Historia Kościoła
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WT-S1-Tp-HK1 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Historia Kościoła |
Jednostka: | Wydział Teologiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Studenci I roku teologii prawosławnej poznają jeden z najbardziej twórczych okresów historii Kościoła, a mianowicie epokę Soborów Powszechnych. Możliwość zrozumienia fenomenu historycznego, jakim jest Sobór Powszechny, przy analizie przyczyn jego zwołania, przebiegu obrad oraz orzeczeń dogmatycznych i dyscyplinarnych jest doskonałym wstępem do historii Kościoła a także do innych nauk teologicznych: dogmatyki i prawa kanonicznego. |
Pełny opis: |
Studenci poznają jeden z najbardziej twórczych okresów historii Kościoła, a mianowicie epokę Soborów Powszechnych. Możliwość zrozumienia fenomenu historycznego, jakim jest Sobór Powszechny, przy analizie przyczyn jego zwołania, przebiegu obrad oraz orzeczeń dogmatycznych i dyscyplinarnych jest doskonałym wstępem do historii Kościoła a także do innych nauk teologicznych: dogmatyki i prawa kanonicznego. Studenci badają błędy herezji, co umożliwia im zrozumienie i poznanie prawidłowej nauki Kościoła. Dotyczy to głównie pierwszego tysiąclecia historii chrześcijaństwa, albowiem w tym okresie odbyły się sobory Kościoła niepodzielonego. Ponadto studenci zapoznają się też z główną problematyką soborów powszechnych Kościoła rzymskokatolickiego drugiego tysiąclecia. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Kartašev A.V., Vsielenskije Sobory, Moskva1994 2. Starowieyski Marek, ks., Sobory Kościoła niepodzielonego, Część I - Dzieje, Wydawnictwo Biblos, Tarnów 1994 3. Włodarski Szczepan, ks., Siedem Soborów ekumenicznych, IW Odrodzenie, Warszawa 1968 Literatura uzupełniająca: 1. Anchimiuk Jan, Prawosławne rozumienie soborowości, Wiadomości PAKP 1-2/1977. 2. Bendza Marian, ks., Zasady soborowości i jej znaczenie w Cerkwi Prawosławnej, Rocznik Teologiczny, ChAT XXXIV - z. 2/1992. 3. Hotz Robert S. J., Rola laików na synodach i soborach, Wiadomości PAKP 3/1973. 4. Schatz Klaus, Sobory Powszechne. Punkty zwrotne w historii Kościoła, przekł. ks. Jerzy Zakrzewski SJ, Wydawnictwo WAM, Kraków 2001. 5. Schmemann Aleksander, Droga Prawosławia w historii, przeł. Ks. Henryk Paprocki, Białystok 2001 6. Posnow M. E., Istorija christijanskoj Cerkwi (do razdielenija Cerkwiej -1054 g.), Bruxelles 1964, ss. 227-470 8. Umiński Józef, ks. Historia Kościoła, t. I, Opole 1959 9. Daniélou J., Henri Irenee Marron, Historia Kościoła, t. I, PAX Warszawa 1984. S. 5-16 10. Ewagriusz Scholastyk, Historia Kościoła, IV, 40; V. 5, PAX Warszawa 1990, (z jęz. greckiego przełożył Stefan Kazikowski). 11. Sokrates Scholastyk, Historia Kościoła, tłum. S.J. Kazikowski, PAX, Warszawa 1986. 12. Sozomen, Historia Kościoła IV, 13-15, Warszawa 1989 13. Znosko Aleksy, ks,. Kanony Kościoła prawosławnego w przekładzie polskim, Tom I, ChAT, Warszawa 1978. 14. Praviła sviatych vsielenskich soborov s tołkovanijami, Izdatielstvo „Pałomnik”, Moskwa 1998. 15. Diejanija Vsielenskich Soborov, T. I-IV, Sankt-Peterburg 1996, 16. Dokumenty Soborów Powszechnych, tom I (325-787), układ i oprac. ks. Arkadiusz Baron, ks. Henryk Pietras SJ, WAM, Warszawa 2007 17. Pietras Henryk SJ, Sobór nicejski (325). Kontekst religijny i polityczny. Dokumenty. Komentarze, Kraków 2013 18. Francois Becheau, Historia soborów, Kraków 1998 |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: K1_W02 zna bieżący stan badań w zakresie głównych subdyscyplin teologicznych, a w zaawansowanym stopniu wybranej problematyki teologicznej K1_W04 zna podstawową terminologię teologiczną w języku obcym K1_W05 zna i rozumie w stopniu zaawansowanym metody interpretacji tekstu teologicznego K1_W06 zna i rozumie w stopniu zaawansowanym językowy wymiar źródeł i dyskursu teologicznego Umiejętności: K1_U01 potrafi wyszukać i dobierać informacje ze źródeł pisanych i elektronicznych oraz krytycznie je oceniać K1_U02 samodzielnie interpretuje i komentuje tekst teologiczny, dobierając właściwe metody badawcze K1_U09 potrafi brać udział w dyskusji teologicznej, krytycznie oceniając różne stanowiska i prezentując własne pomysły wsparte właściwą argumentacją Kompetencje społeczne: K1_K01 krytycznie ocenia zakres posiadanej wiedzy i umiejętności i rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i rozwoju zawodowego K1_K02 uznaje znaczenie wiedzy i gotów jest współpracy z ekspertami na potrzeby działań badawczych i realizacji zadań związanych z pracą zawodową |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie na podstawie obecności na zajęciach (obecność obowiązkowa, dopuszczalne są dwie nieusprawiedliwione obecności), aktywny udział w zajęciach i ćwiczeniach, semestralne kolokwium ustne. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-28 |
