Chrześcijańska Akademia Teologiczna w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Historia Kościoła

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WT-S1-Tp-HK1
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Historia Kościoła
Jednostka: Wydział Teologiczny
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Studenci I roku teologii prawosławnej poznają jeden z najbardziej twórczych okresów historii Kościoła, a mianowicie epokę Soborów Powszechnych. Możliwość zrozumienia fenomenu historycznego, jakim jest Sobór Powszechny, przy analizie przyczyn jego zwołania, przebiegu obrad oraz orzeczeń dogmatycznych i dyscyplinarnych jest doskonałym wstępem do historii Kościoła a także do innych nauk teologicznych: dogmatyki i prawa kanonicznego.

Pełny opis:

Studenci poznają jeden z najbardziej twórczych okresów historii Kościoła, a mianowicie epokę Soborów Powszechnych. Możliwość zrozumienia fenomenu historycznego, jakim jest Sobór Powszechny, przy analizie przyczyn jego zwołania, przebiegu obrad oraz orzeczeń dogmatycznych i dyscyplinarnych jest doskonałym wstępem do historii Kościoła a także do innych nauk teologicznych: dogmatyki i prawa kanonicznego. Studenci badają błędy herezji, co umożliwia im zrozumienie i poznanie prawidłowej nauki Kościoła. Dotyczy to głównie pierwszego tysiąclecia historii chrześcijaństwa, albowiem w tym okresie odbyły się sobory Kościoła niepodzielonego. Ponadto studenci zapoznają się też z główną problematyką soborów powszechnych Kościoła rzymskokatolickiego drugiego tysiąclecia.

Literatura:

Literatura podstawowa:

1. Kartašev A.V., Vsielenskije Sobory, Moskva1994

2. Starowieyski Marek, ks., Sobory Kościoła niepodzielonego, Część I - Dzieje, Wydawnictwo Biblos, Tarnów 1994

3. Włodarski Szczepan, ks., Siedem Soborów ekumenicznych, IW Odrodzenie, Warszawa 1968

Literatura uzupełniająca:

1. Anchimiuk Jan, Prawosławne rozumienie soborowości, Wiadomości PAKP 1-2/1977.

2. Bendza Marian, ks., Zasady soborowości i jej znaczenie w Cerkwi Prawosławnej, Rocznik Teologiczny, ChAT XXXIV - z. 2/1992.

3. Hotz Robert S. J., Rola laików na synodach i soborach, Wiadomości PAKP 3/1973.

4. Schatz Klaus, Sobory Powszechne. Punkty zwrotne w historii Kościoła, przekł. ks. Jerzy Zakrzewski SJ, Wydawnictwo WAM, Kraków 2001.

5. Schmemann Aleksander, Droga Prawosławia w historii, przeł. Ks. Henryk Paprocki, Białystok 2001

6. Posnow M. E., Istorija christijanskoj Cerkwi (do razdielenija Cerkwiej -1054 g.), Bruxelles 1964, ss. 227-470

8. Umiński Józef, ks. Historia Kościoła, t. I, Opole 1959

9. Daniélou J., Henri Irenee Marron, Historia Kościoła, t. I, PAX Warszawa 1984. S. 5-16

10. Ewagriusz Scholastyk, Historia Kościoła, IV, 40; V. 5, PAX Warszawa 1990, (z jęz. greckiego przełożył Stefan Kazikowski).

