Chrześcijańska Akademia Teologiczna w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Metody aktywizujące i pedagogika zabawy w pracy przedszkolnej i wczesnoszkolnej

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WNS-SJ-WE-MAPZ5
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Metody aktywizujące i pedagogika zabawy w pracy przedszkolnej i wczesnoszkolnej
Jednostka: Wydział Nauk Społecznych
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: (brak danych)
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Założenia (opisowo):

Podstawowym celem ćwiczeń jest wyposażenie studentów w elementarną wiedzę i umiejętności z zakresu znajomości metod aktywizujących i ich wykorzystania w pracy z dzieckiem w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym.

Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Podstawowym celem ćwiczeń jest wyposażenie studentów w elementarną wiedzę i umiejętności z zakresu metod aktywizujących. W szczególności studenci zapoznają się z zastosowaniem i klasyfikacją metod i technik aktywizujących.

Zajęcia mają na celu przedstawieniem metod aktywizujących jako najbardziej korzystnego sposobu aktywizacji dziecka w procesie nauczania i wychowania w edukacji wczesnej. Studenci zdobędą wiedzę z zakresu planowania działań z wykorzystaniem metod aktywizujących, zabawowych, służących harmonijnemu i twórczemu rozwojowi małego ucznia, metod oddziałujących na sferę emocjonalną dziecka, sprzyjających ujawnieniu pozytywnych uczuć wzmacniających poczucie akceptacji i bezpieczeństwa, a także wspomagających samodzielną aktywność podopiecznych i umiejętność współpracy z grupie.

Pełny opis:

Cele zajęć będą realizowane przez następujące zagadnienia:

1. Pojęcia aktywizacja, aktywność. Idea metod aktywizujących w procesie uczenia się.

2. Cele i zadania metod aktywizujących w pracy w przedszkolu i w nauczaniu zintegrowanym

3. Zasady pracy z wykorzystaniem metod aktywizujących: zasada aktywności zewnętrznej i wewnętrznej-zasada aktywności rzeczywistej zasada aktywności różnorodnej, zasada aktywności korzystającej ze wszystkich zasobów-

4. Klasyfikacja i charakterystyka metod aktywizujących:

metody integracyjne; metody tworzenia i definiowania pojęć; metody hierarchizacji; metody twórczego rozwiązywania problemów; metody pracy we współpracy; metody diagnostyczne; metody dyskusyjne; metody rozwijające twórcze myślenie; metody grupowego podejmowania decyzji; metody planowania gry dydaktyczne; metody przyspieszonego uczenia; metody ewaluacyjne

5. Metody aktywizujące w wychowaniu przedszkolnym

6. Metody aktywizujące w poszczególnych obszarach edukacyjnych w klasach I-III ( edukacja polonistyczna, matematyczna, przyrodnicza, zdrowotna itd.)

7. Metody aktywizujące i ich wykorzystanie w procesie wychowania

8. Metody aktywizujące w pracy z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych

9.Rola i zadania nauczyciela pracującego aktywnie z uczniami

10. Analiza scenariuszy zajęć z wykorzystaniem metod aktywizujących

Literatura:

Literatura podstawowa:

J. P. Sawiński. Sposoby aktywizowania uczniów w szkole XXI wieku : pytania, refleksje, dobre rady : poradnik dla nauczycieli , Wydawnictwo Difin, Warszawa 2014

B. Owczarska, A. Moszczyńska, E. Brudnik, Ja i mój uczeń pracujemy aktywnie. Przewodnik po metodach aktywizujących, wyd. Jedność, Kielce 2011

J.P. Sawiński, Jak zwiększyć skuteczność szkolnej edukacji : poradnik dla nauczycieli i edukatorów. Cz. 2 , wydawnictwo Difin, Warszawa 2016

Literatura uzupełniająca:

M. Urban, Niekonwencjonalne metody szkoleniowe czyli jak uatrakcyjnić zajęcia, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2010

