Pedagogika szkolna i polityka oświatowa
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WNS-S2-PSz-PSPO3 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Pedagogika szkolna i polityka oświatowa |
Jednostka: | Wydział Nauk Społecznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | zdalnie |
Skrócony opis: |
Podstawowym założeniem przedmiotu jest zapoznanie studentów z różnymi aspektami pracy pedagogicznej prowadzonej w szkole (różnego szczebla i typu) oraz z prowadzoną w Polsce polityką oświatową - jej uwarunkowaniami oraz konsekwencjami dla uczniów, nauczycieli, rodziców oraz społeczeństwa. Podczas zajęć prezentowane i omawiane są różne koncepcje edukacyjno-wychowawcze (np. nauczanie domowe) oraz autorskie programy pedagogiczne (np. szkoła bez ocen). |
Pełny opis: |
Głównym celem zajęć jest dostarczenie studentom wiedzy na temat szeroko rozumianych zadań pedagogicznych realizowanych przez polskie szkoły różnego typu i szczebla, obecnie oraz na przestrzeni ostatnich kilkudziesięciu lat, ze szczególnym uwzględnieniem okresu transformacji ustrojowej oraz reform wprowadzanych w ostatnich latach. Podczas zajęć zaprezentowane zostaną również procesy zmian w zakresie prowadzonej w tym czasie polityki oświatowej: jej założeń i podstawowych paradygmatów, źródeł oraz konsekwencji w życiu jednostek, grup i społeczności. Zajęcia mają na celu również wypracowanie umiejętności dostrzegania różnorakich konsekwencji prowadzonej polityki oświatowej dla funkcjonowania różnych podmiotów: począwszy od uczniów i nauczycieli, poprzez rodziców, na społeczeństwie skończywszy. Prowadzone dyskusje mają na celu zidentyfikowanie i nazwanie zjawisk szkodliwych dla funkcjonowania polskiej szkoły, a także sformułowanie postulatów istotnych dla jego doskonalenia. W trakcie wykładów wyszczególnione zostaną różne aspekty działań pedagogicznych obecnych lub obecnych w zbyt małym zakresie we współczesnej szkole, ze szczególnym uwzględnieniem grup społecznych o szczególnych potrzebach: osób z niepełnosprawnościami, obcokrajowców czy osób doświadczających przemocy i stygmatyzacji. Celem zajęć jest więc również dyskusja na temat jakości funkcjonowania tych osób w środowisku szkolnym oraz uwrażliwienie studentów na powyższe kwestie. Podczas zajęć omawiane są również alternatywne dla tradycyjnych formy pracy edukacyjno-wychowawczej (np. nauczanie domowe), a także autorskie projekty - np. szkoła bez ocen. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: B. Śliwerski, Program wychowawczy szkoły, WSiP, Warszawa 2001. R. Nowakowska-Siuta, K. Dmitruk-Sierocińska (red.), Polityka oświatowa w perspektywie porównawczej, Impuls, Kraków 2012. R. Dolata, Szkoła - segregacje, nierówności, Wyd. Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2014. B. Śliwerski, Myśleć jak pedagog, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Sopot 2010. Literatura uzupełniająca: J. Korczak, Jak kochać dziecko. Prawo dziecka do szacunku, Wydawnictwo Akademickie "Żak", Warszawa 2002. J. Piekarski, B. Śliwerski, Edukacja alternatywna. Nowe teorie, modele badań i reformy, Oficyna Wydawnicza "Impuls", Kraków 2000. A. Janowski, Uczeń w teatrze życia szkolnego, WSiP, Warszawa 1995. M. Grzegorzewska, Listy do młodego nauczyciela, Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej, Warszawa 2002. |
Efekty uczenia się: |
KIERUNKOWE EFEKTY UCZENIA SIĘ 1. W zakresie WIEDZY: PED2A_W07 ma pogłębioną wiedzę o rodzajach więzi społecznych i o rządzących nimi prawidłowościach istotnych z punktu widzenia procesów edukacyjnych P7U_W P7S_WG 2. w zakresie UMIEJĘTNOŚCI: PED2A_U05 posiada pogłębione umiejętności prezentowania własnych pomysłów, opinii i stanowisk i popierając je rozbudowaną argumentacją w kontekście wybranych perspektyw teoretycznych, poglądów różnych autorów, kierując się przy tym przyjętymi systemami normatywnymi P7U_U P7S_UK 3. w zakresie KOMPETENCJI SPOŁECZNYCH: PED2A_K03 jest gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych i osobistych; wykazuje aktywność w podejmowaniu indywidualnych i zespołowych działań profesjonalnych w zakresie pedagogiki; angażuje się we współpracę i inicjuje działania na rzecz interesu publicznego P7U_K P7S_KO EFEKTY UCZENIA SIĘ przygotowujące do wykonywania zawodu nauczyciela na studiach II stopnia: 1. w zakresie WIEDZY zna i rozumie: NAU2A_W05 podstawy prawne systemu oświaty niezbędne do prawidłowego realizowania prowadzonych działań edukacyjnych P7U_W P7SW_K 2. w zakresie UMIEJĘTNOŚCI potrafi: NAU2A_U10 skutecznie realizować działania wspomagające uczniów w świadomym i odpowiedzialnym podejmowaniu decyzji edukacyjnych i zawodowych P7U_U P7S_UO 3. w zakresie KOMPETENCJI SPOŁECZNYCH jest gotów do: NAU2A_K04 rozpoznawania specyfiki środowiska lokalnego i podejmowania współpracy na rzecz dobra uczniów i tego środowiska P7U_K P7S_KK Metody weryfikacji efektów kształcenia: bieżąca ocena obecności i zaangażowania w dyskusję podczas zajęć, ocena końcowej pisemnej pracy zaliczeniowej. |
Metody i kryteria oceniania: |
METODY I KRYTERIA OCENIANIA: nauczanie frontalne, dyskusja, prezentacja multimedialna. Przedmiot kończy się zaliczeniem na ocenę na podstawie pisemnej pracy zaliczeniowej na koniec semestru. BILANS PUNKTÓW ECTS (2 ECTS): 1 ECTS – 30 godzin kontaktowych, 1 ECTS - przygotowanie pisemnej pracy zaliczeniowej. Obecność na zajęciach obowiązkowa. Dopuszczalne są 2 nieusprawiedliwione nieobecności w czasie semestru. Większa liczba nieobecności skutkuje koniecznością przygotowania dodatkowej pracy pisemnej lub prezentacji multimedialnej na zadany przez wykładowcę temat. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-19 |
Przejdź do planu
PN WYK
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Joanna Kluczyńska | |
Prowadzący grup: | Joanna Kluczyńska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Chrześcijańska Akademia Teologiczna w Warszawie.