Specyficzne potrzeby ucznia
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WNS-SJ-WE-SPU9 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Specyficzne potrzeby ucznia |
Jednostka: | Wydział Nauk Społecznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Celem przedmiotu jest przekazanie studentom teoretycznych wiadomości i praktycznych umiejętności dotyczących pracy z uczniem o specyficznych potrzebach edukacyjnych wynikających z indywidualnych doświadczeń życiowych, jak również zmian rozwojowych, warunkowanych czynnikami biologicznymi oraz oddziaływaniami otoczenia społecznego. |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest przekazanie studentom pogłębionej wiedzy na temat specyficznych potrzeb edukacyjnych . Treści przekazywane podczas zajęć będą dotyczyły charakterystyki różnorodnych grup uczniów o specyficznych potrzebach edukacyjnych, dostępnych form edukacji, stosowanych metod i sposobów wsparcia w celu optymalizacji drogi edukacyjnej ucznia, która została ukształtowana zarówno przez indywidualne doświadczenia życiowe, jak i uniwersalne zmiany rozwojowe, warunkowane czynnikami biologicznymi oraz oddziaływaniami otoczenia społecznego. |
Pełny opis: |
1.Optymalne warunki zaspokajanie potrzeb rozwojowych dziecka w instytucjach edukacyjnych ( przedszkolu i pierwszy etap kształcenia) 2. Specyficzne a specjalne potrzeby uczniów . Ustalenia terminologiczne 3. Ogólne wskazania do pracy z uczniem ze specyficznymi potrzebami edukacyjnymi 4. Dostosowanie wymagań edukacyjnych w pracy z uczniem o specyficznych potrzebach (zasady pracy na zajęciach, sprawdzanie i ocenianie wiadomości ucznia) 5. Formy wspierania rozwoju uczniów ze specyficznymi potrzebami, dostosowane ich do specyfiki trudności w uczeniu się lub trudności społeczno-emocjonalnych doświadczanych przez uczniów: 6 Wybrane metody i ich zastosowanie w pracy z uczniem doświadczającym trudności w uczniu się matematyki 7. Wybrane metody i ich zastosowanie w pracy z uczniem doświadczającym specyficznych trudności w uczniu się czytania i pisania 8. Alternatywne metody wykorzystywane w pracy z uczniem ze specyficznymi potrzebami (elementy MM, terapia ręki, TUS itp.) 9. Zasady współpracy nauczycieli, specjalistów z rodzicami uczniów ze specyficznymi potrzebami |
Literatura: |
A. Tanajewska, R. Naprawa , J. Stawska, Praca z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi : poradnik dla nauczyciela, Wydawnictwo Difin, Warszawa 2014 A. Olechowska Specjalne potrzeby ucznia, Wydawnictwo PWN, Warszawa 2016 R. Gardian-Miałkowska, E. Weremczuk, M. Przybysz-Zaremba Specjalne potrzeby edukacyjne w praktyce pedagogicznej. Wybrane obszary i rozwiązania. Wydawnictwo Adam Marszałek, Warszawa 2020 M. Lis, B. Wolny, Specjalne potrzeby edukacyjne ucznia w praktyce życia szkolnego, Wydawnictwo Akademia Humanistyczno - Ekonomiczna w Łodzi, Łódź 2019 |
Efekty uczenia się: |
W ZAKRESIE WIEDZY ABSOLWENT ZNA I ROZUMIE: F.W1. teorie, koncepcje i modele specjalnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych – medyczne, społeczne, biopsychospołeczne, w tym ADHD, ryzyka dysleksji, trudności związanych z nabywaniem umiejętności arytmetycznych, autystycznego spektrum zaburzeń, niepełnosprawności intelektualnej, mózgowego porażenia dziecięcego i innych zaburzeń ruchowych, zaburzeń o podłożu genetycznym, chorób przewlekłych i odmienności somatycznych; F.W2. uwarunkowania specjalnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych dzieci w wieku przedszkolnym i uczniów w młodszym wieku szkolnym wynikających z niepełnosprawności lub innych przyczyn biopsychospołecznych, przejawiających się w obszarze rozwoju fizyczno-ruchowego, poznawczego i emocjonalno- -społecznego; F.W3. założenia, zasady i klasyfikacje, w tym ICF, ICD, DSM, oraz narzędzia oceny funkcjonalnej dzieci w wieku przedszkolnym i uczniów w młodszym wieku szkolnym; F.W4. teorie, klasyfikacje, przyczyny i przejawy trudności w rozwoju, uczeniu się i zachowaniu u dzieci w wieku przedszkolnym i młodszym wieku szkolnym; F.W5. teoretyczne podstawy, cele, formy i podstawy prawno-organizacyjne edukacji włączającej; F.W6. cele, zasady i formy współpracy przedszkola i szkoły z rodzicami lub opiekunami dzieci lub uczniów ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi i edukacyjnymi oraz z dziećmi w wieku przedszkolnym i uczniami w młodszym wieku szkolnym w procesie wychowania i kształcenia. W ZAKRESIE UMIEJĘTNOŚCI ABSOLWENT POTRAFI: F.U1. dokonać oceny funkcjonalnej składników zdrowia i niektórych powiązanych z nim warunków dobrostanu i środowiska dziecka w wieku przedszkolnym i ucznia w młodszym wieku szkolnym, w tym dziecka z niepełnosprawnością, wykorzystując klasyfikacje i narzędzia diagnostyczne, w tym ICF, ICD i DSM; F.U2. rozpoznać specjalne potrzeby rozwojowe i edukacyjne dziecka w wieku przedszkolnym i ucznia w młodszym wieku szkolnym oraz określić optymalne sposoby organizowania środowiska edukacyjnego oraz wspomagania dziecka lub ucznia i jego rodziców lub opiekunów w procesie wychowania i kształcenia; F.U3. ocenić skuteczność procesu wykrywania, identyfikowania i zaspakajania specjalnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych dziecka w wieku przedszkolnym i ucznia w młodszym wieku szkolnym; F.U4. współpracować z rodziną i otoczeniem społecznym przedszkola lub szkoły w procesie planowania wychowania i kształcenia dzieci lub uczniów ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi i edukacyjnymi; F.U5. współpracować z rodzicami lub opiekunami dzieci lub uczniów ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi i edukacyjnymi oraz z dziećmi w wieku przedszkolnym i uczniami w młodszym wieku szkolnym w procesie wychowania i kształcenia. W ZAKRESIE KOMPETENCJI SPOŁECZNYCH ABSOLWENT JEST GOTÓW DO: F.K1. przestrzegania zasad etycznego postępowania w procesie wychowania i kształcenia dzieci lub uczniów ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi lub edukacyjnymi; F.K2. przyjęcia współodpowiedzialności za sposób planowania i realizacji oraz rezultaty procesu wychowania i kształcenia dzieci lub uczniów ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi lub edukacyjnymi. SPOSOBY WERYFIKACJI EFEKTÓW UCZENIA SIĘ: |
Metody i kryteria oceniania: |
Obecność i aktywność studenta na zajęciach 1 ECTS Przygotowanie programu pracy z uczniem, który doświadcza trudności w uczeniu się matematyki lub specyficznych trudności w czytaniu i pisaniu 2 ECTS |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT CW
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Elżbieta Aleksiejuk | |
Prowadzący grup: | Elżbieta Aleksiejuk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Chrześcijańska Akademia Teologiczna w Warszawie.