Egzegeza Nowego Testamentu
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WT-S2-Tps-ENT2 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Egzegeza Nowego Testamentu |
Jednostka: | Wydział Teologiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Wymagania (lista przedmiotów): | Egzegeza Nowego Testamentu WT-S2-Tps-ENT1 |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Studenci pogłębiają wiedzę w zakresie zasad interpretacji tekstu Pisma Świętego, doskonalą umiejętność samodzielnego badania i interpretowania tekstów Nowego Testamentu oraz krytycznego korzystania z literatury przedmiotu. |
Pełny opis: |
Celem zajęć jest zapoznanie studentów z prawosławnym podejściem do Pisma Świętego, z jego wspólnotowym charakterem oraz duchowym wymiarem na przykładzie egzegezy Dziejów Apostolskich. Prawosławne podejście do Pisma Świętego cechuje między innymi holistyczne badanie, obejmujące historyczny, literacki i teologiczny aspekt w krytycznym ujęciu - poszukującym prawdy na zasadzie rozróżnienia prawdy i fałszu. Pismo posiada kościelny, wspólnotowy wymiar i wraz z Tradycją Świętą stanowi dynamiczną rzeczywistość wzajemnej relacji Boga i ludzi. Również egzystencjalny, duchowy wymiar Pisma Świętego jest przedmiotem prawosławnej egzegezy. Zajęcia obejmują egzegezę, interpretację i aktualizację tekstu Dziejów Apostolskich z wykorzystaniem niektórych założeń krytyki tekstu, krytyki literackiej i metod teologicznych. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: - The Greek New Testament, ed. K. Aland, M. Black, C.M. Martini, United Bible Societies 1983; - Grecko-polski Nowy Testament: wydanie interlinearne z kodami gramatycznymi, tum. R. Popowski, M. Wojciechowski, Warszawa 1994; - Remigiusz Popowski, Wielki słownik grecko-polski Nowego Testamentu: wydanie z pełną lokalizacją greckich haseł, kluczem polsko-greckim oraz indeksem form czasownikowych, Warszawa 1997; - Jan Flis, Metodologia Nowego Testamentu, Pelplin 1994; - Werner G. Jeanrond, Hermeneutyka teologiczna: Rozwój i znaczenie, tłum. M. Borowska, Kraków 1999; - Hugolin Langkammer, Metodologia Nowego Testamentu, Opole 1991; - Janusz Czerski, Metodologia Nowego Testamentu (OBT 126), Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego UO, Opole [1997] 2012; Stefan Szymik, Współczesne modele egzegezy biblijnej, Wydawnictwo KUL, Lublin 2013; Ks. Roman Bartnicki, Kinga Kłósek, Metody interpretacji Nowego Testamentu. Wprowadzenie, Wydawnictwo Petrus, Kraków 2014; - Dzieje Apostolskie, Wstęp, przekład z oryginału, komentarz, Eugeniusz Dąbrowski, Poznań 2008; - Dzieje Apostolskie, Tłumaczenie, wstęp i komentarz, Hugolin Langkammer, Lublin 2008; - Justin Taylor, Dzieje Apostolskie: komentarz, tłum. B. Widła, Warszawa 2006; - Dzieje Apostolskie: egzegeza, interpretacja, teologia, red. nauk. W. Chrostowski, Toruń 2008; - Иже во святых отца нашего Иоанна Златоустого архиепископа константинополъского, Избранные творения, Беседы на Деяния Апостолъские, Москва 1994; - блаженный Феофилакт Болгарский, Толкование на Деяния святых Апостолов; https://azbyka.ru/otechnik/Feofilakt_Bolgarskij/tolkovanie-na-dejanija-svjatykh-apostolov/ - профессор Александр Павлович Лопухин, Толковая Библия, Толкование на Деяния Святых Апостолов. https://azbyka.ru/otechnik/Lopuhin/tolkovaja_biblija_55/ Literatura uzupełniająca: - Dzieje Apostolskie: Listy św. Pawła, opr. Andrzej Sebastian Jasiński, Warszawa 1997, t. 9; - Anna Maria Canopi, Dzieje Apostolskie: tych faktów jesteśmy świadkami: Lectio divina, tłum. A. Wojnowski, Kraków 2009; - William Berclay, Dzieje Apostolskie, tłum. R. Kowalczuk, W. Zachowicz, Warszawa 1979; - Richard J. Villon, Dzieje Apostolskie [w:] Katolicki Komentarz Biblijny, red. R.E. Brown, J.A. Fitzmyer, R.E. Murphy, red. wyd. polskiego W. Chrostowski, Warszawa (bez roku), s. 1177-1253. |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA K2_W01 - dogłębnie rozumie znaczenie wpływu interpretacji biblijnej na kształtowanie się głównych kierunków refleksji teologicznej K2_W02 - ma gruntowną, wieloaspektową i podbudowaną teoretycznie znajomość