Trening umiejętności komunikowania się oraz umiejętności społecznych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WNS-F-TUK2 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Trening umiejętności komunikowania się oraz umiejętności społecznych |
Jednostka: | Wydział Nauk Społecznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Założenia (opisowo): | Celem zajęć jest rozwój umiejętności komunikacji – poznanie i zrozumienie mechanizmów determinujących zachowanie człowieka, kształtowanie umiejętności budowania i podtrzymywania relacji międzyludzkich, rozwój umiejętności społecznych w zakresie: asertywności, autoprezentacji, empatii, komunikacji, integracji., uważnego słuchania |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest dostarczenie ich uczestnikom sposobności do samopoznania,nabywania i rozwijania umiejętności interpersonalnych, wzmocnienia poczucia ich własnej wartości, nauka technik autoprezentacji oraz poznanie narzędzi wpływu społecznego. |
Pełny opis: |
Podstawowym celem zajęć jest dostarczenie studentom wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych, nawiązujących do problemu: Jak nawiązać i podtrzymać dialog – w życiu prywatnym, rodzinnym i zawodowym?. Poprzez uczestnictwo w zajęciach student będzie zarówno miał możliwość wzmocnienia własnych kompetencji z zakresu komunikacji interpersonalnej oraz umiejętności społecznych, jak również pozna narzędzia, dzięki którym będzie wiedział, w jaki sposób możliwe jest rozwijanie umiejętności społeczne dzieci. Analizy opierane będą na studiach tekstów źródłowych, dyskusji, pracy samodzielnej oraz w grupach nad wybranymi problemami wychowawczymi. Zakres tematów: 1. Nawiązywanie kontaktu - integracja, odsłanianie się, ekspresja, para język, mowa ciała, lęk przed nieznajomymi. 2. Umiejętności dobrego komunikowania- asertywność, tolerancja, uważne słuchanie 3. Sztuka radzenia sobie w sytuacjach konfliktowych – trening asertywności, negocjacje, Porozumienie bez przemocy (NVC) 4. Budowanie adekwatnej samooceny, wiary we własne siły, poczucie własnej wartości 5. Emocje – rozpoznawanie emocji własnych, sposoby rozładowania napięć emocjonalnych 6. Zachowania interpersonalne – autoprezentacja, towarzyskość, zachowania prospołeczne, dysafiliacja i jej skutki 7. Autoprezentacja – wywieranie wrażenia na innych, kontekst społecznych (normy i role), umiejętność wzbudzania sympatii, wizerunek społeczny 8. Lęk społeczny – postawy tempera mentalne, rozwój predyspozycji osobowościowych, fobia społeczna 9. Narzędzia wpływu –autorytet, konsekwencja, sympatia, zaangażowanie, wzajemność 10. Umiejętność wywierania wpływu – przemawianie na forum publicznym, prowadzenie rozmowy - wywiadu |
Literatura: |
Literatura: Karmolińska-Jagodzik E. (2019). Dialogi międzygeneracyjne. Komunikacja młodzieży z rodzicami. Red. . Poznań: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza. Cialdini R. (2004). Wywieranie wpływu na ludzi. Teoria i praktyka, Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Leary M., Kowalski R. M. (2001). Lęk społeczny, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Leu L. (2020). Porozumienie bez przemocy. Ćwiczenia. Materiały do pracy indywidualnej i grupowej, Warszawa: Wydawnictwo Czarna Owca. Morreale S. P., Spitzberg B. H., Barge J. K. (2021). Komunikacja między ludźmi, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Rosenberg M. B. (2020). Porozumienie bez przemocy. O języku życia, Warszawa: Wydawnictwo Czarna Owca. Sikorski W. (2018). Niewerbalna komunikacja interpersonalna. Doskonalenie przez trening, Warszawa: Wydawnictwo „Delfin”. Literatura uzupełniająca: Davis. M. H. (1999). Empatia. O umiejętności współodczuwania, Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Doliński D. (2008). Techniki wpływu Społecznego, Wykłady z psychologii t. 12, Wydawnictwo Naukowe Scholar. Hopkins A. (2018). Zachowania prospołeczne i antyspołeczne. Ćwiczenia rozwijające i kształtujące procesy poznawcze.Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia. Reddy L. A., Rozwijanie umiejętności społecznych dziecka. Interwencje przez zabawę, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: absolwent PED2A_W07 ma pogłębioną wiedzę o rodzajach więzi społecznych i o rządzących nimi prawidłowościach istotnych z punktu widzenia procesów edukacyjnych PED2A_W08 ma rozszerzoną wiedzę o cechach człowieka jako podmiotu konstytuującego różnego rodzaju struktury społeczne i instytucje życia społecznego oraz o zasadach ich funkcjonowania i zachodzących między nimi relacjach Umiejętności : absolwent PED2A_U09 potrafi generować oryginalne rozwiązania złożonych problemów pedagogicznych i prognozować przebieg ich rozwiązywania oraz przewidywać skutki planowanych działań w określonych obszarach praktycznych PED2A_U12 potrafi współdziałać z innymi osobami w ramach prac zespołowych i podejmować wiodącą rolę w zespołach; umie wyznaczać oraz przyjmować wspólne cele działania; potrafi przyjąć rolę lidera w zespole Kompetencje społeczne: absolwent PED2A_K01 ma pogłębioną świadomość poziomu swojej wiedzy rozumie potrzebę ciągłego rozwoju osobistego i dorobku zawodowego, dokonuje krytycznej oceny odbieranych treści, wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia z uwzględnieniem zmieniających się potrzeb społecznych PED2A_K03 jest gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych i osobistych; wykazuje aktywność w podejmowaniu indywidualnych i zespołowych działań profesjonalnych w zakresie pedagogiki; angażuje się we współpracę i inicjuje działania na rzecz interesu publicznego |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody dydaktyczne: podające (wykład, opowiadane, opis) z wykorzystywaniem narzędzi multimedialnych, problemowe – aktywizujące (metoda przypadków, dyskusja dydaktyczna, warsztatowe. Bieżąca ocena aktywności, znajomość literatury tematu, wykonywanie ćwiczeń i prac zleconych podczas zajęć: Obecność i aktywność na zajęciach – 1 ECTS Samodzielne studiowanie tematyki zajęć, realizacja zadań zleconych przez prowadzącego – 1ECTS. Obecność na zajęciach jest obowiązkowa (dopuszczalne są dwie nieusprawiedliwione nieobecności), w przypadku przekroczenia dopuszczalnego limitu nieusprawiedliwionych nieobecności student zobowiązany jest do realizacji dodatkowych zadań zleconych przez koordynatora przedmiotu). |
Właścicielem praw autorskich jest Chrześcijańska Akademia Teologiczna w Warszawie.