Diagnoza zespołu rówieśniczego
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WNS-SJ-WE-DZR9 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Diagnoza zespołu rówieśniczego |
Jednostka: | Wydział Nauk Społecznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
5.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Nabycie umiejętności diagnozowania relacji interpersonalnych w zespole rówieśniczym, interpretowania wyników badań, reagowania na nieprawidłowości oraz przezwyciężanie trudności wychowawczych w klasie/zespole prowadzące do optymalizacji środowiska edukacyjnego-wychowawczego w przedszkolu i klasach I–III szkoły podstawowej przy współpracy z rodzicami/opiekunami i specjalistami. |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Pełny opis: |
Celem zajęć jest: - zdobycie przez studentów wiedzy dotyczącej technik diagnozowania potrzeb i możliwości poszczególnych uczniów i zespołów rówieśniczych (środowisko przedszkolne, szkolne, koleżeńskie); - zdobycie umiejętności analizowania, interpretowania wyników badań; - zdobycie umiejętności przezwyciężania problemów mogących pojawić się w zespole rówieśniczym, w tym: - zbadanie relacji interpersonalnych; - zbadanie i przezwyciężanie trudności wychowawczych w klasie, zespole (min. niezgrana, niezdyscyplinowana, skonfliktowana klasa/zespół, rywalizacja, ściąganie, niska motywacja do nauki, złość i inne) oraz sposobów oddziaływania i wspierania wszechstronnego rozwoju przez zabawę czy np. aktywność czytelniczą; - zdobycie informacji o sposobach efektywnej współpracy z rodzicami i specjalistami. Podczas zajęć nastąpi też przypomnienie modeli ujmowania procesu wspierania rozwoju dziecka obejmujące podejścia behawioralne (skupiające się na modyfikacji zachowań przez nagrody i kary), konstruktywistyczne (oparte na aktywnym tworzeniu wiedzy przez dziecko poprzez doświadczenia) oraz emancypacyjne (podkreślające rozwój autonomii i krytycznego myślenia). |
Literatura: |
Chojak M. (2021) Nauczycielska diagnoza pedagogiczna w przedszkolu i w szkole, Wydawnictwo Difin SA, Warszawa Łobocki M. (2011) Metody i techniki badań pedagogicznych, „Impuls”, Kraków Łobocki M. (2007) Wprowadzenie do metodologii badań pedagogicznych, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków Paszkiewicz A. (2019) Trudne sytuacje w klasie szkolnej – identyfikacja, propozycje rozwiązań, Wydawnictwo Difin SA, Warszawa Rzeszotek M. (2018) Sukces wychowania. Jak budować dobre relacje w grupie. Poradnik dla nauczycieli, trenerów i pedagogów, Wydawnictwo Difin SA, Warszawa Literatura dodatkowa Danilewska J. (2002) Agresja u dzieci. Szkoła porozumienia, WSiP S.A., Warszawa Ekiert-Grabowska D. (1982) Dzieci nieakceptowane w klasie szkolnej, WSiP, Warszawa Gordon T. (2000) Wychowanie bez porażek w szkole, Instytut Wydawniczy „Pax”, Warszawa Socjoterapia (1999) red. Sawicka. K, Wydawnictwo CPP-P MEN, Warszawa Wawrzyniak-Beszterda R. (2002) Doświadczenia komunikacyjne uczniów w czasie lekcji. Studium empiryczne, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków |
Efekty uczenia się: |
