Kultura języka polskiego w pracy pedagoga
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WNS-S2-PSzK-KJP1 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Kultura języka polskiego w pracy pedagoga |
Jednostka: | Wydział Nauk Społecznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Celem przedmiotu jest osiągnięcie założonych efektów kształcenia poprzez realizację określonych zadań dydaktycznych. W trakcie konwersatorium student powinien uzyskać wiedzę, umiejętności i kompetencje społeczne związane z: – świadomością językowego obrazu świata, – rozróżnienie langue i parole, – dyferencjacją języka pod względem socjolektu i idiolektu, – pozycją języka w świecie tekstów kultury. |
Tryb prowadzenia: | mieszany: w sali i zdalnie |
Skrócony opis: |
Kształcenie w zakresie sprawnego, świadomego i celowego posługiwanie się językiem we wszelkich sytuacjach komunikatywnych (mówienia, pisania i czytania). |
Pełny opis: |
Treści programowe: • Język w komunikacji prywatnej i publicznej, 2 godz. • Wypowiedzi mówione i słuchane, pisane, czytane, 2 godz. • Funkcje i style języka, 2 godz. • Język literacki, potoczny, dialogi, slangi, 2 godz. • Ekspresywność języka a wulgaryzmy, 2 godz. • Co to jest błąd językowy? 2 godz. • Pisma użytkowe, 2 godz. • Podstawy fonetyki i poprawnej wymowy, 2 godz. • Podstawy składni polskiej, 2 godz. • Wyraz obcy – czy zawsze potrzebny? 2 godz. • Polska frazeologia, 2 godz. • Język a wartości kulturowe, 1 godz. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. D. Czelakowska, Metodyka edukacji polonistycznej dzieci w wieku wczesnoszkolnym, Oficyna Wydaw. „Impuls” Kraków 2010. 2. K. Gierymski, Gramatyka na bardzo dobry, Agencja Wydaw. „Grom” Warszawa 1993. 3. A. Markowski, Kultura języka polskiego, PWN, 2018. 4. Polszczyzna płata nam figle, pod red. J. Podrackiego, Wydaw. Medium, Warszawa, 1993. Literatura uzupełniająca: 1. M. Bańko, Słownik dobrego stylu, czyli wyrazy, które się lubią, PWN Warszawa 2019. 2. Medialne kody w wyobraźni i języku dziecka, red. E. Bończyk, N. Moćko. Wydaw. Uniw. Śląskiego Katowice 2018. 3. A. Majewska-Tworek [i in.], Jak pisać i redagować. Wzory tekstów użytkowych, PWN Warszawa 2019. 4. J. Porayski-Pomsta, O rozwoju mowy dziecka. Dwa studia, Dom Wydaw. Elipsa Warszawa 2015. 5. M. Smoczyńska [i in.], Inwentarze Rozwoju Mowy i Komunikacji, Inst. Badań Edukacyjnych Warszawa 2015. |
Efekty uczenia się: |
W zakresie wiedzy absolwent zna i rozumie: I.W1. pojęcie komunikacji werbalnej i pozawerbalnej; I.W2. zagadnienia praktyki wystąpień publicznych; I.W3. zasady etyki słowa i etykietę korespondencji tradycyjnej i elektronicznej; I.W4. zagadnienia poprawności i sprawności językowej; I.W5. zasady emisji głosu. W zakresie umiejętności absolwent potrafi: I.U1. sprawnie komunikować się; I.U2. poprawnie używać języka polskiego; I.U3. skutecznie stosować zasady emisji głosu. W zakresie kompetencji społecznych absolwent jest gotów do: I.K1. dbałości o kulturę wypowiedzi. |
Metody i kryteria oceniania: |
Dyskusja, obecność na zajęciach, praca projektowa. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT WYK+ĆW
|
Typ zajęć: |
Wykład+ ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Andrzej Michalski | |
Prowadzący grup: | Andrzej Michalski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład+ ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Chrześcijańska Akademia Teologiczna w Warszawie.