Współczesne problemy pedagogiki religii i kultury
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WNS-S2-P-WPPRK4 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Współczesne problemy pedagogiki religii i kultury |
Jednostka: | Wydział Nauk Społecznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Zajęcia są prowadzone w formie wykładu w wymiarze 30 godzin i są adresowane do studentów studiów II stopnia na kierunku pedagogika. Celem zajęć jest wykształcenie u studentów wiedzy, umiejętności mentalnych oraz kompetencji społecznych i kulturowych związanych z działalnością pedagogiczną w wielokulturowym świecie. |
Tryb prowadzenia: | mieszany: w sali i zdalnie |
Skrócony opis: |
Zajęcia dostarczają syntetyczną wiedzę dotyczącą pedagogiki religii i pedagogiki kultury jako dyscyplin w ramach nauk o wychowaniu oraz jej przedmiotu – edukacji i socjalizacji religijnej i kulturowej. Celem zajęć w szczególności jest: zapoznanie studenta z przesłankami, historią oraz stanem współczesnym pedagogiki religii i pedagogiki kultury jako dyscyplin naukowych, statusem prawnym i społecznym edukacji religijnej i kulturowej, jej formami organizacyjnymi i modelami koncepcyjnymi w perspektywie wyzwań współczesności, interpretacją idei neutralności światopoglądowej państwa oraz koncepcją dobra wspólnego, a także kształtowanie umiejętności mentalnych oraz kompetencji społecznych wspomagających działalność pedagogiczną w społeczeństwie pluralistycznym. |
Pełny opis: |
Zajęcia obejmują następujące treści programowe: Pedagogika religii i pedagogika kultury jako dyscypliny nauki: powstanie i rozwój, status naukowy i metodologia. Religia w szkole z perspektywy pedagogiki religii; status edukacji religijnej w Polsce, w państwach Unii Europejskiej i USA: lekcje religii w szkole a zasada neutralności światopoglądowej państwa; rozwiązania organizacyjne w państwach Unii Europejskiej i USA; typologizacja tychże rozwiązań. Modele edukacji religijnej – typologia: podejście typologiczne (idealizacyjne) w naukach humanistycznych; konfesyjno-katechumenalny model edukacji religijnej (założenia, praktyka i ocena); ponadkonfesyjny model edukacji religijnej (założenia, praktyka i ocena); konfesyjno-dialogiczny model edukacji religijnej (założenia, praktyka i ocena). Pedagogika religii a kształcenie międzykulturowe: modele kształcenia międzykulturowego. Pedagogiczna interpretacja zasady neutralności światopoglądowej instytucji publicznych w perspektywie zadań szkoły publicznej. Idea dobra wspólnego jako kategoria pedagogiczna. Istota kształcenia z perspektywy pedagogiki religii i pedagogiki humanistycznej: kształcenie religijne jako element kształcenia ogólnego, pedagogicznoreligijne definicje kształcenia, religijne i neohumanistyczne pojęcie kształcenia. Teoria kształcenia w pedagogice humanistycznej / pedagogice kultury: struktura osobowości; istota kształcenia; hermeneutyczna teoria treści kształcenia; hermeneutyczna teoria uczenia się; współczesne koncepcje edukacji kulturalnej. |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: B. Milerski, Pedagogika religii, w: Pedagogika. t. 4: Subdyscypliny i dziedziny wiedzy o edukacji. Podręcznik akademicki, red. B. Śliwerski, Gdańsk. 2010, s. 45-68. B. Milerski, Pedagogika kultury, w: Pedagogika. Podręcznik akademicki, red. Z. Kwieciński, B. Śliwerski, Warszawa. 2019, s. 347-362. Literatura uzupełniająca: Edukacja artystyczna i kulturalna w szkołach w Europie, Agencja Wykonawcza ds. Edukacji, Kultury i Sektora Audiowizualnego Komisji Europejskiej, Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji Warszawa 2010 (oryg. 2009). J. Gajda, Pedagogika kultury w zarysie, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2006. Z. Marek, Pedagogika religii, Wydawnictwo Naukowe Akademii Ignatianum, Kraków 2022. *Materiały źródłowe są podawane w trakcie zajęć. |
Efekty uczenia się: |
