Terapia pedagogiczna i wspomaganie rozwoju dziecka
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WNS-S2-PSzDTP-TPWRD1 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Terapia pedagogiczna i wspomaganie rozwoju dziecka |
Jednostka: | Wydział Nauk Społecznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Zajęcia dostarczają podstawową wiedzę umożliwiającą rozumienie procesu wychowania i nauczania, wspomagania rozwoju dziecka oraz terapii pedagogicznej wychowanków ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, stanowiąc psychologiczno-pedagogiczną podbudowę dla metodyki nauczania w przedszkolu i szkole oraz wyposażają studenta w umiejętność zastosowania owych wiadomości w procesach edukacji i terapii pedagogicznej. |
Tryb prowadzenia: | mieszany: w sali i zdalnie |
Skrócony opis: |
W szczegółowych celach przedmiotu jest przygotowanie studentów do udzielenia pomocy uczniom ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się oraz wspomagania rozwoju dziecka Student poznaje przepisy prawne pozwalające na tworzenie różnych form zajęć korekcyjno – kompensacyjnych w przedszkolu, w szkole. Poznaje metody diagnozowania trudności w uczeniu się czytania i pisania, kryteria rozpoznawania dysleksji. Student poznaje skuteczność zastosowania różnych metod profilaktycznych i terapeutycznych wykorzystywanych w pracy korekcyjno-kompensacyjnej. Uczy się planowania pracy z dzieckiem, we współpracy z zespołem psychologiczno-pedagogicznym w szkole oraz z rodzicami. Student potrafi rozwiązywać typowe problemy pedagogiczne związane z trudnościami w uczeniu się oraz przewidywać skutki konkretnych działań pedagogicznych; potrafi planować, realizować i oceniać działania pedagogiczne w zakresie terapii pedagogicznej. |
Pełny opis: |
Treści programowe: 1. Edukacja ucznia ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w szkole. Istota terapii pedagogicznej. Zasady stosowane w pomocy uczniom z trudnościami szkolnymi. Pomoc dzieciom ze SPE w świetle przepisów prawa oświatowego. 2. Wyrównywanie szans edukacyjnych dzieci. Odkrywanie i rozwijanie predyspozycji i uzdolnień. Wspomaganie rozwoju poznawczego. 3. Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka – analiza dokumentacji psychologiczno-pedagogicznej, formy i metody wspierania rozwoju. 4. Zjawisko dysleksji - stan badań, objawy, etiologia, diagnozowanie ryzyka dysleksji. 5. Terapia dzieci z trudnościami w uczeniu się matematyki. 6. Diagnozowanie trudności szkolnych w Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej - wytyczne dla terapii. 7. Dostosowywanie działań pedagogicznych do potrzeb i możliwości dziecka ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w szczególności do możliwości psychofizycznych oraz tempa uczenia się dziecka należącego do mniejszości narodowej lub etnicznej, posługującego się językiem regionalnym, pochodzącego z rodziny pracowników migrujących, powracającego z zagranicy. Wspieranie rozwoju ucznia z wymienionych grup specjalnych potrzeb edukacyjnych: • Uczniowie ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się; • Uczniowie niedostosowani społecznie, zagrożeni niedostosowaniem społecznym; 8. Praca terapeutyczna z uczniem z zaburzeniami rozwoju psychomotorycznego - dzieci w młodszym wieku szkolnym. 9. Projektowanie ćwiczeń usprawniających percepcję wzrokową, słuchową oraz motorykę. 