Praktyka ciągła
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WNS-SJ-WE-Pr9 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Praktyka ciągła |
Jednostka: | Wydział Nauk Społecznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
6.00
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Głównym celem praktyki jest kształtowanie kompetencji dydaktycznych i opiekuńczo-wychowawczych studenta, w tym podejmowanie działań pedagogicznych w bezpośrednim kontakcie z dziećmi w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym, i kadrą placówki oraz czynne angażowanie się w życie placówki. Student zdobywając praktyczną wiedzę realizuje szczegółowe efekty uczenia się, zawarte w Rozporządzeniu Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 25 lipca 2019 r. w sprawie standardu kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela. |
Pełny opis: |
Zadania studenta realizowane podczas praktyki w przedszkolu- specjalność WEJA 1. Zapoznanie się z procedurami projektowania przez nauczyciela wychowania przedszkolnego działań edukacyjnych i wychowawczo-opiekuńczych. 2. Zapoznanie się programem i planem pracy nauczyciela wychowania przedszkolnego i oraz planem opiekuńczo – dydaktycznym. 3. Całodzienne hospitacje zajęć. 4. Po zapoznaniu się z dokumentacją projektowanie działań dydaktycznych i opiekuńczo-wychowawczych. 5. Samodzielne planowanie i prowadzenie zajęć dydaktycznych oraz podejmowanie działań opiekuńczo-wychowawczych mając na uwadze indywidualizację pracy z dzieckiem. 6. Pełnienie roli nauczyciela – wychowawcy planującego i prowadzącego fragmenty lub w całości zajęcia z przedszkolakami mając na uwadze indywidualizację pracy z dzieckiem pod opieką nauczyciela grupy. 7. Opracowanie scenariuszy 5 zajęć wraz z pomocami dydaktycznymi mając na uwadze ramowy rozkład dnia i scenariuszy 5 zajęć z j. angielskiego wg w/w (realizacja podstawy programowej). 8. Samodzielne przeprowadzenie 5 zajęć i 5 zajęć z j. angielskiego. Mogą być zrealizowane w tym samym dniu. 9. Konsultacje z nauczycielem – opiekunem praktyki. 10. Współpraca z kadrą placówki i specjalistami. 11. Czynne uczestnictwo w życiu przedszkola. 12. Prowadzenie dziennika praktyk oraz gromadzenie dokumentacji z praktyk Zadania studenta w szkole - klasa 0 i klasy I-III- specjalność WEJA 1.Zapoznanie się z procedurami projektowania przez nauczyciela edukacji wczesnoszkolnej działań edukacyjnych i wychowawczo-opiekuńczych. 2. Zapoznanie się programem i planem pracy nauczyciela edukacji wczesnoszkolnej oraz planem opiekuńczo – dydaktycznym we wczesnej edukacji. 3. Całodzienne hospitacje zajęć i dyżury podczas przerw między zajęciami. 4. Po zapoznaniu się z dokumentacją projektowanie działań dydaktycznych i opiekuńczo-wychowawczych. 5. Samodzielne planowanie i prowadzenie zajęć dydaktycznych oraz podejmowanie działań opiekuńczo-wychowawczych mając na uwadze indywidualizację pracy z dzieckiem. 6. Pełnienie roli nauczyciela – wychowawcy planującego i prowadzącego fragmenty lub w całości zajęcia z dziećmi mając na uwadze indywidualizację pracy z dzieckiem pod opieką nauczyciela. Student pracuje z przydzieloną klasą. 7. Opracowanie 7 scenariuszy zajęć wraz z pomocami dydaktycznymi (realizacja podstawy programowej): - oddział zerówkowy - 2 scenariusze zajęć i 2 scenariusze zajęć z j. angielskiego, - klasy I-III - 5 scenariuszy zajęć i 3 scenariuszy zajęć z j. angielskiego. 8. Samodzielne przeprowadzenie w/w zajęć: - oddział zerówkowy. Mogą być zrealizowane w tym samym dniu, - klasy I-III. Mogą być zrealizowane w tym samym dniu. 9. Przeprowadzenie diagnozy zespołu rówieśniczego wybraną techniką socjometryczną (badanie i próba interpretacji wyników) w przydzielonej wcześniej klasie. 10. Konsultacje z nauczycielem – opiekunem praktyki. 11. Współpraca z kadrą placówki i specjalistami. 12. Czynne uczestnictwo w życiu szkoły, ze szczególnym uwzględnieniem oddziału zerówkowego i klas I-III. 13. Prowadzenie dziennika praktyk oraz gromadzenie dokumentacji z praktyk. Zadania studenta realizowane w przedszkolu- specjalność WEPO: 1. Zapoznanie się z procedurami projektowania przez nauczyciela wychowania przedszkolnego działań edukacyjnych i wychowawczo-opiekuńczych. 2. Zapoznanie się z programem i planem pracy nauczyciela wychowania przedszkolnego i oraz planem opiekuńczo – dydaktycznym. 3. Całodzienne hospitacje zajęć. 4. Po zapoznaniu się z dokumentacją projektowanie działań dydaktycznych i opiekuńczo-wychowawczych. 5. Samodzielne planowanie i prowadzenie zajęć dydaktycznych oraz podejmowanie działań opiekuńczo-wychowawczych mając na uwadze indywidualizację pracy z dzieckiem. 