Pedeutologia
Informacje ogólne
| Kod przedmiotu: | WNS-S2-PSzDTP-P3 |
| Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
| Nazwa przedmiotu: | Pedeutologia |
| Jednostka: | Wydział Nauk Społecznych |
| Grupy: |
Pedagogika, studia II stopnia, spec.: Pedagogika szkolna z elementami terapii, 3 semestr |
| Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
| Język prowadzenia: | polski |
| Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
| Tryb prowadzenia: | mieszany: w sali i zdalnie |
| Skrócony opis: |
Wykład ma za zadanie przybliżyć słuchaczom zarówno szeroki, uwzględniający rys historyczny, zakres teorii/koncepcji dotyczących zawodu nauczyciela, jak również wyniki wybranych badań odnoszących się do codziennego funkcjonowania przedstawicieli tego zawodu. |
| Pełny opis: |
Celem wykładu jest przybliżenie studentom zarówno szerokiego, uwzględniającego rys historyczny, zakresu teorii/koncepcji odnoszących się do zawodu nauczyciela, jak również wyników wybranych analiz empirycznych (polskich i światowych) dotyczących szeroko pojmowanego, codziennego funkcjonowania przedstawicieli tego zawodu w środowisku edukacyjnym (a także, do pewnego stopnia, poza nim). Treści wykładu uwzględniają, między innymi, kwestie związane z: zawodowym rozwojem nauczycieli, kształceniem nauczycieli, nauczycielskimi kompetencjami pożądanymi z punktu widzenia wymagań i wyzwań współczesnego systemu edukacji (kompetencje przyszłości/kompetencje XXI wieku) czy różnego rodzaju dylematami oraz sytuacjami trudnymi związanymi nierozerwalnie z niedookreślonymi i dalece nieprzewidywalnymi warunkami pracy nauczycieli. |
| Literatura: |
Literatura podstawowa: Day, Ch. : Rozwój zawodowy nauczyciela. Uczenie się przez całe życie. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2004. Jegier, A., Kwiatkowski, S. T., Szurowska, B. (2021). Nauczyciel w obliczu szans i zagrożeń współczesnego świata. Warszawa: Difin. Kwiatkowska, H. : Pedeutologia. Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2008. Kwiatkowski, S. T.: Uwarunkowania skuteczności zawodowej kandydatów na nauczycieli wczesnej edukacji. Studium teoretyczno-empiryczne. Wydawnictwo Naukowe ChAT, Warszawa 2018. Madalińska-Michalak, J.: Pedeutologia. W: Z. Kwieciński, B. Śliwerski (red.), Pedagogika. Podręcznik Akademicki, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2019. Madalińska-Michalak, J.: Pedeutologia. Prawno-etyczne podstawy zawodu nauczyciela. Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2021. Szempruch, J. : Pedeutologia. Oficyna Wydawnicza „Impuls“, Kraków 2013. Literatura uzupełniająca: Day, Ch. : Nauczyciel z pasją. Jak zachować entuzjazm i zaangażowanie w pracy. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2008. Kowalik, S. : Psychologia ucznia i nauczyciela. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2011. Kretschmann, R., Kirschner-Liss, K., Lange-Smichdt, I., Miller, R., Rabens, E., Thal, J., Zitzner, M. : Stres w zawodzie nauczyciela, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Gdańsk 2003. Plewka, Cz. : Uwarunkowania zawodowego rozwoju nauczycieli. Instytut Badań Edukacyjnych, Warszawa 2009. Prucha, J.: Pedeutologia. W: B. Śliwerski (red.), Pedagogika. Tom 2. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2006. |
| Efekty uczenia się: |