11. Sokrates Scholastyk, Historia Kościoła, tłum. S.J. Kazikowski, PAX, Warszawa 1986.

12. Sozomen, Historia Kościoła IV, 13-15, Warszawa 1989

13. Znosko Aleksy, ks,. Kanony Kościoła prawosławnego w przekładzie polskim, Tom I, ChAT, Warszawa 1978.

14. Praviła sviatych vsielenskich soborov s tołkovanijami, Izdatielstvo „Pałomnik”, Moskwa 1998.

15. Diejanija Vsielenskich Soborov, T. I-IV, Sankt-Peterburg 1996,

16. Dokumenty Soborów Powszechnych, tom I (325-787), układ i oprac. ks. Arkadiusz Baron, ks. Henryk Pietras SJ, WAM, Warszawa 2007

17. Pietras Henryk SJ, Sobór nicejski (325). Kontekst religijny i polityczny. Dokumenty. Komentarze, Kraków 2013

18. Francois Becheau, Historia soborów, Kraków 1998

Efekty uczenia się:

Wiedza:

K1_W02 zna bieżący stan badań w zakresie głównych subdyscyplin teologicznych, a w zaawansowanym stopniu wybranej problematyki teologicznej

K1_W04 zna podstawową terminologię teologiczną w języku obcym

K1_W05 zna i rozumie w stopniu zaawansowanym metody interpretacji tekstu teologicznego

K1_W06 zna i rozumie w stopniu zaawansowanym językowy wymiar źródeł i dyskursu teologicznego

Umiejętności:

K1_U01 potrafi wyszukać i dobierać informacje ze źródeł pisanych i elektronicznych oraz krytycznie je oceniać

K1_U02 samodzielnie interpretuje i komentuje tekst teologiczny, dobierając właściwe metody badawcze

K1_U09 potrafi brać udział w dyskusji teologicznej, krytycznie oceniając różne stanowiska i prezentując własne pomysły wsparte właściwą argumentacją

Kompetencje społeczne:

K1_K01 krytycznie ocenia zakres posiadanej wiedzy i umiejętności i rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i rozwoju zawodowego

K1_K02 uznaje znaczenie wiedzy i gotów jest współpracy z ekspertami na potrzeby działań badawczych i realizacji zadań związanych z pracą zawodową

Metody i kryteria oceniania:

Zaliczenie na podstawie obecności na zajęciach (obecność obowiązkowa, dopuszczalne są dwie nieusprawiedliwione obecności), aktywny udział w zajęciach i ćwiczeniach, semestralne kolokwium ustne.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (w trakcie)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-28
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Anatol Szymaniuk
Prowadzący grup: Anatol Szymaniuk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie
Ćwiczenia - Zaliczenie
Wykład - Zaliczenie
Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Studenci I roku teologii prawosławnej poznają jeden z najbardziej twórczych okresów historii Kościoła, a mianowicie epokę Soborów Powszechnych. Możliwość zrozumienia fenomenu historycznego, jakim jest Sobór Powszechny, przy analizie przyczyn jego zwołania, przebiegu obrad oraz orzeczeń dogmatycznych i dyscyplinarnych jest doskonałym wstępem do historii Kościoła a także do innych nauk teologicznych: dogmatyki i prawa kanonicznego.

Pełny opis:

Studenci poznają jeden z najbardziej twórczych okresów historii Kościoła, a mianowicie epokę Soborów Powszechnych. Możliwość zrozumienia fenomenu historycznego, jakim jest Sobór Powszechny, przy analizie przyczyn jego zwołania, przebiegu obrad oraz orzeczeń dogmatycznych i dyscyplinarnych jest doskonałym wstępem do historii Kościoła a także do innych nauk teologicznych: dogmatyki i prawa kanonicznego. Studenci badają błędy herezji, co umożliwia im zrozumienie i poznanie prawidłowej nauki Kościoła. Dotyczy to głównie pierwszego tysiąclecia historii chrześcijaństwa, albowiem w tym okresie odbyły się sobory Kościoła niepodzielonego. Ponadto studenci zapoznają się też z główną problematyką soborów powszechnych Kościoła rzymskokatolickiego drugiego tysiąclecia.

