Wprowadzenie do psychologii
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WNS-SJ-WE-WPs1 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Wprowadzenie do psychologii |
Jednostka: | Wydział Nauk Społecznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Zajęcia w sem. zimowym r. akad, 2023/24 prowadzone w systemie mieszanym (15 godzin kontaktowych w siedzibie ChAT/15 godzin w formie zdalnej na platformie Moodle). |
Tryb prowadzenia: | mieszany: w sali i zdalnie |
Skrócony opis: |
Celem wykładu jest przybliżenie uczestnikom podstawowej wiedzy w obszarze psychologii ogólnej jako dyscypliny naukowej. |
Pełny opis: |
Celem wykładu jest zapoznanie studentów z podstawowymi terminami i zagadnieniami z zakresu psychologii ogólnej. Treści zajęć zawierają się w trzech blokach tematycznych: 1) wprowadzenie – przegląd dziedzin i kierunków psychologicznych, w tym podstawowe koncepcje psychologiczne człowieka 2) charakterystyka procesu nauczania i wychowywania – omówienie wybranych procesów związanych z nauczaniem i uczeniem się, motywacją, pamięcią, możliwością wykorzystywania struktur poznawczych; 3) charakterystyka ucznia – omówienie podstawowych prawidłowości rozwojowych oraz różnic indywidualnych między uczniami, z uwzględnieniem pozostawania pod wpływem procesów grupowych i komunikacyjnych. ORGANIZACJA ZAJĘĆ 1. Połowa zajęć odbywa się w formie zdalnej na platformie Moodle, a połowa ma formę wykładów stacjonarnych w sali ChAT. Zdalna część kursu a) asynchroniczna część kursu obejmuje 7 tematów i odbywa się naprzemiennie ze spotkaniami stacjonarnymi. Tematy odsłaniane są we wskazany dzień i o ustalonej godzinie (zgodnie z udostępnionym w Moodle harmonogramem) i na zaliczenie jednego tematu studenci mają 1 tydzień (np. pierwszy temat odsłaniany jest 2 października i należy zaliczyć go do 9 października, do godz. 23.55). b) materiał do studiowania umieszczony na platformie lub wskazany w literaturze przedmiotu, ze względu na ochronę praw autorskich c) zaliczenie internetowej części kursu Po otwarciu każdego tematu należy w podanym czasie wykonać pracę domową: zadanie treningowe, test, wypowiedź pisemną. Każdą pracę domową studenci wykonują jednokrotnie; poprawka przysługuje jedynie osobom, które pod koniec semestru nie uzyskały wymaganych na zaliczenie minimum 60% możliwych do otrzymania punktów (nie wymagane jest zaliczenie każdego tematu). W wyjątkowych, uzasadnionych wypadkach można zwrócić się indywidualnie z prośbą o zaliczenie tematu w późniejszym terminie (skutkuje to jednak obniżeniem oceny za dane zadanie). Zaliczenie części internetowej oznacza uzyskanie co najmniej 60% możliwych do uzyskania punktów ze wszystkich zadań obowiązkowych. Za każdy temat można uzyskać maksymalnie 10 punktów obowiązkowych, czyli maksimum za wszystkie zadania obowiązkowe to 7 x 10 = 70 punktów. Z tego należy uzyskać co najmniej 60% czyli minimum 42 punkty, by zaliczyć część internetową. Brak zaliczenia części internetowej kursu uniemożliwia zaliczenie całego kursu. Kontaktowa część kursu Część kontaktowa kursu odbywa się w sali w siedzibie ChAT i ma formę 90-minutowych wykładowych spotkań co dwa tygodnie. Część kontaktowa kończy się kolokwium obejmującym treści jedynie z wykładów stacjonarnych. Pozytywna ocena (min. dst.) uzyskana z tego testu jest (obok pozytywnej oceny z części zdalnej) warunkiem zaliczenia kursu w sem. zimowym. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: P. Zimbardo, „Psychologia i życie”, PWN, Warszawa 2011, rozdz. 1 (Badanie tajemnic psychiki i zachowania), 12 (Emocje, stres i zdrowie), 16 (Psychologia społeczna). W. Łukaszewski, „Wielkie pytania psychologii”, GWP, Gdańsk 2003, rozdz. 