10. Wybrane metody i programy stosowane w terapii pedagogicznej: metoda dobrego startu M. Bogdanowicz; metoda reedukacji B. Zakrzewskiej; program „Dyslektyk”; program „Dyslektyk II”. 11. Wybrane metody i techniki wspomagające terapię pedagogiczną: metoda W. Sherborne; technika malowania dziesięcioma palcami, technika relaksacji E. Jacobsona, technika zamiany ról, bajki terapeutyczne. 12. Rola nauczyciela: terapeuty pedagogicznego. Modelowanie postaw i zachowań uczniów i wychowanków oraz korygowanie ich zaburzeń i trudności rozwojowych. 13. Kształcenie włączające - inkluzja jako zadanie każdego z nauczycieli. 14. Indywidualizacja w kształceniu uczniów z trudnościami w uczeniu się w klasie szkolnej – analiza podstaw programowych; propozycji strategii działań dydaktycznych. 15. Instytucje nakierowane na pomoc dziecku z trudnościami w uczeniu się oraz zachowaniu. |
Literatura: |
TERAPIA PEDAGOGICZNA Literatura podstawowa: Bogdanowicz M. Ryzyko dysleksji, Wydawnictwo Harmonia, Gdańsk. Rozdział 2., 2004. Cieszyńska J., Korendo M., Wczesna interwencja terapeutyczna, Wydawnictwo Edukacyjne Kraków 2014. Oszwa U. (2008) Modele diagnozy zaburzeń arytmetycznych. W: U. Oszwa (red.) Psychologia trudności arytmetycznych u dzieci. Doniesienia z badań. Kraków, Impuls, s. 15-33. Radwańska A., Terapia pedagogiczna. Scenariusze zajęć. Poradnik dla terapeuty i nauczyciela, Wyd. Difin, Warszawa 2018. Terapia pedagogiczna. Zaburzenia rozwoju psychoruchowego dzieci, Tom I red. E.M. Skorek, Wyd. Impuls, Kraków 2022. Terapia pedagogiczna. Zagadnienia praktyczne i propozycje zajęć. Tom II. red. E.M. Skorek, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2021. Literatura uzupełniająca: Bogdanowicz M., Okrzesik D. (2008) Opis i planowanie zajęć według Metody Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborne. Wydanie III. Gdańsk, Wydawnictwo Harmonia. Czajkowska I., Herda K. (2005) Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne w szkole. Warszawa, WSiP. Franczyk A., Krajewska K., Skarbiec nauczyciela-terapeuty, Kraków 2005. Gruszczyk-Kolczyńska E. (2008) Dzieci ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się matematyki. Warszawa, WSiP. Jastrząb J. (2002) Usprawnianie funkcji percepcyjno-motorycznych dzieci dyslektycznych. Warszawa, CMPPP. Skibińska H. (1996) Praca korekcyjno-kompensacyjna z dziećmi z trudnościami w pisaniu i czytaniu. Bydgoszcz, WSP. *Podstawowe dla danego tematu pozycje bibliograficzne są podawane podczas zajęć |
Efekty uczenia się: |
Po ukończeniu studiów II stopnia na kierunku PEDAGOGIKA absolwent: w zakresie WIEDZY: PED2A_W11: ma pogłębioną i rozszerzoną wiedzę na temat biologicznych, psychologicznych, społecznych, filozoficznych podstaw kształcenia i wychowania; rozumie istotę funkcjonalności i dysfunkcjonalności, harmonii i dysharmonii, normy i patologii PED2A_W15: ma uporządkowaną wiedzę o uczestnikach działalności edukacyjnej, opiekuńczo-wychowawczej, kulturalno-oświatowej, pomocowej i terapeutycznej, pogłębioną w wybranych zakresach w zakresie UMIEJĘTNOŚCI: PED2A_U02: potrafi wykorzystywać i integrować wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizy złożonych problemów edukacyjnych, opiekuńczo-wychowawczych, kulturalnych, resocjalizacyjnych, pomocowych i terapeutycznych, a także diagnozowania i projektowania działań praktycznych w pracy z wychowankami PED2A_U09: potrafi generować oryginalne rozwiązania złożonych problemów pedagogicznych i