Psychologia kliniczna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WNS-S2-P-PK4 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Psychologia kliniczna |
Jednostka: | Wydział Nauk Społecznych |
Grupy: |
Zakres podstawowy - studia II stopnia, 4. semestr |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | mieszany: w sali i zdalnie |
Skrócony opis: |
Wykład prezentuje podstawową wiedzę na temat psychologii klinicznej ze szczególnym uwzględnieniem tematyki normy/zaburzenia oraz klasyfikacji i charakterystyki wybranych zaburzeń psychicznych występujących u dorosłych oraz dzieci i młodzieży. Nacisk kładziony jest na praktyczny aspekt wykorzystywania zdobytej wiedzy w pracy pedagogicznej i terapeutycznej. |
Pełny opis: |
Celem przedmiotu jest zaprezentowanie uczestnikom kursu podstawowych informacji na temat zakresu psychologii klinicznej, ze szczególnym uwzględnieniem klasyfikacji zaburzeń psychicznych i opisanego w nim szerokiego spektrum zaburzeń psychicznych (zaburzenia osobowości, lękowe, odżywiania, seksualne, uzależnienia, psychosomatyczne, emocjonalne, typowe dla okresu dzieciństwa i adolescencji). Zakres tematyczny wykładu: • zakres zainteresowań psychologii klinicznej • pojęcie normy, zaburzenia i zdrowia – współczesne klasyfikacje zaburzeń psychicznych – DSM i ICD; podstawowe kategorie zaburzeń psychicznych • psychologia zaburzeń osobowości, zaburzeń lękowych, zaburzeń nastroju, uzależnień • zaburzeniami z okresu dzieciństwa, zaburzenia zachowania i rozwoju (dysleksja rozwojowa, zab. emocjonalne, sensoryczne) • zaburzenia psychosomatyczne • transpłciowość, FoMO |
Literatura: |
Literatura podstawowa: Butcher, J. N. (2017). Psychologia zaburzeń: DSM-5. Sopot: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne (wybrane rozdziały) L. Cierpiałkowska, H. Sęk (red.) (2017). „Psychologia kliniczna”, PWL (wybrane rozdziały). A. Zawadzka i in. (2017). "Charakterystyka wybranych zaburzeń psychicznych..." https://www.researchgate.net/publication/ 326945223_Charakterystyka_wybranych_zaburzen_psychicznych_-_praktyczny_przewodnik_dla_coachow E. Łodygowska (2017). "Dysleksja a problemy emocjonalne ..." https://www.researchgate.net/publication/322963510_Dysleksja_a_problemy_emocjonalne_dzieci_i_mlodziezy_przeglad_badan Seligman, M. E. P., Walker, E. F., Rosenhan, D. L. (2003 lub późniejsze). Psychopatologia. Poznań: Zysk i S-ka. Strelau, J., Doliński, D. (red.) (2015). Psychologia akademicka. Tom 2. Gdańsk: GWP (rozdz. 16, 17, 19). Literatura uzupełniająca: Brzeziński, J. Chyrowicz, B., Toeplitz, Z., Toeplitz-Winiewska, M. (red.) (2017). Etyka zawodu psychologa. Wydanie nowe. Warszawa: PWN. Czabała, Cz., Kluczyńska, S. (red.) (2015). Poradnictwo psychologiczne. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Borkowska, A. R., Domańska, Ł. (red.) (2012). Neuropsychologia kliniczna dziecka. Wybrane zagadnienia. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN (rozdz. 5, 6, 7). Hendrickx, S. (2018). Kobiety i dziewczyny ze spektrum autyzmu. Od wczesnego dzieciństwa do późnej starości. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. Krasowicz-Kupis, G. (2019). Nowa psychologia dysleksji. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. |
Efekty uczenia się: |