zobacz plan zajęć |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anatol Szymaniuk | |
Prowadzący grup: | Anatol Szymaniuk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie
Ćwiczenia - Zaliczenie Wykład - Zaliczenie |
|
Tryb prowadzenia: | w sali |
|
Skrócony opis: |
Studenci I roku teologii prawosławnej poznają jeden z najbardziej twórczych okresów historii Kościoła, a mianowicie epokę Soborów Powszechnych. Możliwość zrozumienia fenomenu historycznego, jakim jest Sobór Powszechny, przy analizie przyczyn jego zwołania, przebiegu obrad oraz orzeczeń dogmatycznych i dyscyplinarnych jest doskonałym wstępem do historii Kościoła a także do innych nauk teologicznych: dogmatyki i prawa kanonicznego. |
|
Pełny opis: |
Studenci poznają jeden z najbardziej twórczych okresów historii Kościoła, a mianowicie epokę Soborów Powszechnych. Możliwość zrozumienia fenomenu historycznego, jakim jest Sobór Powszechny, przy analizie przyczyn jego zwołania, przebiegu obrad oraz orzeczeń dogmatycznych i dyscyplinarnych jest doskonałym wstępem do historii Kościoła a także do innych nauk teologicznych: dogmatyki i prawa kanonicznego. Studenci badają błędy herezji, co umożliwia im zrozumienie i poznanie prawidłowej nauki Kościoła. Dotyczy to głównie pierwszego tysiąclecia historii chrześcijaństwa, albowiem w tym okresie odbyły się sobory Kościoła niepodzielonego. Ponadto studenci zapoznają się też z główną problematyką soborów powszechnych Kościoła rzymskokatolickiego drugiego tysiąclecia. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Kartašev A.V., Vsielenskije Sobory, Moskva1994 2. Starowieyski Marek, ks., Sobory Kościoła niepodzielonego, Część I - Dzieje, Wydawnictwo Biblos, Tarnów 1994 3. Włodarski Szczepan, ks., Siedem Soborów ekumenicznych, IW Odrodzenie, Warszawa 1968 Literatura uzupełniająca: 1. Anchimiuk Jan, Prawosławne rozumienie soborowości, Wiadomości PAKP 1-2/1977. 2. Bendza Marian, ks., Zasady soborowości i jej znaczenie w Cerkwi Prawosławnej, Rocznik Teologiczny, ChAT XXXIV - z. 2/1992. 3. Hotz Robert S. J., Rola laików na synodach i soborach, Wiadomości PAKP 3/1973. 4. Schatz Klaus, Sobory Powszechne. Punkty zwrotne w historii Kościoła, przekł. ks. Jerzy Zakrzewski SJ, Wydawnictwo WAM, Kraków 2001. 5. Schmemann Aleksander, Droga Prawosławia w historii, przeł. Ks. Henryk Paprocki, Białystok 2001 6. Posnow M. E., Istorija christijanskoj Cerkwi (do razdielenija Cerkwiej -1054 g.), Bruxelles 1964, ss. 227-470 8. Umiński Józef, ks. Historia Kościoła, t. I, Opole 1959 9. Daniélou J., Henri Irenee Marron, Historia Kościoła, t. I, PAX Warszawa 1984. S. 5-16 10. Ewagriusz Scholastyk, Historia Kościoła, IV, 40; V. 5, PAX Warszawa 1990, (z jęz. greckiego przełożył Stefan Kazikowski). 11. Sokrates Scholastyk, Historia Kościoła, tłum. S.J. Kazikowski, PAX, Warszawa 1986. 12. Sozomen, Historia Kościoła IV, 13-15, Warszawa 1989 13. Znosko Aleksy, ks,. Kanony Kościoła prawosławnego w przekładzie polskim, Tom I, ChAT, Warszawa 1978. 14. Praviła sviatych vsielenskich soborov s tołkovanijami, Izdatielstvo „Pałomnik”, Moskwa 1998. 15. Diejanija Vsielenskich Soborov, T. I-IV, Sankt-Peterburg 1996, 16. Dokumenty Soborów Powszechnych, tom I (325-787), układ i oprac. ks. Arkadiusz Baron, ks. Henryk Pietras SJ, WAM, Warszawa 2007 17. Pietras Henryk SJ, Sobór nicejski (325). Kontekst religijny i polityczny. Dokumenty. Komentarze, Kraków 2013 18. Francois Becheau, Historia soborów, Kraków 1998 |
|
Uwagi: |
Wiedza: K1_W02 zna bieżący stan badań w zakresie głównych subdyscyplin teologicznych, a w zaawansowanym stopniu wybranej problematyki teologicznej K1_W04 zna podstawową terminologię teologiczną w języku obcym K1_W05 zna i rozumie w stopniu zaawansowanym metody interpretacji tekstu teologicznego K1_W06 zna i rozumie w stopniu zaawansowanym językowy wymiar źródeł i dyskursu teologicznego Umiejętności: K1_U01 potrafi wyszukać i dobierać informacje ze źródeł pisanych i elektronicznych oraz krytycznie je oceniać K1_U02 samodzielnie interpretuje i komentuje tekst teologiczny, dobierając właściwe metody badawcze K1_U09 potrafi brać udział w dyskusji teologicznej, krytycznie oceniając różne stanowiska i prezentując własne pomysły wsparte właściwą argumentacją Kompetencje społeczne: K1_K01 krytycznie ocenia zakres posiadanej wiedzy i umiejętności i rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i rozwoju zawodowego K1_K02 uznaje znaczenie wiedzy i gotów jest współpracy z ekspertami na potrzeby działań badawczych i realizacji zadań związanych z pracą zawodową |
Właścicielem praw autorskich jest Chrześcijańska Akademia Teologiczna w Warszawie.