Współczesne koncepcje filozofii i etyki
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WNS-S2-P-WKFE1 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Współczesne koncepcje filozofii i etyki |
Jednostka: | Wydział Nauk Społecznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
6.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Wprowadzenie i rozwinięcie najważniejszych problemów o charakterze filozoficznym dotyczącym istoty człowieka, jego relacji z samym sobą, innymi ludźmi i otaczającym go światem. |
Tryb prowadzenia: | mieszany: w sali i zdalnie |
Skrócony opis: |
Zajęcia dostarczają syntetycznej wiedzy dotyczącej najważniejszych pojęć i problemów filozofii i etyki . Ich celem jest wprowadzenie studentów w problematykę filozoficzną, zapoznanie z najważniejszą pytaniami i problemami stawianymi w filozofii. Zajęcia mają za zadanie wzbudzić pragnienie dalszego zdobywania wiedzy filozoficznej. |
Pełny opis: |
Wykład ogniskuje się wokół następujących zagadnień: 1. Co to jest filozofia? Próba zdefiniowania filozofii, jej przedmiotu, źródeł poznania. 2. Filozofia jako nauka. Okoliczności, miejsce i czas narodzin filozofii. w kręgu jakiej filozofii i kultury żyjemy. 3. Od mitu do filozofii. Od pierwotnych obserwacji i estetycznych doświadczeń do poznania i opisu praw ogólnych szczegółowych.. 4. Starożytne szkoły filozoficzne i ich problemy. 5. Filozofia średniowieczna i jej obszary 6. Filozofia nowożytna . Od renesansu do oświecenia. 7.Filozofia romantyczna, materializm, pozytywizm. 8. Filozofia "schyłku wieku" i szkoły filozoficzne XX wieku 9. Od holistycznego obrazu do szczegółowego ujęcia - podział filozofii na dyscypliny. 10. Człowiek bytem pojęciowalno estetycznym? Problem prawdy, poznania i orzekania o rzeczywistości.. 11. Jak żyć? Etyka i jej problemy 12. Dlaczego współczesna szkoła nie chce filozofii ? Czy filozofia może byc niebezpieczna? 13. Człowiek a społeczeństwo, ja a drugi, Warunkowanie, socjalizacja, interioryzacja, wychowanie. 14.Na przełęczy światów, kontekst miejsca i czasu. Na skrzyżowaniu kultur, światopoglądów, religii (Jaszid i Jszida). 15. Funkcje i zadania filozofii. Filozofia a nauki szczegółowe |
Literatura: |
Diogenes Laertios, Żywoty i poglądy słynnych filozofów. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2006. Huxley Aldous, Nowy wspaniały świat. różne wydania. Mały słownik etyczny, red: Jedynak Stanisław, Branta, Warszawa 1994. Michalski Mirosław A., Filozofia a nauki szczegółowe w myśli Witolda Rubczyńskiego, w: Wokół humanistycznych wartości. Księga pamiątkowa w 70 rocznicę urodzin prof. Henryka Pilusia, red. T. Daszkiewicz, P. Czarnecki, Warszawa 2007, s. 243-256. Michalski ,Mirosław A., Dlaczego współczesna szkoła nie chce filozofii?, w: Niezbędność filozofii, red. Szyszkowska Maria , Białystok 2019, s. 40 - 50. Platon, Uczta, (różne wydania) Podsiad Antonii, Słownik terminów i pojęć filozoficznych, Instytut Wydawniczy PAX, Warszawa 2000. Reale Giovanni, Historia filozofii starożytnej, t. 1,2,3,4,5 RW KUL, Lublin 1994. - 2002. Tatarkiewicz Władysław, Historia filozofii, t.1, 2,3, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa (wydania różne) Tyburski Włodzimierz, Wachowiak Andrzej, Wiśniewski Ryszard Historia Filozofii i Etyki. Źródła i komentarze, Towarzystwo Naukowe Organizacji i Kierownictwa. Stowarzyszenie Wyższej Użyteczności. Dom Organizatora, Toruń 2002. |
Efekty uczenia się: |
