Sposoby optymalizacji rozwoju dziecka
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WNS-SJ-WE-SORD9 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Sposoby optymalizacji rozwoju dziecka |
Jednostka: | Wydział Nauk Społecznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
5.00
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Celem kształcenia w ramach niniejszych zajęć jest zapoznanie studentów z wiedzą dotyczącą możliwości i kierunków optymalizacji potencjału rozwojowego dziecka w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym. |
Pełny opis: |
W trakcie zajęć studenci poznają podstawowe rozwiązania metodyczne w zakresie wczesnego wspierania rozwoju dziecka. Zostaną przygotowani do samodzielnego rozpoznawania potrzeb edukacyjnych i rozwojowych dzieci oraz konstruowania odpowiednich do nich metodycznych propozycji wsparcia. Ważnym celem jest również kształtowaniu u studentów wrażliwości na potrzebę indywidualizacji oddziaływań wychowawczych i edukacyjnych oraz doskonalenia własnych umiejętności społecznych. |
Literatura: |
Garstka T., Grondas M., Kiełczewska A. K., Węgrzynowska J., Przemoc w szkole. Metody pracy wychowawczej, przeciwdziałanie, skuteczna interwencja, Raabe, Warszawa 2012 Jankowski B., Jaroszewska M., Kiełczewska A. K., Żmijska H., Sposoby na trudne zachowania uczniów. Utrzymanie dyscypliny w klasie, kultura osobista uczniów, zawieranie kontraktów szkolnych, Raabe, Białystok 2016 Berendt J., Orbitowska-Fernandez P., Sendor M., Empatia zmienia nas, zmienia szkołę, zmienia świat. Scenariusze zajęć Porozumienia bez przemocy dla nauczycieli, Wydawnictwo Cojanato, Warszawa 2019 FlemingJ., Fritz J., Zabawy na uspokojenie – odprężające zabawy dla dzieci ze szkoły podstawowej, Wyd. Jedność, Kielce 2001 Limont, W., Uczeń zdolny. Jak go rozpoznać i jak z nim pracować, GWP., Gdańsk 2012 |
Efekty uczenia się: |
W ZAKRESIE WIEDZY ABSOLWENT ZNA I ROZUMIE: C.W2. zasady organizacji optymalnego środowiska edukacyjnego w przedszkolu i klasach I–III szkoły podstawowej: możliwości wykorzystania w codziennej praktyce edukacyjnej różnorodnych sposobów organizowania środowiska uczenia się i nauczania, organizację środowiska wychowawczego przy uwzględnieniu specyficznych potrzeb i możliwości poszczególnych dzieci, uczniów lub grup, a także potrzebę wykorzystywania w pracy z dzieckiem lub uczniem informacji uzyskanych na jego temat od specjalistów, w tym psychologa, logopedy, pedagoga, lekarza, oraz rodziców lub opiekunów; C.W3. zasady: projektowania spersonalizowanych strategii edukacyjnych w przedszkolu i klasach I–III szkoły podstawowej, konstruowania wiedzy w przedszkolu i klasach I–III szkoły podstawowej, integrowania wiedzy i umiejętności dzieci w przedszkolu i uczniów w klasach I–III szkoły podstawowej, projektowania i prowadzenia działań pedagogicznych, rozpoznawania potrzeb, możliwości i uzdolnień dziecka lub ucznia, a także planowania, realizacji i oceny spersonalizowanych programów kształcenia i wychowania; W ZAKRESIE UMIEJĘTNOŚCI ABSOLWENT POTRAFI: C.U1. kształtować bezpieczne i przyjazne edukacyjne środowisko rozwoju dzieci lub uczniów, z uwzględnieniem indywidualnych potrzeb, możliwości i uzdolnień dziecka lub ucznia, z nastawieniem na osobowy i podmiotowy rozwój; C.U3. wykorzystywać w codziennej praktyce edukacyjnej różnorodne sposoby organizowania środowiska uczenia się – w sali lub klasie, poza placówką systemu oświaty i w środowisku lokalnym, dostarczać dzieciom lub uczniom różnych źródeł, w tym za pomocą technologii informacyjno-komunikacyjnej, gromadzenia doświadczeń i okazji do zaangażowanego uczenia się; C.U6. identyfikować i rozbudzać zainteresowania i zdolności dzieci lub uczniów, dostosowywać sposoby i treści nauczania do ich zasobów, rozwijać u dzieci lub uczniów ciekawość, aktywność i samodzielność poznawczą oraz kreatywne podejście do zadań; W ZAKRESIE KOMPETENCJI SPOŁECZNYCH ABSOLWENT JEST GOTÓW DO: C.K1. kierowania się wrażliwością etyczną, empatią, otwartością, krytycyzmem oraz przyjęcia odpowiedzialności za integralny rozwój dzieci lub uczniów i podejmowane działania pedagogiczne; C.K3. budowania relacji wzajemnego zaufania między wszystkimi podmiotami procesu wychowania i kształcenia, w tym rodzicami lub opiekunami dziecka lub ucznia, oraz włączania ich w działania sprzyjające efektywności edukacji; SPOSOBY WERYFIKACJI EFEKTÓW UCZENIA SIĘ: Przygotowanie opisowej propozycji rozstrzygnięcia problemu dydaktyczno-wychowawczego w odniesieniu do fikcyjnego studium przypadku uczennicy/ucznia. |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody aktywizujące (drama, psychodrama, impro). Zaliczenie przedmiotu na podstawie opisowej propozycji rozstrzygnięcia problemu dydaktyczno-wychowawczego w odniesieniu do fikcyjnego studium przypadku uczennicy/ucznia. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT KON
|
Typ zajęć: |
Egzamin, 0 godzin
Konwersatorium, 40 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Andrzej Michalski | |
Prowadzący grup: | Andrzej Michalski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie i egzamin
Egzamin - Egzamin Konwersatorium - Zaliczenie |
Właścicielem praw autorskich jest Chrześcijańska Akademia Teologiczna w Warszawie.