Profilaktyka uzależnień
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WNS-S2-PRiPS-PU3 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Profilaktyka uzależnień |
Jednostka: | Wydział Nauk Społecznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest zapoznanie studentów z wiedzą na temat mechanizmów uzależnień, ich charakteru, przyczyn, konsekwencji. Omówione zostaną możliwości klasyfikowania i różnicowania uzależnień, teoretyczne sposoby ich wyjaśniania oraz możliwości ich przeciwdziałania. Ten cel osiągnięty zostanie poprzez dyskusję nad wybranymi fragmentami tekstów oraz wykonywanie ćwiczeń weryfikujących zdobytą wiedzę. |
Pełny opis: |
Zaprezentowanie informacji dotyczących naukowych modeli przyczyn uzależnień behawioralnych oraz profilaktyki, poradnictwa i psychoterapii dla osób zmagających się z tym problemem. Omówienie poszczególnych kategorii uzależnień behawioralnych. Przybliżenie podstaw integralnego modelu profilaktyki, który w literaturze przedmiotu opisywany jest jako ten, który stwarza szansę na dokonanie radykalnego przełomu w metodach zapobiegania uzależnieniom. Omówienie, na podstawie wyników badań opublikowanych w literaturze przedmiotu, kondycji współczesnej młodzieży polskiej, społeczeństwa polskiego, a także diagnozę problemów narkomanii w Polsce. Zagadnienia obejmować będą ponadto: ogólne przyczyny powstawania uzależnień, uzależnienia jako szczególna forma zaburzeń samoregulacji, rodzaje uzależnień, charakterystyka i leczenie,profilaktykę uzależnień w szerokim zakresie. Metody dydaktyczne: dyskusja, analiza przypadków, metody eksponujące - film, prezentacja multimedialna |
Literatura: |
Grzegorzewska I., Cierpiałkowska L., Uzależnienia behawioralne, Warszawa PWN, 2018 Opracowanie zbiorowe, Narkotyki i dopalacze. Zjawisko, zagrożenia, rozpoznawanie zachowań, profilaktyka., Oficyna Wydawnicza ASPRA-JR 2016 Dziewiecki M., Nowoczesna profilaktyka uzależnień. Seria: psychologia wychowania., Wydawca Jedność 2005 Zajączkowski K., Nikotyna, alkohol, narkotyki. Profilaktyka uzależnień., Kraków 2001 Erickson Carlton K., Nauka o uzależnieniach., Wydawnictwo UW, Warszawa, 2013 Białas T., Jędrzejko M., Narkotyki i nowe substancje psychoaktywne. Zjawisko, zagrożenia, profilaktyka., Warszawa 2019 Miller W. R., Rollnick S., Dialog motywujący. Jak pomóc ludziom w zmianie. Wydawnictwo UJ, Kraków 2014 |
Efekty uczenia się: |
W zakresie WIEDZY: PED2A_W01 student zna i rozumie terminologię używaną w pedagogice oraz jej zastosowanie w dyscyplinach pokrewnych na poziomie rozszerzonym w zakresie profilaktyki uzależnień (P7U_W, P7S_WG) NAU2AR_W01 student zna i rozumie zagadnienia w zakresie pedagogiki resocjalizacyjnej oraz podstawy teoretyczne metodyki pracy resocjalizacyjnej dotyczące profilaktyki uzależnień (P7U_W, P7S_WK) W zakresie UMIEJĘTNOŚCI: PED2A_U10 student potrafi wybrać i zastosować właściwe dla danej działalności pedagogicznej sposób postępowania, potrafi dobierać środki i metody pracy w celu efektywnego wykonania pojawiających się zadań zawodowych związanych ze stosowaniem profilaktyki uzależnień (P7U_U, P7S_UW). NAU2AR_U02 student potrafi diagnozować osoby zagrożone uzależnieniem, stosować diagnozę u źródeł niedostosowania społecznego (P7U_U, P7S_UW). W zakresie KOMPETENCJI SPOŁECZNYCH: PED2A_K02 student docenia znaczenie nauk pedagogicznych dla utrzymania i rozwoju prawidłowych więzi w środowiskach społecznych i odnosi zdobytą wiedzę do projektowania działań zawodowych w zakresie profilaktyki uzależnień (P7U_K, P7S_KK). NAU2AR_K02 student jest gotów do komunikowania się i współpracy z otoczeniem oraz aktywnego uczestnictwa w grupach i organizacjach realizujących działania z zakresu profilaktyki uzależnień (P7U_K, P7S_KR). Sposoby weryfikacji efektów uczenia się: 1) bieżąca ocena pracy studenta w trakcie trwania zajęć, 2) aktywność, 3) opracowania pisemne i/lub prezentacja, 4) egzamin. Nakłady pracy studenta związane z zajęciami: - wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela liczba godzin: 30; punkty ECTS: 1,2. -niewymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela liczba godzin: 70; punkty ECTS: 2,8 Praca własna studenta (70 h): - przygotowanie się do ćwiczeń - przygotowanie się do egzaminu - studiowanie literatury |
Metody i kryteria oceniania: |
Aktywność podczas zajęć (ustna i pisemna – wykonywanie ćwiczeń pisemnych weryfikujących poznaną wiedzę), ocena prac przygotowywanych w grupach na temat poszczególnych form uzależnień. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-21 |
zobacz plan zajęć |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Artur Aleksiejuk | |
Prowadzący grup: | Artur Aleksiejuk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-28 |
zobacz plan zajęć |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Artur Aleksiejuk | |
Prowadzący grup: | Artur Aleksiejuk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Chrześcijańska Akademia Teologiczna w Warszawie.