w zakresie WIEDZY absolwent: PED1A_W06 ma zaawansowaną wiedzę na temat rozwoju człowieka w cyklu życia zarówno w aspekcie biologicznym, jak i psychologicznym oraz społecznym PED1A_W11 ma zaawansowaną wiedzę na temat biologicznych, psychologicznych, społecznych, filozoficznych podstaw kształcenia i wychowania; rozumie istotę funkcjonalności i dysfunkcjonalności, harmonii i dysharmonii, normy i patologii w zakresie UMIEJĘTNOŚCI absolwent: PED1A_U02 potrafi wykorzystywać i integrować wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizy złożonych problemów edukacyjnych, opiekuńczo-wychowawczych, kulturalnych, resocjalizacyjnych, pomocowych i terapeutycznych, a także diagnozowania i projektowania działań praktycznych w pracy z wychowankami PED1A_U08 potrafi sprawnie posługiwać się wybranymi ujęciami teoretycznymi w celu analizowania podejmowanych działań praktycznych w zakresie KOMPETENCJI SPOŁECZNYCH absolwent: PED1A_K01 ma zaawansowaną świadomość poziomu swojej wiedzy, rozumie potrzebę ciągłego rozwoju osobistego i dorobku zawodowego, dokonuje krytycznej oceny odbieranych treści, wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia z uwzględnieniem zmieniających się potrzeb społecznych PED1A_K05 jest przekonany o konieczności i doniosłości zachowania się w sposób profesjonalny oraz przestrzegania i rozwijania zasad etyki zawodowej; dostrzega i formułuje problemy moralne i dylematy etyczne związane z własną i cudzą pracą, poszukuje optymalnych rozwiązań i możliwości korygowania nieprawidłowych działań pedagogicznych SPOSOBY WERYFIKACJI EFEKTÓW UCZENIA SIĘ: - kolokwium śródsemestralne i egzamin końcowy pisemny z treści przedstawianych w części synchronicznej i asynchronicznej kursu. |
Metody i kryteria oceniania: |
Zajęcia odbywają się w formie blended-learning, czyli w formie synchronicznej połączonej z asynchroniczną, przy wykorzystaniu narzędzia: MS Teams lub Moodle. Aby zaliczyć kurs należy spełnić trzy następujące warunki (a i b): a) zaliczyć kolokwium śródsemestralne (min. 60% maksymalnej liczby punktów) b) zaliczyć test końcowy na ocenę co najmniej dostateczną (60%) c) wykonać zadania w asynchronicznej części kursu (min. 60%) Końcowy test jak i kolokwium śródsemestralne dotyczy treści z wykładów synchronicznych i wskazanej literatury w części asynchronicznej. Poprawę testu końcowego mogą pisać jedynie osoby, które nie zaliczyły go bądź nie pisały w pierwszym terminie. BILANS PUNKTÓW ECTS: godziny kontaktowe (15 h) - 0,5 ECTS samodzielne studiowanie materiałów w części asynchronicznej i wykonywanie zadań - 0,5 ECTS przygotowanie do kolokwium śródsemestralnego i końcowego - 1 ECTS METODY I KRYTERIA OCENIANIA: Nauczanie synchroniczne i asynchroniczne - nauczanie frontalne, prezentacja multimedialna, dyskusja, zadania do samodzielnego opracowania. Zaliczenie wykładu: Na zaliczenie wykładu wymagane jest zaliczenie (min. 60%) kolokwium śródsemestralnego i testu końcowego oraz wykonanie zadań asynchronicznych (min. 60%). Otrzymanie oceny niedostatecznej z którejkolwiek części jest równoznaczne z brakiem zaliczenia wykładu. Ocena z kursu: Ocena końcowa wyliczana będzie jako średnia z dwóch ocen - z kolokwium śródsemestralnego z wagą 0,50 i z testu końcowego również z wagą 0,50 - zatem procentowy udział ocen z poszczególnych części kursu w ocenie końcowej zajęć rozkłada się w równych proporcjach: 50%/50%. Jednak wymagane jest zaliczenie każdej z części na ocenę co najmniej dostateczną – tzn. otrzymanie oceny niedostatecznej z którejkolwiek części jest równoznaczne z oceną niedostateczną z całego kursu. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-24 - 2023-06-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Joanna Lewczuk | |
Prowadzący grup: | Joanna Lewczuk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2024-02-22 - 2024-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Joanna Lewczuk | |
Prowadzący grup: | Joanna Lewczuk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Chrześcijańska Akademia Teologiczna.