Poradnictwo Skoncentrowane na Rozwiązaniach
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WNS-F2 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Poradnictwo Skoncentrowane na Rozwiązaniach |
Jednostka: | Wydział Nauk Społecznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Założenia (opisowo): | Wykład będzie koncentrował się na prezentacji istoty, celu, metodologii, narzędziach i spodziewanych efektach tzw. poradnictwa skoncentrowanego na rozwiązaniach. |
Tryb prowadzenia: | mieszany: w sali i zdalnie |
Skrócony opis: |
Poradnictwo Skoncentrowana na Rozwiązaniach (ang. Solution Focused Brief Therapy) jest obecnie jednym z najbardziej dynamicznie rozwijających się nurtów w krótkoterminowej pomocy psychologicznej. Koncentruje się na realizacji celów klienta bez potrzeby analizowania jego przeszłości oraz przyczyn aktualnej sytuacji życiowej. W podejściu skoncentrowanym na rozwiązaniu podstawowym założeniem jest to, że klient posiada odpowiednie zasoby do osiągnięcia celu. Ten typ terapii skupia się na silnych stronach i zasobach, zamiast analizy deficytów i źródeł różnych problemów w historii klienta. Celem zajęć jest zapoznanie studentów z istotą, głównymi założeniami, metodologią, narzędziami, technikami i spodziewanymi efektami tego podejścia. |
Pełny opis: |
1. Charakterystyka PSR - filozofia podejścia, istota, cele, założenia 2. Budowanie rozwiązań w nurcie PSR - podstawy i metodologia 3. Podstawowe umiejętności doradcy i budowanie relacji z klientem 4. Organizacja procesu pomagania i etapy procesu poradnictwa 6. PSR - metody, techniki, narzędzia 7. Formułowanie informacji zwrotnej dla klientów 8. Wywiad z klientem niedobrowolnym 9. Prowadzenie wywiadu w sytuacji kryzysowej 10. Zastosowanie PSR w edukacji |
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Arias, L. A., Rotberg, I. 2021. Po jasnej stronie mocy. O terapii skoncentrowanej na rozwiązaniach. Kielce: Teofrast. 2. De Jong, P., Kim Berg, I. 2007. Rozmowy o rozwiązaniach. Kraków: Księgarnia Akademicka. 3. Świtek, T. 2009. Ścieżki rozwiązań. Kraków: Księgarnia Akademicka. Literatura uzupełniająca: 1. Berg I. K., Miller S.D. 2000. Terapia krótkoterminowa skoncentrowana na rozwiązaniu. Pomaganie osobom z problemem alkoholowym. Łódź: Galaktyka. 2. Kubitsky, J. 2015. Vademecum psychoterapeuty. Warszawa: PZWL. 3. Miller W.R., Rollnick S. 2014. Dialog motywujący. Jak pomóc ludziom w zmianie? Kraków: Wydawnictwo UJ. 4. Millner, J., O'Byrne, P. Poradnictwo krótkoterminowe: narracje i rozwiązania. Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka. 5.Ratner H., Geroge E., Iveson C. 2007. Terapia Krótkoterminowa Skoncentrowana na Rozwiązaniu. Brzezia Łąka k. Wrocławia: Wydawnictwo Poligraf. 6. Rosenberg M. 2003. Porozumienie bez przemocy. O języku serca. Warszawa: Wydawnictwo JACEK SANTORSKI & CO. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: absolwent PED2A_W06 - ma pogłębioną wiedzę na temat rozwoju człowieka w cyklu życia zarówno w aspekcie biologicznym, jak i psychologicznym oraz społecznym PED2A_W07 - ma pogłębioną wiedzę o rodzajach więzi społecznych i o rządzących nimi prawidłowościach istotnych z punktu widzenia procesów edukacyjnych PED2A_W08 - ma rozszerzoną wiedzę o cechach człowieka jako podmiotu konstytuującego różnego rodzaju struktury społeczne i instytucje życia społecznego oraz o zasadach ich funkcjonowania i zachodzących między nimi relacjach Umiejętności : absolwent PED2A_U07 - ma pogłębione umiejętności obserwowania i twórczej krytyki podejmowanej działalności, dostrzega i analizuje dylematy etyczne; przewiduje skutki konkretnych działań pedagogicznych, ma pogłębione umiejętności obserwowania, diagnozowania, racjonalnego oceniania złożonych sytuacji edukacyjnych oraz analizowania motywów i wzorów ludzkich zachowań PED2A_U09 - potrafi generować oryginalne rozwiązania złożonych problemów pedagogicznych i prognozować przebieg ich rozwiązywania oraz przewidywać skutki planowanych działań w określonych obszarach praktycznych PED2A_U10 - potrafi wybrać i zastosować właściwy dla danej działalności pedagogicznej sposób postępowania, potrafi dobierać środki i metody pracy w celu efektywnego wykonania pojawiających się zadań zawodowych Kompetencje społeczne: absolwent PED2A_K03 - jest gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych i osobistych; wykazuje aktywność w podejmowaniu indywidualnych i zespołowych działań profesjonalnych w zakresie pedagogiki; angażuje się we współpracę i inicjuje działania na rzecz interesu publicznego PED2A_K05 - jest przekonany o konieczności i doniosłości zachowania się w sposób profesjonalny oraz przestrzegania i rozwijania zasad etyki zawodowej; dostrzega i formułuje problemy moralne i dylematy etyczne związane z własną i cudzą pracą, poszukuje optymalnych rozwiązań i możliwości korygowania nieprawidłowych działań pedagogicznych |
Metody i kryteria oceniania: |
Bilans punktów ECTS: 2 1 ECTS – 30 godzin kontaktowych; 1 ECTS – zaliczenie końcowe w formie pracy pisemnej Metody nauczania: nauczanie frontalne, dyskusja, warsztat, prezentacja multimedialna. Warunki zaliczenia i sposób oceniania: 1. Obecność na zajęciach zajęciach jest obowiązkowa. Limit nieobecności na zajęciach to dwa zajęcia. W przypadku przekroczenia limitu nieobecności student jest zobowiązany jest do realizacji dodatkowych zadań zleconych przez prowadzącego. 2. Zajęcia są realizowane w sali i zdalnie. 3. Student jest zobowiązany do przyswojenia materiału z zajęć. 4. Ocenę z zaliczenia stanowi ocena z pracy pisemnej na temat zadany przez prowadzącego zajęcia, z uwzględnieniem własnej aktywności studenta na zajęciach. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-23 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład+ ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Artur Aleksiejuk | |
Prowadzący grup: | Artur Aleksiejuk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład+ ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Chrześcijańska Akademia Teologiczna.