Chrześcijańska Akademia Teologiczna w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Specyficzne potrzeby ucznia

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WNS-SJ-WE-SPU9
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Specyficzne potrzeby ucznia
Jednostka: Wydział Nauk Społecznych
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: (brak danych)
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Założenia (opisowo):

Celem przedmiotu jest przekazanie studentom teoretycznych wiadomości i praktycznych umiejętności dotyczących pracy z uczniem o specyficznych potrzebach edukacyjnych wynikających z indywidualnych doświadczeń życiowych, jak również zmian rozwojowych, warunkowanych czynnikami biologicznymi oraz oddziaływaniami otoczenia społecznego.


Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Celem przedmiotu jest przekazanie studentom pogłębionej wiedzy na temat specyficznych potrzeb edukacyjnych .

Treści przekazywane podczas zajęć będą dotyczyły charakterystyki różnorodnych grup uczniów o specyficznych potrzebach edukacyjnych, dostępnych form edukacji, stosowanych metod i sposobów wsparcia w celu optymalizacji drogi edukacyjnej ucznia, która została ukształtowana zarówno przez indywidualne doświadczenia życiowe, jak i uniwersalne zmiany rozwojowe, warunkowane czynnikami biologicznymi oraz oddziaływaniami otoczenia społecznego.

Pełny opis:

1.Optymalne warunki zaspokajanie potrzeb rozwojowych dziecka w instytucjach edukacyjnych ( przedszkolu i pierwszy etap kształcenia)

2. Specyficzne a specjalne potrzeby uczniów . Ustalenia terminologiczne

3. Ogólne wskazania do pracy z uczniem ze specyficznymi potrzebami edukacyjnymi

4. Dostosowanie wymagań edukacyjnych w pracy z uczniem o specyficznych potrzebach (zasady pracy na zajęciach, sprawdzanie i ocenianie wiadomości ucznia)

5. Formy wspierania rozwoju uczniów ze specyficznymi potrzebami, dostosowane ich do specyfiki trudności w uczeniu się lub trudności społeczno-emocjonalnych doświadczanych przez uczniów:

6 Wybrane metody i ich zastosowanie w pracy z uczniem doświadczającym trudności w uczniu się matematyki

7. Wybrane metody i ich zastosowanie w pracy z uczniem doświadczającym specyficznych trudności w uczniu się czytania i pisania

8. Alternatywne metody wykorzystywane w pracy z uczniem ze specyficznymi potrzebami (elementy MM, terapia ręki, TUS itp.)

9. Zasady współpracy nauczycieli, specjalistów z rodzicami uczniów ze specyficznymi potrzebami

Literatura:

A. Tanajewska, R. Naprawa , J. Stawska, Praca z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi : poradnik dla nauczyciela, Wydawnictwo Difin, Warszawa 2014

A. Olechowska Specjalne potrzeby ucznia, Wydawnictwo PWN, Warszawa 2016

R. Gardian-Miałkowska, E. Weremczuk, M. Przybysz-Zaremba Specjalne potrzeby edukacyjne w praktyce pedagogicznej. Wybrane obszary i rozwiązania. Wydawnictwo Adam Marszałek, Warszawa 2020

M. Lis, B. Wolny, Specjalne potrzeby edukacyjne ucznia w praktyce życia szkolnego, Wydawnictwo Akademia Humanistyczno - Ekonomiczna w Łodzi, Łódź 2019

Efekty uczenia się:

W ZAKRESIE WIEDZY ABSOLWENT ZNA I ROZUMIE:

F.W1. teorie, koncepcje i modele specjalnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych – medyczne, społeczne, biopsychospołeczne, w tym ADHD, ryzyka dysleksji, trudności związanych z nabywaniem umiejętności arytmetycznych, autystycznego spektrum zaburzeń, niepełnosprawności intelektualnej, mózgowego porażenia dziecięcego i innych zaburzeń ruchowych, zaburzeń o podłożu genetycznym, chorób przewlekłych i odmienności somatycznych;

