Śpiew cerkiewny
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WT-S1-Tp-ŚC2 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Śpiew cerkiewny |
Jednostka: | Wydział Teologiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Wymagania (lista przedmiotów): | Śpiew cerkiewny WT-S1-Tp-ŚC1 |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest zapoznanie się z melodiami liturgicznymi cyklu dobowego tygodniowego z uwzględnieniem wybranych fragmentów Triodionów Postnego i Kwietnego (tropariony, kondakiony, stychery i prokimenony). Śpiew cerkiewny przygotowuje do różnych form nabożeństw. |
Pełny opis: |
Śpiew cerkiewny w formie psalmodii, ekfonetyki i melizmatyki w oparciu o znajomość podstawowych zasad muzyki (kontynuacja pierwszego semestru) do poznania ośmiu skal modalnych cs. osmogłasija, a także tradycji wschodniosłowiańskich Kijowsko-Pieczerskiej Ławry oraz polskich rodzimych tradycji. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: Wołosiuk W., Kanony niedzielne ośmiu tonów, Lublin 1999. Waszczenko M., Piesnopienija Postnoj Triodi, Sankt-Petersburg 1997. Waszczenko M., Paschalnyje piesnopienija, Sankt-Petersburg 1998. Wesołowski F., Zasady muzyki, Kraków 1986. Literatura uzupełniająca: Zielińska H., Kształcenie głosu, Lublin 1996. Sputnik psałomszczyka, Jordanville, Nev York 1959. Cerkowno-piewczeskij sbornik. Cz. 2-ga, Petersburg 1903. Wellesz E., Historia muzyki i hymnografii bizantyjskiej, Kraków 2006. Wołosiuk W., Wschodniosłowiańscy kompozytorzy muzyki cerkiewnej od XVII do 1. połowy XX wieku i obecność ich utworów w nabożeństwach PAKP, Warszawa 2005. Wołosiuk W., Wschodnosłowiańskie pieśni religijne. Ich geneza, struktura i zarys dziejów,Warszawa 2013. |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA: K1_W01 ma rozszerzoną wiedzę o miejscu i znaczeniu teologii (śpiewanej) w relacji do innych nauk oraz o specyfice przedmiotowej i metodologicznej teologii K1_W03 zna terminologię teologiczną na poziomie rozszerzonym K1_W05 ma pogłębioną wiedzę o głównych kierunkach teologicznych K1_W06 zna i rozumie w stopniu zaawansowanym język muzyczny wybranych form śpiewu liturgicznego (cerkiewnego) UMIEJĘTNOŚCI: K1_U01 wyszukuje, analizuje, ocenia, selekcjonuje i integruje informacje ze źródeł pisanych i elektronicznych K1_U16 potrafi rozpoznać i zastosować właściwy sposób postępowania w materii śpiewu liturgicznego, potrafi dobierać środki i metody pracy w celu efektywnego wykonywania pojawiających się zadań zawodowych KOMPETENCJE SPOŁECZNE: K1_K04 odznacza się odpowiedzialnością za własne przygotowanie do pracy, podejmowane decyzje i prowadzone działania oraz ich skutki, czuje się odpowiedzialny wobec ludzi, dla dobra których stara się działać, wyraża taką postawę w środowisku i pośrednio modeluje to podejście wśród innych |
Metody i kryteria oceniania: |
Obecność na zajęciach obowiązkowa (dopuszczalne dwie nieobecności) 20%. Zaliczenie kolejnych części śpiewanych nabożeństw różnych cykli 20%, historia muzyki cerkiewnej 60%. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-02-20 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN CW
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Włodzimierz Wołosiuk | |
Prowadzący grup: | Włodzimierz Wołosiuk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Chrześcijańska Akademia Teologiczna w Warszawie.