Literatura:

Literatura podstawowa:

1. Kartašev A.V., Vsielenskije Sobory, Moskva1994

2. Starowieyski Marek, ks., Sobory Kościoła niepodzielonego, Część I - Dzieje, Wydawnictwo Biblos, Tarnów 1994

3. Włodarski Szczepan, ks., Siedem Soborów ekumenicznych, IW Odrodzenie, Warszawa 1968

Literatura uzupełniająca:

1. Anchimiuk Jan, Prawosławne rozumienie soborowości, Wiadomości PAKP 1-2/1977.

2. Bendza Marian, ks., Zasady soborowości i jej znaczenie w Cerkwi Prawosławnej, Rocznik Teologiczny, ChAT XXXIV - z. 2/1992.

3. Hotz Robert S. J., Rola laików na synodach i soborach, Wiadomości PAKP 3/1973.

4. Schatz Klaus, Sobory Powszechne. Punkty zwrotne w historii Kościoła, przekł. ks. Jerzy Zakrzewski SJ, Wydawnictwo WAM, Kraków 2001.

5. Schmemann Aleksander, Droga Prawosławia w historii, przeł. Ks. Henryk Paprocki, Białystok 2001

6. Posnow M. E., Istorija christijanskoj Cerkwi (do razdielenija Cerkwiej -1054 g.), Bruxelles 1964, ss. 227-470

8. Umiński Józef, ks. Historia Kościoła, t. I, Opole 1959

9. Daniélou J., Henri Irenee Marron, Historia Kościoła, t. I, PAX Warszawa 1984. S. 5-16

10. Ewagriusz Scholastyk, Historia Kościoła, IV, 40; V. 5, PAX Warszawa 1990, (z jęz. greckiego przełożył Stefan Kazikowski).

11. Sokrates Scholastyk, Historia Kościoła, tłum. S.J. Kazikowski, PAX, Warszawa 1986.

12. Sozomen, Historia Kościoła IV, 13-15, Warszawa 1989

13. Znosko Aleksy, ks,. Kanony Kościoła prawosławnego w przekładzie polskim, Tom I, ChAT, Warszawa 1978.

14. Praviła sviatych vsielenskich soborov s tołkovanijami, Izdatielstvo „Pałomnik”, Moskwa 1998.

15. Diejanija Vsielenskich Soborov, T. I-IV, Sankt-Peterburg 1996,

16. Dokumenty Soborów Powszechnych, tom I (325-787), układ i oprac. ks. Arkadiusz Baron, ks. Henryk Pietras SJ, WAM, Warszawa 2007

17. Pietras Henryk SJ, Sobór nicejski (325). Kontekst religijny i polityczny. Dokumenty. Komentarze, Kraków 2013

18. Francois Becheau, Historia soborów, Kraków 1998

Uwagi:

Wiedza:

K1_W02 zna bieżący stan badań w zakresie głównych subdyscyplin teologicznych, a w zaawansowanym stopniu wybranej problematyki teologicznej

K1_W04 zna podstawową terminologię teologiczną w języku obcym

K1_W05 zna i rozumie w stopniu zaawansowanym metody interpretacji tekstu teologicznego

K1_W06 zna i rozumie w stopniu zaawansowanym językowy wymiar źródeł i dyskursu teologicznego

Umiejętności:

K1_U01 potrafi wyszukać i dobierać informacje ze źródeł pisanych i elektronicznych oraz krytycznie je oceniać

K1_U02 samodzielnie interpretuje i komentuje tekst teologiczny, dobierając właściwe metody badawcze

K1_U09 potrafi brać udział w dyskusji teologicznej, krytycznie oceniając różne stanowiska i prezentując własne pomysły wsparte właściwą argumentacją

Kompetencje społeczne:

K1_K01 krytycznie ocenia zakres posiadanej wiedzy i umiejętności i rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i rozwoju zawodowego

K1_K02 uznaje znaczenie wiedzy i gotów jest współpracy z ekspertami na potrzeby działań badawczych i realizacji zadań związanych z pracą zawodową

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Chrześcijańska Akademia Teologiczna w Warszawie.
ul. Broniewskiego 48
01-771 Warszawa
tel: +48 22 831 95 97 https://chat.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 6.8.1.0 (2022-12-09)