prognozować przebieg ich rozwiązywania oraz przewidywać skutki planowanych działań w określonych obszarach praktycznych w zakresie KOMPETENCJI SPOŁECZNYCH: PED2A_K04: utożsamia się z wartościami, celami i zadaniami realizowanymi w praktyce pedagogicznej, odznacza się rozwagą, dojrzałością i zaangażowaniem w projektowaniu, planowaniu i realizowaniu działań pedagogicznych PED2A_K06: jest gotów do ponoszenia odpowiedzialności za własne przygotowanie do pracy, za pełnioną rolę zawodową z uwzględnieniem zmieniających się potrzeb społecznych, za podejmowane decyzje i prowadzone działania oraz ich skutki, dla których dobra stara się działać, wyraża taką postawę w środowisku specjalistów i pośrednio modeluje to podejście wśród innych Metody weryfikacji efektów uczenia się: • bieżąca ocena zaangażowania w dyskusję podczas zajęć, • projekt własny studenta (case studies) przedstawiany pisemnie oraz zreferowany ustnie, • projekt grupowy na podany temat. |
Metody i kryteria oceniania: |
Zajęcia dydaktyczne są prowadzone w trybie mieszanym, zgodnie z planem zajęć semestru zimowego 2023/24 Na ocenę końcową składa się (Bilans punktów ECTS - 2 pkt): Obecność na zajęciach obowiązkowa (dopuszczalne dwie nieobecności) oraz bieżąca ocena zaangażowania w dyskusję (0,5 pkt ECTS) Zaliczenie projektu grupowego na podany temat podczas zajęć (0,5 pkt ECTS) Zaliczenie projektu własnego studenta (case studies przedstawiany pisemnie oraz ustnie) (1 pkt ECTS) METODY I KRYTERIA OCENIANIA: Nauczanie frontalne, dyskusja, projekt grupowy, case studies |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK
CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Elżbieta Aleksiejuk | |
Prowadzący grup: | Elżbieta Aleksiejuk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: Bogdanowicz M. Ryzyko dysleksji, Wydawnictwo Harmonia, Gdańsk. Rozdział 2., 2004. Cieszyńska J., Korendo M., Wczesna interwencja terapeutyczna, Wydawnictwo Edukacyjne Kraków 2014. Oszwa U. (2008) Modele diagnozy zaburzeń arytmetycznych. W: U. Oszwa (red.) Psychologia trudności arytmetycznych u dzieci. Doniesienia z badań. Kraków, Impuls, s. 15-33. Radwańska A., Terapia pedagogiczna. Scenariusze zajęć. Poradnik dla terapeuty i nauczyciela, Wyd. Difin, Warszawa 2018. Terapia pedagogiczna. Zaburzenia rozwoju psychoruchowego dzieci, Tom I ,red. E.M. Skorek, Wyd. Impuls, Kraków 2022 Terapia pedagogiczna. Zagadnienia praktyczne i propozycje zajęć. Tom II, red. E.M. Skorek, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2021 Literatura uzupełniająca: Bogdanowicz M., Okrzesik D. (2008) Opis i planowanie zajęć według Metody Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborne. Wydanie III. Gdańsk, Wydawnictwo Harmonia. Czajkowska I., Herda K. (2005) Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne w szkole. Warszawa, WSiP. Franczyk A., Krajewska K., Skarbiec nauczyciela-terapeuty, Kraków 2005. Gruszczyk-Kolczyńska E. (2008) Dzieci ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się matematyki. Warszawa, WSiP. Jastrząb J. (2002) Usprawnianie funkcji percepcyjno-motorycznych dzieci dyslektycznych. Warszawa, CMPPP. Skibińska H. (1996) Praca korekcyjno-kompensacyjna z dziećmi z trudnościami w pisaniu i czytaniu. Bydgoszcz, WSP. *Podstawowe dla danego tematu pozycje bibliograficzne są podawane podczas zajęć |
Właścicielem praw autorskich jest Chrześcijańska Akademia Teologiczna w Warszawie.