Terapia pedagogiczna w zakresie korekcji zachowań uczniów
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WNS-S2-PSzTP-TPZKZU2 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Terapia pedagogiczna w zakresie korekcji zachowań uczniów |
Jednostka: | Wydział Nauk Społecznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | mieszany: w sali i zdalnie |
Skrócony opis: |
Oddziaływania terapeutyczno-wychowawcze stosowane wobec uczniów przejawiających zachowania niepożądane i niewłaściwe. |
Pełny opis: |
Po krótkim wprowadzeniu, mającym usystematyzować wiedzę studentów, nastąpi przegląd wybranych metod stosowanych w terapii pedagogicznej. Zajęcia mają za zadanie wzbogacić warsztat pracy terapeutycznej z dziećmi o najczęściej stosowane metody pracy terapeutyczno-wychowawczej, jak również przypomnieć sposoby diagnozowania oraz pokazać alternatywne sposoby pracy wykorzystywane w ramach oddziaływań pedagogicznych z młodszymi i starszymi dziećmi. |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa Kompetencje diagnostyczne i terapeutyczne nauczycieli, pod red. D. Wosik-Kawali, T. Zubrzyckiej-Maciąg, IMPULS, Kraków 2013 Sikorski W. Komunikacja terapeutyczna, IMPULS, Kraków 2013 Stamwer-Brandt P. Nowe gry i zabawy rozładowujące złość, Jedność, Kielce 2013 Zaburzenia zachowania u dzieci. Teoria i praktyka, pod red. A. Kołakowskiego GWP, Gdańsk 2013 Zielińska M. Jak reagować na agresje uczniów. Skuteczne techniki radzenia sobie z problemem, Harmonia, Gdańsk 2012 Przewodnik po literaturze dodatkowej Babiuch M. Jak współpracować z rodzicami „trudnych” uczniów? WSiP, Warszawa 2008 Bloomquist M. Trening umiejętności dla dzieci z zachowaniami problemowymi, WUJ, Kraków 2011 Diagnostyka pedagogiczna i profilaktyka w szkole i środowisku lokalnym, pod red. M. Deptuły, WAB, Bydgoszcz 2004 Grupa bawi się i pracuje, pod red. M. Jachimskiej i O. Tokarczuk, UNUS, Wałbrzych 1994 Iwanowska A., Januszek C., Kwiatkowska-Łozińska M. Program psychoedukacyjny dla dzieci 7-10 lat, IMPULS, Kraków 2009 Jachimska M. Scenariusze lekcji wychowawczych, wg programu autorskiego Żyć skuteczniej, UNUS, Wałbrzych 1997 Jankowska A. Rozmowy z rodzicami. Poradnik dla nauczyciela, KWP, Kielce 2012 Karasowska A. Profilaktyka na co dzień. Metoda budowania strategii w pracy z dzieckiem i klasą, PARPAMEDIA, Warszawa 2009 Karasowska A. Profilaktyka na co dzień. Jak wychowywać i uczyć dzieci z zaburzeniami zachowania, Wyd. Edukacyjne PARPA, Waraszwa 2006 Kaja B. Zarys terapii dziecka, Akademia Bydgoska, Bydgoszcz 2001 Kołakowski A., Pisula A. Sposób na trudne dziecko, GWP, Gdańsk 2011 Molicka M. Biblioterapia i bajkoterapia, Media Rodzina, Poznań 2011 Oszwa U. Dziecko z zaburzeniami rozwoju i zachowania w klasie szkolnej, IMPULS, Kraków 2007 Sikorski W. Komunikacja terapeutyczna, IMPULS, Kraków 2013 Socjoterapia, pod red. K. Sawickiej, CMPP-P MEN, Warszawa 1999 Wiącek R. Dzieci nadpobudliwe psychoruchowo w wieku przedszkolnym. Program terapii i wspomagania rozwoju oraz scenariusze zajęć, IMPULS, Kraków 2010 |
Efekty uczenia się: |
