Akwizycja j. obcego we wczesnej edukacji
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WNS-SJ-WE-AJOWE7 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Akwizycja j. obcego we wczesnej edukacji |
Jednostka: | Wydział Nauk Społecznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Celem zajęć jest dostarczenie wiedzy, kompetencji i umiejętności dotyczących akwizycji języka obcego we wczesnej edukacji w korelacji z zagadnieniami metodycznymi. Zajęcia są adresowane do studentów kierunku nauczycielskiego na kierunku pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna. Uczestnictwo w zajęciach wymaga ukończenia kursów z podstaw dydaktyki ogólnej i dydaktyki szkolnej. |
Tryb prowadzenia: | mieszany: w sali i zdalnie |
Skrócony opis: |
Zajęcia mają charakter praktyczny. Dostarczają wiedzę, umiejętności i kompetencje społeczne w zakresie akwizycji języka obcego we wczesnej edukacji. Nabywanie sprawności językowych w procesie edukacyjnym (akwizycja) jest skorelowane ze wsparciem dydaktycznym. Celem zajęć jest zapoznanie studentów z procesem przyswajania języka obcego przez uczniów, ze szczególnym uwzględnieniem dzieci na poziomie wczesnej edukacji. Zagadnienia akwizycji języka obcego są analizowane w kontekście metodyki oraz glottodydaktyki. Ćwiczenia bazują na teoretycznej wiedzy z zajęć z dydaktyki ogólnej oraz korespondują z zajęciami z metodyki wczesnego nauczania języka obcego. |
Pełny opis: |
Akwizycja języka obcego na poziomie wczesnej edukacji. Formalne kryteria odnoszące się do nauczania języka obcego na poziomie wczesnej edukacji. Opis poziomów znajomości języka obcego wg standardów Rady Europy. Akwizycja języka obcego jako forma kształcenia międzykulturowego dzieci. Akwizycja języka obcego a tolerancja wieloznaczności. Nauczanie języka obcego dzieci w kontekście akwizycji pierwszego języka. Rola gier i zabaw w nauczaniu języka obcego na poziomie wczesnej edukacji. Akwizycja języka obcego dzieci w kontekście wyboru materiałów dydaktycznych. Środki dydaktyczne wykorzystywane w nauczaniu języka obcego na poziomie wczesnej edukacji. Diagnozowanie i sprawdzanie postępów edukacyjnych uczniów na poziomie wczesnej edukacji. Uwarunkowania i sposoby rozwijania sprawności językowych w zakresie rozumienia ze słuchu. Uwarunkowania i sposoby rozwijania sprawności językowych w zakresie mówienia. Uwarunkowania i sposoby rozwijania sprawności językowych w zakresie czytania. Uwarunkowania i sposoby rozwijania sprawności językowych w zakresie pisania. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: Chłopek, Z. (2016). Rozwijanie sprawności receptywnych w języku obcym. „Języki Obce w Szkole” 2016/1, 4-11 (Open Access). Chodkiewicz, H. (2016). Słuchanie i czytanie w uczeniu się i nauczaniu języków obcych: zarys problemu. „Języki Obce w Szkole” 2016/1, 11-17 (Open Access). Dobrowolska, B. (2022). Język jako narzędzie socjalizacji w wielokulturowej szkole. „Języki Obce w Szkole” 2022/4, 29-37 (Open Access). Garncarek, P. (2018). Nauczanie dzieci języków obcych w kontekście akwizycji pierwszego języka „Postscriptum Polonistyczne”, t. 22, nr 2, 13-24 (Open Access). Gębal, P., Kołsut, S. (2017). Pogram nauczania języka niemieckiego w szkole podstawowej. Warszawa: Hueber Verlag (Open