Metodyka edukacji polonistycznej w kształceniu zintegrowanym
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WNS-SJ-WE-MEP6 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Metodyka edukacji polonistycznej w kształceniu zintegrowanym |
Jednostka: | Wydział Nauk Społecznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
5.00
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Kształcenie językowe zawierające podstawy filozoficzne i pedagogiczne w edukacji wczesnoszkolnej, omówienie zagadnień dotyczących edukacji polonistycznej w systemie kształcenia zintegrowanego, planowania pracy dydaktycznej, metodyki nauki czytania i pisania, ćwiczeń w mówieniu i pisaniu jako przygotowania do tworzenia tekstów, gramatyki w programie kształcenia językowego w edukacji klas I-III, koncepcji nauczania ortografii w edukacji wczesnoszkolnej. |
Pełny opis: |
1. Analiza podstawy programowej pod kątem zakresu celów i treści edukacji polonistycznej. 2. Przygotowanie dzieci do nauki czytania w przedszkolu. Diagnozowanie dojrzałości i gotowości dzieci do nauki czytania i pisania – analiza testów. Omówienie metod nauczania stosowanych w edukacji polonistycznej: 1. Metody podające [słowne]: wykład, odczyt, instrukcja, opis, pogadanka, opowiadanie. 2. Metody problemowe [poszukujące]: operatywne, aktywne. 3. Metody eksponujące [oglądowe]: pokaz, film, wysłuchanie dzieła, wystawa. 4. Metody praktyczne: modelowanie, ćwiczenia, obliczenia, projekt, eksperyment, wywiad, obserwacja. 5. Metody programowane: praca z podręcznikiem, z komputerem, z tekstem. 6. Metoda portfolio. |
Literatura: |
D. Dobrowolska, Metodyka edukacji polonistycznej w edukacji wczesnoszkolnej; 2017 D. Czelakowska, Metodyka edukacji polonistycznej dzieci w wieku wczesnoszkolnym, Impuls 2016 |
Efekty uczenia się: |
W ZAKRESIE WIEDZY ABSOLWENT ZNA I ROZUMIE: E.1.W1. sposoby wykorzystywania wiedzy teoretycznej dotyczącej nauki o języku i edukacji kulturowo-literackiej oraz metodycznej do projektowania zajęć w zakresie edukacji polonistycznej w przedszkolu i klasach I–III szkoły podstawowej; E.1.W2. spersonalizowane strategie edukacyjne ukierunkowane na rozwijanie umiejętności pisania i czytania; E.1.W3. sposoby rozwijania zainteresowań czytelniczych (inicjacja czytelnicza) i wykorzystywania różnych typów tekstów w pracy z dziećmi lub uczniami. W ZAKRESIE UMIEJĘTNOŚCI ABSOLWENT POTRAFI: E.1.U1. skutecznie poprowadzić naukę czytania; E.1.U2. dostosować sposób uczenia pisania i czytania do specyficznych potrzeb ucznia; E.1.U3. rozbudzić w uczniach pasję czytelniczą. W ZAKRESIE KOMPETENCJI SPOŁECZNYCH ABSOLWENT JEST GOTÓW DO: E.1.K1. krzewienia zainteresowania i szacunku dla słowa pisanego. SPOSOBY WERYFIKACJI EFEKTÓW UCZENIA SIĘ: - znajomość współczesnych metod nauczania i wykorzystanie ich znajomości podczas pracy z dowolnym tekstem kultury; (opis w scenariuszu lekcji lub podczas symulacji lekcji). |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody aktywizujące; Ocena na podstawie konspektu lekcji z zaznaczonymi zastosowanymi metodami nauczania. BILANS PUNKTÓW ECTS: 5 Godziny kontaktowe – 1 ECTS Przygotowanie projektu - 2 ECTS Samodzielne studiowanie tematyki zajęć/ przygotowanie do ćwiczeń – 2 ECTS |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-03-01 - 2025-09-30 |
zobacz plan zajęć |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Andrzej Michalski | |
Prowadzący grup: | Andrzej Michalski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Chrześcijańska Akademia Teologiczna w Warszawie.