Chrześcijańska Akademia Teologiczna w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Filozoficzne podstawy pedagogiki

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WNS-SJ-WE-FPP1
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Filozoficzne podstawy pedagogiki
Jednostka: Wydział Nauk Społecznych
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 4.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: (brak danych)
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Założenia (opisowo):

Przedmiot jest elementem kształcenia kierunkowego. Zajęcia są prowadzone dla studentów I roku studiów na kierunku pedagogika. Nie wymagają ukończenia kursów wstępnych. Podczas zajęć dążymy do uświadomienia i analizy filozoficznych przesłanek wiedzy pedagogicznej.

Tryb prowadzenia:

mieszany: w sali i zdalnie

Skrócony opis:

Zajęcia dostarczają systematyczną wiedzę dotyczącą filozoficznych podstaw pedagogiki. Celem zajęć w szczególności jest: zapoznanie studentów z filozoficzną genezą pedagogiki jako dyscypliny naukowej oraz filozoficznymi i naukoznawczymi przesłankami paradygmatów pedagogiki współczesnej.

Pełny opis:

Zajęcia obejmują następujące treści programowe:

Filozoficzna geneza wiedzy pedagogicznej: pedagogika filozoficzna i filozoficzna teoria wychowania.

Mapa filozoficznych podstaw pedagogiki.

Etos dobra wspólnego jako kategoria filozoficzna i pedagogiczna.

Filozofia pozytywistyczna i pedagogika empiryczna. Założenia naukoznawstwa pozytywistycznego i implikacje pedagogiczne.

Filozofia hermeneutyczna i pedagogika humanistyczna. Założenia filozofii nauk humanistycznych i implikacje pedagogiczne.

Filozofia pragmatyzmu i pedagogiczny progresywizm. Założenia filozofii pragmatyzmu i implikacje pedagogiczne.

Filozofia krytyczna i pedagogika krytyczna. Założenia pedagogiki krytycznej i implikacje pedagogiczne.

Filozofia konstruktywizmu i pedagogika konstruktywistyczna.

Literatura:

Literatura podstawowa:

Gutek, G.L. (2003). Filozoficzne i ideologiczne podstawy edukacji. Gdańsk: GWP.

Literatura uzupełniająca:

Klus-Stańska, D. (2012). Wiedza, która zniewala – transmisyjne tradycje w szkolnej edukacji. „Forum Oświatowe” 1(46), 21-40.

Klus-Stańska, D. (2019). Wiedza osobista uczniów jako punkt zwrotny w teorii i praktyce dydaktycznej. „Kwartalnik Pedagogiczny” 1(251), 7-20.

Milerski, B. (2015). Szkoła dla wszystkich. O znaczeniu etosu dobra wspólnego. W: Obidniak, D., Sobierajski, T. (red.). Etyka dla nauczycieli, Warszawa: Związek Nauczycielstwa Polskiego, 43-51.

Milerski, B. (2016). Racjonalność procesu kształcenia. Teoria i badanie. Kraków: Impuls, 17-120.

Milerski, B. (2019). Pedagogika kultury. W: Kwieciński, Z., Śliwerski, B. (red.). Pedagogika. Podręcznik akademicki, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 347-362.

Retter, H. (2010). John Dewey jako pedagog reform i wychowania do demokracji. W: Melosik, Z., Śliwerski, B. (red.). Edukacja alternatywna w XXI wieku. Poznań, Kraków: Impuls, 91-100.

Efekty uczenia się:

W ZAKRESIE WIEDZY ABSOLWENT ZNA I ROZUMIE:

A1.W1. Kulturowe, antropologiczne, aksjologiczne i socjologiczne opisy współczesności`; funkcje edukacji w życiu społeczeństw i egzystencji jednostek, typy i rolę ideologii w życiu społecznym, ulokowanie społeczne, blokady i możliwości rozwojowe różnych grup społecznych oraz elementy socjologii edukacji.

W ZAKRESIE UMIEJĘTNOŚCI ABSOLWENT POTRAFI:

A.1.U1. wykorzystać posiadaną wiedzę teoretyczną w sposób refleksyjny i krytyczny, poprawnie konstruować rozbudowane ustnie i pisemnie wypowiedzi dotyczące różnych zagadnień pedagogicznych.

W ZAKRESIE KOMPETENCJI SPOŁECZNYCH ABSOLWENT JEST GOTÓW DO:

A.1.K.1. docenienia znaczenia pedagogiki dla rozwoju osoby i prawidłowych więzi w środowiskach społecznych

SPOSOBY WERYFIKACJI EFEKTÓW UCZENIA SIĘ:

Weryfikacja efektów uczenia jest prowadzona na różnych etapach kształcenia poprzez:

- bieżącą ocenę pracy studenta w trakcie zajęć,

- opracowanie wypracowań pisemnych,

- pisemną pracę egzaminacyjną.

Metody i kryteria oceniania:

Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest realizacja wszystkich efektów uczenia się, zgodnie z programem kształcenia. Efekty będą weryfikowane na podstawie oceny jakości dyskursu podczas zajęć oraz egzaminu.

Student może wybrać jedną z dwóch form egzaminu: 1) egzamin w sali (ustny lub pisemny), 2) egzamin w formie dwóch prac pisemnych.

Egzamin w sali polega na udzieleniu odpowiedzi na pytania wybrane z zakresu całości zrealizowanego materiału. Z egzaminu w sali prowadzący zajęcia sporządza protokół.

Egzamin w formie dwóch prac pisemnych polega na samodzielnym opracowaniu dwóch zagadnień: 1) opisu filozoficznych podstaw pedagogiki w wybranym paradygmacie (do wyboru: paradygmat empiryczny, humanistyczny, krytyczny) oraz 2) prezentacji szkoły i kształcenia w kategorii idei dobra wspólnego z uwzględnieniem nierówności społecznych, zróżnicowań kulturowych, etnicznych i narodowych. Każda część pracy egzaminacyjnej powinna obejmować co najmniej 3 strony znormalizowanego tekstu (3 strony x 2 zagadnienia = 6 stron). Czcionka Times New Roman 12; interlinia 1,5; marginesy 2,5.

Prace przesyłamy adres prowadzącego przedmiot za pośrednictwem USOSMail.

Praktyki zawodowe:

Nie dotyczy.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (w trakcie)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-28
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć:
Egzamin, 0 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Bogusław Milerski
Prowadzący grup: Bogusław Milerski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie i egzamin
Egzamin - Egzamin
Wykład - Zaliczenie
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Chrześcijańska Akademia Teologiczna w Warszawie.
ul. Broniewskiego 48
01-771 Warszawa
tel: +48 22 831 95 97 https://chat.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 6.8.1.0 (2022-12-09)