Literatura: |
Literatura obowiązkowa:
1. Babbie E., Podstawy badań społecznych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2013.
2. Bauman T. (red.), Praktyka badań pedagogicznych, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2013.
3. Bauman T., Badania empiryczne jakościowe (W:) T. Pilch (red.) Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku, Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa 2003.
4. Bodanko A., Geneza, istota i zastosowanie praktyczne metody indywidualnych przypadków, „Nauczyciel i Szkoła”, nr 1/2012.
5. Borowska-Beszta B., Historia życia interpretowana, „Acta Universitatis Nicolai Copernici. Nauki Humanistyczno-Społeczne. Pedagogika”, T. 28/2012.
6. Brzeziński J. (red.), Metodologia badań społecznych: wybór tekstów, Wydawnictwo Zysk i S-ka, Poznań, 2011.
7. Brzeziński J., Badania eksperymentalne w psychologii i pedagogice, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa 2015.
8. Ciechowska M., Szymańska M., Wybrane metody jakościowe w badaniach pedagogicznych, Wydawnictwo Naukowe Akademii Ignatianum, Kraków, 2018.
9. Gibbs G., Analizowanie danych jakościowych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2015.
10. Guziuk-Tkacz M., Joanna Siegień-Matyjewicz A., Leksykon terminów metodologicznych: nauki pedagogiczne i pokrewne, Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa 2012.
11. Kawecki I., Szkice z metodologii jakościowych badań edukacyjnych, Wydawnictwo UR, Rzeszów 2018.
12. Krawczyk-Bocian A., Narracja w pedagogice. Teoria, metodologia, praktyka badawcza, Wydawnictwo UKW, Bydgoszcz, 2019.
13. Krüger H.-H., Metody badań w pedagogice, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2012.
Literatura uzupełniająca:
1. Kubinowski D., Jakościowe badania pedagogiczne. Filozofia, metodyka, ewaluacja, Wydawnictwo UMCS, Lublin, 2011.
2. Kubinowski D., Metodologia badań pedagogicznych między normatywnością a opisowością, (W:) J. Piekarski, D. Urbaniak-Zając, S. Pasikowski (red.), Krytyka metodologiczna w praktyce tworzenia wiedzy, Wydawnictwo UŁ, Łódź 2019.
3. Kvale S., Prowadzenie wywiadów, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2013.
4. Lewicki C., Błażejewski W., Metody i techniki gromadzenia, opisu oraz analizy wyników badań empirycznych w naukach społecznych ze szczególnym uwzględnieniem pedagogiki, Wydawnictwo PWSTE im. ks. Bronisława Markiewicza, Jarosław 2013.
5. Łobocki M., Metody i techniki badań pedagogicznych, Oficyna Wydawnicza "Impuls", Kraków 2011.
6. Łobocki M., Wprowadzenie do metodologii badań pedagogicznych, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2010.
7. Malenda A., Hipoteza (W:) T. Pilch (red.) Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku, Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa 2003.
8. Maszke A.W., Metody i techniki badań pedagogicznych, Wydawnictwo UR, Rzeszów 2008.
9. Muszyński H. Metodologiczne vademecum badacza pedagoga, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań, 2018.
10. Nowak S., Metodologia badań społecznych, PWN, Warszawa 2012.
11. Palka S. (red.), Podstawy metodologii badań w pedagogice, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2010.
12. Palka S., Wiązanie podejść metodologicznych w pedagogice teoretyczno-praktycznej, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków, 2018.
13. Pilch T., Bauman T., Zasady badań pedagogicznych. Strategie ilościowe i jakościowe, Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa, 2011.
14. Plewka C., Zasady i procedury przygotowywania pracy dyplomowej. Poradnik dla studentów pedagogiki, Politechnika Koszalińska, Koszalin 2019.
15. Rubacha K., Metodologia badań nad edukacją, Oficyna Wydawnicza Łośgraf, Warszawa, 2012.
16. Sielezin J.R., Metodologia badań społecznych: definicje, terminy, pojęcia, Wydawnictwo Poligrafia Ad Rem, Jelenia Góra 2021.
17. Silverman D., Interpretacja danych jakościowych, PWN, Warszawa 2008.
18. Silverman D., Prowadzenie badań jakościowych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2013.
19. Szulakiewicz W. (red.), Badania biograficzne w pedagogice: studia źródłowe i bibliograficzne, Wydawnictwo UMK, Toruń 2015.
20. Trzęsicki K., Wprowadzenie do metodologii nauk społecznych, Wydawnictwo UwB, Białystok 2018.
Dodatkowo, każdy student uczestniczący w seminarium ustala razem z prowadzącym literaturę obowiązkową w kontekście tematu przygotowywanej rozprawy magisterskiej.
|
Efekty uczenia się: |
W ZAKRESIE WIEDZY:
PED 2A_W04 ma uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę na temat specyfiki przedmiotowej i metodologicznej pedagogiki (zna główne szkoły, orientacje badawcze, strategie i metody badań stosowanych w
naukach społecznych; zna mapę stanowisk i podejść metodologicznych; rozumie postulat wieloparadygmatyczności prowadzenia badań w pedagogice) P7U_W P7S_WG
PED2A_W12 ma uporządkowaną wiedzę na temat teorii wychowania, uczenia się i nauczania oraz innych procesów edukacyjnych P7U_W P7S_WG
W ZAKRESIE UMIEJĘTNOŚCI:
PED2A_U05 posiada pogłębione umiejętności prezentowania własnych pomysłów, opinii i stanowisk i popierając je rozbudowaną argumentacją w kontekście wybranych perspektyw teoretycznych, poglądów różnych autorów, kierując się przy tym przyjętymi systemami normatywnymi P7U_U P7S_UK
PED2A_U06 posiada rozwinięte umiejętności badawcze: rozróżnia orientacje w metodologii badań pedagogicznych, formułuje problemy badawcze i hipotezy związane z prostymi problemami badawczymi, dobiera adekwatne metody, techniki i konstruuje narzędzia badawcze; opracowuje, prezentuje i interpretuje wyniki badań, wyciąga wnioski, wskazuje kierunki dalszych badań, w obrębie wybranej subdyscypliny pedagogiki P7U_U P7S_UW
W ZAKRESIE KOMPETENCJI SPOŁECZNYCH:
PED2A_K01 ma pogłębioną świadomość poziomu swojej wiedzy rozumie potrzebę ciągłego rozwoju osobistego i dorobku zawodowego, dokonuje krytycznej oceny odbieranych treści, wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia z uwzględnieniem zmieniających się potrzeb społecznych P7U_K P7S_KK P7S_KR
Sposoby weryfikacji efektów uczenia się:
Bieżąca ocena pracy studenta podczas zajęć, opracowania pisemne poszczególnych części pracy magisterskiej, ocena całości pracy magisterskiej, egzamin dyplomowy
|