ChatGPT w edukacji. Możliwości i zagrożenia
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WNS-2023L-Fa2 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | ChatGPT w edukacji. Możliwości i zagrożenia |
Jednostka: | Wydział Nauk Społecznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Założenia (opisowo): | Uczestnicy kursu powinni znać podstawy działania narzędzia ChatGPT-3 oraz potrafić wykorzystywać je w procesie edukacyjnym. |
Tryb prowadzenia: | mieszany: w sali i zdalnie |
Skrócony opis: |
Kurs ma na celu wprowadzenie uczestników w obszar tematyki odnoszącej się do podstawowych pojęć z zakresu pedagogiki medialnej i pedagogiki przyszłości oraz działania sztucznej inteligencji (AI). Poza wiedzą teoretyczną na temat poszczególnych ww. obszarów, uczestnicy kursu zdobędą również praktyczne umiejętności zastosowania poznanych metod w edukacji. |
Pełny opis: |
Kurs ma na celu wprowadzenie uczestników w obszar tematyki odnoszącej się do podstawowych pojęć z zakresu pedagogiki medialnej i pedagogiki przyszłości oraz działania sztucznej inteligencji (AI) na podstawie narzędzia Chat GPT-3. Określenie możliwości i zagrożeń jakie obserwowane są w dyskursie akademickim. Poza wiedzą teoretyczną na temat poszczególnych ww. obszarów, uczestnicy kursu zdobędą również praktyczne umiejętności zastosowania poznanych metod w edukacji. Najważniejsze zagadnienia koncentrować się będą na następujących treściach: 1. Podstawowe zagadnienia pedagogiki medialnej. 2. Pedagogika przyszłości czym jest i jak ją widzimy? 3. Działanie modeli językowych i deep learning. 4. Narzędzie Chat GPT-3 historia powstawania modelu. 5. Chat GPT – jak prowadzić konwersację ze sztuczną inteligencją? 6. Chat GPT – jakie popełniamy błędy. 7. Chat GPT – wykorzystywanie narzędzia w procesie edukacyjnym. 8. Chat GPT – możliwości i zagrożenia. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: Adamkiewicz, J., (2015), Nowe technologie informacyjne w edukacji. Niekoniecznie "cyfrowa demencja", Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek. Bogussia, H. i Kopciewicz, L. (2016). H. Bogussia, L. Kopciewicz, Dzieci w kulturze mobilnej. Partycypacja, uczenie się i emancypacja pokolenia „cyfrowych tubylców”. Teraźniejszość-Człowiek-Edukacja, 19(1(73)). Hoffman, R. (2023), Rozmowa z chatem GPT o przyszłości ludzi i świata, Prześwity. Kai-Fu, L., Chen, Q. (2022), Sztuczna Inteligencja 2041. 10 wizji przyszłości, Media Rodzina. Kissinger, H., Schmidt, E., Huttenlocher, D., (2022) The Age of AI And Our Human Future, John Murray. Konieczny, Ł. (2023),Pisanie z AI. Twój przewodnik po ChatGPT, Łukasz Konieczny. Levinson, P. (2010). Nowe nowe media. Kraków: Wydawnictwo WAM. Ogonowska, A. (2013). Współczesna edukacja medialna: teoria i rzeczywistość. Kraków: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego. Plebańska, M., Kompetencje cyfrowe i ich cyfrowy rozwój, (2021), Warszawa: Difin. Ptaszek, G. (2019). Edukacja medialna 3.0 Krytyczne rozumienie mediów cyfrowych w dobie Big Data i algorytmizacji. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. Komitet do spraw UNESCO, Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji. Tapscott, D., (2009), Cyfrowa dorosłość. Jak pokolenie sieci zmienia nasz świat, Warszawa: WAiP. Walendowski, M. (2024), Przyszłości ludzkości według ChatGPT -- 28 scenariuszy przedstawionych przez AI, Ridero. Walter, N. (2016). Zanurzeni w mediach. Konteksty edukacji medialnej. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM. Literatura dodatkowa: Drzewiecki, P. (2010). Media Aktywni. Dlaczego i jak uczyć edukacji medialnej? Otwock. Fazlagić, J. (2023), Szkoła przyjazna kreatywności Czynniki sukcesu, Difin. Fedorowicz, M. i Ratajski, S. (2015). O potrzebie edukacji medialnej w Polsce. Warszawa: Polski Gajda, J., Juszczyk, S., Siemieniecki, B. i Wenta, K. (2006). Edukacja medialna. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek. |
Efekty uczenia się: |
W zakresie wiedzy absolwent zna i rozumie: Podstawowe zagadnienia z zakresu pedagogiki medialnej i pedagogiki przyszłości oraz działania sztucznej inteligencji (AI) na podstawie narzędzia Chat GPT-3 W zakresie umiejętności absolwent potrafi: Wykorzystywać wiedzę z zakresu poszczególnych dyscyplin nauk społecznych (w tym - pedagogiki) do twórczego identyfikowania, formułowania i innowacyjnego rozwiązywania złożonych problemów edukacyjnych z wykorzystaniem nowych technologii. W zakresie kompetencji społecznych absolwent jest gotów do: Wypełniania zobowiązań społecznych w zakresie działalności i pracy w charakterze nauczyciela z wykorzystaniem narzędzia Chat GPT-3. Sposoby weryfikacji efektów uczenia się: • Obecność na zajęciach stacjonarnych. • Bieżąca ocena zaangażowania w dyskusję podczas zajęć. • Efektywna praca w ramach zajęć i zadań wykonywanych w ich trakcie. • Wykonanie pracy zaliczeniowej. |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody dydaktyczne: - wykład, prezentacja multimedialna, dyskusja, analiza tekstów źródłowych, samodzielna praca z narzędziem Chat GPT – 3. 1. Uznawanie efektów uczenia się w trybie nauki na odległość • Realizacja zajęć na odległość nie narusza art. 63 ust. 1 Ustawy Prawo o Szkolnictwie Wyższym; • Utrzymuje się liczbę punktów ECTS przypisaną określonemu przedmiotowi w realizowanym programie studiów; • Punkt ECTS nadal odpowiada 25–30 godzinom pracy studenta obejmującym zajęcia z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość, organizowanym przez uczelnię oraz indywidualną pracę studenta związaną z tymi zajęciami. 2. Ocena postępów uczenia się na odległość • Nauczyciel akademicki zapewnia studentom informację zwrotną dotyczącą ich postępów w nauce za pośrednictwem USOS oraz maila służbowego w domenie chat.edu.pl • Do przechowywania informacji zwrotnych o postępach w nauce przeznaczona jest platforma Moodle. • Nauczyciel wyznacza termin konsultacji online dla studentów na platformie zdalnego nauczania (Teams oraz w USOS). • Wszelkie aktywności związane z monitorowaniem uczenia się studentów zapisywane są na platformie Moodle. Warunki zaliczenia zajęć: 1. Obecność studenta na odbywających się w zajęciach stacjonarnych (dozwolona jest jedna nieobecność - na zajęciach) 2. Aktywny udział w zajęciach (przede wszystkim uczestnictwo w prowadzonych dyskusjach. 3. Wywiązanie się studenta ze wszystkich zadań zleconych przez prowadzącego (ocenione minimum na ocenę dostateczną). 4. Wykonanie pracy zaliczeniowej. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-22 - 2024-09-30 |
zobacz plan zajęć |
Typ zajęć: |
Wykład+ ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Karolina Wyrwicz | |
Prowadzący grup: | Karolina Wyrwicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład+ ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Chrześcijańska Akademia Teologiczna w Warszawie.