Systemy resocjalizacyjne na świecie
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WNS-S1-PRiM-SR2 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Systemy resocjalizacyjne na świecie |
Jednostka: | Wydział Nauk Społecznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Student potrafi korzystać z literatury przedmiotu, aktów prawnych, a nadto korzystać z zasobów wiedzy w wymiarze ich praktycznego zastosowania. |
Tryb prowadzenia: | mieszany: w sali i zdalnie |
Skrócony opis: |
Student poznaje systemy resocjalizacyjne (probacyjne) w wybranych krajach, zadania i obowiązki oraz metody pracy służb probacyjnych, a także prawne podstawy ich funkcjonowania. |
Pełny opis: |
Doświadczenia w zakresie zastosowania i wykonywania środków probacyjnych w systemach państw skandynawskich, amerykańskich i europejskich. Analiza wybranych systemów resocjalizacyjnych wobec inicjatyw tworzenia projektów zmian w polskim systemie probacji, z uwzględnieniem ram prawnych, warunków i możliwości wykonywania środków probacyjnych, systemu społecznych uwarunkowań, poziomu edukacji społecznej, pomocy społecznej oraz realnej współpracy służb zajmujących się skazanymi. Ponadto omówienie zagadnień dotyczących systemów resocjalizacyjnych obejmować będzie rys historyczny i misję służb probacyjnych w systemach, m.in. brytyjskim, francuskim, niemieckim, belgijskim, czeskim, mołdawskim, norweskim. |
Literatura: |
Dziewięćdziesięciolecie kurateli sądowej w Polsce Historia – Teraźniejszość – Przyszłość, Materiały z I Kongresu Kuratorskiego Ustka 2009 r., http://kurator.webd.pl/wp-content/uploads/2010/12/dziewiecdziesieciolecie-kurateli-sadowej-w-polsce-historia-terazniejszosc-przyszlosc-materialy-z-i-kongresu-kuratorskiego.pdf Ł. Kwadrans, Metody pracy wychowawczo-resocjalizacyjnej i profilaktycznej stosowane przez kuratorów sądowych wykonujących orzeczenia w sprawach rodzinnych i nieletnich, Warszawa 2019, https://iws.gov.pl/wp-content/uploads/2019/07/IWS-Kwadrans-%C5%81.-Metody-pracy-wychowawczo-resocjalizacyjnej-i-profilaktycznej-stosowane-przez-kurator%C3%B3w-s%C4%85dowych.pdf Górniak (red.), U progu nowych kodyfikacji karnych. Księga pamiątkowa ofiarowana prof. Leonowi Tyszkiewiczowi, Katowice 1999 r. Systemy oddziaływań resocjalizacyjnych Anglii i Stanów Zjednoczonych Ameryki / Agnieszka Barczykowska, Sonia Dzierzyńska-Breś, Maciej Muskała ; Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, Wydawnictwo Naukowe 2015 |
Efekty uczenia się: |
Weryfikacja efektów uczenia się prowadzona jest na różnych etapach kształcenia poprzez: a) bieżącą ocenę pracy studenta w trakcie trwania zajęć (aktywność, opracowania pisemne i/lub prezentacja, itp.), b) zaliczenie. Wiedza: absolwent wie i zna: NAU1AR_W01, metodykę pracy służb probacyjnych w wybranych krajach, potrafi wykorzystać podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu pracy resocjalizacyjnej dla analizy jej efektywności w różnych systemach resocjalizacyjnych (P6U_W, P6S_WK); NAU1AR_W02, uniwersalne czynniki determinujące deficyty osób nieprzystosowanych społecznie, diagnozę źródeł nieprzystosowania społecznego oraz podstawowe pojęcia z zakresu diagnozy kryminologicznej stosowanej przez służby probacyjne na świecie, jako niezbędny element pracy resocjalizacyjnej (P6U_W, P6S_WK); Umiejętności: absolwent potrafi NAU1 AR_U01, wykorzystać wiedzę w praktyce, prezentować koncepcję twórczej resocjalizacji jako przykładu uniwersalnych oddziaływań pedagogicznych i resocjalizacyjnych; wskazać różnice w organizacji pracy resocjalizacyjnej w różnych systemach na świecie (P6 U_U,P6 S_UO); NAU1 AR_U02, diagnozować osoby zagrożone i nieprzystosowane społecznie; stosować diagnozę źródeł nieprzystosowania społecznego (P6 U_U,P6 S_UW) NAU1AR_U03, interpretować problemy wychowawcze we współczesnej szkole i w środowisku szkolnym, w sposób twórczy i kreatywny planować proces resocjalizacyjny mając na uwadze czynniki charakterystyczne dla systemów resocjalizacyjnych na świecie, między innymi odmienność kulturową lub zaawansowany rozwój narzędzi informatycznych wykorzystywanych w pracy służb probacyjnych P6 U_U,P6 S_UO); Kompetencje społeczne: absolwent jest gotów do NAU1AR_K01, podejmowania współpracy na rzecz dobra podopiecznego i jego środowiska oraz w celu realizacji oddziaływań resocjalizacyjnych przy wykorzystaniu uniwersalnych zasad charakterystycznych dla pracy resocjalizacyjnej w różnych systemach na świecie (P6 U_K, P6 S_KR); NAU1AR_K02, komunikowania się i współpracy z otoczeniem oraz aktywnego uczestnictwa w grupach i organizacjach realizujących działania edukacyjne, profilaktyczne i resocjalizacyjne (P6 U_K, P6 S_KR). |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie na ocenę przedmiotu w formie prezentacji wybranego zagadnienia z zakresu omówionych systemów resocjalizacyjnych na świecie. Nakłady pracy studenta związane z zajęciami: - wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela liczba godzin: 30; 1 ECTS -niewymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela liczba godzin: 90; 3 ECTS Praca własna studenta (90 h): - przygotowanie się do zajęć (20 h) - przygotowanie pracy zaliczeniowej (20 h ) - studiowanie literatury (50 h) |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-02-20 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT WYK
|
Typ zajęć: |
Egzamin, 0 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Artur Bogdański, Sławomir Stasiorowski | |
Prowadzący grup: | Artur Bogdański, Sławomir Stasiorowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie i egzamin
Egzamin - Egzamin Wykład - Zaliczenie |
Właścicielem praw autorskich jest Chrześcijańska Akademia Teologiczna w Warszawie.