Wstęp do teologii starokatolickiej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WT-S1-Ts-WTS2 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Wstęp do teologii starokatolickiej |
Jednostka: | Wydział Teologiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Tematyka zajęć obejmuje podstawowe pojęcia teologiczne i zasady wiary Kościołów starokatolickich Unii Utrechckiej. Studenci nabierają umiejętności w zakresie interpretacji podstawowych starokatolickich tekstów teologicznych. Studiujący zdobywają również kompetencje społeczne odnośnie do znajomości i popularyzacji teologii starokatolickiej. |
Pełny opis: |
Podczas wykładów i ćwiczeń studiujący poznają główne pojęcia teologiczne i zasady wiary Kościołów starokatolickich zrzeszonych w Unii Utrechckiej. Celem zajęć jest zapoznanie studentów z podstawami teologii starokatolickiej odnośnie do Objawienia, Pisma Świętego, Tradycji apostolskiej i kościelnej, synodów kościelnych, soborów powszechnych, podstawowych rodzajów formuł doktrynalnych (wyznania wiary, dogmatu, nauki ogólnokościelnej i teologicznego poglądu naukowego), nauki o Bogu w Trójcy Jedynym, Jezusie Chrystusie, Duchu Świętym, Maryi Matce Bożej, łasce, zbawieniu, sprawach ostatecznych, sakramentach i Kościele oraz przybliżenie pojęcia ekumenizmu i relacji Kościołów starokatolickich Unii Utrechckiej z innymi Kościołami chrześcijańskimi. Studenci nabywają praktycznych umiejętności w rozumieniu tekstów programowych starokatolicyzmu. Studiujący uzyskują kompetencje społeczne w zakresie znajomości i popularyzacji teologii starokatolickiej. Bloki tematyczne realizowane na zajęciach: 1.Wiadomości wstępne o teologii 2.Historyczny i teologiczny rodowód starokatolicyzmu 3.Podstawowe decyzje i ukształtowanie się Kościoła starokatolickiego 4.Chrześcijańska i katolicka tożsamość starokatolicyzmu 5.Doktryna Kościołów starokatolickich Unii Utrechckiej 5.Starokatolicka koncepcja Kościoła 7.Dążenia ekumeniczne starokatolików |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Aldenhoven H., Eklezjologiczna samoświadomość Kościołów starokatolickich, Posłannictwo 1985, nr 3-4, s. 5-45. Bałakier E., Sakramentologia starokatolicka, Warszawa 1991. Jezierski J. (red.), Biskup - prezbiter - diakon. Perspektywa polskokatolicka i rzymskokatolicka, Olsztyn 2008. Jezierski J. (red.), Maryja w wierze i życiu chrześcijan. Perspektywa polsko i rzymskokatolicka, Olsztyn 2008. Jezierski J. (red.), Tradycja i kościelne tradycje, Olsztyn 2004. Kuery U., Kościół starokatolicki. Historia, nauka, dążenia, Tłumaczenie i opracowanie naukowe pod kierunkiem bpa prof. dr. hab. Wiktora Wysoczańskiego, Warszawa 1996. Przedpełski B., Odśrodkowe tendencje reformistyczne Kościoła Rzymskokatolickiego krajów języka niemieckiego w XVIII i XIX stuleciu, Warszawa 2013. Rabczyński P. (red.), Sukcesja i urząd biskupa. Perspektywa polskokatolicka i rzymskokatolicka, Olsztyn 2018. Santorski A., Wstęp do teologii, Warszawa 1998. Stalder K., Problem Filioque w Kościołach starokatolickich i ich teologii, Posłannictwo 1982, nr 3-4, s. 9-22. Statut Biskupów starokatolickich zjednoczonych w Unii Utrechckiej, w: Beiheft zu IKZ 91 (2001). Wójtowicz T., Mały Katechizm Kościoła Polskokatolickiego, Warszawa 1984. Wysoczański W., Historyczne, teologiczne i prawnokościelne podłoże powstania starokatolicyzmu, Rocznik Teologiczny ChAT 1992,z. 1, s. 7-57. Literatura pomocnicza: Bajorek J., Mariologia biskupa Franciszka Hodura, Świdnica 2007. Kirche fuer