W zakresie wiedzy absolwent: PED2A_W07 ma pogłębioną wiedzę o rodzajach więzi społecznych i o rządzących nimi prawidłowościach istotnych z punktu widzenia procesów edukacyjnych. PED2A_W09 zna fundamentalne dylematy współczesnej cywilizacji, posiada uporządkowaną wiedzę o kulturowych uwarunkowaniach procesów edukacyjnych. W zakresie umiejętności absolwent: PED2A_U2 potrafi wykorzystywać i integrować wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizy złożonych problemów edukacyjnych, opiekuńczo-wychowawczych, kulturalnych, resocjalizacyjnych, pomocowych i terapeutycznych, a także diagnozowania i projektowania działań 1. Uznawanie efektów uczenia się w trybie nauki na odległość • Realizacja zajęć na odległość nie narusza art. 63 ust. 1 Ustawy Prawo o Szkolnictwie Wyższym; • Utrzymuje się liczbę punktów ECTS przypisaną określonemu przedmiotowi w realizowanym programie studiów; • Punkt ECTS nadal odpowiada 25–30 godzinom pracy studenta obejmującym zajęcia z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość, organizowanym przez uczelnię oraz indywidualną pracę studenta związaną z tymi zajęciami. 2. Ocena postępów uczenia się na odległość • Nauczyciel akademicki zapewnia studentom informację zwrotną dotyczącą ich postępów w nauce za pośrednictwem USOS, maila służbowego w domenie chat.edu.pl; aplikacji Teams/platformy e-ChAT • Nauczyciel może ustalić w okresie obowiązywania szczególnych zasad postępowania w okresie pandemii COVID-19 zmianę dotychczasowych zasad oceniania cząstkowego i końcowego przy zapewnieniu jawności reguł postępowania i informowania studentów o tejże zmianie. Zmiana może dotyczyć wyłącznie formy zaliczenia lub egzaminu końcowego (ze zdalnego na stacjonarny przy zachowaniu zasad bezpieczeństwa higienicznego i sanitarnego) • postępach w nauce przeznaczona jest uczelniana platforma zdalnego nauczania lub inne tego typu narzędzie (Teams, Moodle, USOS) • Nauczyciel wyznacza termin konsultacji online dla studentów na platformie zdalnego nauczania (Teams oraz w USOS) lub/i lub stacjonarnie po wcześniejszym uzgodnieniu terminu drogą mailową. • Wszelkie aktywności związane z monitorowaniem uczenia się studentów i udzielania im informacji zwrotnej są zapisywane w w aplikacji Teams i/lub na platformie Moodle. praktycznych z wychowankami. PED2A_U05 posiada pogłębione umiejętności prezentowania własnych pomysłów, opinii i stanowisk i popierając je rozbudowaną argumentacją w kontekście wybranych perspektyw teoretycznych, poglądów różnych autorów, kierując się przy tym przyjętymi systemami normatywnymi. W zakresie kompetencji społecznych absolwent: PED2A_K04 utożsamia się z wartościami, celami i zadaniami realizowanymi w praktyce pedagogicznej, odznacza się rozwagą, dojrzałością i zaangażowaniem w projektowaniu, planowaniu i realizowaniu działań pedagogicznych. PED2A_K08 podtrzymuje etos zawodowy oraz ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego. |
Metody i kryteria oceniania: |
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest realizacja wszystkich efektów uczenia się, zgodnie z programem kształcenia. Efekty będą weryfikowane na podstawie oceny jakości dyskursu podczas zajęć oraz odpowiedzi ustnej lub pisemnej pracy zaliczeniowej. Istnieje możliwość wyboru przez studenta jednej z dwóch form zaliczenia. Wariant 1) Odpowiedź ustna „w sali”. Zwięzła wypowiedź na trzy zagadnienia opisane w artykule „Pedagogika religii” (na ocenę 4.0) oraz dodatkowo – na ocenę 5.0 – na dwa zagadnienia opisane w artykule „Pedagogika kultury”. Ocena z zaliczenia uwzględnia aktywne uczestnictwo podczas zajęć. Wariant 2) Dwie prace pisemne, tworzone samodzielnie, dotyczące następujących kwestii: - Idea kształcenia ogólnego w pedagogice kultury. - Idee neutralności światopoglądowej i dobra wspólnego w perspektywie szkoły. Od teorii do praktyki. Obie prace pisemne przesyłamy przez USOSMail, z podaniem imienia i nazwiska oraz kierunku studiów. Objętość każdej z prac ok. 3 stron w formacie A4. Kryteria oceny zostaną omówione podczas zajęć. Punkty ECTS: 2 Bilans punktów ECTS: Uczestnictwo w wykładzie (godziny kontaktowe) = 1 ECTS (30 godz.). Lektura tekstów związanych z wykładem i zaliczenie na ocenę = 1 ECTS (30 godz.). |
Praktyki zawodowe: |
Nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-03-01 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WYK
PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Bogusław Milerski | |
Prowadzący grup: | Bogusław Milerski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Chrześcijańska Akademia Teologiczna w Warszawie.