W ZAKRESIE WIEDZY ABSOLWENT ZNA I ROZUMIE: C.W1. zróżnicowanie modeli ujmowania procesu wspierania rozwoju dziecka lub ucznia, w tym behawioralnego, konstruktywistycznego, emancypacyjnego; zadania edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej w zakresie wspierania rozwoju dziecka lub ucznia; proces adaptacji dziecka w przedszkolu i ucznia w szkole; strategie stymulowania aktywności poznawczej dziecka lub ucznia, zasady wykorzystywania zabawy do stymulowania rozwoju dziecka oraz rolę inicjacji: czytelniczej, teatralnej, muzycznej, plastycznej i technicznej; C.W2. zasady organizacji optymalnego środowiska edukacyjnego w przedszkolu i klasach I–III szkoły podstawowej: możliwości wykorzystania w codziennej praktyce edukacyjnej różnorodnych sposobów organizowania środowiska uczenia się i nauczania, organizację środowiska wychowawczego przy uwzględnieniu specyficznych potrzeb i możliwości poszczególnych dzieci, uczniów lub grup, a także potrzebę wykorzystywania w pracy z dzieckiem lub uczniem informacji uzyskanych na jego temat od specjalistów, w tym psychologa, logopedy, pedagoga, lekarza, oraz rodziców lub opiekunów; W ZAKRESIE UMIEJĘTNOŚCI ABSOLWENT POTRAFI: C.U4. planować, realizować i oceniać efekty spersonalizowanych strategii i programów kształcenia i wychowania z nastawieniem na integralny rozwój dziecka lub ucznia; C.U5. organizować zabawy i zajęcia stymulujące aktywność poznawczą dzieci lub uczniów, wspólnotowe i kooperacyjne uczenie się, angażujące emocjonalnie, motywacyjnie i poznawczo wszystkie dzieci lub uczniów, wspierać ich adaptację do uczenia się we wspólnocie oraz identyfikować spontaniczne zachowania dzieci lub uczniów jako sytuacje wychowawczo-dydaktyczne i wykorzystywać je w procesie edukacji; W ZAKRESIE KOMPETENCJI SPOŁECZNYCH ABSOLWENT JEST GOTÓW DO: C.K3. budowania relacji wzajemnego zaufania między wszystkimi podmiotami procesu wychowania i kształcenia, w tym rodzicami lub opiekunami dziecka lub ucznia, oraz włączania ich w działania sprzyjające efektywności edukacji; C.K4. efektywnej współpracy z nauczycielami, specjalistami, w tym psychologiem, logopedą, pedagogiem, lekarzem, i rodzicami dzieci lub uczniów oraz innymi członkami społeczności przedszkolnej, szkolnej i lokalnej na rzecz dzieci lub uczniów i zapewnienia jakości pracy przedszkola lub szkoły. SPOSOBY WERYFIKACJI EFEKTÓW UCZENIA SIĘ: bieżąca ocena wynikająca: - z zaangażowania w dyskusję podczas zajęć, - znajomości literatury tematu, - aktywności i prac podczas ćwiczeń, - obecności na zajęciach; - egzamin końcowy pisemny. |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie przedmiotu: na podstawie ćwiczeń. Warunkiem przystąpienia do egzaminu jest aktywność i obecność na zajęciach (w przypadku przekroczenia dopuszczalnego limitu nieusprawiedliwionych nieobecności student zobowiązany jest do realizacji dodatkowych zadań zleconych przez prowadzącego). Bilans punktów ECTS Obecność na zajęciach obowiązkowa (dopuszczalne dwie nieobecności) 1 ECTS Bieżąca aktywność wynikająca ze znajomość literatury tematu, wykonywanie ćwiczeń i prac zleconych podczas zajęć 2 ECTS Egzamin końcowy pisemny 2 ECTS Suma 5 ECTS Egzamin pisemny - 3 pytania 100 pkt – ocena 5, b. dobra; 80 pkt – ocena 4, dobra; 60 pkt – ocena 3, dostateczna; poniżej 60 pkt – niedostateczna. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-28 |
zobacz plan zajęć |
Typ zajęć: |
Egzamin, 0 godzin
Wykład+ ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Dmitruk-Sierocińska | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Dmitruk-Sierocińska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie i egzamin
Egzamin - Egzamin Wykład+ ćwiczenia - Zaliczenie |
Właścicielem praw autorskich jest Chrześcijańska Akademia Teologiczna w Warszawie.