Christen heut. Eine Information ueber die Alt-Katholische Kirche, herausgegeben vom Arbeitskreis Oeffentlichkeitsarbeit im KAtholischen Bistum, Berlin 1994. Rode M., Watykańskie dogmaty z 1870 roku i ich stosunek do państwa i społeczeństwa wówczas i dzisiaj, Kalendarz Katolicki na rok 1982, Warszawa 1982, s. 82-94. Stalder K., Eklezjologia i natura prawna Unii Utrechckiej biskupów starokatolickich, Posłannictwo 1986, nr 3-4, s. 78-98. Włodarski S., Prymat w Kościele. Starokatolickie studium biblijno-historyczne, Warszawa 1971. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: K1_W01 zna i rozumie genezę i historyczny rozwój teologii starokatolickiej zna i rozumie metodologiczne powiązania teologii starokatolickiej z innymi naukami humanistycznymi (filozofia, psychologia, socjologia, nauki historyczne) K1_W02 ma podstawową wiedzę na temat bieżącego stanu badań w teologii starokatolickiej zna i rozumie różne kierunki i towarzyszące im problemy w rozwoju współczesnej teologii starokatolickiej zna w zaawansowanym stopniu stan badań wybranej problematyki z zakresu teologii starokatolickiej K1_W05 potrafi dokonywać samodzielnej interpretacji tekstu teologicznego zna i dogłębnie rozumie metody badawcze i sposoby argumentacji stosowane w teologii starokatolickiej K1_W08 zna i rozumie w stopniu podstawowym genezę i historyczny rozwój teologii starokatolickiej zna i rozumie w stopniu podstawowym metodologiczne powiązania teologii starokatolickiej z innymi naukami humanistycznymi (nauki językowe, filozofia, psychologia, socjologia, nauki historyczne) ma podstawową wiedzę na temat elementów pracy źródłoznawczej, w tym krytyki źródeł oraz metodologii nauk historycznych ma podstawową wiedzę o warsztacie historii dogmatów i teologii oraz o tożsamości Kościołów w kontekście warsztatów nauk historycznych K1_W11 zna i rozumie w stopniu podstawowym historyczne uwarunkowania relacji pomiędzy Kościołami oraz wpływu instytucji państwowych i życia społecznego na doktrynę kościelną zna i rozumie w stopniu podstawowym przebieg relacji interkonfesyjnychw wymiarze historycznym K1_W13 ma podstawową wiedzę o instytucjach kościelnych oraz ich roli w dyskursie teologicznym w zakresie teologii starokatolickiej oraz o jej uwarunkowaniach poprzez związki z innymi instytucjami społecznymi, edukacyjnymi i kulturalnymi Umiejętności: K1_U01 potrafi wyszukać i dobierać informacje ze źródeł pisanych i elektronicznych oraz krytycznie je oceniać K1_U02 samodzielnie interpretuje i komentuje teksty z zakresu teologii starokatolickiej K1_U03 wykorzystuje wiedzę z zakresu teologii starokatolickiej, w tym fundamentalnej do interpretacji tekstów należących do subdyscyplin teologicznych potrafi krytycznie w sposób racjonalny odnieść się do różnych stanowisk teologicznych K1_U05 potrafi formułować w mowie i piśmie podstawowe interpretacje tekstów źródłowych oraz stawiać tezy z zakresu teologii starokatolickiej umie dostrzec i skomentować w zakresie podstawowym powiązania źródeł i produkujących je instytucji K1_U09 potrafi brać udział w dyskusji teologicznej, krytycznie oceniając różne stanowiska i prezentując własne pomysły wsparte właściwą argumentacją Kompetencje społeczne: K1_K01 krytycznie ocenia zakres posiadanej wiedzy i umiejętności i rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i rozwoju zawodowego K1_K07 interesuje się współczesnymi koncepcjami, kierunkami i rozwiązaniami z zakresu teologii starokatolickiej oraz ich realnym wpływem na życie społeczno-religijne i kulturalne |