W zakresie wiedzy absolwent zna i rozumie: A.2.W1. terminologię używaną w pedeutologii, jej źródła, miejsce oraz zastosowanie w obrębie pokrewnych dyscyplin naukowych, a także miejsce pedeutologii w systemie nauki oraz jej przedmiotowe i metodologiczne powiązania z innymi dyscyplinami naukowymi; A.2.W3. rolę nauczyciela w rozwijaniu postaw i zachowań dzieci lub uczniów; W zakresie umiejętności absolwent potrafi: A.2.U1. wykorzystywać i integrować wiedzę teoretyczną z zakresu pedeutologii, w tym wybrane modele i koncepcje pedagogiczne, oraz powiązanych z nią dyscyplin naukowych, w celu dokonania analizy i interpretacji złożonych problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych i kulturowych, a także motywów i wzorów ludzkiego zachowania; A.2.U4. organizować wartościowe rozwojowo i społecznie środowisko wychowawcze oraz wspierać dzieci lub uczniów w wyrażaniu swojej indywidualności w sposób twórczy; NAU2A_U01. Obserwować sytuacje i zdarzenia pedagogiczne, analizować je z wykorzystaniem wiedzy pedagogiczno-psychologicznej oraz proponować rozwiązania problemów. W zakresie kompetencji społecznych absolwent jest gotów do: A.2.K1. refleksji, w tym krytycznej oceny, odnośnie do poziomu swojej wiedzy i umiejętności z zakresu pedeutologii oraz wykazywania umiejętności uczenia się i doskonalenia własnego warsztatu pedagogicznego w zakresie wychowania tej subdyscypliny pedagogicznej; A.2.K2. podejmowania wyzwań zawodowych oraz indywidualnych i zespołowych działań profesjonalnych w zakresie wyznaczonym przez obszar pedeutologii; NAU2A_K01. Budowania relacji opartej na wzajemnym zaufaniu między wszystkimi podmiotami procesu wychowania i kształcenia, w tym rodzicami lub opiekunami ucznia, oraz włączania ich w działania sprzyjające efektywności edukacyjnej. Sposoby weryfikacji efektów uczenia się: Bieżąca ocena zaangażowania w dyskusję podczas zajęć. |
| Metody i kryteria oceniania: |
Wykład z elementami dyskusji. Zajęcia będą się odbywać naprzemiennie w sposób synchroniczny (zajęcia stacjonarne w sali, w budynku Akademii) oraz asynchroniczny (wykonywanie przez studentów zadań zleconych przez prowadzącego na platformie Teams). Obowiązuje następujący schemat: w pierwszym tygodniu zajęć wykład odbędzie się w sposób synchroniczny (stacjonarnie w Akademii), w drugim tygodniu zajęcia odbędą się w sposób asynchroniczny (na platformie Teams) itp. W razie konieczności zmian w tym schemacie odbywania się zajęć, studenci zostaną poinformowani z odpowiednim wyprzedzeniem. Warunki zaliczenia zajęć: 1. Obecność studenta na wykładach odbywających się synchronicznie (wykład stacjonarny w budynku Akademii) (1 punkt ECTS). Dozwolone są dwie nieobecności. W przypadku przekroczenia limitu dopuszczalnych nieobecności student jest zobowiązany do napisania pracy dodatkowej (szczegółowe informacje na ten temat prowadzący przekazuje na początku semestru). 2. Wywiązanie się studenta ze wszystkich zadań zleconych przez prowadzącego i umieszczanych w aplikacji Teams w ramach zajęć prowadzonych asynchronicznie (nie odbywających się w czasie rzeczywistym) (1 punkt ECTS). Rozliczanie tych zadań odbywa się także poprzez Teams. Wykład kończy się zaliczeniem (stanowiącym warunek dopuszczenie do egzaminu) oraz egzaminem w sesji zimowej (uzyskanie pozytywnej oceny z egzaminu końcowego - 2 punkty ECTS). |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (zakończony)
| Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WYK
PT |
| Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
| Koordynatorzy: | Stefan Kwiatkowski | |
| Prowadzący grup: | Stefan Kwiatkowski | |
| Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
| Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2025/2026" (w trakcie)
| Okres: | 2025-10-01 - 2026-02-22 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WYK
PT |
| Typ zajęć: |
Egzamin, 0 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
| Koordynatorzy: | Stefan Kwiatkowski | |
| Prowadzący grup: | Stefan Kwiatkowski | |
| Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
| Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Egzamin - Egzamin Wykład - Zaliczenie |
Właścicielem praw autorskich jest Chrześcijańska Akademia Teologiczna w Warszawie.