Student zna i rozumie, podstawową wiedzę dotyczącą procesów komunikowania interpersonalnego i społecznego, ich prawidłowości i zakłóceń, P6S_WG 08 - Student zna i rozumie najważniejsze, tradycyjne i współczesne nurty i systemy filozoficzne, rozumie ich historyczne i kulturowe uwarunkowania, P6S_WG 11 w zakresie UMIEJĘTNOŚCI: - Student potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swoje profesjonalne umiejętności, korzystając z różnych źródeł i nowoczesnych technologii, P6S_UW 04 - Student potrafi używać języka specjalistycznego i porozumiewać się w sposób precyzyjny i spójny, P6S_UW 07 w zakresie KOMPETENCJI SPOŁECZNYCH: Student jest gotów do refleksji na tematy etyczne - filozoficzne, P6_SKK 04 Student jest gotów do dostrzegania i formułowania problemów moralnych i dylematów etycznych, P6_SKK 05 |
Metody i kryteria oceniania: |
Napisanie kolokwium końcowego Narzędzie realizacji wykładu: platforma zdalnego nauczania Teams. Forma prowadzenia wykładu: synchroniczna. Zgodnie z rekomendacjami MNiSzW w sprawie kształcenia prowadzonego z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość oraz Zarządzeniem 9/2020 Rektora Chrześcijańskiej Akademii Teologicznej w Warszawie z dnia 30 kwietnia 2020 r. w sprawie zasad sanitarnych oraz szczególnych zasad kształcenia w Chrześcijańskiej Akademii Teologicznej w Warszawie w okresie pandemii wprowadza się następujące uzupełnienie niniejszego sylabusa 1. Uznawanie efektów uczenia się w trybie nauki na odległość • Realizacja zajęć na odległość nie narusza art. 63 ust. 1 Ustawy Prawo o Szkolnictwie Wyższym; • Utrzymuje się liczbę punktów ECTS przypisaną określonemu przedmiotowi w realizowanym programie studiów; • Punkt ECTS nadal odpowiada 25–30 godzinom pracy studenta obejmującym zajęcia z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość, organizowanym przez uczelnię oraz indywidualną pracę studenta związaną z tymi zajęciami. 2. Ocena postępów uczenia się na odległość • Nauczyciel akademicki zapewnia studentom informację zwrotną dotyczącą ich postępów w nauce za pośrednictwem USOS oraz maila służbowego w domenie chat.edu.pl • Nauczyciel może ustalić w okresie obowiązywania szczególnych zasad postepowania w okresie pandemii COVID-19 zmianę dotychczasowych zasad oceniania cząstkowego i końcowego przy zapewnieniu jawności reguł postepowania i poinformowaniu studentów o tejże zmianie. Zmiana może dotyczyć wyłącznie formy zaliczenia lub egzaminu końcowego • Do przechowywania informacji zwrotnych o postępach w nauce przeznaczona jest uczelniana platforma zdalnego nauczania Teams lub USOS • Nauczyciel wyznacza termin konsultacji online dla studentów na platformie zdalnego nauczania Teams oraz USOS • Wszelkie aktywności związane z monitorowaniem uczenia się studentów i udzielania im informacji zwrotnej są zapisywane na uczelnianej platformie zdalnego nauczania Teams 3. Ocena końcowa, podsumowująca efekty uczenia się na odległość dla przedmiotu weryfikacja efektów uczenia się na odległość jest przeprowadzana w następujący sposób: • w trybie regularnym, na terenie kampusu uczelnianego, w postaci zaliczenia/egzaminu ustnego, określonego przez prowadzącego przedmiot, przy zachowaniu zasad higieny i bezpieczeństwa związanego z zachowaniem rygorów sanitarnych w okresie epidemii • lub w trybie online - przy użyciu narzędzi informatycznych |
Praktyki zawodowe: |
Nie przewidziano |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-28 |
zobacz plan zajęć |
Typ zajęć: |
Egzamin, 0 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Artur Aleksiejuk | |
Prowadzący grup: | Artur Aleksiejuk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie i egzamin
Egzamin - Egzamin Wykład - Zaliczenie |
|
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Właścicielem praw autorskich jest Chrześcijańska Akademia Teologiczna w Warszawie.