Chrześcijańska Akademia Teologiczna w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Wprowadzenie do pedagogiki przedszkolnej i wczesnoszkolnej WNS-SJ-WE-WPPW1
Wykład (WYK) Semestr zimowy 2024/25

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 30
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Zaliczenie
Literatura:

Literatura podstawowa:

• D. Dobrowolska, Metodyka edukacji polonistycznej w okresie wczesnoszkolnym. Podręcznik dla studentów i początkujących nauczycieli, Oficyna Impuls Kraków 2015.

• Klim-Klimaszewska, Pedagogika przedszkolna, Instytut Wydaw. ERICA Warszawa 2011.

• D. Klus-Stańska, M. Szczepska-Pustkowska, Pedagogika wczesnoszkolna, Wydaw. Łośgraf Warszawa 2011.

• Z. Kwieciński, B. Śliwerski, Pedagogika. T. 1, 2. Wydaw. Nauk. PWN Warszawa 2010.

• K. Turek, Nauczycielka przedszkola – między pasją a zagubieniem, Centrum Edukacyjne Bliżej Przedszkola Kraków 2015.

Literatura uzupełniająca:

• J. Bodnar, A. Buła (red.), Poznać. Zrozumieć. Doświadczyć. Teoretyczne podstawy praktycznego przygotowania nauczyciela wczesnej edukacji, Oficyna Wydaw. IMPULS Kraków 2011.

• B. Janiszewska, Ocena dojrzałości szkolnej, Wydaw. Seventh Sea Warszawa 2008.

• A. Klim-Klimaszewska, Witamy w przedszkolu. Wspomaganie procesu adaptacji dziecka do środowiska przedszkolnego, Instytut Wydaw. ERICA Warszawa 2009.

• M. Łobocki, W poszukiwaniu skutecznych form wychowania, WSiP Warszawa 1990.

Efekty uczenia się:

Wiedza

student zna i rozumie:

P6S_WG 25 podstawową wiedzę dotyczącą wsparcia pedagogicznego na danym etapie edukacji i w zakresie określonym specjalnością studiów;

H1A_W04

S1A_W04

P6S_WG 08 podstawową wiedzę dotyczącą procesów komunikowania interpersonalnego i społecznego, ich prawidłowości i zakłóceń;

S1A_W05

P6S_WG 11 najważniejsze, tradycyjne i współczesne nurty i systemy pedagogiczne, rozumie ich historyczne i kulturowe uwarunkowania;

H1A_W06

P6S_WG 25 podstawową wiedzę dotyczącą wsparcia pedagogicznego na danym etapie edukacji i w zakresie określonym specjalnością studiów;

H1A_W04

S1A_W04

Umiejętności

student potrafi:

P6S_UW 05 zastosować elementarne umiejętności badawcze pozwalające na analizowanie przykładów badań oraz konstruowanie i prowadzenie prostych badań pedagogicznych; potrafi sformułować wnioski, opracować i zaprezentować wyniki (z wykorzystaniem ICT) oraz wskazywać kierunki dalszych badań;

H1A_U02

H1A_U04

S1A_U01

S1A_U02

S1A_U08

P6S_UW 06 w sposób precyzyjny i spójny wypowiadać się w mowie i na piśmie, na tematy dotyczące wybranych zagadnień pedagogicznych; z wykorzystaniem różnych ujęć teoretycznych, korzystając zarówno z dorobku pedagogiki, jak i innych dyscyplin;

H1A_U01

H1A_U08

S1A_U09

S1A_U10

P6S_UW 07 używać języka specjalistycznego i porozumiewać się w sposób precyzyjny i spójny przy użyciu różnych kanałów i technik komunikacyjnych ze specjalistami w zakresie pedagogiki, jak i z odbiorcami spoza grona specjalistów, ma rozwinięte umiejętności w zakresie komunikacji interpersonalnej;

H1A_U07

P6S_UW 10 posługiwać się podstawowym ujęciami teoretycznym w celu analizowania, interpretowania oraz projektowania strategii działań pedagogicznych; potrafi generować rozwiązania konkretnych problemów pedagogicznych i prognozować przebieg ich rozwiązywania oraz przewidywać skutki planowanych działań;

H1A_U04

S1A_U02

S1A_U04

P6S_UW 11 animować prace nad rozwojem uczestników procesów pedagogicznych oraz wspierać ich samodzielność w zdobywaniu wiedzy, a także inspirować do działań na rzecz uczenia się przez całe życie.

S1A_U06

Kompetencje społeczne

student jest gotów do:

P6_SKK01 dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, dokonuje samooceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności, wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia, ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności;

H1A_K01

S1A_K01

S1A_K06

P6_SKK 08 odpowiedzialnego przygotowania się do swojej pracy, projektuje i wykonuje działania pedagogiczne.

S1A_K03

S1A_K05

Metody i kryteria oceniania:

Obecność na zajęciach obowiązkowa (dopuszczalne 2 nieobecności) 20%

Zaliczenie wykładu: z jednej lektury uzupełniającej wybrać rozdział i sporządzić z niego notatki w wersji papierowej.

Zaliczenie przedmiotu: referat w formie pisemnej na podstawie literatury fachowej - 80%

Egzamin: test sprawdzający wiedzę z 10 zakresów (100 pkt – ocena 5, b. dobra; 80 pkt – ocena 4, dobra; 60 pkt – ocena 3, dostateczna; poniżej 60 pkt – niedostateczna.

Zakres tematów:

1) Przedszkole i szkoła wspomagające wszechstronny rozwój dziecka oraz jego indywidualne predyspozycje.

2) Wychowawcze aspekty pracy z dzieckiem:

a. rola domu rodzinnego, wzory zachowań, style życia, hierarchia wartości,

b. komunikacja werbalna i niewerbalna,

c. diagnostyka psychofizyczna dziecka.

3) Struktura środowiska przedszkolnego i szkolnego:

a. typy organizacji przedszkola i szkoły,

b. gry i zabawy w procesie wychowawczym,

c. aksjologiczne podstawy wychowania i kształcenia.

4) Kompetencje nauczyciela w przedszkolu i szkole:

a. kompetencje praktyczne, moralne, techniczne, zawodowe,

b. rola pedagoga we współczesnym przedszkolu i szkole.

5) Przedszkole i szkoła w życiu kulturalnym środowiska:

a. współpraca z rodzicami,

b. modele doradztwa w przedszkolu i szkole (doradztwo rówieśnicze, wspieranie rodziny, doradztwo a kwestie kulturowe, postawy religijne).

6) Metody pracy w przedszkolu i szkole (zajęcia w sali, w terenie).

7) Rozwijanie twórczej aktywności dziecka.

Metody dydaktyczne:

Wykład, prezentacja multimedialna, nauczanie frontalne, praca w grupach.

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 co drugi czwartek (nieparzyste), 18:20 - 19:50, sala 204
Katarzyna Dmitruk-Sierocińska 19/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Chrześcijańska Akademia Teologiczna w Warszawie
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Chrześcijańska Akademia Teologiczna w Warszawie.
ul. Broniewskiego 48
01-771 Warszawa
tel: +48 22 831 95 97 https://chat.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-7 (2024-10-21)