Praca kuratora sądowego
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WNS-S1-PRiM-PKS6 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Praca kuratora sądowego |
Jednostka: | Wydział Nauk Społecznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Student potrafi korzystać z literatury przedmiotu, aktów prawnych, a nadto korzystać z zasobów wiedzy w wymiarze ich praktycznego zastosowania. |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Student poznaje pracę kuratora sądowego w aspekcie teoretycznym oraz praktycznym poprzez analizę aktów prawnych, literatury z zakresu metodyki pracy, a nadto metod oddziaływań w pracy wychowawczo-resocjalizacyjnej. Omówione zostaną akty prawne regulujące instytucję kurateli sądowej, zadania, kompetencje oraz prawa i obowiązki kuratora, przebieg aplikacji kuratorskiej i organizacja służby kuratorskiej, a nadto zasady współpracy z instytucjami, między innymi Policją, MOPS i trzecim sektorem (NGO). |
Pełny opis: |
1. Miejsce kurateli sądowej w polskim systemie prawnym, rys historyczny. 2. Omówienie Ustawy o kuratorach sądowych (2001), w tym: organizacja służby kuratorskiej; zadania kuratora sądowego ( rodzinnego i dla nieletnich oraz dla dorosłych); kwalifikacje, uprawnienia i obowiązki kuratora zawodowego i społecznego, bezpieczeństwo pracy kuratora; 3. Omówienie aktualnej sytuacji kuratorów w Polsce – dane statystyczne; 4. Kodeks etyki kuratora sądowego; 5. Metodyka pracy kuratorów sądowych, analiza przypadków. 6. Zapoznanie studenta z formularzami dokumentacji w pracy kuratora. 7. Omówienie zasad formułowania wniosków w postępowaniu wykonawczym przez zawodowego kuratora sądowego. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: Stasiorowski S. (2018). Metody pracy resocjalizacyjnej i profilaktycznej stosowane przez kuratorów sądowych wykonujących orzeczenia w sprawach karnych., Warszawa:Instytut Wymiaru Sprawiedliwości, https://iws.gov.pl/wp-content/uploads/2019/04/IWS_Stasiorowski-S._-Metody-pracy-resocjalizacyjnej-i-profilaktycznej-stosowane-przez-kurator%C3%B3w-s%C4%85dowych-wykonuj%C4%85cych-orzecz.-w-sprawach-karnych.pdf Kwadrans Ł. (2019). Metody pracy wychowawczo - resocjalizacyjnej i profilaktycznej stosowane przez kuratorów sądowych wykonujących orzeczenia w sprawach rodzinnych i nieletnich. Warszawa: Instytut Wymiaru Sprawiedliwości, https://iws.gov.pl/wp-content/uploads/2019/07/IWS-Kwadrans-%C5%81.-Metody-pracy-wychowawczo-resocjalizacyjnej-i-profilaktycznej-stosowane-przez-kurator%C3%B3w-s%C4%85dowych.pdf Konopczyński M. (2013) Kryzys resocjalizacji czy(li) sukces działań pozornych, refleksje wokół polskiej rzeczywistości resocjalizacyjnej, Wydawnictwo Pedagogium Hołyst, B., Wojtera, E. (2013): Bezpieczeństwo kuratorów sądowych w świetle badań ogólnopolskich, Warszawa. Ustawa z 27 lipca 2001 r. o kuratorach sądowych (Dz.U. Nr 98, poz. 1071 ze zm.) Literatura uzupełniająca: Zarys metodyki pracy kuratora sądowego / Natalia Górska, Henryk Haak, Tadeusz Jedynak, Maria Kokorzecka-Piber, Łukasz Kwadrans, Wiesława Liszke, Andrzej Martuszewicz, Zofia Ostrihanska, Andrzej Rzepniewski, Krzysztof Stasiak, Teodor Szymanowski ; pod red. Tadeusza Jedynaka i Krzysztofa Stasiaka. Polska kuratela sądowa na przełomie wieków : nadzieje, oczekiwania, dylematy / redakcja naukowa Marek Konopczyński, Łukasz Kwadrans, Krzysztof Stasiak ; Fundacja na Rzecz Rozwoju Probacji PROBARE, Krajowa Rada Kuratorów, PEDAGOGIUM Wyższa Szkoła Nauk Społecznych w Warszawie. autorstwa: Konopczyński, Marek [Red.] | Kwadrans, Łukasz [Red.] | Stasiak, Krzysztof (kurator) [Red.] | Oficyna Wydawnicza Impuls. Konopczyński M. (2010) Metody twórczej resocjalizacji, Warszawa E. Wysocka, Diagnoza w resocjalizacji : obszary problemowe i modele rozwiązań w ujęciu psychopedagogicznym, Wydawnictwo Naukowe PWN. J. Szczepkowski, Resocjalizacja młodzieży uzależnionej oparta na potencjałach: w poszukiwaniu rozwiązań instytucjonalnych, Uniwersytet Mikołaja Kopernika (Toruń). Wydawnictwo Naukowe 2016 |
