Katechetyka
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WT-S1-Tps-K4 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Katechetyka |
Jednostka: | Wydział Teologiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Zasadniczym celem zajęć jest ukazanie wybranych aspektów w zakresie katechetycznej pracy nauczyciela, które mogą posłużyć efektywnemu rozwojowi procesu edukacji religijnej. Zajęcia są ukierunkowane na rozwój własny nauczyciela religii i rozwój jego warsztatu pracy, warunkujący realizację celów i zadań nauczania religii w systemie szkolnym oraz działań o charakterze edukacyjno-wychowawczych. Celem zajęć jest rozwinięcie u przyszłych katechetów umiejętności stymulowania aktywności uczniów uczęszczających na lekcje religii w kierunku pogłębiania wiedzy religijnej i kształtowania właściwej postawy chrześcijańskiej. |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Pełny opis: |
1. Aksjomat wiary w zakresie edukacji religijnej. Wyzwania i perspektywy katechezy. 2. Rola wiary w edukacji religijnej. Kontekst społeczno-kulturalny. Kontekst eklezjalny. Kontekst metodologiczny. 3. Wiara a problemy współczesnej młodzieży. Wychowanie jako proces wocerkowlenija - wprowadzenia do Kościoła. Specyfika roli nauczyciela religii. 4. Pojęcie „indywidualności” w psychologii i prawosławnej pedagogice. Wiara religijna młodzieży. 5. Proces edukacji religijnej dziecka. Wiara dziecka. Wiara a problemy okresu dojrzewania. 6. Edukacja religijna na poszczególnych etapach kształcenia w nowym systemie edukacji. 7. Proces dydaktyczny w edukacji religijnej. Wychowanie w świetle Bożego Objawienia. Podstawowe środowiska wychowawcze. Chrześcijaństwo i wychowanie. 8. Wiara jako wychowanie. Problem wolności i wychowania w świetle prawosławnej myśli pedagogicznej. Integralność nauczania i wychowania. Ogniwa edukacji religijnej, rodzina, szkoła, Kościół. 9. Funkcje rodziny i jej znaczenie dla rozwoju jednostki i społeczeństwa. Współpraca nauczyciela z rodzicami uczniów. 10. Edukacyjno-wychowawcza relacja nauczyciela i ucznia jako sukcesja wiary. Osobisty przykład nauczyciela. Rola rodziców w procesie wychowania i nauczania. Kapłan jako nauczyciel wiary. |
Literatura: |
1. Znowelizowana ustawa - Prawo oświatowe po zmianach z 16 października 2019r.; 2. Podstawa programowa i program nauczania religii prawosławnej, Warszawa 2019r.; 3. Program nauczania religii prawosławnej w Polskim Autokefalicznym Kościele Prawosławnym dla szkoły branżowej I i II stopnia (dla absolwentów gimnazjum) Warszawa 2019r.; 4. Busłowska L., Prawosławna myśl pedagogiczna, Aksjomat wiary w szkolnym systemie nauczania religii PAKP, Hajnówka 2012; 5. Barciński, Z. (red.), Vademecum katechety: metody aktywizujące, Wydawnictwo M - Polskie Stowarzyszenie Pedagogów i Animatorów "Klanza", Kraków-Lublin 2006. 6. Stala, J. (red.), Dydaktyka katechezy, cz. I-II, Wydawnictwo "Biblos", Tarnów 2004. 7. Strus, R., Zwolak, S., Nauczanie religii w przedszkolu i w szkole: wybrane zagadnienia dydaktyczne i prawne, Lubelskie Samorządowe Centrum Doskonalenia Nauczycieli Oddział w Zamościu, Zamość 2013. 8. Szpet, J., Dydaktyka katechezy, Wydział Teologiczny UAM, Poznań 1999. 9. Wrońska, H., Katechetyka a małe grupy szkolne i parafialne, WN KUL, Lublin 2007. |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA K1_W02 - zna i rozumie historię pedagogiki religii, współczesny status, obszary badań, cele i założenia edukacji religijnej i katechetyki; K1_W13 - zna podstawę programową danego przedmiotu, cele kształcenia i treści nauczania przedmiotu lub prowadzonych zajęć na poszczególnych etapach edukacyjnych; K1_W15 - zna i rozumie sposób funkcjonowania oraz organizację pracy dydaktycznej szkoły, punktu katechetyczne lub innej placówki systemu oświaty; UMIEJĘTNOŚCI K1_U01 - potrafi identyfikować typowe zadania szkolne z celami kształcenia, w szczególności z wymaganiami ogólnymi podstawy programowej, oraz z kompetencjami kluczowymi; K1_U13 - potrafi identyfikować powiązania treści nauczanego przedmiotu lub prowadzonych zajęć z innymi treściami nauczania;. K1_U14- potrafi zaplanować pracę z uczniem zdolnym, przygotowującą go do udziału w konkursie przedmiotowym KOMPETENCJE SPOŁECZNE: K1_K03 - jest gotów do budowania systemu wartości i rozwijania postaw etycznych uczniów oraz kształtowania ich kompetencji komunikacyjnych i nawyków kulturalnych; K1_K05 - jest gotów do kształtowania umiejętności współpracy uczniów, w tym grupowego rozwiązywania problemów promowania oraz odpowiedzialnego i krytycznego wykorzystywania mediów cyfrowych oraz poszanowania praw własności intelektualnej; |
Metody i kryteria oceniania: |
W ramach ćwiczeń każdy student będzie zobowiązany do opracowania dwóch konspektów na określony temat oraz jednej prezentacji na lekcje religii i zaprezentowania ich w określonym terminie na zajęciach. Ocenę końcową z przedmiotu będzie stanowiła średnia ocen za konspekty i prezentację oraz obecność studenta w czasie realizacji zajęć. Obowiązkowe uczestnictwo w zajęciach. Dopuszczalna dwukrotna nieobecność (bez konieczności usprawiedliwiania) poza terminami wyznaczonymi na prezentację prac. |
Właścicielem praw autorskich jest Chrześcijańska Akademia Teologiczna w Warszawie.