Pedagogika społeczna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WNS-S1-P-PS4 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Pedagogika społeczna |
Jednostka: | Wydział Nauk Społecznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | mieszany: w sali i zdalnie |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest orientacja w podstawach teoretyczno-metodologicznych; poznanie ram działania pedagoga społecznego; rozumienie związków pedagogiki społecznej z pedagogiką opiekuńczą i pracą socjalną; rozumienie współczesnej roli i zadań pedagogiki społecznej; dostarczenie wiedzy potrzebnej do analizowania zagrożeń rozwoju i wyłączania z życia społecznego; rozumienia idei, form i problemów kształcenia ustawicznego. |
Pełny opis: |
Pedagogika społeczna i jej miejsce wśród nauk pedagogicznych. Źródła, rodowód i prekursorzy pedagogiki społecznej ze szczególnym uwzględnieniem etapów rozwoju pedagogiki społecznej w Polsce. Czołowi przedstawiciele pedagogiki społecznej w Polsce. Podstawowe pojęcia pedagogiki społecznej – jej współczesne funkcje i zadania. Środowiskowy charakter pedagogiki społecznej. Problemy różnych środowisk w kontekście problemów rodziny i środowiska lokalnego. Podstawowe problemy społeczne: ubóstwo, bezrobocie, bezdomność, uzależnienia, nierówności społeczne – jako wyzwania dla pedagogiki. Wymiar profilaktyczny działania pedagoga społecznego. Rola pedagogiki społecznej w budowaniu kapitału ludzkiego. Społeczeństwo obywatelskie, partycypacja społeczna, kapitał społeczny. Obszary empirycznych dociekań pedagogiki społecznej. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: *Dziecko w rodzinie i w środowisku rówieśniczym: wybrane zagadnienia i źródła z pedagogiki społecznej, red. J. Izdebska, Białystok 2003. *Funkcjonowanie i kierunki rozwoju pedagogiki społecznej w Polsce, red. E. Trempała, M. Cichosz, Olecko 2000. *Kawula S., Pedagogika społeczna dokonania – aktualność – perspektywy, Toruń 2006. *Kawula S., Pedagogika społeczna w społeczeństwie ryzyka, Olsztyn 2004. *Marynowicz-Hetka E., Pedagogika społeczna: podręcznik akademicki, T. 1, Warszawa 2006. *Marynowicz-Hetka E., Pedagogika społeczna: podręcznik akademicki, T. 2, Warszawa 2007. Literatura uzupełniająca: *Cichosz M., Pedagogika społeczna w Polsce w latach 1945-2005: rozwój, obszary refleksji i badań, koncepcje, Toruń 2006. *Grzybek G., Michałowski S., Studenski M., Etyczne podstawy pedagogiki społecznej: wybrane zagadnienia, Bielsko-Biała 2004. *Koncepcje pedagogiki społecznej, red. T. Frąckowiak, Poznań 1996. *Piekarski J., U podstaw pedagogiki społecznej: zagadnienia teoretyczno-metodologiczne, Łódź 2007. *Radziewicz-Winnicki A., Pedagogika społeczna w obliczu realiów codzienności, Warszawa 2008. *Wroczyński R., Pedagogika społeczna, Warszawa 1985. |
Efekty uczenia się: |
W zakresie WIEDZY absolwent: PED2A ma uporządkowaną wiedzę o uczestnikach działalności edukacyjnej, opiekuńczo-wychowawczej, kulturalno-oświatowej, pomocowej i terapeutycznej, pogłębioną w wybranych zakresach; P6U_W, P6S_WG NAU2AR zna i rozumie edukację w perspektywie pedagogiki resocjalizacyjnej, rolę szkoły jako środowiska społeczno-wychowawczego oraz środowiska inkluzji społecznej oraz jej zadania i funkcje wychowawcze, rolę placówki resocjalizacyjnej oraz środowisko, w jakim one działają; rolę i zadania nauczycieli i wychowawców; rolę, zadania pedagoga resocjalizacyjnego w środowisku szkolnym; rolę, zadania, metody pracy pedagoga szkolnego; specyfikę procesu nauczania i pracy szkolnej w instytucjach, placówkach i ośrodkach o charakterze resocjalizacyjno-wychowawczym; P6U_W, P6S_WK W zakresie UMIEJĘTNOŚCI absolwent: PED2A potrafi wykorzystywać i integrować wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizy złożonych problemów edukacyjnych, opiekuńczo-wychowawczych, kulturalnych, resocjalizacyjnych, pomocowych i terapeutycznych, a także diagnozowania i projektowania działań praktycznych w pracy z wychowankami; P6U_U, P6S_UW NAU2 potrafi diagnozować osoby zagrożone i nieprzystosowane społecznie; analizować i stosować diagnozę psychopedagogiczną w resocjalizacji; stosować diagnozę deficytów i potencjałów; prezentować i analizować modele diagnostyczne; stosować diagnozę źródeł nieprzystosowania społecznego; P6U_U, W zakresie KOMPETENCJI SPOŁECZNYCH absolwent: PED2A ma zaawansowaną świadomość poziomu swojej wiedzy, rozumie potrzebę ciągłego rozwoju osobistego i dorobku zawodowego, dokonuje krytycznej oceny odbieranych treści, wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia z uwzględnieniem zmieniających się potrzeb społecznych; P6U, P7S_KK, NAU2A jest gotów do okazywania empatii uczniom lub wychowankom potrzebującym wsparcia i pomocy, porozumiewania się z osobami pochodzącymi z różnych środowisk i o różnej kondycji emocjonalnej; P6U, P6S SPOSOBY WERYFIKACJI EFEKTÓW UCZENIA SIĘ: Weryfikacja efektów uczenia się prowadzona jest na różnych etapach kształcenia poprzez: a) bieżącą ocenę pracy studenta w trakcie trwania zajęć (projekty, prezentacje, opracowania pisemne, aktywność, itp.), b) egzaminy modułowe lub przedmiotowe. Weryfikacja obejmuje wszystkie kategorie efektów (wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne). Sposoby weryfikacji modułowych efektów uczenia się są określone w sylabusach przedmiotowych. Sylabus precyzuje warunki zaliczenia przedmiotu/modułu. Uznawanie efektów uczenia się w trybie nauki na odległość: • Realizacja zajęć na odległość nie narusza art. 63 ust. 1 Ustawy Prawo o Szkolnictwie Wyższym; • Utrzymuje się liczbę punktów ECTS przypisaną określonemu przedmiotowi w realizowanym programie studiów; • Punkt ECTS nadal odpowiada 25–30 godzinom pracy studenta obejmującym zajęcia z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość, organizowanym przez uczelnię oraz indywidualną pracę studenta związaną z tymi zajęciami. Prowadzenie zajęć odbywa się w trybie synchronicznym przy użyciu aplikacji MS Teams. |
Metody i kryteria oceniania: |
BILANS PUNKTÓW ECTS: 1 ECTS – 30 godzin kontaktowych; 1 ECTS – czytanie wskazanej literatury; 2 ECTS – prace pisemne. METODY I KRYTERIA OCENIANIA: Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest obecność i aktywność na zajęciach oraz zaliczenie kolokwium pisemnego. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-03-01 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Egzamin, 0 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Hanna Tranda | |
Prowadzący grup: | Hanna Tranda | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie i egzamin
Egzamin - Egzamin Wykład - Zaliczenie |
Właścicielem praw autorskich jest Chrześcijańska Akademia Teologiczna w Warszawie.