Patologie społeczne
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WNS-S1-PRiM-PaS6 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Patologie społeczne |
Jednostka: | Wydział Nauk Społecznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Celem zajęć jest zaznajomienie studentów z problemami społecznymi, ch diagnozowaniem i pomiarem oraz charakterystyką wybranych współczesnych problemów społecznych.Nabycie umiejętności rozpoznawania przejawów patologii społecznych oraz podstawowych kompetencji w udzielaniu pomocy lub kierowaniu do pomocy specjalistycznej. |
Tryb prowadzenia: | mieszany: w sali i zdalnie |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest Zaznajomienie studentów z teoretycznymi podstawami definiowania patologii społecznych. Zapoznanie studentów z podstawową terminologią z zakresu patologii społecznych. Pokazanie we współczesnych społeczeństwach patologii społecznych - wyjaśnienia ich istoty, przyczyn, rozmiarów, społecznych skutków i sposobów zapobiegania tych zjawiskom oraz ograniczania skutków ich występowania. Na zajęciach zostaną przedstawione zarówno kwestie teoretyczne związane z problematyką wykładu, teorie wyjaśniające zjawiska dewiacyjne, jak również rodzaje współcześnie występujących patologii społecznych. |
Pełny opis: |
Norma i patologia w zachowaniu, Trudności w odróżnianiu problemów społecznych od zjawisk patologicznych i dewiacyjnych. Zmienność kryteriów stosowanych przez badaczy zjawisk patologicznych. Socjologiczne, prawne, pedagogiczne i psychologiczne spojrzenie na patologię społeczną. Podstawowe pojęcia: patologia społeczna, zjawiskowe formy patologii społecznych granica tolerancji normy, czynniki ryzyka, socjalizacja, profilaktyka i resocjalizacja. Przemoc w rodzinie. Pojęcie przemocy. Uwarunkowania. Cykl przemocy. czynniki ryzyka występowania przemocy wobec dziecka w rodzinie. Skala zjawiska. Główne symptomy przemocy. Agresja wśród młodzieży. Pojęcie agresji i agresywności. Teorie wyjaśniające zachowania agresywne. Dopalacze. Pojęcie. Typologie. Skala zjawiska. Uwarunkowania uzależnienia. Konsekwencje zażywania dopalaczy. Profilaktyka. Narkomania. Definicja pojęcia. Historia narkomanii. Etiologia narkomanii. Środki uzależniające i ich działanie opiaty: haszysz i marihuana, halucynogeny, kokaina, amfetamina, ecstasy, barbiturany i benzodiazepiny, inhalanty. Konsekwencje nadużywania środków odurzających. Korupcja. Pojęcie i istota korupcji. Warunki sprzyjające korupcji. Negatywne skutki. Rozdaje nadużyć. Zjawiska patologiczne i dewiacyjne generowane głównie przez czynniki mikrospołeczne (kazirodztwo, pedofilia, przemoc w rodzinie, wykorzystywanie seksualne, prostytucja, zaburzenia procesu odżywiania, zachowania autodestrukcyjne).Charakterystyka zachowań patologicznych o złożonej etiologii mikrostrukturalnej i makrostrukturalnej (zachowania agresywne, mobbing, żebractwo, bezdomność, włóczęgostwo, przestępczość zorganizowana, prostytucja, terroryzm). |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Pospiszyl I., Patologie społeczne, PWN, Warszawa 2008 Podgórecki A. /red./, Zagadnienia patologii społecznej PWN, Warszawa 1976 Szymanowski T., Patologia Społeczna. Wybrane problemy Wyd. WSPS Warszawa 1991 Pospiszyl I. , Wybrane problemy patologii społecznej, skrypt dla studentów, Warszawa 2000 Cekiera Cz., Psychoprofilaktyka uzależnień oraz terapia i resocjalizacja osób uzależnionych, Tow. Naukowe KUL, Lublin 1999 Hołyst B. Suicydologia, Wyd. Prawnicze Warszawa 2002 Hołyst B., Kryminologia, LexisNexis, Warszawa 2009 Literatura uzupełniająca: Gabrysiak J. /red./, Narkotyki ich rodzaje, działanie, skutki nadużywania. Warszawa 2000 Hołyst B., Samobójstwo, Polskie Towarzystwo Higieny Psychicznej, Warszawa-Łódź 1995 Hołyst B., Samobójstwo jako problem kryminologoczny w: Hołyst B., Kryminologia, wyd. Prawnicze PWN, Warszawa 2009 Jarosz M., Samobójstwa. PWN, Warszawa 1997 |
Efekty uczenia się: |
w zakresie WIEDZY: PED2A_W11 ma pogłębioną i rozszerzoną wiedzę na temat biologicznych, psychologicznych, społecznych, filozoficznych podstaw kształcenia i wychowania; rozumie istotę funkcjonalności i dysfunkcjonalności, harmonii i dysharmonii, normy i patologii; P7U_W, P7S_WG, NAU2AR_W01 zna i rozumie zagadnienia w zakresie pedagogiki resocjalizacyjnej, współczesne koncepcje i teorie resocjalizacyjne, działania od izolacji do środowiska otwartego, koncepcje twórczej resocjalizacji jako przykłady oddziaływań destygmatyzujących, podstawy teoretyczne metodyki pracy resocjalizacyjnej i profilaktycznej; P7U_W, P7S_WK, w zakresie UMIEJĘTNOŚCI: PED2A_U02 potrafi wykorzystywać i integrować wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizy złożonych problemów edukacyjnych, opiekuńczo-wychowawczych, kulturalnych, resocjalizacyjnych, pomocowych i terapeutycznych, a także diagnozowania i projektowania działań praktycznych w pracy z wychowankami; P7U_U, P7S_UW, NAU2 AR_U01 potrafi określać dylematy socjalizacyjne oraz nieprzystosowanie społeczne; analizować koncepcje, teorie, definicje; wykorzystywać współczesne koncepcje i teorie profilaktyczne i resocjalizacyjne; projektować działania od izolacji do środowiska otwartego; prezentować koncepcję twórczej resocjalizacji jako przykładu oddziaływań destygmatyzujących; stosować podstawy teoretyczne metodyki pracy resocjalizacyjnej; P7 U_U, P7 S_UO, w zakresie KOMPETENCJI SPOŁECZNYCH: PED2A_K03 jest gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych i osobistych; wykazuje aktywność w podejmowaniu indywidualnych i zespołowych działań profesjonalnych w zakresie pedagogiki; angażuje się we współpracę i inicjuje działania na rzecz interesu publicznego; P7U_K, P7S_KO, NAU2 AR_K02 jest gotowy do komunikowania się i współpracy z otoczeniem oraz aktywnego uczestnictwa w grupach i organizacjach realizujących działania edukacyjne, profilaktyczne i resocjalizacyjne; P7 U_K, P7 S_KR. WERYFIKACJI EFEKTÓW UCZENIA SIĘ: - bieżąca ocena zaangażowania w dyskusję podczas zajęć, - końcowy egzamin. |
Metody i kryteria oceniania: |
Aktywny udział w zajęciach 15%, indywidualna zaliczeniowa prezentacja m-m na wybrany temat 25%, pisemny test zaliczeniowy wykładów 60% |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-02-20 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WYK
PT |
Typ zajęć: |
Egzamin, 0 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Rafał Bodarski | |
Prowadzący grup: | Rafał Bodarski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie i egzamin
Egzamin - Egzamin Wykład - Zaliczenie |
Właścicielem praw autorskich jest Chrześcijańska Akademia Teologiczna w Warszawie.