Homiletyka
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WT-S2-Twyzp-H1 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Homiletyka |
Jednostka: | Wydział Teologiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | mieszany: w sali i zdalnie |
Skrócony opis: |
Zadaniem zajęć jest praktyczne zapoznanie studentów z przykładami kaznodziejstwa kościelnego i retoryki świeckiej. Ich analiza i ocena. Doskonalenie umiejętności przygotowywania tekstów wystąpień i praktyczne ich wygłaszanie. Ćwiczenie umiejętności stosowania akcentów, pałz, modulowania głosu. Doskonalenie umiejętności dobierania i stosowania materiału dowodowego, odpowiednich form kaznodziejskich (słowo, homilia, pouczenie). Omówienie budowy, zastosowania oraz praktyczne przygotowywanie i wygłaszanie rzadszych form kaznodziejskich (np. panegiryk…). |
Pełny opis: |
Cele poznawcze – zapoznanie studentów z wybranymi, wzorcowymi przykładami retoryki świeckiej i kościelnej. Ich analiza od strony językowej, teologicznej i technicznej. Omówienie zasad ubogacania treści elementami poezji, budowania emocji, stopniowania napięcia, posługiwania się materiałem dowodowym, itp. Analiza cech osobowych kaznodziei i ich znaczenia dla jakości odbioru kazania. Zapoznanie studentów z prawidłowym i owocnym procesem wygłoszenie kazania, akcją krasomówczą, itp. Analiza wygłoszenia (materiały multimedialne) wybranych kazań. Cele kształcenia – nauka praktycznego posługiwania się różnymi formami kościelnego wystąpienia. Dobieranie formy kazania w zależności od: osoby przemawiającego, osoby słuchacza, warunków zewnętrznych i wewnętrznych, potrzeby, miejsca i celu, itp. Ćwiczenia w pisaniu i wygłaszaniu kazań. Kształtowanie umiejętności modyfikacji już przygotowanego wystąpienia w zależności od zmieniających się warunków. Podnoszenie jakości operowania słowem poprzez ćwiczenia fonetyczne. Rozwijanie zdolności krytycznej oceny własnych i obcych wystąpień. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: • Pismo Święte Nowego Testamentu. • Bilczenko F. abp., Gomiletika. Tieorija cerkownoj propowiedi, Moskwa 2007. • Hrycuniak M., (Sawa), met., Homiletyka. Teoria kazania, maszynopis ChAT, Warszawa 1984. • Pańkowski J. bp., Teologia kerygmatu, Warszawa 2012. • Sawicki D., Homiletyka – maszynopis. • Tauszew A. abp., Rukowodstwo po gomiletike, Moskwa 2001. Literatura uzupełniająca: • Adamek Z., Homiletyka, Tarnów 1992. • Aleksandrenko S. A., Gomiletika, Odessa 1997. • Błagorazumow M. Prot., Swiatootieczeskaja chrestomatia, Moskwa 2001. • Czuj J., Wymowa kościelna, Poznań 1955. • Hrycuniak M., (Sawa), met., Współczesna koncepcja kaznodziejstwa chrześcijańskiego, w: Chrystus – najwierniejszy przyjaciel człowieka, Warszawa 2003. • Lichański Jakub Z., Retoryka. Historia – teoria – praktyka, t. 2, Retoryka praktyczna – ćwiczenia, Warszawa 2007. • Müller K., Homiletyka na trudne czasy, Kraków 2003. • Protorżyńskij M. A. Prot., Istorija russkoj cerkownoj propowiedi w biografiach i obrazcach pastyrej – propowiednikow IX – XIX wiekow, Kijów 1901. • Schwarz A., Jak pracować nad kazaniem?, Warszawa 1993. • Sawicki D., Teologiczne znaczenie głoszenia słowa Bożego w Kościele prawosławnym – w: Przegląd homiletyczny, rocznik 10 (2006), Kielce 2006. • Siwek G., Miejsce retoryki w homiletyce, w: Retoryka dzisiaj. Teoria i praktyka, Kraków 2001. • Staniek E., Wielcy mówcy starożytnego Kościoła: Św. Jan Chryzostom, w: Materiały homiletyczne 1998, nr 171. • Staniek Edward, Wielcy mówcy Kościoła starożytnego. Antologia, Warszawa 2007. |
Efekty uczenia się: |
