Teologia dogmatyczna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WT-S1-Tp-TD4 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Teologia dogmatyczna |
Jednostka: | Wydział Teologiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Wymagania (lista przedmiotów): | Teologia dogmatyczna WT-S1-Tp-TD3 |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest uzyskanie kompetencji z zakresu dogmatycznego nauczania Kościoła prawosławnego i teologii prawosławnej |
Pełny opis: |
Studenci teologii zapoznają się treścią i specyfiką podstawowej dziedziny teologii - dogmatyki będącej wynikiem objawionych przez Boga prawd, mających swe źródło i potwierdzenie w Piśmie Świętym i Tradycji Świętej. Przewidziany program daje możliwość zapoznania się z dogmatyczną nauką Kościoła Prawosławnego. Zostają omówione najważniejsze kwestie dogmatyczne i teologiczne Kościoła Prawosławnego, dotyczące Boga Samego w Sobie (Trynitologii prawosławnej) oraz Boga jako Stwórcy (Protologia); Bóg w działaniu na zewnątrz. Treści dogmatyczne są rozpatrywane w świetle nauki biblijnej i twórczości Świętych Ojców oraz autorytatywnych teologów Kościoła |
Literatura: |
Literatura podstawowa: Makarij, mitropolit Moskowskij i Kołomienskij, Prawosławno-Dogmaticzeskoje Bogosłowie t. I i II, Moskwa 1999. Malinowskij Nikołaj, Prawosławnoje Dohmaticzeskoje Bogosłowie t. I-IV, Siergijew Posad 1900; Pomazanskij Michaił, ks. Prawosławnoje Dogmaticzeskoje Bogosłowie,s. 5-17; Popovicz Justin, Dogmatyka Prawosławne Crkve,t. I-III, Belgrad 1975 –80; Staniloae Dumitru Orthodoxe Dogmatyk, t. I-III, Zurich 1985-1995; Praca Zbiorowa, Bóg Żywy, Katechizm Kościoła Prawosławnego, Kraków 2001; Ihumen Hilarion (Ałfiejew) Misterium Wiary, Wprowadzenie do prawosławnej teologii dogmatycznej, przeł. Jarosław Charkiewicz, Warszawa 2009; Literatura uzupełniająca: Bułgakow Sergiusz, Prawosławie, Białystok 1992, s. 20 -45. Evdokimov Paul, Prawosławie, Warszawa 1986, s. 221-253. Evdokimov Paul, Szalona Miłość Boga, Białystok 200,s.35-46. Hryniewicz Wacław, Dogmat i jego funkcje w świetle tradycji prawosławnej, AK 87(1976) s.401-419. Lisiecki Paweł, Granica niewiedzy, w: Znak 4/1996 s. 28-41. Łosski Włodzimierz, „Ciemność” i „światłość” w poznaniu Boga, WPAKP 1/1987, s.5-13. Łosski Włodzimierz, Teologia mistyczna kościoła wschodniego Warszawa 1989, s. 5-38. Łosski Włodzimierz, Teologia dogmatyczna, Białystok 2000, s. 12-18. Meyendorff John, Teologia bizantyjska, Warszawa 1984,s.5-22. Meyendorff John, Jest’ li w Cerkwi wniesznij awtoritiet, w: Prawosławie w sowriemiennom mire, New York 1981, s. 49-70. |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA K1_W01 zna i rozumie w stopniu podstawowym historyczny rozwój patrystyki K1_W02 zna i rozumie w stopniu podstawowym bieżące koncepcje i problematykę z zakresu prawosławnej teologii dogmatycznej K1_W07 ma pogłębioną wiedzę o wzajemnych relacjach pomiędzy teologią dogmatyczną, teologią zasadniczą, patrystyką i innymi kierunkami teologicznymi K1_W08 zna metodologiczne powiązania patrystyki z innymi naukami teologicznymi K1_W10 umie posługiwać się dokumentami i literaturą przedmiotu, także ze źródeł elektronicznych, z zachowaniem praw własności intelektualnej UMIEJĘTNOŚCI K1_U01 potrafi wyszukać i dobierać informacje ze źródeł pisanych i elektronicznych oraz krytycznie je oceniać K1_U02 wykorzystuje wiedzę na temat poszczególnych nurtów prawosławnej teologii zasadniczej do podstawowej interpretacji tekstów należących do tej dyscypliny teologicznej samodzielnie w zakresie podstawowym K1_U03 na podstawie wiedzy z zakresu teologii dogmatycznej formułuje hipotezy dotyczące tej dyscypliny teologicznej K1_U04 potrafi w zakresie podstawowym dokonywać krytyki źródeł i stosowanych w nich technik retorycznych oraz wskazywać powiązania pomiędzy źródłami i celowość takich zabiegów u producentów źródeł KOMPETENCJE SPOŁECZNE K1_K01 krytycznie ocenia zakres posiadanej wiedzy i umiejętności i rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i rozwoju zawodowego K1_K02 uczestnicząc w życiu religijnym rozumie rozwój teologii, znaczenie dogmatu w liturgii i jej bogactwa treści dogmatycznych i patrystycznych. Interesuje się nowatorskimi koncepcjami teologicznymi |
Metody i kryteria oceniania: |
Obecność na zajęciach jest obowiązkowa (dopuszczalne dwie nieobecności na zajęciach bez konieczności usprawiedliwiania). Obecność na zajęciach oraz ocena pozytywna z ustnej odpowiedzi stanowią podstawę do zaliczenia semestru. Odpowiedź ustna składa się z 4 pytań punktowanych. Za każde pytanie można uzyskać 1 punkt. Zaliczeniem odpowiedzi jest udzielenie co najmniej 2 poprawnych odpowiedzi. (2 pkt. - ocena dostateczna, 3pkt. - ocena dobra, 4 pkt. - ocena bardzo dobra). |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-02-20 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Andrzej Baczyński | |
Prowadzący grup: | Andrzej Baczyński | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Zaliczenie |
Właścicielem praw autorskich jest Chrześcijańska Akademia Teologiczna w Warszawie.