Access). Grobelna, B. (2023). Rozwijanie kreatywności ucznia w procesie kształtowania umiejętności językowych. Innowacja pedagogiczna z elementami neurodydaktyki w edukacji wczesnoszkolnej. „Języki Obce w Szkole” 2023/1, 51-57 (Open Access). Kic-Drgas, J., Czym skorupka za młodu nasiąknie…, czyli kilka uwag o kształceniu interkulturowym najmłodszych, „Języki Obce w Szkole”, 2015 nr 1, 36-42 (Open Access). Komisja Europejska (2023). Kluczowe dane o nauczaniu języków w szkołach w Europie. Raport Euridice. Warszawa: Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji (Open Access). Lika, B., Wpływ tolerancji wieloznaczności na akwizycję języka obcego, „Języki Obce w Szkole”, 2022 nr 4, 47-54 (Open Access). Olpińska-Szkiełko, M., Lingwistyczne podstawy uczenia języków obcych na etapie przedszkolnym, „Linguodidactica”, t. 19: 2015, 199-212 (Open Access). Pamula-Behrens, M., Wszystko zaczyna się w przedszkolu – nauka języka obcego dla dzieci, „Języki Obce w Szkole”, 2015 nr 1, 8-12 (Open Access). Sowa-Bacia, K., Kryteria wyboru materiałów dydaktycznych w nauczaniu języka obcego na etapie przedszkolnym, „Języki Obce w Szkole”, 2019 nr 5, 75-80 (Open Access). |
Efekty uczenia się: |
W ZAKRESIE WIEDZY ABSOLWENT ZNA I ROZUMIE: A.4.W1. predyspozycje rozwojowe we wczesnym dzieciństwie do uczenia się języka obcego; A.4.W3. strategie zabawowe i zadaniowe w uczeniu się języka obcego przez dzieci lub uczniów, warunki do nabywania kompetencji językowych przez dzieci lub uczniów oraz sposoby motywowania dzieci lub uczniów do uczenia się języka obcego. W ZAKRESIE UMIEJĘTNOŚCI ABSOLWENT POTRAFI: A.4.U1. zaplanować działania na rzecz rozwoju własnych kompetencji językowych i pedagogicznych; A.4.U2. tworzyć środowisko do nabywania kompetencji językowych przez dzieci lub uczniów i rozwijać ich motywację do uczenia się. W ZAKRESIE KOMPETENCJI SPOŁECZNYCH ABSOLWENT JEST GOTÓW DO: A.4.K1. autorefleksji nad dyspozycjami i posiadanymi kompetencjami językowymi i pedagogicznymi. SPOSOBY WERYFIKACJI EFEKTÓW UCZENIA SIĘ: |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie na ocenę na podstawie oceny uczestnictwa w dyskursie prowadzonym podczas zajęć oraz oceny samodzielnej prezentacji treści odnoszących się do literatury przedmiotu. |
Praktyki zawodowe: |
Praktyki zawodowe są realizowane na podstawie regulaminu praktyk przygotowujących do wykonywania zawodu nauczyciela. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WYK+ĆW
PT |
Typ zajęć: |
Wykład+ ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Renata Ernst-Milerska | |
Prowadzący grup: | Renata Ernst-Milerska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład+ ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
|
Tryb prowadzenia: | mieszany: w sali i zdalnie |
|
Skrócony opis: |
Zajęcia mają charakter praktyczny. Dostarczają wiedzę, umiejętności i kompetencje społeczne w zakresie akwizycji języka obcego we wczesnej edukacji. Nabywanie sprawności językowych w procesie edukacyjnym (akwizycja) jest skorelowane ze wsparciem dydaktycznym. Celem zajęć jest zapoznanie studentów z procesem przyswajania języka obcego przez uczniów, ze szczególnym uwzględnieniem dzieci na poziomie wczesnej edukacji. Zagadnienia akwizycji języka obcego są analizowane w kontekście metodyki oraz glottodydaktyki. Ćwiczenia bazują na teoretycznej wiedzy z zajęć z dydaktyki ogólnej oraz korespondują z zajęciami z metodyki wczesnego nauczania języka obcego. |
