Metodyka edukacji matematycznej we wczesnej edukacji dziecka
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WNS-SJ-WE-MEM8 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Metodyka edukacji matematycznej we wczesnej edukacji dziecka |
Jednostka: | Wydział Nauk Społecznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
5.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Celem przedmiotu jest kształtowanie w studentkach i studentach umiejętności prowadzenia zajęć z edukacji matematycznej na poziomie edukacji wczesnoszkolnej w oparciu o podstawy teoretyczne edukacji matematycznej oraz uwzględniających etapy i prawidłowości dzieci w tym okresie rozwojowym. |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Podstawowym celem zajęć jest wyposażenie studentów w wiedzę i praktyczne umiejętności z zakresu metodyki edukacji matematycznej oraz przygotowanie studentów do pracy z dziećmi klas edukacji wczesnoszkolnej. Przedstawienie sposobów i metod pobudzających zainteresowania matematyczne, a także jak unikać typowych błędów w nauczaniu matematyki. |
Pełny opis: |
Ćwiczenia poświęcone są kształceniu umiejętności projektowania poprawnych metodycznie i merytorycznie zajęć z edukacji matematycznej uczniów klas I - III. Podczas ćwiczeń studentki i studenci zapoznają się z etapami rozwoju myślenia matematycznego dziecka, fazami kształtowania pojęć matematycznych. Zajęcia umożliwią praktyczne zastosowanie metod, form i środków dydaktycznych do realizacji celów i treści edukacji matematycznej zawartych w podstawie programowej. Treści przedmiotu obejmują wiedzę z obszaru pedagogiki ogólnej i rozwojowej; Zajęcia praktyczne (ćwiczenia) mają nauczyć wykorzystywania w pracy dydatktyczno- wychowawczej różnych metod i technik nauczania- uczenia się; Metody aktywizujące jako podstawa nauczania- uczenia się w klasach I-III; Pedagogika Planu Daltońskiego jako przykład pracy samodzielnej, współpracy i odpowiedzialności w procesie nauczania - uczenia się w klasach I- III Ocenianie matematycznych umiejętności uczniów. Ocenianie kształtujące. |
Literatura: |
Dąbrowski M. (2016), Gry matematyczne cz.1 i 2, Opole, Wyd. Nowik; Gruszczyk- Kolczyńska E., Dzieci ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się matematyki, Warszawa 1994 Hanisz J., Matematyka. Metoda pracy w klasach I-III, WSiP, Warszawa 2016. Semadeni Z., Gruszczyk-Kolczyńska E., Treliński G., Bugajska-Jaszczołt B., Czajkowska M., Matematyczna edukacja wczesnoszkolna. Teoria i praktyka, Kielce 2015. |
Efekty uczenia się: |
W ZAKRESIE WIEDZY ABSOLWENT ZNA I ROZUMIE: E.3.W1. stadia rozwoju umysłowego w kontekście zakresu i metod edukacji matematycznej, a także poziom rozumowań przedoperacyjnych, operacyjnych i formalnych; E.3.W2. zagadnienia edukacji matematycznej w przedszkolu: podstawę programową i program edukacji matematycznej, rozwijanie intuicji dotyczących liczb i liczenia – kardynalnego, porządkowego i miarowego aspektu liczby, porównywanie liczebności zbiorów, stymulowanie rozwoju operacyjnego rozumowania – odwracalności operacji, rozwijania rozumowania przyczynowo - skutkowego i orientacji przestrzennej, w tym na kartce papieru, dodawania i odejmowania na palcach i innych zbiorach zastępczych, rozdawania i rozdzielania po kilka, rozwijania intuicji geometrycznych; gry i zabawy z wątkiem matematycznym oraz proste gry strategiczne; E.3.W3. zagadnienia edukacji matematycznej w klasach I–III szkoły podstawowej: podstawę programową, projektowanie aktywności matematycznej przy kształtowaniu pojęć liczbowych i sprawności rachunkowych, wprowadzanie symboliki i zapisu matematycznego, rozwijanie orientacji przestrzennej i wyobraźni geometrycznej oraz kształtowanie umiejętności