metod interpretacji tekstu biblijnego zna dogłębnie historię interpretacji NT K2_W04 - zna dogłębnie terminologię teologiczną na poziomie rozszerzonym, w tym w języku obcym, i zna terminologię z zakresu pokrewnych dyscyplin humanistycznych K2_W05 - ma pogłębioną wiedzę o historyczno-językowym wymiarze biblistyki K2_W06 - dogłębnie rozumie złożoność i wielokierunkowość badań biblistycznych UMIEJĘTNOŚCI K2_U01 - samodzielnie wyszukuje, analizuje, ocenia, selekcjonuje i integruje informacje ze źródeł pisanych i elektronicznych K2_U02 - samodzielnie interpretuje tekst teologiczny, dobierając właściwe metody badawcze, komentuje i konfrontuje tezy i założenia pochodzące z różnych tekstów, analizuje złożone argumenty teologiczne i ustala związki logiczne K2_U04 - potrafi napisać własne opracowanie interpretacji wybranego tekstu biblijnego lub problemu biblistycznego, uwzględniając współczesny stan wiedzy K2_U07 - potrafi prowadzić dyskusję teologiczną w, umożliwiającą krytyczną wymianę opinii w kwestiach teologicznych K2_U09 - potrafi wykorzystywać swoją wiedzę biblijną i umiejętności egzegetyczne w indywidualnym i zespołowym przygotowaniu się do działań w praktyce kościelnej i pedagogicznej K2_U11 - potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę, rozwijać swoje umiejętności badawcze w zakresie biblistyki KOMPETENCJE SPOŁECZNE K2_K01 - zna zakres posiadanej przez siebie wiedzy i posiadanych umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i rozwoju zawodowego K2_K05 - wykazuje aktywność indywidualną i inicjuje działania zespołowe w celu praktycznego wykorzystania badań egzegetycznych K2_K07 - ma świadomość znaczenia polskiego i światowego dziedzictwa w zakresie biblistyki; angażuje się w działania o charakterze religijno-biblistycznym w ramach uczestnictwa w życiu religijnym, społecznym i kulturalnym |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody weryfikacji efektów uczenia się: - pisemna praca zaliczeniowa: K2_W02, K2_U02, K2_U04 - aktywność w trakcie ćwiczeń: K2_W04, K2_U07, K2_U11, - egzamin: K2_W02, K2_W05, K2_W06, K2_U11, K2_K07 Zaliczenie wykładu na podstawie obecności. Zaliczenie ćwiczeń na podstawie obecności i aktywności w trakcie ćwiczeń oraz przygotowania na piśmie i prezentacji na ćwiczeniach pracy na zadany temat. Dopuszczalne są po dwie nieobecności dla ćwiczeń i wykładów. Pozostałe należy usprawiedliwić (usprawiedliwienie lekarskie, sądowe lub z uczelni). Zasady oceniania prac pisemnych: 1-5 pkt - ocena 2; 6-7 pkt - ocena 3; 7-8 pkt - ocena 4; 9-10 pkt - ocena 5. Ocena z egzaminu ustnego wystawiana jest na podstawie odpowiedzi na trzy wybrane zagadnienia. Zasady oceniania na egzaminie: - ocena 2: brak podstawowej wiedzy, umiejętności, kompetencji w zakresie wytyczonym przez cele przedmiotu, wymagania i efekty kształcenia. - ocena 3: zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje w zakresie wytyczonym przez cele przedmiotu, wymagania i efekty kształcenia. - ocena 4: gruntowna wiedza, umiejętności i kompetencje w zakresie wytyczonym przez cele przedmiotu, wymagania i efekty kształcenia. - ocena 5: pogłębiona i poszerzona w wyniku własnych studiów i poszukiwań badawczych wiedza, umiejętności i kompetencje w zakresie wytyczonym przez cele przedmiotu, wymagania i efekty kształcenia. Student posiadający zgodę na Indywidualną organizację studiów (IOS) obowiązkowo na początku cyklu (tj. semestru) zgłasza się do nauczyciela akademickiego w celu ustalenia indywidualnego toku pracy i zasad uzyskania zaliczeń oraz przystąpienia do egzaminu. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-03-01 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
CW
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Egzamin, 0 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Wsiewołod Konach | |
Prowadzący grup: | Wsiewołod Konach | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie i egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie Egzamin - Egzamin Wykład - Zaliczenie |
Właścicielem praw autorskich jest Chrześcijańska Akademia Teologiczna w Warszawie.