauczyciela w przedszkolu i klasach I-III. Student zapoznaje się z zasadami, formami, założeniami metodycznymi i metodami pracy z dzieckiem w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym. Wiedza ta jest podstawowa dla przedmiotu „Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna”, realizowanego w II sem. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: • D. Dobrowolska, Metodyka edukacji polonistycznej w okresie wczesnoszkolnym. Podręcznik dla studentów i początkujących nauczycieli, Oficyna Impuls Kraków 2015. • Klim-Klimaszewska, Pedagogika przedszkolna, Instytut Wydaw. ERICA Warszawa 2011. • D. Klus-Stańska, M. Szczepska-Pustkowska, Pedagogika wczesnoszkolna, Wydaw. Łośgraf Warszawa 2011. • Z. Kwieciński, B. Śliwerski, Pedagogika. T. 1, 2. Wydaw. Nauk. PWN Warszawa 2010. • K. Turek, Nauczycielka przedszkola – między pasją a zagubieniem, Centrum Edukacyjne Bliżej Przedszkola Kraków 2015. Literatura uzupełniająca: • J. Bodnar, A. Buła (red.), Poznać. Zrozumieć. Doświadczyć. Teoretyczne podstawy praktycznego przygotowania nauczyciela wczesnej edukacji, Oficyna Wydaw. IMPULS Kraków 2011. • B. Janiszewska, Ocena dojrzałości szkolnej, Wydaw. Seventh Sea Warszawa 2008. • A. Klim-Klimaszewska, Witamy w przedszkolu. Wspomaganie procesu adaptacji dziecka do środowiska przedszkolnego, Instytut Wydaw. ERICA Warszawa 2009. • M. Łobocki, W poszukiwaniu skutecznych form wychowania, WSiP Warszawa 1990. Osoby zainteresowane dyskursem na priorytetowymi problemami współczesnej wczesnej edukacji zachęcam do lektury: (Anty)edukacja wczesnoszkolna (red. nauk.) D. Klus-Stańska, Wyd. Impuls, Kraków 2015. |
Właścicielem praw autorskich jest Chrześcijańska Akademia Teologiczna w Warszawie.