Filozoficzne podstawy pedagogiki
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WNS-SJ-WE-FPP1 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Filozoficzne podstawy pedagogiki |
Jednostka: | Wydział Nauk Społecznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Przedmiot jest elementem kształcenia kierunkowego. Zajęcia są prowadzone dla studentów I roku studiów na kierunku pedagogika. Nie wymagają ukończenia kursów wstępnych. Podczas zajęć dążymy do uświadomienia i analizy filozoficznych przesłanek wiedzy pedagogicznej. |
Tryb prowadzenia: | mieszany: w sali i zdalnie |
Skrócony opis: |
Zajęcia dostarczają systematyczną wiedzę dotyczącą filozoficznych podstaw pedagogiki. Celem zajęć w szczególności jest: zapoznanie studentów z filozoficzną genezą pedagogiki jako dyscypliny naukowej oraz filozoficznymi i naukoznawczymi przesłankami paradygmatów pedagogiki współczesnej. |
Pełny opis: |
Zajęcia obejmują następujące treści programowe: Filozoficzna geneza wiedzy pedagogicznej: pedagogika filozoficzna i filozoficzna teoria wychowania. Mapa filozoficznych podstaw pedagogiki. Etos dobra wspólnego jako kategoria filozoficzna i pedagogiczna. Filozofia pozytywistyczna i pedagogika empiryczna. Założenia naukoznawstwa pozytywistycznego i implikacje pedagogiczne. Filozofia hermeneutyczna i pedagogika humanistyczna. Założenia filozofii nauk humanistycznych i implikacje pedagogiczne. Filozofia pragmatyzmu i pedagogiczny progresywizm. Założenia filozofii pragmatyzmu i implikacje pedagogiczne. Filozofia krytyczna i pedagogika krytyczna. Założenia pedagogiki krytycznej i implikacje pedagogiczne. Filozofia konstruktywizmu i pedagogika konstruktywistyczna. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: Gutek, G.L. (2003). Filozoficzne i ideologiczne podstawy edukacji. Gdańsk: GWP. Literatura uzupełniająca: Klus-Stańska, D. (2012). Wiedza, która zniewala – transmisyjne tradycje w szkolnej edukacji. „Forum Oświatowe” 1(46), 21-40. Klus-Stańska, D. (2019). Wiedza osobista uczniów jako punkt zwrotny w teorii i praktyce dydaktycznej. „Kwartalnik Pedagogiczny” 1(251), 7-20. Milerski, B. (2015). Szkoła dla wszystkich. O znaczeniu etosu dobra wspólnego. W: Obidniak, D., Sobierajski, T. (red.). Etyka dla nauczycieli, Warszawa: Związek Nauczycielstwa Polskiego, 43-51. Milerski, B. (2016). Racjonalność procesu kształcenia. Teoria i badanie. Kraków: Impuls, 17-120. Milerski, B. (2019). Pedagogika kultury. W: Kwieciński, Z., Śliwerski, B. (red.). Pedagogika. Podręcznik akademicki, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 347-362. Retter, H. (2010). John Dewey jako pedagog reform i wychowania do demokracji. W: Melosik, Z., Śliwerski, B. (red.). Edukacja alternatywna w XXI wieku. Poznań, Kraków: Impuls, 91-100. |
Efekty uczenia się: |
W ZAKRESIE WIEDZY ABSOLWENT ZNA I ROZUMIE: A1.W1. Kulturowe, antropologiczne, aksjologiczne i socjologiczne opisy współczesności`; funkcje edukacji w życiu społeczeństw i egzystencji jednostek, typy i rolę ideologii w życiu społecznym, ulokowanie społeczne, blokady i możliwości rozwojowe różnych grup społecznych oraz elementy socjologii edukacji. W ZAKRESIE UMIEJĘTNOŚCI ABSOLWENT POTRAFI: A.1.U1. wykorzystać posiadaną wiedzę teoretyczną w sposób refleksyjny i krytyczny, poprawnie konstruować rozbudowane ustnie i pisemnie wypowiedzi dotyczące różnych zagadnień pedagogicznych. W ZAKRESIE KOMPETENCJI SPOŁECZNYCH ABSOLWENT JEST GOTÓW DO: A.1.K.1. docenienia znaczenia pedagogiki dla rozwoju osoby i prawidłowych więzi w środowiskach społecznych SPOSOBY WERYFIKACJI EFEKTÓW UCZENIA SIĘ: Weryfikacja efektów uczenia jest prowadzona na różnych etapach kształcenia poprzez: - bieżącą ocenę pracy studenta w trakcie zajęć, - opracowanie wypracowań pisemnych, - pisemną pracę egzaminacyjną. |
Metody i kryteria oceniania: |
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest realizacja wszystkich efektów uczenia się, zgodnie z programem kształcenia. Efekty będą weryfikowane na podstawie oceny jakości dyskursu podczas zajęć oraz egzaminu. Student może wybrać jedną z dwóch form egzaminu: 1) egzamin w sali (ustny lub pisemny), 2) egzamin w formie dwóch prac pisemnych. Egzamin w sali polega na udzieleniu odpowiedzi na pytania wybrane z zakresu całości zrealizowanego materiału. Z egzaminu w sali prowadzący zajęcia sporządza protokół. Egzamin w formie dwóch prac pisemnych polega na samodzielnym opracowaniu dwóch zagadnień: 1) opisu filozoficznych podstaw pedagogiki w wybranym paradygmacie (do wyboru: paradygmat empiryczny, humanistyczny, krytyczny) oraz 2) prezentacji szkoły i kształcenia w kategorii idei dobra wspólnego z uwzględnieniem nierówności społecznych, zróżnicowań kulturowych, etnicznych i narodowych. Każda część pracy egzaminacyjnej powinna obejmować co najmniej 3 strony znormalizowanego tekstu (3 strony x 2 zagadnienia = 6 stron). Czcionka Times New Roman 12; interlinia 1,5; marginesy 2,5. Prace przesyłamy adres prowadzącego przedmiot za pośrednictwem USOSMail. |
Praktyki zawodowe: |
Nie dotyczy. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-28 |
zobacz plan zajęć |
Typ zajęć: |
Egzamin, 0 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Bogusław Milerski | |
Prowadzący grup: | Bogusław Milerski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie i egzamin
Egzamin - Egzamin Wykład - Zaliczenie |
Właścicielem praw autorskich jest Chrześcijańska Akademia Teologiczna w Warszawie.