K2_W01 ma pogłębioną znajomość wzajemnych relacji pomiędzy homiletyką a biblistyką; zna i rozumie znaczenie egzegezy i teologii ST i NT dla teologii praktycznej; ma gruntowną znajomość wzajemnych relacji pomiędzy homiletyką a dogmatyką, także w wymiarze historycznym; ma wiedzę o głównych nurtach homiletycznych oraz ich wzajemnych powiązaniach; K2_W05 dogłębnie zna i rozumie kulturową rolę języka, procesy rozwoju systemu językowego, procesy komunikacji językowej i funkcje języka; K2_W06 ma pogłębioną wiedzę na temat głównych kierunków i nurtów w homiletyce, rozumie ich założenia historyczne, rozwój oraz sposób argumentacji i zależność od innych subdyscyplin teologicznych; zna i rozumie współczesną problematykę formułowania homiletyki; K2_W09 gruntownie zna i rozumie znaczenie samodzielnego tworzenia kazania; potrafi w kazaniu stosować przykłady innego autorstwa niż własne, właściwie wplatać przytaczane cytaty; K2_W10 ma rozszerzoną wiedzę na temat znaczeniowego zróżnicowanie kazania w Kościołach różnych wyznań chrześcijańskich; K2_U02 samodzielnie homiletycznie interpretuje i komentuje teksty ST i NT oraz krytycznie ocenia inne interpretacje bez względu na zastosowaną metodologię egzegetyczną; K2_U05 w zależności od sytuacji komunikacyjnej potrafi dobierać i stosować różne metody homiletyczne i retoryczne; K2_U06 w zależności od kręgu odbiorców precyzyjnie potrafi w kazaniach dobierać i stosować odpowiednie środki komunikacyjne i językowe; K2_U11 samodzielnie zdobywa wiedzę na temat zagadnień homiletycznych; K2_K02 wykazuje gotowość współpracy z ekspertami z zakresu homiletyki zarówno w wymiarze teoretyczno-badawczym, jak i w praktycznym; K2_K03 w pracy nad kazaniem wykazuje wrażliwość na problemy społeczne i religijne; wie na czym polega godność odbiorców przygotowanych materiałów; K2_K06 odpowiedzialnie przygotowuje się do pracy z tekstami biblijnymi, znając znaczenie i siłę oddziaływania kaznodziejskiego przekazu; |
Metody i kryteria oceniania: |
Zajęcia prowadzone w sali. Obecność na ćwiczeniach obowiązkowa (dopuszczalne trzy nieobecności), aktywność na ćwiczeniach 20%; prace domowe 40%; przygotowane i wygłoszone kazania (cztery) 40%; Prowadzący zapewnia informację zwrotną co do jakości i oceny przekazanych prac oraz spotkania konsultacyjne (stacjonarnie w pokoju profesorskim Sekcji Teologii Prawosławnej w środy 11,30 - 12,20 lub na platforma Teams w środy w godz. 13,00-14,00). Prowadzący może ustalić w okresie obowiązywania szczególnych zasad postępowania w okresie pandemii COVID-19 zmianę dotychczasowych zasad oceniania cząstkowego i końcowego przy zapewnieniu jawności reguł postępowania i poinformowaniu studentów o tejże zmianie. Zmiana może dotyczyć wyłącznie formy zaliczenia lub egzaminu końcowego (przy zachowaniu zasad bezpieczeństwa higienicznego i sanitarnego). |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-23 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Egzamin, 0 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Doroteusz Sawicki | |
Prowadzący grup: | Doroteusz Sawicki | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie i egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie Egzamin - Egzamin Wykład - Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (w trakcie)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-21 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Egzamin, 0 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Doroteusz Sawicki | |
Prowadzący grup: | Doroteusz Sawicki | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie i egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie Egzamin - Egzamin Wykład - Zaliczenie |
Właścicielem praw autorskich jest Chrześcijańska Akademia Teologiczna.