matematycznych potrzebnych w sytuacjach życiowych; E.3.W4. rolę pracy domowej ucznia i zasady konstruowania sprawdzianów i oceniania; E.3.W5. formy aktywności dzieci lub uczniów: manipulacje, eksperymenty, budowanie modeli płaskich i przestrzennych z zastosowaniem różnych materiałów, w tym gotowych elementów, samodzielne odkrywanie praw matematycznych, prowadzenie prostych rozumowań, w tym z wykorzystaniem łamigłówek; E.3.W6. znaczenie obliczeń pamięciowych, trudności w opanowaniu rachunków pamięciowych, techniki kształcenia biegłości rachunkowej i strategie sprytnych rachunków; E.3.W7. metody pracy z zadaniami tekstowymi, stosowania reprezentacji graficznych w ćwiczeniach rachunkowych i rozwiązywaniu zadań tekstowych; E.3.W8. znaczenie kształtowania umiejętności logicznego i krytycznego myślenia, stawiania i weryfikowania hipotez, dostrzegania i wykorzystywania regularności i analogii, używania argumentacji i kontrprzykładów, w tym w rozwiązywaniu łamigłówek, abstrahowania, uogólniania, klasyfikowania, definiowania i algorytmizowania; E.3.W9. rodzaje i źródła typowych błędów uczniowskich, a także ich rolę i sposoby wykorzystania w procesie dydaktycznym; E.3.W10. środki dydaktyczne w edukacji matematycznej dzieci: pakiety edukacyjne, karty pracy, elementy do manipulacji i klasyfikacji, liczydła, liczmany, klocki logiczne Dienesa, klocki Cuisenaire’a, kostki do gry, domina, karty, mozaiki, konstrukcyjne klocki geometryczne różnych typów, łamigłówki logiczne i proste gry strategiczne; E.3.W11. znaczenie wykorzystania gier i zabaw matematycznych do realizacji celów dydaktycznych, w tym zastosowanie w pracy z uczniem z trudnościami w uczeniu się oraz z uczniem zdolnym; zasady konstruowania gier przez uczniów, zespołowe formy uczenia się i utrwalania wiadomości; E.3.W12. rolę konkursów matematycznych dla uczniów klas I–III szkoły podstawowej: rodzaje, zasady rozgrywania, charakter zadań, walory kształcące oraz sposoby przygotowania uczniów do udziału w konkursach. W ZAKRESIE WIEDZY ABSOLWENT ZNA I ROZUMIE: E.3.U1. kształtować u uczniów pojęcie liczby; E.3.U2. rozwijać wyobraźnię i orientację przestrzenną; E.3.U3. wdrażać uczniów w zasady logicznego myślenia; E.3.U4. budować sytuacje edukacyjne skłaniające uczniów do budowania hipotez i ich weryfikacji; E.3.U5. stosować gry i inne pomoce naukowe w nauczaniu matematyki; E.3.U6. analizować błędy popełniane przez uczniów i wyciągać z nich wnioski; E.3.U7. pracować z uczniami o szczególnych uzdolnieniach matematycznych. W ZAKRESIE KOMPETENCJI SPOŁECZNYCH ABSOLWENT JEST GOTÓW DO: E.3.K1. rozbudzania zainteresowania uczniów myśleniem matematycznym; E.3.K2. wskazywania uczniom korzyści z uczenia się matematyki. SPOSOBY WERYFIKACJI EFEKTÓW UCZENIA SIĘ: aktywność na zajęciach i znajomość literatury, dyskusja panelowa, przygotowanie i zaprezentowanie zajęć edukacji matematycznej |
Metody i kryteria oceniania: |
Warunkiem zaliczenia ćwiczeń jest obecność i aktywność na wszystkich ćwiczeniach -praca z tekstem, dyskusja panelowa, rozwiązywanie zadań, opracowanie zagadnień; -przygotowanie i przedstawienie zajęć dla dzieci klas I-III (zagadnienia i sposób realizacji zostaną przedstawione w czasie pierwszych ćwiczeń) 25%- oceny stanowi obecność na zajęciach (dopuszcza się 1 nieobecność całodniową) 35%- aktywne uczestnictwo w czasie zajęć; 40% przygotowanie i zaprezentowanie zajęć edukacji matematycznej z wybranego zagadnienia |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-02-20 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Maksymiuk | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Maksymiuk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Chrześcijańska Akademia Teologiczna w Warszawie.