6. Pełnienie roli nauczyciela – wychowawcy planującego i prowadzącego fragmenty lub w całości zajęcia z przedszkolakami mając na uwadze indywidualizację pracy z dzieckiem pod opieką nauczyciela grupy. 7. Opracowanie scenariuszy 5 zajęć wraz z pomocami dydaktycznymi mając na uwadze ramowy rozkład dnia (realizacja podstawy programowej). 8. Samodzielne przeprowadzenie 5 zajęć. 9. Samodzielne zaplanowanie i przeprowadzenie zajęć opiekuńczych. 10. Konsultacje z nauczycielem – opiekunem praktyki. 11. Współpraca z kadrą placówki i specjalistami. 12. Czynne uczestnictwo w życiu przedszkola 13. Prowadzenie dziennika praktyk oraz gromadzenie dokumentacji z praktyk. Zadania studenta realizowane w szkole, klasa 0 i klasy I-III- specjalność WEPO: 1. Zapoznanie się z procedurami projektowania przez nauczyciela edukacji wczesnoszkolnej działań edukacyjnych i wychowawczo-opiekuńczych. 2. Zapoznanie się z programem i planem pracy nauczyciela edukacji wczesnoszkolnej oraz planem opiekuńczo – dydaktycznym we wczesnej edukacji. 3. Całodzienne hospitacje zajęć i dyżury podczas przerw między zajęciami, w tym hospitacja zajęć świetlicowych. 4. Po zapoznaniu się z dokumentacją projektowanie działań dydaktycznych i opiekuńczo-wychowawczych. 5. Samodzielne planowanie i prowadzenie zajęć dydaktycznych oraz podejmowanie działań opiekuńczo-wychowawczych mając na uwadze indywidualizację pracy z dzieckiem. 6. Pełnienie roli nauczyciela – wychowawcy planującego i prowadzącego fragmenty lub w całości zajęcia z dziećmi mając na uwadze indywidualizację pracy z dzieckiem pod opieką nauczyciela. Student pracuje z przydzieloną klasą. 7. Opracowanie 7 scenariuszy zajęć wraz z pomocami dydaktycznymi (realizacja podstawy programowej): - oddział zerówkowy – 2 scenariusze zajęć, - klasy I-III - 5 scenariuszy zajęć. 8. Samodzielne przeprowadzenie w/w zajęć: - oddział zerówkowy, - klasy I-III. 9. Przeprowadzenie diagnozy zespołu rówieśniczego wybraną techniką socjometryczną (badanie i próba interpretacji wyników) w przydzielonej wcześniej klasie. 10. Opracowanie 5 scenariuszy zajęć świetlicowych. 11. Samodzielne przeprowadzenie 5 zajęć świetlicowych. 12. Konsultacje z nauczycielem – opiekunem praktyki. 13. Współpraca z kadrą placówki i specjalistami. 14. Czynne uczestnictwo w życiu szkoły, ze szczególnym uwzględnieniem oddziału zerówkowego i klas I-III. 15. Prowadzenie dziennika praktyk oraz gromadzenie dokumentacji z praktyk. |
Literatura: |
Program praktyki, materiały, dokumenty i akty prawne polecane i udostępniane studentom podczas praktyk. |
Efekty uczenia się: |
W ZAKRESIE WIEDZY ABSOLWENT ZNA I ROZUMIE: J.2.W1. praktyczne zasady samodzielnego planowania i realizowania pracy wychowawczo- -dydaktycznej w przedszkolu i klasach I–III szkoły podstawowej. W ZAKRESIE UMIEJĘTNOŚCI ABSOLWENT POTRAFI: J.2.U1. stosować posiadaną wiedzę teoretyczną i przedmiotową do realizacji podjętych zadań opiekuńczo-wychowawczych i edukacyjnych w czasie praktyki oraz planować i realizować działania wychowawczo-dydaktyczne w przedszkolu i klasach I–III szkoły podstawowej, pod kierunkiem nauczyciela z odpowiednim doświadczeniem zawodowym; J.2.U2. poddawać refleksji i identyfikować spontaniczne zachowania dzieci lub uczniów jako sytuacje wychowawczo-dydaktyczne i wykorzystywać je w czasie prowadzonych zajęć. W ZAKRESIE KOMPETENCJI SPOŁECZNYCH ABSOLWENT JEST GOTÓW DO: J.2.K1. rozwijania swojego przygotowania merytorycznego we współpracy z nauczycielami i specjalistami. SPOSOBY WERYFIKACJI EFEKTÓW UCZENIA SIĘ: Obowiązkowa obecność studenta w placówkach w których realizowana jest praktyka ( przedszkole, szkoła - klasa 0 i klasy I-III ) Dostarczenie wymaganej dokumentacji z praktyk ( dziennik praktyk, arkusze obserwacji, karty nabywania umiejętności praktykanta ) |
Metody i kryteria oceniania: |
Obowiązkowa obecność studenta w każdym dniu trwania praktyki, 3 ECTS Dostarczenie wymaganej dokumentacji z praktyk ( sprawozdania w dzienniku praktyk, uzupełnione przez studenta arkusze obserwacji zajęć, wypełnione przez opiekunów praktyk w placówkach karty nabywania umiejętności praktykanta wraz z oceną praktyki) 3 ECTS |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Praktyki, 180 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Elżbieta Aleksiejuk | |
Prowadzący grup: | Elżbieta Aleksiejuk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Praktyki - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Chrześcijańska Akademia Teologiczna w Warszawie.