Streetworking jako metoda pracy resocjalizacyjnej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WNS-S2-PRiPS-SMPR1 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Streetworking jako metoda pracy resocjalizacyjnej |
Jednostka: | Wydział Nauk Społecznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Zadaniem przedmiotu jest zapoznanie studentów z metodą streetworkingu, czyli pracy z człowiekiem potrzebującym wsparcia w środowisku, w którym przebywa, z pominięciem "bariery biurka", czyli urzędu, z którego pomocy z różnych przyczyn nie chce korzystać. |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Podczas ćwiczeń studenci zapoznają się z założeniami pracy streetworkera z różnymi grupami klientów. Poznają warsztat pracy streetworkera, wymagania stawiane przed nim, charakter jego pracy oraz przykłady różnych organizacji streetworkerskich działających w Polsce i na świecie. |
Pełny opis: |
Podczas zajęć poruszane są następujące zagadnienia: 1. Praca socjalna jako obszar, na którym powstał streetworking - streetworking jako powrót do źródeł pracy socjalnej. 2. Podstawowe założenia streetworkingu: warsztat pracy streetworkera, wymagania stawiane przed nim, etapy pracy streetworkera, uwarunkowania skutecznych działań, zasady pracy, zagrożenia i niebezpieczeństwa wynikające z realizacji zadań w środowisku, wsparcie streetworkerów i przeciwdziałanie wypaleniu zawodowemu, 3. Streetworker w pracy z ludźmi w kryzysie bezdomności: specyfika zjawiska bezdomności, problemy współwystępujące, uwarunkowania skutecznej pomocy osobom w kryzysie bezdomności, współpraca z innymi podmiotami pomocowymi, programy i organizacje wspomagające tę grupę klientów. 4. Pedagogika ulicy: streetworking wśród dzieci na ulicy, dzieci ulicy a dzieci na ulicy, założenia pedagogiki ulicy, specyfika pracy z dziećmi i młodzieżą, szczególne uwarunkowania prowadzenia skutecznej pracy z dziećmi i młodzieżą, działania opiekuńcze, resocjalizacyjne i profilaktyczne, przykłady organizacji i projektów realizowanych z tymi grupami w Polsce i w innych krajach. 5. Streetworking wśród osób prostytuujących się: dzieło siostry Anny Bałchan, specyfika pracy z tę grupą, uwarunkowania pracy. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. M. Dębski, A. Michalska (red.), Podręcznik streetworkera bezdomności, Gdańsk 2012. 2. M. Michel, Teoretyczne podstawy profilaktyki i resocjalizacji w środowisku lokalnym. Literatura uzupełniająca: M. Deptała (red.), Diagnostyka pedagogiczna i profilaktyczna w szkole i w środowisku lokalnym, Bydgoszcz 2004, A. Domosławski, Wykluczeni, Warszawa 2016. Strony internetowe: https://gpaspraga.org.pl/ https://www.po-moc.pl/pl/Pomoc/Szukasz_pomocy |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA: ABSOLWENT ZNA I ROZUMIE: P6S_WG10 podstawową, uporządkowaną wiedzę o różnych środowiskach wychowawczych, ich specyfice i procesach w nim zachodzących P6S_WG23 podstawową wiedzę dotyczącą prowadzenia działalności pedagogicznej w zakresie określonym specjalnością studiów UMIEJĘTNOŚCI: ABSOLWENT POTRAFI: P6S_UW01 dokonać obserwacji i interpretacji zjawisk społecznych; analizuje ich powiązania z różnymi obszarami działalności pedagogicznej P6S_UW03 posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznym i w celu analizowania motywów i wzorów ludzkich zachowań, diagnozowania i prognozowania sytuacji oraz analizowania strategii działań praktycznych w odniesieniu do różnych kontekstów działalności pedagogicznej KOMPETENCJE SPOŁECZNE: ABSOLWENT JEST GOTÓW DO: P6_SKK 02 docenienia znaczenie nauk pedagogicznych dla utrzymania i rozwoju prawidłowych więzi w środowiskach społecznych i odnosi zdobytą wiedzę do projektowania działań zawodowych Metody weryfikacji efektów uczenia się: - ocena aktywności na zajęciach, - ocena pracy zaliczeniowej - prezentacji omawianej podczas zajęć. |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody pracy: prezentacje multimedialne, filmy, lektura i omawianie tekstów źródłowych, dyskusja. Zajęcia odbywają się w pięciogodzinnych blokach - w semestrze odbywa się ich 6. Obecność na zajęciach obowiązkowa, Dopuszczalna jedna nieobecność w semestrze, co oznacza, że można nie być na jednym bloku zajęć; Osoby, które przekroczą dopuszczalną liczbę nieobecności, poproszone zostaną o napisanie prac zaliczeniowych: jednej za każdą nieobecność, czyli maksymalnie 4, bo ostatnie zajęcia poświęcone będą prezentacjom. To będą krótkie prace (ok. 2 strony komputeropisu) na tematy poruszane podczas kolejnych zajęć: 1. Założenia streetworkingu - etapy pracy, wymagania stawiane streetworkerom, warsztat pracy streetworkera. 2. Streetworking wśród osób w kryzysie bezdomności. 3. Pedagogika ulicy - praca z dzieckiem na ulicy. 4. Streetworking wśród osób prostytuujących się - działania siostry Anny Bałchan i jej współpracowników. Rozliczenie punktów ECTS (2 ECTS): - obecność podczas zajęć (30 godz.) i przygotowanie do nich - 1 ECTS, - przygotowanie i przedstawienie prezentacji na zaliczenie - 1 ECTS. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Joanna Kluczyńska | |
Prowadzący grup: | Joanna Kluczyńska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Chrześcijańska Akademia Teologiczna w Warszawie.