Wstęp ogólny do Pisma Świętego
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WT-S2-Tew-WOPŚ1 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Wstęp ogólny do Pisma Świętego |
Jednostka: | Wydział Teologiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | mieszany: w sali i zdalnie |
Skrócony opis: |
Zajęcia dostarczają podstawowej wiedzy o nazwach Biblii, Starego i Nowego Testamentu, historii interpretacji Biblii, historii kształtowania się kanonu Starego i Nowego Testamentu oraz o tekście Starego i Nowego Testamentu. Na zajęciach studenci zapoznają się także z krytycznymi wydaniami ST i NT, a także z tłumaczeniami Biblii na język polski. |
Pełny opis: |
Zajęcia dostarczają podstawowej wiedzy o nazwach Biblii, Starego i Nowego Testamentu, historii interpretacji Biblii, historii kształtowania się kanonu Starego i Nowego Testamentu oraz o tekście Starego i Nowego Testamentu. Przedstawiona zostanie wiedza na temat teorii dotyczących historii tekstu ST i NT, rodzin tekstu, świadectw ST i NT oraz starożytnych tłumaczeń Biblii istotnych dla badań nad tekstem biblijnym. Przedstawiona zostanie wiedza o starożytnym piśmiennictwie, materiałach, na których pisano, i narzędziach, które do tego służyły. Na zajęciach studenci zapoznają się także z krytycznymi wydaniami ST i NT, a także z tłumaczeniami Biblii na język polski. |
Literatura: |
Krytyczne wydania Biblii: Biblia Hebraica Stuttgartensia, wyd. 5, Stuttgart 1997. Biblia Hebraica Quinta, Stuttgart 2004-2021. Biblia sacra iuxta vulgatam versionem, Stuttgart 1969. Novum Testamentum Graece, wyd. 28, Stuttgart 2012. Septuaginta, red. A. Rahlfs, Stuttgart 1982. Literatura podstawowa: Dohmen Ch., Stemberger G., Hermeneutyka Biblii Żydowskiej i Starego Testamentu, Kraków 2008. Historia Interpretacji, hasło w: B. M. Metzger, M. D. Coogan, Słownik Wiedzy Biblijnej, Vocatio, Warszawa 1996. Jańczuk L., Tekst NT, 2009, e-book do ściągnięcie z academia.edu Kluczyński A. P. i, Historia tekstu ST, w: J. Slawik, Egzegeza ST, Warszawa 2004, s. 170-177. Tegoż, Wyjaśnienie skrótów świadectw tekstowych używanych w Biblia Hebraica Stuttgartensia, w: J. Slawik, Egzegeza ST, Warszawa 2004, s.178-188. McDonald L.. M., Kanon Biblii. Źródła, przekaz, znaczenie, Vocatio, Warszawa 2021. Romaniuk K., Wprowadzenie do krytyki tekstu ST i NT, Poznań-Warszawa-Lublin 1975. Szlaga J. (red.), Wstęp ogólny do Pisma Świętego, Pallotinum, Poznań-Warszawa 1986, s. 150-183; Uglorz M., Introdukcja do NT. Część I, ChAT, Warszawa 1994 Literatura uzupełniająca Aland B., Aland K., Der Text des Neuen Testaments. Einführung in die wissenschaftlichen Ausgaben sowie in Theorie und Praxis der modernen Textkritik, Stuttgart 1989. Erickson M. J., Evangelical Interpretation. Perspectives on Hermeneutical Issues, Grand Rapids 1993. Fischer A. A., Der Text des Alten Testaments. Neubearbeiteung der Einführung in die Biblia Hebraica von Ernst Würthwein, Stuttgart 2009. Grant R., Tracy D., A Short History of the Interpretation, London 1984. Mangano M. , Kanon, w: M. J. Mangano, Wstęp do ST 1, ChIB, Warszawa 2008, s, 27-40. Marshall I. H., New Testament Interpretation. Essays on Principles and Methods, Exxeter 1977. |
Efekty uczenia się: |
K2_W02 zna dogłębnie historię interpretacji ST i NT oraz główne nurty teologii biblijnej K2_W03 ma zaawansowaną i uporządkowaną wiedzę o bieżącym stanie badań bibilijnych K2_W04 zna dogłębnie terminologię z zakresu badań nas ST i NT na poziomie rozszerzonym K2_W06 ma pogłębioną wiedzę na temat historycznego wymiaru dyskursu biblijnego K2_U01 samodzielnie wyszukuje, analizuje, ocenia, selekcjonuje i integruje informacje ze źródeł pisanych i elektronicznych K2_U02 samodzielnie identyfikuje, analizuje i krytycznie ocenia złożone argumenty teologiczne dotyczące Pisma Św. uwzględniając historyczny wymiar biblistyki K2_U11 potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę, rozwijać swoje umiejętności badawcze w zakresie biblistyki K2_K01 zna zakres posiadanej przez siebie wiedzy i posiadanych umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i rozwoju zawodowego K2_K07 ma świadomość znaczenia polskiego i światowego dziedzictwa w zakresie biblistyki, angażuje się w działania o charakterze religijno-biblistycznym w ramach uczestnictwa w życiu religijnym, społecznym i kulturalnym |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody weryfikacji efektów kształcenia: ćwiczenia - wszystkie powyższe efekty kształcenia egzamin - K2_W02; K2_W03; K2_W04; K2_W06; K2_U01; K2_U11: K2_U11 Zaliczenie ćwiczeń na podstawie obecności (dopuszczalne dwie nieusprawiedliwione nieobecności), przygotowania do ćwiczeń i aktywności na zajęciach (ocena jakości dyskursu prowadzonego w trakcie ćwiczeń; obserwacja udziału w dyskusji, ocena przygotowywanych referatów i prezentacji). ;Zaliczenie wykładów na podstawie obecności (dopuszczalne dwie nieusprawiedliwione nieobecności) i egzaminu. Ocena końcowa uwzględnia wynik egzaminu (60%), obecności (10%), przygotowania i aktywności na zajęciach (odpowiednio po 15%). Zasady oceniania egzaminu: ocena 2: brak podstawowej wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie wytyczonym przez cele przedmiotu, ocena 3: zadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje w zakresie wytyczonym przez cele przedmiotu; ocena 4 gruntowna wiedza, umiejętności i kompetencje w zakresie wytyczonym przez cele przedmiotu; ocena 5 pogłębiona i poszerzona w wyniku własnych studiów i poszukiwań wiedza umiejętności i kompetencje w zakresie wytyczonym przez cele przedmiotu. Student posiadający zgodę na indywidualną organizację studiów (IOS) obowiązkowo na początku semestru zgłasza się do nauczyciela akademickiego w celu ustalenia indywidualnego toku pracy i zasad uzyskania zaliczeń |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WYK
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Egzamin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Andrzej Kluczyński | |
Prowadzący grup: | Andrzej Kluczyński | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie i egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie Egzamin - Egzamin Wykład - Zaliczenie |
Właścicielem praw autorskich jest Chrześcijańska Akademia Teologiczna w Warszawie.