Psychologia szkolna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WNS-SJ-WE-PSz2 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Psychologia szkolna |
Jednostka: | Wydział Nauk Społecznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Zajęcia w sem. letnim r. akad. 2024/25 prowadzone są w trybie blended-learning - łączą formę stacjonarną (15 godzin zajęć odbywających się w sali w budynku ChAT) i formę asynchroniczną (15 godzin zajęć w postaci udostępniania studentom materiałów na platformie MS Teams do samodzielnej realizacji). Zajęcia stacjonarne odbywają się naprzemiennie z zajęciami asynchronicznymi. |
Tryb prowadzenia: | mieszany: w sali i zdalnie |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest wprowadzenie uczestników zajęć w obszar podstawowych pojęć i koncepcji teoretycznych z zakresu psychologii ogólnej i psychologii społecznej, ujmowanych z perspektywy rzeczywistości edukacyjnej oraz jej kluczowych charakterystyk. Uczestnik kursu nabywa podstawowy kanon wiedzy z dziedziny psychologii szkolnej. |
Pełny opis: |
Celem przedmiotu jest wprowadzenie studentów w tematykę psychologii szkolnej – z perspektywy kluczowych pojęć i koncepcji teoretycznych z zakresu psychologii ogólnej i psychologii społecznej, ujmowanych w kontekście szeroko pojmowanej rzeczywistości edukacyjnej oraz jej kluczowych charakterystyk obejmujących także szczegółowe informacje na temat osób – nauczycieli oraz uczniów – którzy w niej na co dzień funkcjonują. Poprzez udział w zajęciach uczestnik kursu nabywa zaawansowaną wiedzę z zakresu psychologii szkolnej, ze szczególnym zaakcentowaniem elementów psychologii uczenia się i pamięci, emocji i motywacji, osobowości, funkcjonowania w grupie. Celem ćwiczeń jest poznanie i zrozumienie przez studentów podstawowych prawidłowości rządzących procesami psychicznymi człowieka oraz czynników determinujących ich przebieg. Wskazywane zostaną możliwości zastosowania prezentowanych informacji w praktyce szkolnej i pracy nauczyciela. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: Żak P. (red.), „Mądre i pożyteczne. Jak psychologia pomaga żyć”, Wyd. Charaktery, Kielce, 2016. Zimbardo, P.G., Gerrig, R.J. (2018). Psychologia i życie. Wydawnictwo Naukowe PWN (wybrane rozdziały). Literatura uzupełniająca: Żak, P. (red.) (2016). O chłopcu, który przestał się bać, i inne niezwykłe eksperymenty. Wydawnictwo: Wydawnictwo Charaktery. Riebisch, R., Luszczyński, H.: Diagnoza typów uczniów. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Gdańsk 2014. Zimbardo, P.G., Johnson, R.L., McCann, V. (2011) – Psychologia. Kluczowe koncepcje. Tom 2 – Motywacja i uczenie się. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. |
Efekty uczenia się: |
W ZAKRESIE WIEDZY ABSOLWENT ZNA I ROZUMIE: A.3.W2. rozwój człowieka w cyklu życia, w tym proces rozwoju dziecka w kolejnych okresach dzieciństwa: rozwój fizyczny, motoryczny i psychospołeczny, rozwój procesów poznawczych, społeczno-emocjonalny i moralny, a także rozwój i kształtowanie osobowości; szczególne uzdolnienia; normy rozwojowe (różnorodność ujęć), zjawisko dysharmonii (asynchronii) rozwojowej, zaburzenia w rozwoju podstawowych procesów psychicznych oraz teorie integralnego rozwoju dziecka lub ucznia; A.3.W3. psychologiczne podstawy procesu uczenia się dzieci lub uczniów: modele uczenia się (koncepcje klasyczne, współczesne ujęcia w oparciu o wyniki badań neuropsychologicznych), metody i techniki uczenia się z uwzględnieniem rozwijania metapoznania, trudności w uczeniu się, ich przyczyny i strategie ich przezwyciężania, a także metody i techniki identyfikacji oraz wspomagania rozwoju uzdolnień i zainteresowań; A.3.W5. znaczenie autorefleksji i samorozwoju: zasoby własne w pracy nauczyciela – identyfikacja i rozwój, indywidualne strategie radzenia sobie z trudnościami, zagadnienia stresu i nauczycielskiego wypalenia zawodowego, potrzebę korzystania z informacji zwrotnych dotyczących swojej pracy; podstawy psychologii twórczości i treningu myślenia kreatywnego, trening komunikacyjny, style komunikowania się nauczyciela z podmiotami edukacyjnymi oraz metody przezwyciężania barier komunikacyjnych. W ZAKRESIE UMIEJĘTNOŚCI ABSOLWENT POTRAFI: A.3.U1. obserwować procesy uczenia się dzieci lub uczniów i ich konteksty; A.3.U4. rozpoznawać bariery i trudności udziału dzieci lub uczniów w różnych formach aktywności; A.3.U5. rozpoznawać potrzeby psychospołecznego wsparcia dziecka lub ucznia; W ZAKRESIE KOMPETENCJI SPOŁECZNYCH ABSOLWENT JEST GOTÓW DO: A.3.K2. wykorzystania zdobytej wiedzy psychologicznej do analizy zdarzeń pedagogicznych; A.3.K3. ciągłego doskonalenia swojej wiedzy merytorycznej i umiejętności zawodowych. SPOSOBY WERYFIKACJI EFEKTÓW UCZENIA SIĘ: - prezentacja multimedialna na wybrany temat (projekt grupowy) - kolokwium końcowe - zaliczenie zadań w części asynchronicznej (na platformie MS Teams) |
Metody i kryteria oceniania: |
Warunki zaliczenia i metody oceny: Obecność na ćwiczeniach (dopuszczalne dwie nieobecności). W przypadku przekroczenia dopuszczalnego limitu nieobecności student zobowiązany jest do wykonania dodatkowego zadania. Zasady zaliczenia ćwiczeń: (wymagane zaliczenie wszystkich 3 punktów): 1) wykonanie zadań w MS Teams na podstawie udostępnionych materiałów (uzyskanie min. 60% punktów) 2) przedstawienie prezentacji grupowej (min. na ocenę dst.) z wybranego tematu 3) zaliczenie kolokwium końcowego – testu jednokrotnego wybory (na min. 60%) z treści przedstawianych na zajęciach (zarówno stacjonarnych jak i asynchronicznych). Ocena końcowa to średnia z trzech ocen (zadania w Teams, kolokwium i prezentacja). Przeliczenie punktów procentowych uzyskanych z zadań w Teams i z kolokwium końcowego na ocenę: 60%–67% - 3.0 68%-75% - 3,5 76%-83% - 4.0 84%-92% - 4,5 93%-100% - 5.0 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2025-02-20 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Egzamin, 0 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Joanna Lewczuk | |
Prowadzący grup: | Joanna Lewczuk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie i egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie Egzamin - Egzamin |
|
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
|
Tryb prowadzenia: | w sali |
|
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z dorobkiem różnych subdyscyplin psychologicznych i wskazanie ich praktycznych zastosowań do projektowania i analizy zdarzeń pedagogicznych i pracy w obszarze edukacji i wychowania. |
Właścicielem praw autorskich jest Chrześcijańska Akademia Teologiczna w Warszawie.