Chrześcijańska Akademia Teologiczna w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Psychologia szkolna

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WNS-SJ-WE-PSz2
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Psychologia szkolna
Jednostka: Wydział Nauk Społecznych
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 4.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Założenia (opisowo):

Zajęcia w sem. letnim r. akad. 2024/25 prowadzone są w trybie blended-learning - łączą formę stacjonarną (15 godzin zajęć odbywających się w sali w budynku ChAT) i formę asynchroniczną (15 godzin zajęć w postaci udostępniania studentom materiałów na platformie MS Teams do samodzielnej realizacji). Zajęcia stacjonarne odbywają się naprzemiennie z zajęciami asynchronicznymi.

Tryb prowadzenia:

mieszany: w sali i zdalnie

Skrócony opis:

Celem przedmiotu jest wprowadzenie uczestników zajęć w obszar podstawowych pojęć i koncepcji teoretycznych z zakresu psychologii ogólnej i psychologii społecznej, ujmowanych z perspektywy rzeczywistości edukacyjnej oraz jej kluczowych charakterystyk. Uczestnik kursu nabywa podstawowy kanon wiedzy z dziedziny psychologii szkolnej.

Pełny opis:

Celem przedmiotu jest wprowadzenie studentów w tematykę psychologii szkolnej – z perspektywy kluczowych pojęć i koncepcji teoretycznych z zakresu psychologii ogólnej i psychologii społecznej, ujmowanych w kontekście szeroko pojmowanej rzeczywistości edukacyjnej oraz jej kluczowych charakterystyk obejmujących także szczegółowe informacje na temat osób – nauczycieli oraz uczniów – którzy w niej na co dzień funkcjonują. Poprzez udział w zajęciach uczestnik kursu nabywa zaawansowaną wiedzę z zakresu psychologii szkolnej, ze szczególnym zaakcentowaniem elementów psychologii uczenia się i pamięci, emocji i motywacji, osobowości, funkcjonowania w grupie. Celem ćwiczeń jest poznanie i zrozumienie przez studentów podstawowych prawidłowości rządzących procesami psychicznymi człowieka oraz czynników determinujących ich przebieg. Wskazywane zostaną możliwości zastosowania prezentowanych informacji w praktyce szkolnej i pracy nauczyciela.

Literatura:

Literatura podstawowa:

Żak P. (red.), „Mądre i pożyteczne. Jak psychologia pomaga żyć”, Wyd. Charaktery, Kielce, 2016.

Zimbardo, P.G., Gerrig, R.J. (2018). Psychologia i życie. Wydawnictwo Naukowe PWN (wybrane rozdziały).

Literatura uzupełniająca:

Żak, P. (red.) (2016). O chłopcu, który przestał się bać, i inne niezwykłe eksperymenty. Wydawnictwo: Wydawnictwo Charaktery.

Riebisch, R., Luszczyński, H.: Diagnoza typów uczniów. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Gdańsk 2014.

Zimbardo, P.G., Johnson, R.L., McCann, V. (2011) – Psychologia. Kluczowe koncepcje. Tom 2 – Motywacja i uczenie się. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Efekty uczenia się:

W ZAKRESIE WIEDZY ABSOLWENT ZNA I ROZUMIE:

A.3.W2. rozwój człowieka w cyklu życia, w tym proces rozwoju dziecka w kolejnych okresach dzieciństwa: rozwój fizyczny, motoryczny i psychospołeczny, rozwój procesów poznawczych, społeczno-emocjonalny i moralny, a także rozwój i kształtowanie osobowości; szczególne uzdolnienia; normy rozwojowe (różnorodność ujęć), zjawisko dysharmonii (asynchronii) rozwojowej, zaburzenia w rozwoju podstawowych procesów psychicznych oraz teorie integralnego rozwoju dziecka lub ucznia;

A.3.W3. psychologiczne podstawy procesu uczenia się dzieci lub uczniów: modele uczenia się (koncepcje klasyczne, współczesne ujęcia w oparciu o wyniki badań neuropsychologicznych), metody i techniki uczenia się z uwzględnieniem rozwijania metapoznania, trudności w uczeniu się, ich przyczyny i strategie ich przezwyciężania, a także metody i techniki identyfikacji oraz wspomagania rozwoju uzdolnień i zainteresowań;

A.3.W5. znaczenie autorefleksji i samorozwoju: zasoby własne w pracy nauczyciela – identyfikacja i rozwój, indywidualne strategie radzenia sobie z trudnościami, zagadnienia stresu i nauczycielskiego wypalenia zawodowego, potrzebę korzystania z informacji zwrotnych dotyczących swojej pracy; podstawy psychologii twórczości i treningu myślenia kreatywnego, trening komunikacyjny, style komunikowania się nauczyciela z podmiotami edukacyjnymi oraz metody przezwyciężania barier komunikacyjnych.

W ZAKRESIE UMIEJĘTNOŚCI ABSOLWENT POTRAFI:

A.3.U1. obserwować procesy uczenia się dzieci lub uczniów i ich konteksty;

A.3.U4. rozpoznawać bariery i trudności udziału dzieci lub uczniów w różnych formach aktywności;

A.3.U5. rozpoznawać potrzeby psychospołecznego wsparcia dziecka lub ucznia;

W ZAKRESIE KOMPETENCJI SPOŁECZNYCH ABSOLWENT JEST GOTÓW DO:

A.3.K2. wykorzystania zdobytej wiedzy psychologicznej do analizy zdarzeń pedagogicznych;

A.3.K3. ciągłego doskonalenia swojej wiedzy merytorycznej i umiejętności zawodowych.

SPOSOBY WERYFIKACJI EFEKTÓW UCZENIA SIĘ:

- prezentacja multimedialna na wybrany temat (projekt grupowy)

- kolokwium końcowe

- zaliczenie zadań w części asynchronicznej (na platformie MS Teams)

Metody i kryteria oceniania:

Warunki zaliczenia i metody oceny:

Obecność na ćwiczeniach (dopuszczalne dwie nieobecności). W przypadku przekroczenia dopuszczalnego limitu nieobecności student zobowiązany jest do wykonania dodatkowego zadania.

Zasady zaliczenia ćwiczeń: (wymagane zaliczenie wszystkich 3 punktów):

1) wykonanie zadań w MS Teams na podstawie udostępnionych materiałów (uzyskanie min. 60% punktów)

2) przedstawienie prezentacji grupowej (min. na ocenę dst.) z wybranego tematu

3) zaliczenie kolokwium końcowego – testu jednokrotnego wybory (na min. 60%) z treści przedstawianych na zajęciach (zarówno stacjonarnych jak i asynchronicznych).

Ocena końcowa to średnia z trzech ocen (zadania w Teams, kolokwium i prezentacja).

Przeliczenie punktów procentowych uzyskanych z zadań w Teams i z kolokwium końcowego na ocenę: 60%–67% - 3.0 68%-75% - 3,5 76%-83% - 4.0 84%-92% - 4,5 93%-100% - 5.0

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (w trakcie)

Okres: 2025-02-20 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Egzamin, 0 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Joanna Lewczuk
Prowadzący grup: Joanna Lewczuk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie i egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie
Egzamin - Egzamin
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z dorobkiem różnych subdyscyplin psychologicznych i wskazanie ich praktycznych zastosowań do projektowania i analizy zdarzeń pedagogicznych i pracy w obszarze edukacji i wychowania.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Chrześcijańska Akademia Teologiczna w Warszawie.
ul. Broniewskiego 48
01-771 Warszawa
tel: +48 22 831 95 97 https://chat.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-7 (2024-10-21)