Dziecko zdolne w przedszkolu i edukacji wczesnoszkolnej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WNS-SJ-WE-DZ7 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Dziecko zdolne w przedszkolu i edukacji wczesnoszkolnej |
Jednostka: | Wydział Nauk Społecznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu będzie przekazanie studentom wiedzy dotyczącej celów, zasad i metod pracy z dzieckiem / uczniem zdolnym w przedszkolu i edukacji wczesnoszkolnej. |
Pełny opis: |
1.Dziecka zdolne. Znajomość pojęć zdolności, uzdolnienia, talent w literaturze przedmiotu. Zdolności ogólne i kierunkowe. 2. Charakterystyka dziecka uzdolnionego w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym. Czynniki warunkujące rozwój uzdolnień dziecka. Rozpoznawania uzdolnień ucznia. 3. Organizacja systemu pracy z uczniami uzdolnionymi. Propozycje. Spójność działań podejmowanych na rzecz zdolnego dziecka. 4. Niepowodzenia szkolne uczniów zdolnych. Trudności w funkcjonowaniu dziecka w różnych sferach. 5. Kompetencje nauczyciela, wychowawcy pracującego z dzieckiem zdolnym. Dostosowanie treści, form, metod pracy w procesie edukacyjnym do potrzeb ucznia zdolnego. 6. Rola specjalistów (pedagoga, psychologa, terapeutów )w systemie wspierania ucznia zdolnego. wsparcie rodziców zdolnego dziecka. 8. Współpraca przedszkola, szkoły z instytucjami zewnętrznymi wspierającymi ucznia zdolnego |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa Limont W. (red.) Teoria i praktyka edukacji uczniów zdolnych, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2004 Dyrda J., Liwo H., Materny K., Uczeń z specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w refleksji i działaniu nauczyciela. Wybrane zagadnienia. Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2020 Dyrda B. Edukacyjne wspieranie rozwoju ucznia zdolnego: studium społeczno - pedagogiczne Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa 2012 Huther G. Hauser U. Wszystkie dzieci są zdolne, jak marnujemy wrodzone talenty, Wydawnictwo Dobra Literatura, Słupsk 2014 Literatura dodatkowa Dawson P., Guare R. Zdolne, ale rozkojarzone: wspieranie rozwoju dziecka za pomocą treningu umiejętności wykonawczych, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2012 Dyrda B., Zjawiska niepowodzeń szkolnych uczniów zdolnych. Rozpoznawanie i przeciwdziałanie, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2007 Zdolni w szkole, czyli O zagrożeniach i możliwościach rozwojowych uczniów zdolnych. Poradnik dla nauczycieli i wychowawców, red. Wiesławy Limont, Joanny Cieślikowskiej, Dominiki Jastrzębskiej. Ośrodek Rozwoju Edukacji, Warszawa 2012. |
Efekty uczenia się: |
W ZAKRESIE WIEDZY ABSOLWENT ZNA I ROZUMIE: C.W2. zasady organizacji optymalnego środowiska edukacyjnego w przedszkolu i klasach I–III szkoły podstawowej: możliwości wykorzystania w codziennej praktyce edukacyjnej różnorodnych sposobów organizowania środowiska uczenia się i nauczania, organizację środowiska wychowawczego przy uwzględnieniu specyficznych potrzeb i możliwości poszczególnych dzieci, uczniów lub grup, a także potrzebę wykorzystywania w pracy z dzieckiem lub uczniem informacji uzyskanych na jego temat od specjalistów, w tym psychologa, logopedy, pedagoga, lekarza, oraz rodziców lub opiekunów; C.W3. zasady: projektowania spersonalizowanych strategii edukacyjnych w przedszkolu i klasach I–III szkoły podstawowej, konstruowania wiedzy w przedszkolu i klasach I–III szkoły podstawowej, integrowania wiedzy i umiejętności dzieci w przedszkolu i uczniów w klasach I–III szkoły podstawowej, projektowania i prowadzenia działań pedagogicznych, rozpoznawania potrzeb, możliwości i uzdolnień dziecka lub ucznia, a także planowania, realizacji i oceny spersonalizowanych programów kształcenia i wychowania; W ZAKRESIE UMIEJĘTNOŚCI ABSOLWENT POTRAFI: C.U1. kształtować bezpieczne i przyjazne edukacyjne środowisko rozwoju dzieci lub uczniów, z uwzględnieniem indywidualnych potrzeb, możliwości i uzdolnień dziecka lub ucznia, z nastawieniem na osobowy i podmiotowy rozwój; C.U6. identyfikować i rozbudzać zainteresowania i zdolności dzieci lub uczniów, dostosowywać sposoby i treści nauczania do ich zasobów, rozwijać u dzieci lub uczniów ciekawość, aktywność i samodzielność poznawczą oraz kreatywne podejście do zadań; W ZAKRESIE KOMPETENCJI SPOŁECZNYCH ABSOLWENT JEST GOTÓW DO: C.K2. formowania wartościowych indywidualnie i społecznie zachowań i postaw dzieci lub uczniów, w tym wobec kultury i sztuki, oraz inspirowania dzieci lub uczniów do wyrażania swojej indywidualności w sposób twórczy; C.K4. efektywnej współpracy z nauczycielami, specjalistami, w tym psychologiem, logopedą, pedagogiem, lekarzem, i rodzicami dzieci lub uczniów oraz innymi członkami społeczności przedszkolnej, szkolnej i lokalnej na rzecz dzieci lub uczniów i zapewnienia jakości pracy przedszkola lub szkoły. SPOSOBY WERYFIKACJI EFEKTÓW UCZENIA SIĘ: Obecność i aktywność studenta na zajęciach , dopuszczalne dwie nieobecności w semestrze Samodzielne przygotowanie przez studenta programu pracy z uczniem zdolnym ( wybrane zdolności kierunkowe) prezentacja na forum grupy |
Metody i kryteria oceniania: |
Bilans punktów ECTS Obecność i aktywność studenta na zajęciach , dopuszczalne dwie nieobecności w semestrze - 1 ECTS Samodzielne przygotowanie przez studenta programu pracy z uczniem zdolnym, prezentacja na forum grupy -1 ECTS |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT CW
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Elżbieta Aleksiejuk | |
Prowadzący grup: | Elżbieta Aleksiejuk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Chrześcijańska Akademia Teologiczna w Warszawie.