Metody i kryteria oceniania: |
a)Metody weryfikacji efektów uczenia się: -egzamin ustny - W01, W02 -opracowanie dwóch referatów, po jednym w każdym semestrze - W08, K06 -aktywny udział w dyskusji - W11, U05, K01 -czynny udział w ćwiczeniach - U03, U04 b)Kryteria oceniania: W semestrze zimowym studenci otrzymują zaliczenie przedmiotu na podstawie obecności i aktywności na zajęciach oraz jednej pracy semestralnej w maszynopisie od 6 do 10 stron. W semestrze letnim studenci otrzymują zaliczenie przedmiotu na podstawie obecności i aktywności na zajęciach oraz 1 pracy semestralnej w maszynopisie liczącej od 6 do 10 stron, a ocenę końcową z przedmiotu uzyskują na podstawie egzaminu ustnego, składającego się z czterech pytań erudycyjno-problemowych, ocenianych od 0 do 10 za każdą odpowiedź; maksymalna liczba punktów wynosi 40 punktów; do zdania egzaminu ustnego jest wymagane uzyskanie 50% punktów. System punktowy dla oceniania egzaminu ustnego przedstawia się następująco: 35-40 - ocena bardzo dobra 26-34 - ocena dobra 20-25 - ocena dostateczna 1--19 - ocena niedostateczna Student posiadający zgodę Dziekana Wydziału Teologicznego ChAT na Indywidualna organizacje studiów jest zobowiązany na początku roku akademickiego zgłosić się do wykładowcy w celu ustalenia charakteru i porządku pracy oraz warunków uzyskania zaliczenia i zdania egzaminu końcowego. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-24 - 2023-06-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Egzamin, 0 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Borys Przedpełski | |
Prowadzący grup: | Sławomir Markowski, Borys Przedpełski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie i egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie Egzamin - Egzamin Wykład - Zaliczenie |
|
Skrócony opis: |
Tematyka zajęć obejmuje podstawowe pojęcia teologiczne i zasady wiary Kościołów starokatolickich Unii Utrechckiej. Studenci nabierają umiejętności w zakresie interpretacji podstawowych tekstów teologicznych starokatolicyzmu. Uczestnicy zajęć zdobywają również kompetencje społeczne odnoszące się do znajomości terminologii i zasad teologii starokatolickiej. |
|
Pełny opis: |
Podczas wykładów i ćwiczeń studiujący poznają główne pojęcia teologiczne i zasady wiary Kościołów starokatolickich zrzeszonych w Unii Utrechckiej. Celem zajęć jest zapoznanie studentów z podstawami teologii starokatolickiej odnośnie do nauki o Bogu w Trójcy Jedynym, Jezusie Chrystusie i Duchu Świętym, Maryi Matce Bożej, łasce, zbawieniu, sprawach ostatecznych, sakramentach i Kościele, oraz pojęciem ekumenizmu i stosunkiem Kościołów starokatolickich Unii Utrechckiej do Prawosławnego Kościoła Wschodu, Anglikańskiej Wspólnoty Kościelnej, Kościoła Rzymskokatolickiego, Kościoła Starokatolickiego Kościoła Mariawitów, Kościoła Ewangelicko-Luterańskiego i Kościoła Ewangelicko-Reformowanego. Studenci nabierają umiejętności w zakresie hermeneutyki programowych tekstów teologicznych starokatolicyzmu. Uczestnicy zajęć zdobywają również kompetencje społeczne odnoszące się do znajomości terminologii i zasad teologii starokatolickiej. