Chrześcijańska Akademia Teologiczna w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Podstawy psychologii dla nauczycieli

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WT-S1-Tpes-PPsN1
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Podstawy psychologii dla nauczycieli
Jednostka: Wydział Teologiczny
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Celem zajęć jest dostarczenie studentom podstawowej wiedzy i umiejętności z zakresu psychologii ogólnej, ze szczególnym uwzględnieniem treści przekładających się na umiejętności przydatne w praktyce szkolnej i pracy nauczyciela.

Pełny opis:

Celem zajęć jest:

1. zapoznanie studentów z podstawowymi terminami i zagadnieniami z zakresu psychologii ogólnej, ze szczególnym zaakcentowaniem elementów psychologii uczenia się i pamięci, motywacji, osobowości, funkcjonowania w grupie, konfliktu i komunikacji.

2. zdobycie umiejętności posługiwania się pojęciami w tym zakresie dokonywania własnych obserwacji dotyczących możliwości ucznia w obszarze funkcji poznawczych

3. rozumienie opinii i zaleceń w nich zawartych dotyczących indywidualnego podejścia do dziecka w związku z deficytami w zakresie możliwości intelektualnych/ poznawczych/ emocjonalnych czy zaburzeń zachowania.

4. umożliwienie poznanie i zrozumienie podstawowych prawidłowości rządzących procesami psychicznymi człowieka oraz czynników determinujących ich przebieg.

5. zdobycie umiejętności dotyczących właściwego motywowania i wspierania rozwoju ucznia

6. uczenie się i poznawanie możliwości zastosowania prezentowanych informacji w praktyce szkolnej i pracy nauczyciela.

Treści zajęć zawierają się w trzech blokach tematycznych:

1) wprowadzenie – przegląd dziedzin i kierunków psychologicznych, w tym podstawowe koncepcje psychologiczne człowieka

2) charakterystyka procesu nauczania i wychowywania – omówienie wybranych procesów związanych z nauczaniem i uczeniem się, motywacją, pamięcią, możliwością wykorzystywania struktur poznawczych;

3) charakterystyka ucznia – omówienie podstawowych prawidłowości rozwojowych oraz różnic indywidualnych między uczniami, z uwzględnieniem pozostawania pod wpływem procesów grupowych i komunikacyjnych.

Literatura:

1. Cialdini, R.B. (2013). Wywieranie pływu na ludzi. Teoria i praktyka. GWP.

2. Zimbardo, P.G., Gerrig, R.J. (2012). Psychologia i życie. Wydawnictwo Naukowe PWN (wybrane rozdziały).

Efekty uczenia się:

WIEDZA i UMIEJĘTNOŚCI

A.3.W1. podstawowe pojęcia psychologii: procesy poznawcze, spostrzeganie, odbiór i

przetwarzanie informacji, mowę i język, myślenie i rozumowanie, uczenie się i

pamięć, rolę uwagi, emocje i motywacje w procesach regulacji zachowania,

zdolności i uzdolnienia, psychologię różnic indywidualnych – różnice w zakresie

inteligencji, osobowości, temperamentu i stylu poznawczego;

A.3.W5. znaczenie autorefleksji i samorozwoju: zasoby własne w pracy nauczyciela –

identyfikacja i rozwój, indywidualne strategie radzenia sobie z trudnościami,

zagadnienia stresu i nauczycielskiego wypalenia zawodowego, potrzebę korzystania

z informacji zwrotnych dotyczących swojej pracy; podstawy psychologii twórczości

i treningu myślenia kreatywnego, trening komunikacyjny, style komunikowania się

nauczyciela z podmiotami edukacyjnymi oraz metody przezwyciężania barier

komunikacyjnych.

UMIEJĘTNOŚCI

A.3.U2. obserwować zachowania społeczne i ich uwarunkowania;

A.3.U5. rozpoznawać potrzeby psychospołecznego wsparcia dziecka lub ucznia;

KOMPETENCJE SPOŁECZNE

A.3.K1. autorefleksji nad dyspozycjami, zasobami i rozwojem zawodowym;

A.3.K2. wykorzystania zdobytej wiedzy psychologicznej do analizy

zdarzeń pedagogicznych;

METODY WERYFIKACJI EFEKTÓW KSZTAŁCENIA:

- przygotowanie i zaprezentowanie w trakcie zajęć pracy na wskazany przez prowadzącego temat

- obecność na zajęciach

- bieżąca ocena zaangażowania w aktywne uczestnictwo w zajęciach

Metody i kryteria oceniania:

BILANS PUNKTÓW ECTS: 1,5 ECTS - 45 godzin kontaktowych; 0,5 ECTS - czytanie wskazanej lektury; 1 ECTS - przygotowania pracy w formie prezentacji multimedialnej

METODY I KRYTERIA OCENIANIA:

wykład, prezentacje multimedialne, dyskusja, ćwiczenia - zajęcia warsztatowe.

2. Ocena postępów uczenia się na odległość

• Nauczyciel akademicki zapewnia studentom informację zwrotną dotyczącą ich postępów w nauce w ramach spotkań indywidualnych oraz za pośrednictwem USOS oraz maila służbowego w domenie chat.edu.pl

• Nauczyciel wyznacza sposób i termin konsultacji indywidualnych.

Ocena końcowa z przedmiotu na podstawie: obecności aktywności i zaangażowania, przygotowania pracy prezentowanej i omawianej w trakcie zajęć na temat zaproponowany przez prowadzącego. W indywidualnych przypadkach możliwość wyznaczenia dodatkowej pracy w celu uzyskania zaliczenia.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Chrześcijańska Akademia Teologiczna w Warszawie.
ul. Broniewskiego 48
01-771 Warszawa
tel: +48 22 831 95 97 https://chat.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-7 (2024-10-21)