w zakresie WIEDZY absolwent: PED2A_W11 ma pogłębioną i rozszerzoną wiedzę na temat biologicznych, psychologicznych, społecznych, filozoficznych podstaw kształcenia i wychowania; rozumie istotę funkcjonalności i dysfunkcjonalności, harmonii i dysharmonii, normy i patologii, P7U_W, P7S_WG NAU2A_W03 zna i rozumie rolę nauczyciela-wychowawcy w modelowaniu postaw i zachowań uczniów i wychowanków, P7U_W, P7SW_K w zakresie UMIEJĘTNOŚCI absolwent: PED2A_U09 potrafi generować oryginalne rozwiązania złożonych problemów pedagogicznych i prognozować przebieg ich rozwiązywania oraz przewidywać skutki planowanych działań w określonych obszarach praktycznych, P7U_U, P7S_UW NAU2A_U04 potrafi projektować i realizować programy wychowawczo-profilaktyczne w zakresie treści i działań wychowawczych i profilaktycznych skierowanych do uczniów, ich rodziców lub opiekunów i nauczycieli-wychowawców, P7U_U, P7S_UO w zakresie KOMPETENCJI SPOŁECZNYCH absolwent: PED2A_K04 utożsamia się z wartościami, celami i zadaniami realizowanymi w praktyce pedagogicznej, odznacza się rozwagą, dojrzałością i zaangażowaniem w projektowaniu, planowaniu i realizowaniu działań pedagogicznych, P7U_K, P7S_KR NAU2A_K02 jest gotów do porozumiewania się z osobami pochodzącymi z różnych środowisk i o różnej kondycji emocjonalnej, dialogowego rozwiązywania konfliktów oraz tworzenia dobrej atmosfery dla komunikacji w klasie szkolnej i poza nią, P7U_K, P7S_KO Sposoby weryfikacji efektów uczenia się: bieżąca ocena pracy studenta wynikająca z zaangażowania w dyskusję podczas zajęć, znajomość literatury tematu, obecność na zajęciach, wykonanie wszystkich aktywności na platformie Teams, przygotowanie i prezentacja zajęć. |
Metody i kryteria oceniania: |
Zajęcia będą się odbywać naprzemiennie w sposób synchroniczny (zajęcia stacjonarne w sali, w budynku Akademii) oraz asynchroniczny (wykonywanie przez studentów zadań zleconych przez prowadzącego na platformie Teams). Obowiązuje następujący schemat: w pierwszym tygodniu zajęć wykład odbędzie się w sposób synchroniczny (stacjonarnie w Akademii), w drugim tygodniu zajęcia odbędą się w sposób asynchroniczny (na platformie Teams) itp. Terminarz zajęć podany jest na platformie Teams. Metody dydaktyczne: ćwiczenia, dyskusja, metody warsztatowe, prezentacje multimedialne, projekt własny studenta Warunkiem przystąpienia do zaliczenia jest aktywność i obecność na zajęciach (w przypadku przekroczenia dopuszczalnego limitu nieusprawiedliwionych nieobecności student zobowiązany jest do realizacji dodatkowych zadań zleconych przez prowadzącego) oraz wykonanie wszystkich aktywności na platformie Teams. Warunki i ECTS: obecność na zajęciach obowiązkowa (dopuszczalne dwie nieobecności) 0,5 ECTS, aktywny udział w zajęciach 0,5 ECTS, wykonanie wszystkich aktywności na platformie Teams 1 ECTS, przygotowanie, prezentacja i przeprowadzenie zajęć terapeutycznych skierowanych do dziecka lub dzieci o zachowaniu niepożądanym lub niewłaściwym (w wieku szkolnym) - projekt terapeutyczny 1 ECTS. Suma: 3 ECTS |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-03-01 - 2025-09-30 |
zobacz plan zajęć |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Dmitruk-Sierocińska | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Dmitruk-Sierocińska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Chrześcijańska Akademia Teologiczna w Warszawie.