Emisja głosu
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WT-S1-Tpes-EG4 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Emisja głosu |
Jednostka: | Wydział Teologiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
1.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Zajęcia służą kształceniu umiejętności prawidłowego posługiwania się głosem w pracy zawodowej. Mają na celu poszerzenie możliwości głosowych, pogłębienie świadomości własnego ciała, poprawienie techniki mowy i wyrazistości wypowiedzi. Dostarczają wiedzy na temat budowy, funkcjonowania oraz higieny narządu głosu |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Zagadnienia teoretyczne przedstawiane na zajęciach dotyczyć bedą budowy i funkcjonowania narządów głosowych człowieka a także higieny głosu w pracy nauczyciela. Podczas zajęć praktycznych wykonywane bedą ćwiczenia oddechowe, fonacyjne i artykulacyjne |
Pełny opis: |
Tematy zajęć : 1.Budowa oraz działanie aparatu oddechowego, fonacyjnego i artykulacyjnego z punktu widzenia ich optymalnego wykorzystania w pracy zawodowej. 2.Ćwiczenia odpowiedniej do mówienia postawy ciała.głosem.Wypracowanie umiejętności rozluźniania obszarów ciała odpowiedzialnych za tworzenie głosu. 3. Ćwiczenia oddechowe: oddychanie przeponowo - żebrowe, podparcie oddechowe, wydłużanie i wyrównywanie fazy wydechowej. 4. Ćwiczenia fonacyjne: miękki atak dźwięku, wykorzystanie rezonatorów. 5. Ćwiczenia artykulacyjne. Praca nad techniką mowy. 6. Praca z tekstem 7. Głos jako narzędzie pracy nauczyciela. Elementy autoprezentacji. Higiena pracy głosem |
Literatura: |
Literatura podstawowa: Toczyska B., Elementarne ćwiczenia dykcji, Gdańsk 2000. 2.Tarasiewicz B., Mówię i śpiewam świadomie. Podręcznik do nauki emisji głosu, Kraków 2003 3. Toczyska B., 3.Elementarne ćwiczenia dykcji, Gdańsk 2000 4.Toczyska B., Głośno i wyraźnie. 9 lekcji dobrego mówienia, Gdańsk 2007 Literatura pomocnicza: 1. Siedlecki A., Praca nad głosem. Technika mowy i prezentacji, Wyd. Fosze 2016 2. Oczkoś M., Sztuka dobrego mówienia bez bełkotania i przynudzania, Wyd. RM 2021 3. Oczkoś M., Sztuka mówienia bez bełkotania i faflunienia, Wyd. RM 2018 |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA: K1_W13 Zna i rozumie podstawy funkcjonowania i patologie aparatu mowy, zasady emisji głosu. K1_W13 Ma wiedzę na temat aparatu mowy, jego rozwoju i znaczenia w kontaktach społecznych, mowie i śpiewie. K1_W14 Zna i rozumie dobór efektywnych środków dydaktycznych. UMIEJĘTNOŚCI: K1_U10 Potrafi posługiwać się zgodnie z zasadami aparatem emisji głosu. KOMPETENCJE: K1_K05 Jest gotów do skutecznego korygowania swoich błędów językowych i doskonalenia aparatu emisji głosu. |
Metody i kryteria oceniania: |
Obecność i aktywność na zajęciach. Dopuszczalne dwie nieobecności. Zaliczenie praktyczne ( ustne) |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-02-20 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT CW
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Łukasz Hajduczenia | |
Prowadzący grup: | Łukasz Hajduczenia | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Zagadnienia teoretyczne przedstawiane na zajęciach dotyczyć bedą budowy i funkcjonowania narządów głosowych człowieka a także higieny głosu w pracy nauczyciela. Podczas zajęć praktycznych wykonywane będą ćwiczenia oddechowe, fonacyjne i artykulacyjne |
|
Pełny opis: |
Tematy zajęć : 1.Budowa oraz działanie aparatu oddechowego, fonacyjnego i artykulacyjnego z punktu widzenia ich optymalnego wykorzystania w pracy zawodowej. 2.Ćwiczenia odpowiedniej do mówienia postawy ciała.głosem.Wypracowanie umiejętności rozluźniania obszarów ciała odpowiedzialnych za tworzenie głosu. 3. Ćwiczenia oddechowe: oddychanie przeponowo - żebrowe, podparcie oddechowe, wydłużanie i wyrównywanie fazy wydechowej. 4. Ćwiczenia fonacyjne: miękki atak dźwięku, wykorzystanie rezonatorów. 5. Ćwiczenia artykulacyjne. Praca nad techniką mowy. 6. Praca z tekstem 7. Głos jako narzędzie pracy nauczyciela. Elementy autoprezentacji. Higiena pracy głosem |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: Toczyska B., Elementarne ćwiczenia dykcji, Gdańsk 2000. 2.Tarasiewicz B., Mówię i śpiewam świadomie. Podręcznik do nauki emisji głosu, Kraków 2003 3. Toczyska B., 3.Elementarne ćwiczenia dykcji, Gdańsk 2000 4.Toczyska B., Głośno i wyraźnie. 9 lekcji dobrego mówienia, Gdańsk 2007 Literatura pomocnicza: 1. Siedlecki A., Praca nad głosem. Technika mowy i prezentacji, Wyd. Fosze 2016 2. Oczkoś M., Sztuka dobrego mówienia bez bełkotania i przynudzania, Wyd. RM 2021 3. Oczkoś M., Sztuka mówienia bez bełkotania i faflunienia, Wyd. RM 2018 |
Właścicielem praw autorskich jest Chrześcijańska Akademia Teologiczna w Warszawie.