Efekty uczenia się: |
Weryfikacja efektów uczenia się prowadzona jest na różnych etapach kształcenia poprzez: a) bieżącą ocenę pracy studenta w trakcie trwania zajęć (aktywność, opracowania pisemne i/lub prezentacja, itp.), b) zaliczenie. Wiedza: absolwent wie i zna: NAU1AR_W01, metodykę pracy kuratora sądowego, potrafi wykorzystać podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu metodyki wychowania resocjalizującego w celu interpretowania problemów wychowawczych podopiecznych kuratora sądowego(P6U_W, P6S_WK); NAU1AR_W02, diagnozę deficytów, diagnozę potencjałów, diagnozę źródeł nieprzystosowania społecznego, diagnozę osób zagrożonych i nieprzystosowanych społecznie oraz podstawowe pojęcia z zakresu diagnozy kryminologicznej oraz oddziaływania diagnostyczne jako podstawowe zadanie w pracy kuratora sądowego(P6U_W, P6S_WK); NAU1AR_W04, metodykę oddziaływań w placówkach resocjalizacyjnych; metody wspierające proces readaptacji i reintegracji społecznej; metodykę pracy wychowawcy w placówkach resocjalizacyjnych, w tym w ośrodkach kuratorskich (P6U_W, P6S_WK); Umiejętności: absolwent potrafi NAU1 AR_U01, wykorzystać wiedzę w praktyce, prezentować koncepcję twórczej resocjalizacji jako przykładu oddziaływań kuratora sądowego; stosować podstawy teoretyczne metodyki pracy resocjalizacyjnej (P6 U_U,P6 S_UO); NAU1 AR_U02, diagnozować osoby zagrożone i nieprzystosowane społecznie; stosować diagnozę źródeł nieprzystosowania społecznego (P6 U_U,P6 S_UW) NAU1AR_U03, interpretować problemy wychowawcze we współczesnej szkole i w środowisku szkolnym, w sposób twórczy i kreatywny planować proces resocjalizacyjny P6 U_U,P6 S_UO); Kompetencje społeczne: absolwent jest gotów do NAU1AR_K01, rozpoznawania specyfiki środowiska lokalnego i podejmowania współpracy na rzecz dobra podopiecznego i jego środowiska oraz w celu realizacji oddziaływań resocjalizacyjnych (P6 U_K, P6 S_KR); NAU1AR_K02, komunikowania się i współpracy z otoczeniem oraz aktywnego uczestnictwa w grupach i organizacjach realizujących działania edukacyjne, profilaktyczne i resocjalizacyjne (P6 U_K, P6 S_KR). |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie na ocenę przedmiotu w formie prezentacji wybranego zagadnienia z zakresu pracy kuratora sądowego. Nakłady pracy studenta związane z zajęciami: - wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela liczba godzin: 30; 1 ECTS -niewymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela liczba godzin: 90; 3 ECTS Praca własna studenta ( 90 h): - przygotowanie się do zajęć (25 h) - przygotowanie pracy zaliczeniowej (15 h ) - studiowanie literatury, analiza przypadków (50 h) |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-03-01 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ KON
PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Sławomir Stasiorowski | |
Prowadzący grup: | Sławomir Stasiorowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Chrześcijańska Akademia Teologiczna w Warszawie.