Metody badawcze w naukach społecznych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WNS-SJ-WE-MBNS5 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Metody badawcze w naukach społecznych |
Jednostka: | Wydział Nauk Społecznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Proces kształcenia ukierunkowany jest tutaj na przygotowanie studentów do prowadzenia badań w ramach pracy dyplomowej. Ten efekt kształcenia uzyskamy poprzez poznanie najważniejszych metod badań społecznych, umiejętność analizowania literatury przedmiotu oraz przygotowanie projektu badawczego i analizowanie danych. |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Podstawowym celem zajęć jest dostarczenie studentom wiedzy na temat podstawowych metod badawczych w naukach społecznych oraz prowadzenia badań naukowych w ramach prac licencjackich oraz magisterskich. |
Pełny opis: |
Przedmiot ma przygotować studentów do prowadzenia eksploracji naukowych w zgodzie z metodologią badań stosowaną w naukach społecznych. W trakcie zajęć zostaną omówione podstawowe metody badawcze: obserwacja, wywiad, sondaż, socjometria, metody analizy danych zastanych, eksperyment. Studenci zostaną również zapoznani ze strukturą procesu badawczego, na który składa się m.in. zdefiniowanie celu(ów) badań; sformułowanie problemu badawczego i problemów szczegółowych, hipotez, zbudowania planu badawczego, zdefiniowanie jednostek analizy (jednostki indywidualne, grupy, organizacje, wytwory społeczne), dobór próby badawczej, przeprowadzenie badań, analiza danych. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. A. Góralski, Metody badań pedagogicznych w zarysie, Wyd. Universitas Rediviva Warszawa 2009. 2. E. Babbie, Podstawy badań społecznych, PWN Warszawa, 2008. 3. Frankfort-Nachmias Ch.; Nachmias D., Metody badawcze w naukach społecznych, Wydawnictwo Zysk i S-ka, Poznań 2001 4. K. Rubacha, Metodologia badań nad edukacją, Wydawnictwa AKademickie i Profesjoanlne, Warszawa 2008 5. K. Konarzewski, Jak uprawiać badania oświatowe, WSiP 2000 Literatura uzupełniająca: 1. J. Brzeziński, "Metodologia badań psychologicznych. Wybór źródeł", Warszawa 2004 2. H.H. Kruger, "Wprowadzenie w teorie i metody badawcze nauk o wychowaniu", Gdańsk 2005. 3. M. Łobocki, "Wprowadzenie do metodologii badań pedagogicznych", Kraków 2006. 4. T. Pilch, T. Bauman, „Zasady badań pedagogicznych. Strategie ilościowe”, Warszawa 2001. |
Efekty uczenia się: |
W zakresie wiedzy absolwent zna i rozumie: K.W1. filozoficzne, metodologiczne i kulturowe podstawy badań społecznych i edukacyjnych, koncepcje wiedzy, pojęcie nauki i status wiedzy naukowej, społeczno-kulturowe uwarunkowania badań naukowych, nurty filozoficzne, paradygmaty badawcze i strategie badań naukowych, a także znaczenie i sposoby budowania teorii w badaniach naukowych; K.W2. strukturę procesu badawczego w kontekście przyjętej strategii badań naukowych (strategie ilościowe, jakościowe i mieszane); pojęcie projektu badawczego, etapy badań naukowych, kryteria wyboru strategii badawczej, cele badań naukowych, problemy i hipotezy badawcze, zmienne i związki między zmiennymi, konceptualizację, operacjonalizację zmiennych, zasady tworzenia ram pojęciowych badania naukowego, strategie i techniki doboru próby badawczej, definiowanie przypadku badawczego, specyfikę badań w pedagogice przedszkolnej i wczesnoszkolnej, rodzaje i typy badań (opisowe, diagnostyczne, wyjaśniające, weryfikacyjne, projektujące, porównawcze, eksperymentalne i quasi- -eksperymentalne, sondażowe – metody indeksacji, pomiaru i rodzaje skal pomiarowych, oraz badania: ewaluacyjne, panelowe, socjometryczne, porównawcze, terenowe, etnograficzne, performatywne, biograficzne, netnografia; metody gromadzenia i analizy danych); narzędzia badawcze – konstruowanie kwestionariuszy, skal pomiarowych i testów pedagogicznych, arkuszy obserwacji, narzędzi socjometrycznych; zasady tworzenia scenariuszy badawczych i dyspozycji do badań jakościowych; K.W4. zasady opracowywania wyników i raportu z badań naukowych; sposoby prezentacji wyników badań, zasady przygotowania i opracowania różnych rodzajów tekstów naukowych; warsztat pisarski, style i gatunki, język i sposób narracji; W zakresie umiejętności absolwent potrafi: K.U1. zaprojektować proces badań oraz umiejętnie dobrać narzędzia badawcze; K.U2. zebrać dane adekwatne do postawionego problemu badawczego; K.U3. poprawnie przeprowadzić analizę danych; W zakresie kompetencji społecznych absolwent jest gotów do: K.K1. rzetelnego sprawozdania wyników swoich badań; K.K2. przestrzegania zasad rzetelności intelektualnej i reguł własności intelektualnej; SPOSOBY WERYFIKACJI EFEKTÓW UCZENIA SIĘ: -bieżąca ocena pracy studenta w trakcie trwania zajęć: wykonywanie prac cząstkowych i pracy zaliczeniowej na koniec semestru (przygotowywanie projektu badawczego, narzędzi badawczych), aktywność, i zaangażowanie w dyskusję podczas zajęć. |
Metody i kryteria oceniania: |
BILANS PUNKTÓW ECTS: 1 ECTS - 30 godzin kontaktowych 1 ECTS - 30 godzin - przygotowanie prac cząstkowych Obecność na zajęciach obowiązkowa - dopuszczalne są dwie nieobecności. Warunkiem uzyskania zaliczenia jest: 1. aktywność i obecność na zajęciach (w przypadku przekroczenia dopuszczalnego limitu nieusprawiedliwionych nieobecności student zobowiązany jest do realizacji dodatkowych zadań zleconych przez prowadzącego) 2. wykonanie terminowo wszystkich prac cząstkowych na platformie moodle . 3. przygotowanie pracy zaliczeniowej. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-28 |
zobacz plan zajęć |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Walczak | |
Prowadzący grup: | Anna Walczak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Chrześcijańska Akademia Teologiczna w Warszawie.