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązująca: Aldenhoven H., Eklezjologiczna samoświadomość Kościołów starokatolickich, Posłannictwo 1985, nr 3-4, s. 5-45. Kuery U., Kościół starokatolicki. Historia, nauka, dążenia, Tłumaczenie i opracowanie naukowe pod kierunkiem bpa prof. dra hab. Wiktora Wysoczańskiego, Warszawa 1996. Stalder K., Aldenhoven H., Problem Filioque w Kościołach starokatolickich i w ich teologii, Posłannictwo 1982, nr 3-4, s. 9-22. Statut Biskupów starokatolickich zjednoczonych w Unii Utrechckiej, w: Beiheft zu IKZ 91 (2001). Wójtowicz T., Mały katechizm Kościoła Polskokatolickiego, Warszawa 1984. Literatura uzupełniająca: Bajorek J., Mariologia biskupa Franciszka Hodura, Świdnica 2007. Stalder K., Eklezjologia i natura prawna Unii Utrechckiej i biskupów starokatolickich, Posłannictwo 1986, nr 3-4, s. 78-98. Stalder K., Eklezjologiczna i prawnokoscielna treść Unii Utrechckiej Kościoła Starokatolickiego, Posłannictwo 1982, nr 3-4, s. 29-58. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2024-02-22 - 2024-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Egzamin, 0 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Borys Przedpełski | |
Prowadzący grup: | Sławomir Markowski, Borys Przedpełski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie i egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie Egzamin - Egzamin Wykład - Zaliczenie |
|
Skrócony opis: |
Tematyka zajęć obejmuje podstawowe pojęcia teologiczne i zasady wiary Kościołów starokatolickich Unii Utrechckiej. Studenci nabierają umiejętności w zakresie interpretacji podstawowych tekstów teologicznych starokatolicyzmu. Uczestnicy zajęć zdobywają również kompetencje społeczne odnoszące się do znajomości terminologii i zasad teologii starokatolickiej. |
|
Pełny opis: |
Podczas wykładów i ćwiczeń studiujący poznają główne pojęcia teologiczne i zasady wiary Kościołów starokatolickich zrzeszonych w Unii Utrechckiej. Celem zajęć jest zapoznanie studentów z podstawami teologii starokatolickiej odnośnie do nauki o Bogu w Trójcy Jedynym, Jezusie Chrystusie i Duchu Świętym, Maryi Matce Bożej, łasce, zbawieniu, sprawach ostatecznych, sakramentach i Kościele, oraz pojęciem ekumenizmu i stosunkiem Kościołów starokatolickich Unii Utrechckiej do Prawosławnego Kościoła Wschodu, Anglikańskiej Wspólnoty Kościelnej, Kościoła Rzymskokatolickiego, Kościoła Starokatolickiego Kościoła Mariawitów, Kościoła Ewangelicko-Luterańskiego i Kościoła Ewangelicko-Reformowanego. Studenci nabierają umiejętności w zakresie hermeneutyki programowych tekstów teologicznych starokatolicyzmu. Uczestnicy zajęć zdobywają również kompetencje społeczne odnoszące się do znajomości terminologii i zasad teologii starokatolickiej. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązująca: Aldenhoven H., Eklezjologiczna samoświadomość Kościołów starokatolickich, Posłannictwo 1985, nr 3-4, s. 5-45. Kuery U., Kościół starokatolicki. Historia, nauka, dążenia, Tłumaczenie i opracowanie naukowe pod kierunkiem bpa prof. dra hab. Wiktora Wysoczańskiego, Warszawa 1996. Stalder K., Aldenhoven H., Problem Filioque w Kościołach starokatolickich i w ich teologii, Posłannictwo 1982, nr 3-4, s. 9-22. Statut Biskupów starokatolickich zjednoczonych w Unii Utrechckiej, w: Beiheft zu IKZ 91 (2001). Wójtowicz T., Mały katechizm Kościoła Polskokatolickiego, Warszawa 1984. Literatura uzupełniająca: Bajorek J., Mariologia biskupa Franciszka Hodura, Świdnica 2007. Stalder K., Eklezjologia i natura prawna Unii Utrechckiej i biskupów starokatolickich, Posłannictwo 1986, nr 3-4, s. 78-98. Stalder K., Eklezjologiczna i prawnokoscielna treść Unii Utrechckiej Kościoła Starokatolickiego, Posłannictwo 1982, nr 3-4, s. 29-58. |
Właścicielem praw autorskich jest Chrześcijańska Akademia Teologiczna.