Prewencja patologii i zagrożeń społecznych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WNS-S2-PRK-PPZS1 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Prewencja patologii i zagrożeń społecznych |
Jednostka: | Wydział Nauk Społecznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Student zna elementarną terminologię używaną w pedagogice resocjalizacyjnej. Posiada podstawową wiedzę na temat rozwoju człowieka w cyklu życia zarówno w aspekcie biologicznym, jak i psychologicznym i społecznym. |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Wprowadzenie studentów do podstawowych zagadnień z zakresu zjawisk patologicznych i zagrożeń społecznych oraz mechanizmów prewencyjnych podejmowanych i wdrażanych w zakresie przeciwdziałania ich występowaniu. Celem przedmiotu jest również poznanie wybranych teorii dewiacji, zrozumienie genezy oraz mechanizmów zachowań nieakceptowanych społecznie - na przykładzie szczegółowo omawianych zjawiska patologicznych, które przynoszą straty lub perspektywę strat w aspekcie indywidualnym i społecznym. |
Pełny opis: |
Podstawowym celem zajęć jest dostarczenie studentom syntetycznej wiedzy dotyczącej współczesnych tendencji w prewencji oraz profilaktyki zjawisk patologii społecznych. Studenci poznają również definicje patologii społecznej, wybrane teorie dewiacji, zagadnienia związane z poszczególnymi patologiami społecznymi, tj. przemocą w rodzinie (w tym procedurami tzw. "Niebieskiej karty") samobójstwami (jako dewiacją o charakterze samotniczym), agresją wśród dzieci i młodzieży, uzależnieniami (alkoholizmem, narkomanią), uzależnieniami od środków masowego przekazu, hazardem. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: Kozak S., Patologia cyfrowego dzieciństwa i młodości. Przyczyny,skutki, zapobieganie w rodzinach i szkołach, Wyd. Difin, 2012. Pospiszyl I., Patologie społeczne, PWN, Warszawa 2008. Literatura uzupełniająca: Cekiera Cz. „Ryzyko uzależnień” , Warszawa 1994. Jarosz M. Samobójstwa. Warszawa 1997, PWN. Pospiszyl I; „ Przemoc w rodzinie”. Warszawa 1994 Wsi Szymanowski T., Szymanowska A (red). „ Patologia społeczna” Warszawa 1993 |
Efekty uczenia się: |
w zakresie WIEDZY: PED2A_W11 ma pogłębioną i rozszerzoną wiedzę na temat biologicznych, psychologicznych, społecznych, filozoficznych podstaw kształcenia i wychowania; rozumie istotę funkcjonalności i dysfunkcjonalności, harmonii i dysharmonii, normy i patologii; P7U_W, P7S_WG, NAU2AR_W01 zna i rozumie zagadnienia w zakresie pedagogiki resocjalizacyjnej, współczesne koncepcje i teorie resocjalizacyjne, działania od izolacji do środowiska otwartego, koncepcje twórczej resocjalizacji jako przykłady oddziaływań destygmatyzujących, podstawy teoretyczne metodyki pracy resocjalizacyjnej i profilaktycznej; P7U_W, P7S_WK, w zakresie UMIEJĘTNOŚCI: PED2A_U02 potrafi wykorzystywać i integrować wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizy złożonych problemów edukacyjnych, opiekuńczo-wychowawczych, kulturalnych, resocjalizacyjnych, pomocowych i terapeutycznych, a także diagnozowania i projektowania działań praktycznych w pracy z wychowankami; P7U_U, P7S_UW, NAU2 AR_U01 potrafi określać dylematy socjalizacyjne oraz nieprzystosowanie społeczne; analizować koncepcje, teorie, definicje; wykorzystywać współczesne koncepcje i teorie profilaktyczne i resocjalizacyjne; projektować działania od izolacji do środowiska otwartego; prezentować koncepcję twórczej resocjalizacji jako przykładu oddziaływań destygmatyzujących; stosować podstawy teoretyczne metodyki pracy resocjalizacyjnej; P7 U_U, P7 S_UO, w zakresie KOMPETENCJI SPOŁECZNYCH: PED2A_K03 jest gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych i osobistych; wykazuje aktywność w podejmowaniu indywidualnych i zespołowych działań profesjonalnych w zakresie pedagogiki; angażuje się we współpracę i inicjuje działania na rzecz interesu publicznego; P7U_K, P7S_KO, NAU2 AR_K02 jest gotowy do komunikowania się i współpracy z otoczeniem oraz aktywnego uczestnictwa w grupach i organizacjach realizujących działania edukacyjne, profilaktyczne i resocjalizacyjne; P7 U_K, P7 S_KR. WERYFIKACJI EFEKTÓW UCZENIA SIĘ: - bieżąca ocena zaangażowania w dyskusję podczas zajęć, - końcowy egzamin. |
Metody i kryteria oceniania: |
Aby zaliczyć zajęcia konieczna jest obecność i uczestnictwo w wykładach (maks. 2 nieobecności bez usprawiedliwienia) oraz zdanie pisemnego egzaminu końcowego. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Edyta Januszewska | |
Prowadzący grup: | Edyta Januszewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
Tryb prowadzenia: | w sali |
Właścicielem praw autorskich jest Chrześcijańska Akademia Teologiczna w Warszawie.