F.W2. uwarunkowania specjalnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych dzieci w wieku przedszkolnym i uczniów w młodszym wieku szkolnym wynikających z niepełnosprawności lub innych przyczyn biopsychospołecznych, przejawiających się w obszarze rozwoju fizyczno-ruchowego, poznawczego i emocjonalno- -społecznego;

F.W3. założenia, zasady i klasyfikacje, w tym ICF, ICD, DSM, oraz narzędzia oceny funkcjonalnej dzieci w wieku przedszkolnym i uczniów w młodszym wieku szkolnym;

F.W4. teorie, klasyfikacje, przyczyny i przejawy trudności w rozwoju, uczeniu się i zachowaniu u dzieci w wieku przedszkolnym i młodszym wieku szkolnym;

F.W5. teoretyczne podstawy, cele, formy i podstawy prawno-organizacyjne edukacji włączającej;

F.W6. cele, zasady i formy współpracy przedszkola i szkoły z rodzicami lub opiekunami dzieci lub uczniów ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi i edukacyjnymi oraz z dziećmi w wieku przedszkolnym i uczniami w młodszym wieku szkolnym w procesie wychowania i kształcenia.

W ZAKRESIE UMIEJĘTNOŚCI ABSOLWENT POTRAFI:

F.U1. dokonać oceny funkcjonalnej składników zdrowia i niektórych powiązanych z nim warunków dobrostanu i środowiska dziecka w wieku przedszkolnym i ucznia w młodszym wieku szkolnym, w tym dziecka z niepełnosprawnością, wykorzystując klasyfikacje i narzędzia diagnostyczne, w tym ICF, ICD i DSM;

F.U2. rozpoznać specjalne potrzeby rozwojowe i edukacyjne dziecka w wieku przedszkolnym i ucznia w młodszym wieku szkolnym oraz określić optymalne sposoby organizowania środowiska edukacyjnego oraz wspomagania dziecka lub ucznia i jego rodziców lub opiekunów w procesie wychowania i kształcenia;

F.U3. ocenić skuteczność procesu wykrywania, identyfikowania i zaspakajania specjalnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych dziecka w wieku przedszkolnym i ucznia w młodszym wieku szkolnym;

F.U4. współpracować z rodziną i otoczeniem społecznym przedszkola lub szkoły w procesie planowania wychowania i kształcenia dzieci lub uczniów ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi i edukacyjnymi;

F.U5. współpracować z rodzicami lub opiekunami dzieci lub uczniów ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi i edukacyjnymi oraz z dziećmi w wieku przedszkolnym i uczniami w młodszym wieku szkolnym w procesie wychowania i kształcenia.

W ZAKRESIE KOMPETENCJI SPOŁECZNYCH ABSOLWENT JEST GOTÓW DO:

F.K1. przestrzegania zasad etycznego postępowania w procesie wychowania i kształcenia dzieci lub uczniów ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi lub edukacyjnymi;

F.K2. przyjęcia współodpowiedzialności za sposób planowania i realizacji oraz rezultaty procesu wychowania i kształcenia dzieci lub uczniów ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi lub edukacyjnymi.

SPOSOBY WERYFIKACJI EFEKTÓW UCZENIA SIĘ:

Metody i kryteria oceniania:

Obecność i aktywność studenta na zajęciach 1 ECTS

Przygotowanie programu pracy z uczniem, który doświadcza trudności w uczeniu się matematyki lub specyficznych trudności w czytaniu i pisaniu 2 ECTS

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (w trakcie)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Elżbieta Aleksiejuk
Prowadzący grup: Elżbieta Aleksiejuk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Chrześcijańska Akademia Teologiczna w Warszawie.
ul. Broniewskiego 48
01-771 Warszawa
tel: +48 22 831 95 97 https://chat.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-7 (2024-10-21)