Chrześcijańska Akademia Teologiczna w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Podstawy psychologii dla nauczycieli WNS-SJ-WE-PPN5
Wykład (WYK) Semestr zimowy 2024/25

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 30
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Zaliczenie
Metody i kryteria oceniania:

Egzamin: Test jednokrotnego wyboru.

Terminowa realizacja zadań na platformie MsTeams. Zadania wykonane po terminie nie będą zaliczane. Brak realizacji zadania lub zadanie zrealizowane niedostatecznie oznacza ocenę niedostateczną. Średnia ocen z zadań jest oceną ostateczną z zajeć. Ze wzgledu na realizację zadań w ciągu semestru nie ma możliwości ich poprawy.

Zakres tematów:

1. Wprowadzenie do psychologii jako nauki, cele psychologii.Psychologiczne koncepcje człowieka i postrzeganie zachowań

2. Psychologia wychowawcza i psychologia kształcenia: wychowanie a inne oddziaływania. Zadania psychologii wychowaczej. Modele interakcji nauczyciel – uczeń. Definicja kształcenia. Kształcenie kompetencji na przykładzie myślenia aktywnie otwartego. Modele nauczania. Wyuczona bezradność, bezradność intelektualna.

3. Psychologia rodziny: trudności definicyjne, rodzina tradycyjna i współczesna - przemiany rodzin, funkcje rodziny, rodzina jako środowisko wychowawcze i socjalizacja w rodzinie, postawy rodzicielskie, style wychowawcze, rodziny funkcjonalne i dysfunkcjonalne, konflikt rodzina - szkoła

4. Uczenie się: uczenie się jako centralna kategoria pojęciowa praktyki pedagogicznej, psychologiczne aspekty procesu uczenia, uczenie asocjacyjne, warunkowanie klasyczne, warunkowanie operacyjne, uczenie się obserwacyjne, natura procesu uczenia, jak sie uczą dzieci i jak sie uczą dorośli?

4. Agresja i zachowania agresywne: typologia zachowań agresywnych, formy agresji, wybrane koncepcje dotyczące agresji, osobowościowe wyznaczniki agresji, socjalizacja a agresja

5. Altruizm i zachowania prospołeczne: zachowania pomocne, prospołeczne i altruizm, zachowania prospołeczne - natura czy kultura?, wybrane koncepcje wyjasniające zachowania prosppołeczne, atrybucja przyczyn a pomaganie, cechy osób pomagających

6. Wpływ społeczny - konformizm i posłuszeństwo: konformizm a posłuszeństwo, wpływ informacyjny i normatywny, czynniki modyfikujące konformizm, nonkomformizm i niezależność, przywództwo a posłuszeństwo, szkoła a konformizm.

7. Poznanie społeczne. Stereotypy, uprzedzenia i dyskryminacja: schematy i ich funkcje, dostępność schematów, samospełniające sie proroctwo; definicja stereotypów, kategoryzacja jako podstawa stereotypów, stereotypy a uprzedzenia i dyskryminacja

8. Psychologia kliniczna, pomoc psychologiczna i psychoterapia - wprowadzenie do tematyki: zakres i zainteresowania psychologii klinicznej, zdrowie psychiczne - norma i patologia, klasyfikacje zaburzeń psychicznych, wsparcie społeczne, pomoc psychologiczna, psychoterapia, pomoc psychologiczno - pedagogiczna

9. Stres i wypalenie zawodowe wśród nauczycieli: definicje i wybrane koncepcje dotyczące stresu, konsekwencje stresu, radzenie sobie ze stresem, wypalenie zawodowe - definicja, psychologiczne i osobowościowe czynniki ryzyka w pracy nauczyciela , diagnostyka róznicowa depresja a wypalenie zawodowe, zapobieganie wypaleniu

Metody dydaktyczne:

Wykład z elementami konwersatorium. Zadania na platformie MsTeams

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 co drugi czwartek (parzyste), 12:00 - 13:30, sala 205
Ewa Wojtowicz 15/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Chrześcijańska Akademia Teologiczna w Warszawie
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Chrześcijańska Akademia Teologiczna w Warszawie.
ul. Broniewskiego 48
01-771 Warszawa
tel: +48 22 831 95 97 https://chat.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-7 (2024-10-21)