2 (Czy można poznać człowieka? Czy można poznać siebie samego?), rozdz. 3 (Świadomość czy nieświadomość). A. Thomas-Cottingham, „Psychologia dla każdego”, Wydawnictwo Olesiejuk, 2007, rozdz. 6 (Motywacje i emocje), rozdz. 12 (Zachowania nieprawidłowe), rozdz. 13 (Podejście terapeutyczne wykorzystywane w leczeniu). P. Żak (red.), „Mądre i pożyteczne. Jak psychologia pomaga żyć”, Wyd. Charaktery, Kielce 2016 (wybrane rozdziały). Literatura uzupełniająca: D. Doliński, J. Strelau, (red.), Psychologia Akademicka. Podręcznik. Tom 1-2. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Gdańsk 2018, (wybrane rozdziały) G. Mietzel, Wprowadzenie do psychologii. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2014, (wybrane rozdziały). |
Efekty uczenia się: |
W ZAKRESIE WIEDZY ABSOLWENT ZNA I ROZUMIE: A.3.W1. podstawowe pojęcia psychologii: procesy poznawcze, spostrzeganie, odbiór i przetwarzanie informacji, mowę i język, myślenie i rozumowanie, uczenie się i pamięć, rolę uwagi, emocje i motywacje w procesach regulacji zachowania, zdolności i uzdolnienia, psychologię różnic indywidualnych – różnice w zakresie inteligencji, osobowości, temperamentu i stylu poznawczego; A.3.W3. psychologiczne podstawy procesu uczenia się dzieci lub uczniów: modele uczenia się (koncepcje klasyczne, współczesne ujęcia w oparciu o wyniki badań neuropsychologicznych), metody i techniki uczenia się z uwzględnieniem rozwijania metapoznania, trudności w uczeniu się, ich przyczyny i strategie ich przezwyciężania, a także metody i techniki identyfikacji oraz wspomagania rozwoju uzdolnień i zainteresowań; W ZAKRESIE UMIEJĘTNOŚCI ABSOLWENT POTRAFI: A.3.U1. obserwować procesy uczenia się dzieci lub uczniów i ich konteksty; A.3.U3. skutecznie i świadomie komunikować się z użyciem właściwej terminologii; A.3.U5. rozpoznawać potrzeby psychospołecznego wsparcia dziecka lub ucznia; W ZAKRESIE KOMPETENCJI SPOŁECZNYCH ABSOLWENT JEST GOTÓW DO: A.3.K2. wykorzystania zdobytej wiedzy psychologicznej do analizy zdarzeń pedagogicznych; A.3.K3. ciągłego doskonalenia swojej wiedzy merytorycznej i umiejętności zawodowych. SPOSOBY WERYFIKACJI EFEKTÓW UCZENIA SIĘ: - kolokwium końcowe - bieżąca ocena zadań wykonywanych w asynchronicznej części zajęć. |
Metody i kryteria oceniania: |
Nauczanie synchroniczne i asynchroniczne - nauczanie frontalne, prezentacja multimedialna, dyskusja, zadania do samodzielnego opracowania. BILANS PUNKTÓW ECTS: godziny kontaktowe (15 h) - 0,5 ECTS samodzielne studiowanie materiałów w części asynchronicznej i wykonywanie zadań - 0,5 ECTS przygotowanie do kolokwium końcowego - 1 ECTS ZALICZENIE ZAJĘĆ: Kurs w semestrze zimowym kończy się samym zaliczeniem (bez oceny), wystawianym na podstawie wyniku uzyskanego z części zdalnej i stacjonarnej kursu. Otrzymanie oceny niedostatecznej z którejkolwiek części kursu w sem. zimowym (zdalnej lub stacjonarnej) jest równoznaczne z brakiem zaliczenia kursu. Punkty uzyskane przy zaliczeniu części zdalnej i stacjonarnej kursu przeliczane są na oceny, które generują jedną ocenę końcową z kursu w sem. zimowym. Ta ocena staje się składową oceny z egzaminu kończącego roczny kurs „Wprowadzenia do psychologii” – zatem ocena końcoworoczna będzie średnią z dwóch ocen: z wykładów w semestrze zimowym i z ćwiczeń w semestrze letnim. Przeliczenie punktów procentowych uzyskanych w części zdalnej (Moodle) i z kolokwium końcowego na oceny w sem. zimowym: 60%–67% - 3.0 68%-75% - 3,5 76%-83% - 4.0 84%-92% - 4,5 93%-100% - 5.0 |
Właścicielem praw autorskich jest Chrześcijańska Akademia Teologiczna w Warszawie.