Metody aktywizujące i pedagogika zabawy w pracy przedszkolnej i wczesnoszkolnej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WNS-SJ-WE-MAPZ5 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Metody aktywizujące i pedagogika zabawy w pracy przedszkolnej i wczesnoszkolnej |
Jednostka: | Wydział Nauk Społecznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Podstawowym celem ćwiczeń jest wyposażenie studentów w elementarną wiedzę i umiejętności z zakresu znajomości metod aktywizujących i ich wykorzystania w pracy z dzieckiem w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym. |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Podstawowym celem ćwiczeń jest wyposażenie studentów w elementarną wiedzę i umiejętności z zakresu metod aktywizujących. W szczególności studenci zapoznają się z zastosowaniem i klasyfikacją metod i technik aktywizujących. Zajęcia mają na celu przedstawieniem metod aktywizujących jako najbardziej korzystnego sposobu aktywizacji dziecka w procesie nauczania i wychowania w edukacji wczesnej. Studenci zdobędą wiedzę z zakresu planowania działań z wykorzystaniem metod aktywizujących, zabawowych, służących harmonijnemu i twórczemu rozwojowi małego ucznia, metod oddziałujących na sferę emocjonalną dziecka, sprzyjających ujawnieniu pozytywnych uczuć wzmacniających poczucie akceptacji i bezpieczeństwa, a także wspomagających samodzielną aktywność podopiecznych i umiejętność współpracy z grupie. |
Pełny opis: |
Cele zajęć będą realizowane przez następujące zagadnienia: 1. Pojęcia aktywizacja, aktywność. Idea metod aktywizujących w procesie uczenia się. 2. Cele i zadania metod aktywizujących w pracy w przedszkolu i w nauczaniu zintegrowanym 3. Zasady pracy z wykorzystaniem metod aktywizujących: zasada aktywności zewnętrznej i wewnętrznej-zasada aktywności rzeczywistej zasada aktywności różnorodnej, zasada aktywności korzystającej ze wszystkich zasobów- 4. Klasyfikacja i charakterystyka metod aktywizujących: metody integracyjne; metody tworzenia i definiowania pojęć; metody hierarchizacji; metody twórczego rozwiązywania problemów; metody pracy we współpracy; metody diagnostyczne; metody dyskusyjne; metody rozwijające twórcze myślenie; metody grupowego podejmowania decyzji; metody planowania gry dydaktyczne; metody przyspieszonego uczenia; metody ewaluacyjne 5. Metody aktywizujące w wychowaniu przedszkolnym 6. Metody aktywizujące w poszczególnych obszarach edukacyjnych w klasach I-III ( edukacja polonistyczna, matematyczna, przyrodnicza, zdrowotna itd.) 7. Metody aktywizujące i ich wykorzystanie w procesie wychowania 8. Metody aktywizujące w pracy z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych 9.Rola i zadania nauczyciela pracującego aktywnie z uczniami 10. Analiza scenariuszy zajęć z wykorzystaniem metod aktywizujących |
Literatura: |
Literatura podstawowa: J. P. Sawiński. Sposoby aktywizowania uczniów w szkole XXI wieku : pytania, refleksje, dobre rady : poradnik dla nauczycieli , Wydawnictwo Difin, Warszawa 2014 B. Owczarska, A. Moszczyńska, E. Brudnik, Ja i mój uczeń pracujemy aktywnie. Przewodnik po metodach aktywizujących, wyd. Jedność, Kielce 2011 J.P. Sawiński, Jak zwiększyć skuteczność szkolnej edukacji : poradnik dla nauczycieli i edukatorów. Cz. 2 , wydawnictwo Difin, Warszawa 2016 Literatura uzupełniająca: M. Urban, Niekonwencjonalne metody szkoleniowe czyli jak uatrakcyjnić zajęcia, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2010 M. Silberman ; Uczymy się uczyć, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2010 G. Noras. Zajęcia twórcze w szkole, Wydawnictwo rozpisani.pl, Warszawa 2020 Ćwiczenia aktywizujące. Mistrz kreatywności. Praca zbiorowa, wyd. Arystoteles, Ciechanów 2021 |
