Teologia dogmatyczna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WT-S1-Tp-TD6 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Teologia dogmatyczna |
Jednostka: | Wydział Teologiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Wymagania (lista przedmiotów): | Teologia dogmatyczna WT-S1-Tp-TD5 |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest uzyskanie kompetencji z zakresu prawosławnej teologii dogmatycznej |
Pełny opis: |
Studenci teologii poznają kolejną część teologii dogmatycznej będącej wynikiem objawienia Bożego człowiekowi, mającego swe źródło w Piśmie Świętym i Tradycji Świętej. Przewidziany program daje możliwość zapoznania się z dogmatyczną nauką Kościoła Prawosławnego z zakresu antropologii prawosławnej, Chrystologii i Mariologii w oparciu o analizę tekstów źródłowych Pisma Świętego i Ojców Kościoła. Zostają omówione najważniejsze kwestie teologiczno - doktrynalne Kościoła Prawosławnego. Zagadnienia dogmatyczne są również rozpatrywane w świetle twórczości wybranych współczesnych teologów prawosławnych. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: Makarij, mitropolit Moskowskij i Kołomienskij, Prawosławno -Dogmaticzeskoje Bogosłowie t. I i II, Moskwa 1999; Malinowskij Nikołaj, Prawosławnoje Dohmaticzeskoje Bogosłowie t. I-IV, Siergijew Posad 1900; Popovicz Justin, Dogmatyka Prawosławne Crkve,t. I-III, Belgrad 1975 –80; Staniloae Dumitru Orthodoxe Dogmatyk, t. I-III, Zurich 1985-1995; Praca Zbiorowa, Bóg Żywy, Katechizm Kościoła Prawosławnego, Kraków 2001; Ihumen Hilarion (Ałfiejew) Misterium Wiary, Wprowadzenie do prawosławnej teologii dogmatycznej, przeł. Jarosław Charkiewicz, Warszawa 2009; Literatura uzupełniająca: Bułgakow Sergiusz, Prawosławie, Białystok 1992; Evdokimov Paul, Prawosławie, Warszawa 1986; Evdokimov Paul, Szalona Miłość Boga, Białystok 2001; Hryniewicz Wacław, Dogmat i jego funkcje w świetle tradycji prawosławnej, AK 87(1976) Lisiecki Paweł, Granica niewiedzy, w: Znak 4/1996; Łosski Włodzimierz, „Ciemność” i „światłość” w poznaniu Boga, WPAKP 1/1987; Łosski Włodzimierz, Teologia mistyczna kościoła wschodniego Warszawa 1989; Łosski Włodzimierz, Teologia dogmatyczna, Białystok 2000; Meyendorff John, Teologia bizantyjska, Warszawa 1984; Meyendorff John, Jest’ li w Cerkwi wniesznij awtoritiet, w: Prawosławie w sowriemiennom mire, New York 1981; |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA K1_W01 ma usystematyzowaną wiedzę o historycznym rozwoju nurtów prawosławnej teologii dogmatycznej K1_W02 zna w zaawansowanym stopniu stan badań wybranej problematyki teologicznej z zakresu prawosławnej teologii dogmatycznej i prawosławnej teologii patrystycznej K1_W05 posiada w stopniu zaawansowanym wiedzę w zakresie interpretacji tekstów źródłowych z zakresu patrologii i prawosławnej teologii dogmatycznej K1_W07 ma uporządkowaną wiedzę o wzajemnych relacjach pomiędzy dogmatyką, patrystyką a innymi kierunkami teologicznymi i historycznymi K1_W08 ma podstawową wiedzę o warsztacie teologii dogmatycznej oraz o tożsamości Kościołów w kontekście warsztatów nauk historycznych UMIEJĘTNOŚCI K1_U02 interpretuje i komentuje teksty źródłowe z zakresu teologii dogmatycznej oraz ich interpretacje, a także krytycznie konfrontuje przekazy źródłowe K1_U03 na podstawie wiedzy z zakresu teologii dogmatycznej formułuje hipotezy dotyczące tej dyscypliny teologicznej formułuje propozycje interpretacji źródeł z zakresu teologii dogmatycznej K1_U05 potrafi formułować w mowie i piśmie podstawowe interpretacje tekstów źródłowych oraz stawiać tezy z zakresu teologii dogmatycznej K1_U09 potrafi brać udział w dyskusji teologicznej, krytycznie oceniając różne stanowiska i prezentując własne pomysły wsparte właściwą argumentacją KOMPETENCJE SPOŁECZNE K1_K01 krytycznie ocenia zakres posiadanej wiedzy i umiejętności i rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i rozwoju zawodowego K1_K02 interesuje się nowatorskimi koncepcjami z zakresu teologii dogmatycznej i patrystyki K1_K05 umie zdefiniować konsekwencje ocen wydarzeń historycznych w perspektywie prawosławnej i ekumenicznej |
Metody i kryteria oceniania: |
Obecność na zajęciach jest obowiązkowa (dopuszczalna dwukrotna absencja na zajęciach). Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest obecność na zajęciach oraz oraz pozytywna ocena z ustnego egzaminu. Egzamin ustny składa się z 5 pytań punktowanych. Za każde pytanie można uzyskać 1 pkt. Zaliczeniem jest uzyskanie minimum 3 punktów (3 z 5 pkt. ocena dostateczna; 4 z 5 pkt. ocena dobra; 5 z 5 pkt. ocena bardzo dobra). |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-02-20 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Egzamin, 0 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Andrzej Baczyński | |
Prowadzący grup: | Andrzej Baczyński | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie i egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie Egzamin - Egzamin Wykład - Zaliczenie |
|
Uwagi: |
Właścicielem praw autorskich jest Chrześcijańska Akademia Teologiczna w Warszawie.