Wychowanie w perspektywie chrześcijańskiej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WNS-S1-PRADZ-WPCH4 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Wychowanie w perspektywie chrześcijańskiej |
Jednostka: | Wydział Nauk Społecznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | mieszany: w sali i zdalnie |
Skrócony opis: |
Celem wykładu jest wskazanie, że chrześcijaństwo jako religia i jako system doktrynalny odegrało ważną rolę w budowaniu kształtu współczesnego wychowania i współczesnej pedagogiki oraz kultury. Ważnym celem jest ukazanie inspiracji chrześcijańskiej w pedagogice i wychowaniu. |
Pełny opis: |
Celem wykładu jest wskazanie znaczenia chrześcijaństwa i uzasadnienie konieczności obecności chrześcijan w różnych sektorach życia w tym również na gruncie wychowania i pedagogiki. Cele realizowane będą przez 1. przekazanie wiedzy o inspiracjach chrześcijańskich we współczesnej pedagogice i wychowaniu. 2. zaznajomienie z biblijnymi i filozoficzno-teologicznymi podstawowami wychowania w rozwoju historycznym 3. wskazanie i omówienie źródeł prowadzących do zrozumienia różnych koncepcji wychowania chrześcijańskiego. We współczesnym świecie koniecznym jest również 1. wskazanie celów, zasad, form wychowania i nauczania chrześcijańskiego; 2. omówienie zależności pomiędzy wychowaniem chrześcijańskim a kulturą; 3. pokazanie i omówienie dokumentów różnych Kościołów na temat wychowania. |
Literatura: |
1. Chrześcijańskie inspiracje w pedagogice. Red. Kostkiewicz, Janina. : Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, 2011 2. Jerzy Bagrowicz, Pedagogika chrześcijańska – pedagogika religii (religijna) – katechetyka. Podobieństwa i różnice, w: Abyśmy podtrzymywali nadzieję, red. P. Tomasik, Warszawa 2005, 3. J. Bagrowicz, Środowisko wychowania religijnego, w: Wychowanie religijne u progu trzeciego tysiąclecia, red. R. Chałupniak i in., Opole 2001, 4. Z. Marek, Religia pomoc czy zagrożenie dla edukacji, Wydawnictwo WAM, Kraków 2014. 5. J. Bagrowicz, Stanisław Jankowski, „Pan Bóg twój, wychowuje ciebie” (Pwt 8,5). Studia z pedagogii biblijnej, Toruń 2015 6 Pedagogika chrześcijańska. Tradycja, współczesność, nowe wyzwania, red. J. Michalski, A. Zakrzewska, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2010 |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: - zna elementarną terminologię używaną w pedagogice o inspiracji chrześcijańskiej oraz rozumie jej źródła. - potrafi wskazać, że chrześcijaństwo jako religia i jako system doktrynalny odegrało ważną rolę w budowaniu kształtu współczesnej kultury Umiejętności: - odwołując się do Biblii, literatury, i dokumentów Kościoła potrafi uzasadnić obecność chrześcijan w różnych sektorach życia, w tym również na gruncie wychowania i pedagogiki. - posiada umiejętność prezentowania własnych poglądów. Kompetencje: - odwołując się do chrześcijańskiej koncepcji człowieka jako osoby dostrzega i formułuje problemy moralne i dylematy etyczne związane z pełnym (integralnym) rozwojem człowieka. -wyraża przekonanie o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań pedagogicznych w środowisku społecznym. |
Metody i kryteria oceniania: |
Aktywność na zajęciach 25%; przygotowanie prezentacji multimedialnej po zapoznaniu się ze wskazaną literaturą 30% oraz zaliczenie kolokwium 45%. Dopuszcza się dwie nieobecności w ciągu semestru. Zgodnie z rekomendacjami MNiSzW w sprawie kształcenia prowadzonego z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość oraz Zarządzeniem 9/2020 Rektora Chrześcijańskiej Akademii Teologicznej w Warszawie z dnia 30 kwietnia 2020 r. w sprawie zasad sanitarnych oraz szczególnych zasad kształcenia w Chrześcijańskiej Akademii Teologicznej w Warszawie w okresie pandemii wprowadza się następujące uzupełnienie niniejszego sylabusa 1. Uznawanie efektów uczenia się w trybie nauki na odległość • Realizacja zajęć na odległość nie narusza art. 63 ust. 1 Ustawy Prawo o Szkolnictwie Wyższym; • Utrzymuje się liczbę punktów ECTS przypisaną określonemu przedmiotowi w realizowanym programie studiów; • Punkt ECTS nadal odpowiada 25–30 godzinom pracy studenta obejmującym zajęcia z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość, organizowanym przez uczelnię oraz indywidualną pracę studenta związaną z tymi zajęciami. 2. Ocena postępów uczenia się na odległość • Nauczyciel akademicki zapewnia studentom informację zwrotną dotyczącą ich postępów w nauce za pośrednictwem USOS oraz maila służbowego w domenie chat.edu.pl • Nauczyciel może ustalić w okresie obowiązywania szczególnych zasad postepowania w okresie pandemii COVID-19 zmianę dotychczasowych zasad oceniania cząstkowego i końcowego przy zapewnieniu jawności reguł postepowania i poinformowaniu studentów o tejże zmianie. Zmiana może dotyczyć wyłącznie formy zaliczenia lub egzaminu końcowego • Do przechowywania informacji zwrotnych o postępach w nauce przeznaczona jest uczelniana platforma zdalnego nauczania lub inne tego typu narzędzie - Moodle • Nauczyciel wyznacza termin konsultacji online dla studentów na platformie zdalnego nauczania – TEAMS, Moodle • Wszelkie aktywności związane z monitorowaniem uczenia się studentów i udzielania im informacji zwrotnej są zapisywane na uczelnianej platformie zdalnego nauczania Teams lub za pomocą innego narzędzia – USOS, Moodle 3. Ocena końcowa, podsumowująca efekty uczenia się na odległość dla przedmiotu weryfikacja efektów uczenia się na odległość jest przeprowadzana w następujący sposób: • w trybie online - przy użyciu narzędzi informatycznych: Moodle, Teams. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-03-01 - 2025-09-30 |
zobacz plan zajęć |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jerzy Tofiluk | |
Prowadzący grup: | Jerzy Tofiluk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Chrześcijańska Akademia Teologiczna w Warszawie.