Efekty uczenia się: |
W ZAKRESIE WIEDZY ABSOLWENT ZNA I ROZUMIE: C.W2. zasady organizacji optymalnego środowiska edukacyjnego w przedszkolu i klasach I–III szkoły podstawowej: możliwości wykorzystania w codziennej praktyce edukacyjnej różnorodnych sposobów organizowania środowiska uczenia się i nauczania, organizację środowiska wychowawczego przy uwzględnieniu specyficznych potrzeb i możliwości poszczególnych dzieci, uczniów lub grup, a także potrzebę wykorzystywania w pracy z dzieckiem lub uczniem informacji uzyskanych na jego temat od specjalistów, w tym psychologa, logopedy, pedagoga, lekarza, oraz rodziców lub opiekunów; C.W3. zasady: projektowania spersonalizowanych strategii edukacyjnych w przedszkolu i klasach I–III szkoły podstawowej, konstruowania wiedzy w przedszkolu i klasach I–III szkoły podstawowej, integrowania wiedzy i umiejętności dzieci w przedszkolu i uczniów w klasach I–III szkoły podstawowej, projektowania i prowadzenia działań pedagogicznych, rozpoznawania potrzeb, możliwości i uzdolnień dziecka lub ucznia, a także planowania, realizacji i oceny spersonalizowanych programów kształcenia i wychowania; W ZAKRESIE WIEDZY ABSOLWENT ZNA I ROZUMIE: C.U5. organizować zabawy i zajęcia stymulujące aktywność poznawczą dzieci lub uczniów, wspólnotowe i kooperacyjne uczenie się, angażujące emocjonalnie, motywacyjnie i poznawczo wszystkie dzieci lub uczniów, wspierać ich adaptację do uczenia się we wspólnocie oraz identyfikować spontaniczne zachowania dzieci lub uczniów jako sytuacje wychowawczo-dydaktyczne i wykorzystywać je w procesie edukacji; C.U6. identyfikować i rozbudzać zainteresowania i zdolności dzieci lub uczniów, dostosowywać sposoby i treści nauczania do ich zasobów, rozwijać u dzieci lub uczniów ciekawość, aktywność i samodzielność poznawczą oraz kreatywne podejście do zadań; W ZAKRESIE KOMPETENCJI SPOŁECZNYCH ABSOLWENT JEST GOTÓW DO: C.K1. kierowania się wrażliwością etyczną, empatią, otwartością, krytycyzmem oraz przyjęcia odpowiedzialności za integralny rozwój dzieci lub uczniów i podejmowane działania pedagogiczne; C.K4. efektywnej współpracy z nauczycielami, specjalistami, w tym psychologiem, logopedą, pedagogiem, lekarzem, i rodzicami dzieci lub uczniów oraz innymi członkami społeczności przedszkolnej, szkolnej i lokalnej na rzecz dzieci lub uczniów i zapewnienia jakości pracy przedszkola lub szkoły. SPOSOBY WERYFIKACJI EFEKTÓW UCZENIA SIĘ: Obecność i aktywność studenta na zajęciach, praca własna studenta. |
Metody i kryteria oceniania: |
Bilans punktów ECTS Obecność na zajęciach 0,5 ECTS praca własna studenta, przygotowanie wybranej metody aktywizującej i prezentacja na forum grupy -1 ECTS przygotowanie w grupie scenariusza zajęć z wykorzystaniem metod aktywizujących z uwzględnieniem obszarów kształcenia w przedszkolu i kierunków edukacyjnych w klasach I-III - prezentacji multimedialna 0,5 ECTS |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Elżbieta Aleksiejuk | |
Prowadzący grup: | Elżbieta Aleksiejuk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Chrześcijańska Akademia Teologiczna w Warszawie.