Podstawy psychologii dla nauczycieli
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WT-S1-Tpes-PPsN1 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Podstawy psychologii dla nauczycieli |
Jednostka: | Wydział Teologiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest dostarczenie studentom podstawowej wiedzy i umiejętności z zakresu psychologii ogólnej, ze szczególnym uwzględnieniem treści przekładających się na umiejętności przydatne w praktyce szkolnej i pracy nauczyciela. |
Pełny opis: |
Celem zajęć jest: 1. zapoznanie studentów z podstawowymi terminami i zagadnieniami z zakresu psychologii ogólnej, ze szczególnym zaakcentowaniem elementów psychologii uczenia się i pamięci, motywacji, osobowości, funkcjonowania w grupie, konfliktu i komunikacji. 2. zdobycie umiejętności posługiwania się pojęciami w tym zakresie dokonywania własnych obserwacji dotyczących możliwości ucznia w obszarze funkcji poznawczych 3. rozumienie opinii i zaleceń w nich zawartych dotyczących indywidualnego podejścia do dziecka w związku z deficytami w zakresie możliwości intelektualnych/ poznawczych/ emocjonalnych czy zaburzeń zachowania. 4. umożliwienie poznanie i zrozumienie podstawowych prawidłowości rządzących procesami psychicznymi człowieka oraz czynników determinujących ich przebieg. 5. zdobycie umiejętności dotyczących właściwego motywowania i wspierania rozwoju ucznia 6. uczenie się i poznawanie możliwości zastosowania prezentowanych informacji w praktyce szkolnej i pracy nauczyciela. Treści zajęć zawierają się w trzech blokach tematycznych: 1) wprowadzenie – przegląd dziedzin i kierunków psychologicznych, w tym podstawowe koncepcje psychologiczne człowieka 2) charakterystyka procesu nauczania i wychowywania – omówienie wybranych procesów związanych z nauczaniem i uczeniem się, motywacją, pamięcią, możliwością wykorzystywania struktur poznawczych; 3) charakterystyka ucznia – omówienie podstawowych prawidłowości rozwojowych oraz różnic indywidualnych między uczniami, z uwzględnieniem pozostawania pod wpływem procesów grupowych i komunikacyjnych. |
Literatura: |
1. Cialdini, R.B. (2013). Wywieranie pływu na ludzi. Teoria i praktyka. GWP. 2. Zimbardo, P.G., Gerrig, R.J. (2012). Psychologia i życie. Wydawnictwo Naukowe PWN (wybrane rozdziały). |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA i UMIEJĘTNOŚCI A.3.W1. podstawowe pojęcia psychologii: procesy poznawcze, spostrzeganie, odbiór i przetwarzanie informacji, mowę i język, myślenie i rozumowanie, uczenie się i pamięć, rolę uwagi, emocje i motywacje w procesach regulacji zachowania, zdolności i uzdolnienia, psychologię różnic indywidualnych – różnice w zakresie inteligencji, osobowości, temperamentu i stylu poznawczego; A.3.W5. znaczenie autorefleksji i samorozwoju: zasoby własne w pracy nauczyciela – identyfikacja i rozwój, indywidualne strategie radzenia sobie z trudnościami, zagadnienia stresu i nauczycielskiego wypalenia zawodowego, potrzebę korzystania z informacji zwrotnych dotyczących swojej pracy; podstawy psychologii twórczości i treningu myślenia kreatywnego, trening komunikacyjny, style komunikowania się nauczyciela z podmiotami edukacyjnymi oraz metody przezwyciężania barier komunikacyjnych. UMIEJĘTNOŚCI A.3.U2. obserwować zachowania społeczne i ich uwarunkowania; A.3.U5. rozpoznawać potrzeby psychospołecznego wsparcia dziecka lub ucznia; KOMPETENCJE SPOŁECZNE A.3.K1. autorefleksji nad dyspozycjami, zasobami i rozwojem zawodowym; A.3.K2. wykorzystania zdobytej wiedzy psychologicznej do analizy zdarzeń pedagogicznych; METODY WERYFIKACJI EFEKTÓW KSZTAŁCENIA: - przygotowanie i zaprezentowanie w trakcie zajęć pracy na wskazany przez prowadzącego temat - obecność na zajęciach - bieżąca ocena zaangażowania w aktywne uczestnictwo w zajęciach |
Metody i kryteria oceniania: |
BILANS PUNKTÓW ECTS: 1,5 ECTS - 45 godzin kontaktowych; 0,5 ECTS - czytanie wskazanej lektury; 1 ECTS - przygotowania pracy w formie prezentacji multimedialnej METODY I KRYTERIA OCENIANIA: wykład, prezentacje multimedialne, dyskusja, ćwiczenia - zajęcia warsztatowe. 2. Ocena postępów uczenia się na odległość • Nauczyciel akademicki zapewnia studentom informację zwrotną dotyczącą ich postępów w nauce w ramach spotkań indywidualnych oraz za pośrednictwem USOS oraz maila służbowego w domenie chat.edu.pl • Nauczyciel wyznacza sposób i termin konsultacji indywidualnych. Ocena końcowa z przedmiotu na podstawie: obecności aktywności i zaangażowania, przygotowania pracy prezentowanej i omawianej w trakcie zajęć na temat zaproponowany przez prowadzącego. W indywidualnych przypadkach możliwość wyznaczenia dodatkowej pracy w celu uzyskania zaliczenia. |
Właścicielem praw autorskich jest Chrześcijańska Akademia Teologiczna w Warszawie.