M. Silberman ; Uczymy się uczyć, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2010

G. Noras. Zajęcia twórcze w szkole, Wydawnictwo rozpisani.pl, Warszawa 2020

Ćwiczenia aktywizujące. Mistrz kreatywności. Praca zbiorowa, wyd. Arystoteles, Ciechanów 2021

Efekty uczenia się:

W ZAKRESIE WIEDZY ABSOLWENT ZNA I ROZUMIE:

C.W2. zasady organizacji optymalnego środowiska edukacyjnego w przedszkolu i klasach I–III szkoły podstawowej: możliwości wykorzystania w codziennej praktyce edukacyjnej różnorodnych sposobów organizowania środowiska uczenia się i nauczania, organizację środowiska wychowawczego przy uwzględnieniu specyficznych potrzeb i możliwości poszczególnych dzieci, uczniów lub grup, a także potrzebę wykorzystywania w pracy z dzieckiem lub uczniem informacji uzyskanych na jego temat od specjalistów, w tym psychologa, logopedy, pedagoga, lekarza, oraz rodziców lub opiekunów;

C.W3. zasady: projektowania spersonalizowanych strategii edukacyjnych w przedszkolu i klasach I–III szkoły podstawowej, konstruowania wiedzy w przedszkolu i klasach I–III szkoły podstawowej, integrowania wiedzy i umiejętności dzieci w przedszkolu i uczniów w klasach I–III szkoły podstawowej, projektowania i prowadzenia działań pedagogicznych, rozpoznawania potrzeb, możliwości i uzdolnień dziecka lub ucznia, a także planowania, realizacji i oceny spersonalizowanych programów kształcenia i wychowania;

W ZAKRESIE WIEDZY ABSOLWENT ZNA I ROZUMIE:

C.U5. organizować zabawy i zajęcia stymulujące aktywność poznawczą dzieci lub uczniów, wspólnotowe i kooperacyjne uczenie się, angażujące emocjonalnie, motywacyjnie i poznawczo wszystkie dzieci lub uczniów, wspierać ich adaptację do uczenia się we wspólnocie oraz identyfikować spontaniczne zachowania dzieci lub uczniów jako sytuacje wychowawczo-dydaktyczne i wykorzystywać je w procesie edukacji;

C.U6. identyfikować i rozbudzać zainteresowania i zdolności dzieci lub uczniów, dostosowywać sposoby i treści nauczania do ich zasobów, rozwijać u dzieci lub uczniów ciekawość, aktywność i samodzielność poznawczą oraz kreatywne podejście do zadań;

W ZAKRESIE KOMPETENCJI SPOŁECZNYCH ABSOLWENT JEST GOTÓW DO:

C.K1. kierowania się wrażliwością etyczną, empatią, otwartością, krytycyzmem oraz przyjęcia odpowiedzialności za integralny rozwój dzieci lub uczniów i podejmowane działania pedagogiczne;

C.K4. efektywnej współpracy z nauczycielami, specjalistami, w tym psychologiem, logopedą, pedagogiem, lekarzem, i rodzicami dzieci lub uczniów oraz innymi członkami społeczności przedszkolnej, szkolnej i lokalnej na rzecz dzieci lub uczniów i zapewnienia jakości pracy przedszkola lub szkoły.

SPOSOBY WERYFIKACJI EFEKTÓW UCZENIA SIĘ:

Obecność i aktywność studenta na zajęciach, praca własna studenta.

Metody i kryteria oceniania:

Bilans punktów ECTS

Obecność na zajęciach 0,5 ECTS

praca własna studenta, przygotowanie wybranej metody aktywizującej i prezentacja na forum grupy -1 ECTS

przygotowanie w grupie scenariusza zajęć z wykorzystaniem metod aktywizujących z uwzględnieniem obszarów kształcenia w przedszkolu i kierunków edukacyjnych w klasach I-III - prezentacji multimedialna 0,5 ECTS

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (w trakcie)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Elżbieta Aleksiejuk
Prowadzący grup: Elżbieta Aleksiejuk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Chrześcijańska Akademia Teologiczna w Warszawie.
ul. Broniewskiego 48
01-771 Warszawa
tel: +48 22 831 95 97 https://chat.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-7 (2024-10-21)