|
Pełny opis: |
Akwizycja języka obcego na poziomie wczesnej edukacji. Formalne kryteria odnoszące się do nauczania języka obcego na poziomie wczesnej edukacji. Opis poziomów znajomości języka obcego wg standardów Rady Europy. Akwizycja języka obcego jako forma kształcenia międzykulturowego dzieci. Akwizycja języka obcego a tolerancja wieloznaczności. Nauczanie języka obcego dzieci w kontekście akwizycji pierwszego języka. Rola gier i zabaw w nauczaniu języka obcego na poziomie wczesnej edukacji. Akwizycja języka obcego dzieci w kontekście wyboru materiałów dydaktycznych. Środki dydaktyczne wykorzystywane w nauczaniu języka obcego na poziomie wczesnej edukacji. Diagnozowanie i sprawdzanie postępów edukacyjnych uczniów na poziomie wczesnej edukacji. Uwarunkowania i sposoby rozwijania sprawności językowych w zakresie rozumienia ze słuchu. Uwarunkowania i sposoby rozwijania sprawności językowych w zakresie mówienia. Uwarunkowania i sposoby rozwijania sprawności językowych w zakresie czytania. Uwarunkowania i sposoby rozwijania sprawności językowych w zakresie pisania. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: Chłopek, Z. (2016). Rozwijanie sprawności receptywnych w języku obcym. „Języki Obce w Szkole” 2016/1, 4-11 (Open Access). Chodkiewicz, H. (2016). Słuchanie i czytanie w uczeniu się i nauczaniu języków obcych: zarys problemu. „Języki Obce w Szkole” 2016/1, 11-17 (Open Access). Dobrowolska, B. (2022). Język jako narzędzie socjalizacji w wielokulturowej szkole. „Języki Obce w Szkole” 2022/4, 29-37 (Open Access). Garncarek, P. (2018). Nauczanie dzieci języków obcych w kontekście akwizycji pierwszego języka „Postscriptum Polonistyczne”, t. 22, nr 2, 13-24 (Open Access). Gębal, P., Kołsut, S. (2017). Pogram nauczania języka niemieckiego w szkole podstawowej. Warszawa: Hueber Verlag (Open Access). Grobelna, B. (2023). Rozwijanie kreatywności ucznia w procesie kształtowania umiejętności językowych. Innowacja pedagogiczna z elementami neurodydaktyki w edukacji wczesnoszkolnej. „Języki Obce w Szkole” 2023/1, 51-57 (Open Access). Kic-Drgas, J., Czym skorupka za młodu nasiąknie…, czyli kilka uwag o kształceniu interkulturowym najmłodszych, „Języki Obce w Szkole”, 2015 nr 1, 36-42 (Open Access). Komisja Europejska (2023). Kluczowe dane o nauczaniu języków w szkołach w Europie. Raport Euridice. Warszawa: Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji (Open Access). Lika, B., Wpływ tolerancji wieloznaczności na akwizycję języka obcego, „Języki Obce w Szkole”, 2022 nr 4, 47-54 (Open Access). Olpińska-Szkiełko, M., Lingwistyczne podstawy uczenia języków obcych na etapie przedszkolnym, „Linguodidactica”, t. 19: 2015, 199-212 (Open Access). Pamula-Behrens, M., Wszystko zaczyna się w przedszkolu – nauka języka obcego dla dzieci, „Języki Obce w Szkole”, 2015 nr 1, 8-12 (Open Access). Sowa-Bacia, K., Kryteria wyboru materiałów dydaktycznych w nauczaniu języka obcego na etapie przedszkolnym, „Języki Obce w Szkole”, 2019 nr 5, 75-80 (Open Access). |
Właścicielem praw autorskich jest Chrześcijańska Akademia Teologiczna w Warszawie.